Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av Zalman3 »

Nu när paradigmskiftet från fossil till el är i full gång, då borde man också utnyttja eldriftens alla fördelar.
Inte bara sälja fossilbilar med elmotor.

I Kina har man tydligen kommit längre än oss, och massor av fordon som verkligen tillvaratar
elens fördelar finns redan på marknaden.

Nytänk finns i tex Renault Twizy. Skulle den ha tät hytt och värme, skulle många kunna tänka sig den som
en bra stadsbil för korta avstånd.

Exempel:
Renault Twizy
Pris 59.900kr
https://www.blocket.se/vasterbotten/Ren ... m?ca=2&w=3

Citat från annat forum.
"Detta är ingen utveckling, det blir inga elbilar i ordets sanna betydelse, det blir en fossilbil med elmotor. Det är här Kina ligger 15 år före. Man har utvecklat och börjar tillverka helt andra sorters fordon än de gamla fossilbilarna, dom fordonen är lätta, små, smidiga och rena och lämpar sig bäst för föroreningsproblemen är störst, i stadstrafik. Det gäller även marknadsacceptans. Alltså vad folk vill ha. Framför allt är fordonen betydligt billigare att tillverka, köpa och driva. Det är just det fossilbilsindustrin och staten desperat försöker stoppa. Om nytänkande riktiga elfordon tilläts konkurrera med de gamla tunga, dyra, omoderna och nedsmutsade fossilbilarna skulle det bli ekonomisk katastrof för dem."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av joel80 »

Fast jag vill inte ha en extra liten stadsbil.. Jag vill ha en "riktig" bil. Där jag kan köra släp och husvagn... Hämta upp ungarna från dagis o skola och få plats med en eller två kompisar till dem.

Kunna lasta bra för jobbgrejer och använda bilen till resor med familjen.

Jag hade tidigare en Vespa för korta ensamma resor där jag inte behövde packning eller köra andra. Men fick sälja den då jag inte gjorde mer än 100mil per år på den.. Det blev dyra mil med försäkring e.t.c.

En sån liten elbil som du pratar om skulle inte ersätta någon bil hos oss utan tyvärr bara bli ett extra fordon.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av Jerka »

Jag har heller aldrig begripit det där med stadsbilar. Jag ville inte ha någon när jag bodde i Stockholm och jag vill inte ha någon nu när jag bor i Västerås. Bilen ska ju klara det som kollektivtrafiken och cykeln inte klarar: frakta grejer, skjutsa folk, köra långt. En stadsbil skulle möjligtvis funka som andrabil för oss men ska vi ändå ha två bilar kan vi lika gärna ha två riktiga bilar. Utöver kostnaden är det inte någon större nackdel att bilen är stor - den får ju plats på vägen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av Bjelke »

Jag faller nog under Joels och Jerkas kategori av ägare, men jag har haft en Smart och var bland dom första med en Citroën C1 (pyttebil) och det börjar bli allt vanligare med småbilar även här
ute i obygden, så jag tror faktiskt att det kommer att säljas en hel del småbilar oxo (tom moppebilar börjar det krylla av här numera)...
Men "riktiga" bilar vill nog dom flesta ha iaf, hur ofta hör man inte det lixom?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av zyax »

På landsbygden behöver man oftast två bilar i hushållet, det behövs inte två stora bilar, så det finns även utrymme för sådana här mindre bilar på landet. Eftersom eldrift är anpassad för i princip hela skalan förutom de som just nu vill köra i sex timmar i sträck innan de sträcker på benen. Hävdar dock bestämt att en bil som ser ut som en fossil behövs mer än alla andra sorter. Vi behöver kombi-elbil i Europa för övrigt, det är en fossilbilsvariant som ännu inte hittat sin eldrift...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av joel80 »

Så småningom skulle jag ev kunna se andrabilen som lite mindre.. Men den måste ändå kunna ta 5 pers. Hela familjen måste kunna åka i den och ibland med en till. Det kan få vara lite trångt då, och man behöver inte ett enormt bagageutrymme.

Men en liten tvåsitsig bil har inget större användningsområde för oss. För yngre människor utan barn kanske det kan funka, eller äldre med utflugna.. Men vem ska köpa bilarna nya? Yngre delen av befolkningen kanske inte riktigt har ekonomin att köpa ny.

Jag har alltså svårt att se att den ska slå stort. Att det ska finnas tillräckligt med köpstark målgrupp. Men jag hoppas jag har fel och att dom lyckas.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av zyax »

joel80 skrev:
Så småningom skulle jag ev kunna se andrabilen som lite mindre.. Men den måste ändå kunna ta 5 pers. Hela familjen måste kunna åka i den och ibland med en till. Det kan få vara lite trångt då, och man behöver inte ett enormt bagageutrymme.

Men en liten tvåsitsig bil har inget större användningsområde för oss. För yngre människor utan barn kanske det kan funka, eller äldre med utflugna.. Men vem ska köpa bilarna nya? Yngre delen av befolkningen kanske inte riktigt har ekonomin att köpa ny.

