Renault Kangoo
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Renault Kangoo
Renault verkar vara väldigt måna om att elbilarna inte ska kanibalisera på försäljningen av avgasversionerna. Detta är ju bara pinsamt. I stället för att fixa samma laddeffekt som i Zoe går man från lägsta möjliga effekten på marknaden till nästlägsta. Är det Kewet som de tänkte konkurrera med? Jag kan förstå att batteripriser och tillgång på batterier kan vara en flaskhals i nuläget, men att låta bli fixa lika hög laddeffekt som i den fem år gamla Zoe är ju bedrövligt.
"Bilen är utrustad med en ny generation enfas växelströmsladdare på 7kW (32A, 230 V) som ger full laddning på cirka 6 timmar när den är ansluten till en 7,4 kW Wallbox laddstation. Detta jämfört med 7 timmar på den tidigare modellen samtidigt som räckvidden har ökat med hälften. Att ladda upp med 35 km extra räckvidd går på bara en timma."
http://www.mynewsdesk.com/se/renault/pr ... ng-2151574
"Bilen är utrustad med en ny generation enfas växelströmsladdare på 7kW (32A, 230 V) som ger full laddning på cirka 6 timmar när den är ansluten till en 7,4 kW Wallbox laddstation. Detta jämfört med 7 timmar på den tidigare modellen samtidigt som räckvidden har ökat med hälften. Att ladda upp med 35 km extra räckvidd går på bara en timma."
http://www.mynewsdesk.com/se/renault/pr ... ng-2151574
Senast redigerad av Elbilisten, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Renault Kangoo
Kangoo är i första hand ett arbetsfordon, och det finns ingen som helst anledning att ett sådant ska kunna ladda snabvare än att batteriet fylls under den del av dygnet bilen inte används. Det är nog inte många fossidrivna Kangoo som kör mer än 15-20 mil om dagen, och det har såklart Renault koll på.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Kangoo
Jag hade en sån som arbetsfordon under några år. Jag hade definitivt behövt snabbladdning och större batteri!iAkita skrev:Kangoo är i första hand ett arbetsfordon, och det finns ingen som helst anledning att ett sådant ska kunna ladda snabvare än att batteriet fylls under den del av dygnet bilen inte används. Det är nog inte många fossidrivna Kangoo som kör mer än 15-20 mil om dagen, och det har såklart Renault koll på.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Renault Kangoo
Om man kunnat få köpa ett såpas stort (inuti iaf) fordon som en kangoo ändå är för 200000 och full snabbladningskapacitet så hade jag slått till igår. Typ. Och jag är inte hantverkare.
///PP
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Renault Kangoo
Jo, det behöver absolut kunna snabbladdas. Annars är det ju kört om du måste hämta åka en vända för bräder, en för rörkopplingar, en för färg och någon vända till tippen. Det blir för mig lätt några mil varje gång.iAkita skrev:Kangoo är i första hand ett arbetsfordon, och det finns ingen som helst anledning att ett sådant ska kunna ladda snabvare än att batteriet fylls under den del av dygnet bilen inte används. Det är nog inte många fossidrivna Kangoo som kör mer än 15-20 mil om dagen, och det har såklart Renault koll på.
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Renault Kangoo
Med riktig snabbladdning får man ju likström direkt i sladden. Man behöver inte en större och dyrare laddare inbyggd i bilen. Det behövs bara en riktig CCS-kontakt och tjock sladd till batteriet plus en liten box som skickar styrsignal till laddstationen. Det kan inte vara så dyrt. Skulle det kosta någon tusenlapp i produktionen går det att ta igen pengarna flera gånger om. Kan det tänkas att något företag tar fram paket med delar som behövs för uppgradering till snabbladdning, ungefär som JdeMO till Teslas Roadster?
Re: Renault Kangoo
Jerker skrev:Jag hade en sån som arbetsfordon under några år. Jag hade definitivt behövt snabbladdning och större batteri!
Det är klart att det går att hitta enstaka stadsbudbilar och hantverkare som kör 20 mil eller mer under en arbetsdag, men rent generellt känns det inte som särskilt effektivt att anlita eller driva en firma med hanterkare som spenderar tre av åtta arbetstimmar i bilen, i tillägg till lunch och fikaraster. Gör man det blir det inte mer än fyra timmar över till effektivt arbete om dagen. Tre om man dessutom ska köra iväg och snabbladda, istället för att plugga in ”on site” medan man faktiskt arbetar. Nej tack till att anlita den firman, och ja tack till effektiviseringar om det vore jag som driver firman.LarsL skrev:Jo, det behöver absolut kunna snabbladdas. Annars är det ju kört om du måste hämta åka en vända för bräder, en för rörkopplingar, en för färg och någon vända till tippen. Det blir för mig lätt några mil varje gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Kangoo
Appropå behov av snabbladdning för yrkestrafik: http://teslaclubsweden.se/emoss-ellastbil/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Renault Kangoo
Mycket bra argumentation iAkita! i grunden har du faktiskt helt rätt...
Däremot kan jag inte riktigt se varför dom inte åtminstone tillhandahåller möjligheten till snabbare laddning, det
lär ju finnas en drös som faktiskt behöver det, här i Bollnäs tex rullar det förvånansvärt ofta bilar rätt så långt bort, tex
på jobb i Huvudstaden eller i fjällen (Sälen har vart ett gäng nu flera somrar).
Men som du är inne på så rullar nog flertalen ganska få mil per dag...
Däremot kan jag inte riktigt se varför dom inte åtminstone tillhandahåller möjligheten till snabbare laddning, det
lär ju finnas en drös som faktiskt behöver det, här i Bollnäs tex rullar det förvånansvärt ofta bilar rätt så långt bort, tex
på jobb i Huvudstaden eller i fjällen (Sälen har vart ett gäng nu flera somrar).
Men som du är inne på så rullar nog flertalen ganska få mil per dag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Renault Kangoo
Det här var inte en firma utan något som skulle kunna hända mig när jag fixar hemma.iAkita skrev:Jerker skrev:Jag hade en sån som arbetsfordon under några år. Jag hade definitivt behövt snabbladdning och större batteri!Det är klart att det går att hitta enstaka stadsbudbilar och hantverkare som kör 20 mil eller mer under en arbetsdag, men rent generellt känns det inte som särskilt effektivt att anlita eller driva en firma med hanterkare som spenderar tre av åtta arbetstimmar i bilen, i tillägg till lunch och fikaraster. Gör man det blir det inte mer än fyra timmar över till effektivt arbete om dagen. Tre om man dessutom ska köra iväg och snabbladda, istället för att plugga in ”on site” medan man faktiskt arbetar. Nej tack till att anlita den firman, och ja tack till effektiviseringar om det vore jag som driver firman.LarsL skrev:Jo, det behöver absolut kunna snabbladdas. Annars är det ju kört om du måste hämta åka en vända för bräder, en för rörkopplingar, en för färg och någon vända till tippen. Det blir för mig lätt några mil varje gång.
Ett exempel på en firma är ju en Göteborgsbaserad som har en kund i Alingsås och en i Borås. Där de på morgonen åker till Alingsås för att påbörja en installation, tömma ett system tex. Sedan åka till firman och hämta grejer för att åka ut till Borås för uppdrag och sedan tillbaka till Alingsås... Tror inte det är ett speciellt ovanligt arrangemang.