Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

V. W. ID

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: V. W. ID

Inläggav Teslaägare Walker » 12 sep 2019 08:27

frippe skrev:
HelectriC skrev:
frippe skrev:
LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).


På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.

Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.


definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.


Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.

Bra??? :roll:
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Referralkod: mikael83741

Re: V. W. ID

Inläggav Teslaägare HelectriC » 12 sep 2019 08:29

frippe skrev:
HelectriC skrev:
frippe skrev:
LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).


På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.

Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.


definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.


Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.


bagaget är ju faktiskt större än dagens eGolf, så att det skulle vara på Polonivå har jag svårt att tänka mig. Iom att det är en elbil från grunden, till skillnad mit eGolf, som är en compliance car, så tror jag ID.3 blir betydligt rymligare interiört än dagens Golf.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7783
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: V. W. ID

Inläggav Teslaägare frippe » 12 sep 2019 08:33

Walker skrev:
frippe skrev:
HelectriC skrev:
frippe skrev:
LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).


På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.

Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.


definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.


Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.

Bra??? :roll:


Ironi! ;)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 16 aug 2017 07:16
Ort: Växjö
Referralkod: fredrik73366

Re: V. W. ID

Inläggav chaffis75 » 12 sep 2019 12:27

LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).

Ja de kan man tycka men de blir lite att alla elbilar jämförs med alla framförallt om de har liknande range detta eftersom de finns så få elbilar att välja på I jämförelse med antal fossil modeller de finns.

Sen får jag också instämma i kören att jag känner mig besviken men jag får avvakta lite och samla fakta för att se om de kan vara en bil för mig.. Men just nu är svaret Nej.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1595
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: V. W. ID

Inläggav PapaD » 12 sep 2019 12:47

Om man tittar på tekniken så finns iaf något att begrunda. Motor och bakaxel i en enhet nämns. Jag antar att de har reduktionsväxel och diff integrerad, samt tvådelade drivaxlar. Finns det info om det? Har de utnyttjat möjligheten till mindre vändradie?
PapaD
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 jun 2019 20:26

Re: V. W. ID

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 sep 2019 12:49

PapaD skrev:Om man tittar på tekniken så finns iaf något att begrunda. Motor och bakaxel i en enhet nämns. Jag antar att de har reduktionsväxel och diff integrerad, samt tvådelade drivaxlar. Finns det info om det? Har de utnyttjat möjligheten till mindre vändradie?


Den ska ha kort vändradie. Det andra vet jag inte något om.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [beställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6313
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: V. W. ID

Inläggav elbilist Muhlegg » 13 sep 2019 22:20

Har någon fått en svensk prislista för 1st edition? Senaste mailet från VW säger att priset "börjar under 410'" så 409' för billigaste varianten?
Muhlegg
elbilist
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 okt 2018 21:01

Re: V. W. ID

Inläggav Teslaägare Laban » 14 sep 2019 04:29

Muhlegg skrev:Har någon fått en svensk prislista för 1st edition? Senaste mailet från VW säger att priset "börjar under 410'" så 409' för billigaste varianten?


Om 1st edition hamnar på 409k så är den betydligt billigare än väntat. Omräkningsfaktorn på grundmodellen är ca 11.6 (förutsatt att under 350k är 349k. Kanske blir lägre än så). Borde i så fall innebära ~€35k för ID.3 mellanmodell snarare än €40k. €40k hade blivit 464k.

Men det börjar bli dags att ta fram officiella priser nu kan man tycka. Känns som att VW sonderar terrängen med "below €30k" osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2266
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: V. W. ID

Inläggav Black » 14 sep 2019 09:42

Någon som vet om det går att starta värme/kyla och batteriladdn mm via app el likn?
Det var så tyst om alla finesser och bara focus på utseende vid premiären...
Black
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 jul 2019 15:06
Ort: Lidköping
Referralkod: https://ts.la/jonas58415

Re: V. W. ID

Inläggav Teslaägare Svenssons » 14 sep 2019 11:35

Black skrev:Någon som vet om det går att starta värme/kyla och batteriladdn mm via app el likn?
Det var så tyst om alla finesser och bara focus på utseende vid premiären...

Det nämnde de vid presentationen. Vet inte om de gick in på några detaljer. Såg inte hela då de pratade på tyska med en och samma simultantolk och bakgrundssorlet från publiken.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8597
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Pertan och 10 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.