Proterra har slagit nytt rekord i körsträcka på en laddning. 1101,2 miles / 1772 km... Ok, det var på en bana utan störande trafik. Det var med förare som bara behövde fokusera på en enda sak. Det var optimala förhållanden för rekordförsöket. Men fortfarande 1772 km. Varför bygger vi fortfarande busser med avgasrör?
https://www.proterra.com/news-resources/videos/
Proterra elbuss
Moderator: Redaktion
Re: Proterra elbuss
Räckviddsrekord i 40km/h är ju ganska ointressant i verkliga livet. Hade varit intressantare att se hur långt bussen kommer i 70-80km/h. Även om många stadsbussar visserligen kanske kör i kanske 30-40km/h så inte riktigt lika fel som det blir för personbilar.
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Proterra elbuss
Bussen de körde i rekordförsöket är en 40-personers Catalyst E2. Den har nominell range upp till 350 miles (563 km) med stora batteripacket på 660 kWh. Med en turistbuss i beställningstrafik vet man aldrig körsträckan exakt i förväg. Men de flesta bussar går i linjetrafik enligt tidtabell. Jag vill påstå att de flesta busslinjer i Sverige kan köras med elbuss.
Re: Proterra elbuss
Såg ni inte inslaget i Vetenskapens Värld för nån vecka sen? SL (eller deras underleverantör) vill börja köra elektriska autonoma bussar i flera förorter. Med färdiga färdvägar så funkar redan tekniken och allt dom väntar på är reglering och lagar.
Dom ser det som inte mer än 2 år bort.
Vi lever i en spännande tid nu!
Dom ser det som inte mer än 2 år bort.
Vi lever i en spännande tid nu!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Proterra elbuss
Jag är verksam inom bussbranschen så sånt här är alltid intressant för mig.
Stadstrafik kan definitivt köras med elbuss idag om man skaffar in tillräckligt bra bussar bara. Stadstrafik kör enligt ett linjenät alltid samma vägar från punkt A till punkt B med hållplatser emellan. Då kan man sätta upp en bussladdare på punkt A och B. En stadslinje är så pass kort att det skulle räcka med endast en av dom men har man i båda ändar så har man backup ifall en inte funkar.
Min stad ska snart sätta in elbussar på en av de tre linjerna som finns. Om det funkar bra så ska alla linjer gå med elbussar.
Regional trafik mellan olika städer och kommuner kan nog även de köras med elbuss om man på varje busstation sätter upp bussladdare så att bussen kan laddas samtidigt som man släpper på och av folk.
Stadstrafik kan definitivt köras med elbuss idag om man skaffar in tillräckligt bra bussar bara. Stadstrafik kör enligt ett linjenät alltid samma vägar från punkt A till punkt B med hållplatser emellan. Då kan man sätta upp en bussladdare på punkt A och B. En stadslinje är så pass kort att det skulle räcka med endast en av dom men har man i båda ändar så har man backup ifall en inte funkar.
Min stad ska snart sätta in elbussar på en av de tre linjerna som finns. Om det funkar bra så ska alla linjer gå med elbussar.
Regional trafik mellan olika städer och kommuner kan nog även de köras med elbuss om man på varje busstation sätter upp bussladdare så att bussen kan laddas samtidigt som man släpper på och av folk.
Re: Proterra elbuss
Jättespännande! Snart så börjar bussbolagen kräva fler elbussar att välja på. Men inte för miljöns skull. Utan för ekonomins skull. Billigare i drift.mindre verkstadspersonal alltså billigare underhåll. Som sagt i de flesta fall lätt att planera.