Jag har alltså svårt att se att den ska slå stort. Att det ska finnas tillräckligt med köpstark målgrupp. Men jag hoppas jag har fel och att dom lyckas.
Jag har bott utanför staden och förstår ditt tankesätt, men fler människor bor i städer än vad det gör på landsbygden och även stadsbor har två bilar ofta (i framtiden noll). Som barnfamilj så vet jag också att man vill plocka in fem i båda bilarna, men i en familj med sex personer och många idrottsträningar så skaffade vi först andrabilen i somras efter snart 10 år utan sådan. Kommer bli enklare att komma till träningen i vinter och det är i princip enda anledningen till att skaffa en Leaf, men vi hade nog kunnat trixa en vinter till med bara en bil. Alla familjer är inte heller barnfamiljer.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av joel80 »

Visst, och jag hoppas det finns en marknad för det här.
En andrahandsmarknad är jag övertygad om att det finns, men finns det en tillräckligt stor köpgrupp som kommer att betalafullpris för en ny?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av zyax »

joel80 skrev:
Visst, och jag hoppas det finns en marknad för det här.
En andrahandsmarknad är jag övertygad om att det finns, men finns det en tillräckligt stor köpgrupp som kommer att betalafullpris för en ny?
Man avstår inte en Twizy för att den skulle vara dyr om det är vad du menar. Att göra små elektriska bilar kommer vara otroligt mycket billigare än en fossilbilsvariant, det är ju därför man börjar här.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av pegs »

Apropå landet... när får man se en Model S som epa-traktor för första gången? :-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av Bjelke »

pegs skrev:
Apropå landet... när får man se en Model S som epa-traktor för första gången? :-)
Hehe med rätt utväxling borde den göra 0-100 på äckligt kort tid, typ under 2 sekunder (fast då får den ju inte gå i
100 blås men ändå...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av joel80 »

zyax skrev:
joel80 skrev:
Visst, och jag hoppas det finns en marknad för det här.
En andrahandsmarknad är jag övertygad om att det finns, men finns det en tillräckligt stor köpgrupp som kommer att betalafullpris för en ny?
Man avstår inte en Twizy för att den skulle vara dyr om det är vad du menar. Att göra små elektriska bilar kommer vara otroligt mycket billigare än en fossilbilsvariant, det är ju därför man börjar här.
Självklart är priset ett stort hinder.

För 100 000kr kan man få en skapligt bra begagnad bil som får plats med hela familjen.
Självklart med större omkostnader, men det är inte riktigt så folk tänker, plus att man troligen ser det vettigare att lägga dom 100k på ett fordon där fler kan åka.

Det är nog mest entusiaster och de som har 100k att köpa "leksaker" för som ändå köper sånna bilar nya.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av jonas »

joel80 skrev:
zyax skrev:
joel80 skrev:
Visst, och jag hoppas det finns en marknad för det här.
En andrahandsmarknad är jag övertygad om att det finns, men finns det en tillräckligt stor köpgrupp som kommer att betalafullpris för en ny?
Man avstår inte en Twizy för att den skulle vara dyr om det är vad du menar. Att göra små elektriska bilar kommer vara otroligt mycket billigare än en fossilbilsvariant, det är ju därför man börjar här.
Självklart är priset ett stort hinder.

För 100 000kr kan man få en skapligt bra begagnad bil som får plats med hela familjen.
Självklart med större omkostnader, men det är inte riktigt så folk tänker, plus att man troligen ser det vettigare att lägga dom 100k på ett fordon där fler kan åka.

Det är nog mest entusiaster och de som har 100k att köpa "leksaker" för som ändå köper sånna bilar nya.
En moppebil som drivs av fossil vätska kostar också dryga 100 000 men då är det mycket dyrare service underhåll och driftkostnader. den låter fruktansvärt mycket med sin enstånkadiesel och luktar mer, den sotar till och med mycket då dessa motorer är långt från optimerade. Det finns dock gott om värme som man betalar för vare sig det behövs eller ej.

Twizy finns både som 80 bil och 45 moppe. Kostar nästan lika mycket.

Tror inte dessa bilar/moppar köps som leksaker utan snarare att det inte finns så många alternativ. Men att man då inte köper en el Twizy mot en fossilmopppebil för samma pengar har jag svårt att förstå. Mopeder har ju fördelen att det är enklare körkort antagligen därför moppebilar är så dyra.

Pratar vi begagnat skrot så är det ju annat men nya bilar är svårt att hitta under 100k.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av MangeT »

Dacia?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Bygg inte fossilbilar med elmotor!

Inlägg av jonas »

MangeT skrev:
Dacia?
Ja det är helt otroligt vilket bra pris Dacia har, mot det verkar det ju som det är mopedbilar man skall sälja om man vill tjäna pengar, stora marginaler antagligen.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar