E-Golf test

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Kanske jag var otydlig men försöker förklara bättre nu.
Jag håler med att bilen är pigg och känns snabb,ingen tvekna där. De jag upplevde som segt var reaktionen från stillastående bil, dvs från att jag lägger foten på gasen tills bilens hjul rört sig ett halvt varv. När bilen är i rörelse upplevde jag inte denna fördröjning utan som jag sa, väldigt pigg och skön att köra. Creep "löser" ju detta problemet dock så verkar de som man inte kunde ha re-gen samtidigt som creep.
Jaha, okej, jag fattade fel. Ändå så upplever jag inte samma sak. Creep och regen har ingenting att göra med varandra enligt vad jag kan bedöma. Jag testade igenom alla regen-lägen, men fastnade för den starkaste. Det liknar mest det jag är van vid från Teslan. Men bilen kröp i alla lägen. Jag vill egentligen inte ha creep. Jag tyckte redan det var skitjobbigt när jag hade en automatväxlad fossilbil. Det var det första jag stängde av i Teslan. I Golfen däremot verkar det inte att det går att stänga av och jag tyckte det var ganska jobbigt, ända tills jag hittade hill-hold knappen. Att du upplevde att den inte kröp med regen på är konstigt. Nån inställning kanske? Det går ju att ställa in i princip allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Kanske jag var otydlig men försöker förklara bättre nu.
Jag håler med att bilen är pigg och känns snabb,ingen tvekna där. De jag upplevde som segt var reaktionen från stillastående bil, dvs från att jag lägger foten på gasen tills bilens hjul rört sig ett halvt varv. När bilen är i rörelse upplevde jag inte denna fördröjning utan som jag sa, väldigt pigg och skön att köra. Creep "löser" ju detta problemet dock så verkar de som man inte kunde ha re-gen samtidigt som creep.
Jaha, okej, jag fattade fel. Ändå så upplever jag inte samma sak. Creep och regen har ingenting att göra med varandra enligt vad jag kan bedöma. Jag testade igenom alla regen-lägen, men fastnade för den starkaste. Det liknar mest det jag är van vid från Teslan. Men bilen kröp i alla lägen. Jag vill egentligen inte ha creep. Jag tyckte redan det var skitjobbigt när jag hade en automatväxlad fossilbil. Det var det första jag stängde av i Teslan. I Golfen däremot verkar det inte att det går att stänga av och jag tyckte det var ganska jobbigt, ända tills jag hittade hill-hold knappen. Att du upplevde att den inte kröp med regen på är konstigt. Nån inställning kanske? Det går ju att ställa in i princip allt.
Börjar låta mer och mer som en inställning som jag inte hittade på den där timmen jag var ute och körde..

Sedan är kanske creep eller inte något man vänjer sig vid, jag hade tillexempel lite svårt för B läget på vår leaf från början men nu är de tvärtom, känns jätteobehagligt utan de läget, dvs starkare re-gen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

E-Golf i Norge.
Toppar försäljningen av bilar.
Näst högsta laddbara försäljning någonsin i Norge. Bara modell S låg högre mars 2014.
1.168 sålda i oktober och 5.699 för helåret.
Kommer nya Leaf att kunna slå detta? Skummade igenom försäljningssiffrorna vid årsskiftet, då låg Leaf på ca 30% av vad e-golf säljer nu.
Att laddningsbara bilar PEV har 43% av försäljningen i Norge. När kommer Sverige och övriga Europa ikapp?

http://ev-sales.blogspot.se/2017/11/nor ... -2017.html
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Advocatus Diabolo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 dec 2016 21:15

Re: E-Golf test

Inlägg av Advocatus Diabolo »

mati skrev:
E-Golf har det där creep-läget, den ska väl uppföra sig som en automatväxlad bil. Men den har samtidigt en knapp som heter auto-hold eller nåt sånt, som gör samma som i Teslan, dvs bilen börjar inte rulla förrän man gasar lite lätt. Man behöver alltså inte stå på bromsen hela tiden. Det är okej när man var vant sig, men går att stänga av.

Att den är seg på gasen kan jag absolut inte bekräfta. Jag tycker den är riktigt pigg, upp till 50km/h är den garanterat rappare än de flesta andra bilar, om man inte jämför med en Tesla. Du har inte råkat köra i eko-läge eller? Då är den trög som en gammal diesel från 80-talet och ingenting händer när man gasar. Jag testade det lite kort och konstaterade att jag aldrig kommer att använda det läget.

Den Golfen vi provkörde hade ingen nyckel. Eller jo, det hade den, men den behövdes inte. Vi har dock inte beställt keyless-funktionen för vår bil. Det kändes onödigt och det är dessutom ganska dyrt. Och med tanke på stöldrisken är det väl ändå bra att använda en gammal hederlig nyckel. I Teslan har jag också avaktiverat keyless-funktionen.
F ö kan jag hålla med om att fossiltänket är mycket tydligt i e-Golf. Jag begrep i början inte vad jag gjorde för fel. Jag tryckte på Start och allting tändes och såg rätt ut, men det gick inte att köra. Ingenstans gick det att avläsa varför bilen inte ville röra på sig. Så småningom insåg jag att man måste hålla nere Start-knappen länge, annars sätter man bara på "tändningen". Men som sagt, allt ser exakt likadant ut i båda lägen. Det är uppenbart i en fossilbil där oljepannan hostar igång, men i en elbil är det rent sagt idiotiskt att ha olika tändningslägen. Frågan är varför de har gjort så. Antingen så ville de använda samma mjukvara i så stor uträckning som möjligt, vilket känns konstigt, eller så tror de att kunderna är lika inskränkta som de själva, och att alla krampaktigt vill vara kvar i fossilträsket.
Har du verkligen tänkt igenom att du då kommer att få stoppa nycklen i tändningslåset :? och sedan vrida om för att "få igång" bilen? Detta varje gång du skall köra! Snacka om dyster framtid.
The joy of a lower price does not outlast the agony of a poorer product. Du kommer att reta dig varje dag du sätter dig i bilen med nyckeln i handen och fumlar efter det där eländiga lilla "tändnings"-låset. :evil: :twisted:
Don´t do it!
Gör om - gör rätt! -Rätt för dig! :!:
Advocatus Diabolo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 dec 2016 21:15

Re: E-Golf test

Inlägg av Advocatus Diabolo »

Monark1954 skrev:
E-Golf i Norge.
Toppar försäljningen av bilar.
Näst högsta laddbara försäljning någonsin i Norge. Bara modell S låg högre mars 2014.
1.168 sålda i oktober och 5.699 för helåret.
Kommer nya Leaf att kunna slå detta? Skummade igenom försäljningssiffrorna vid årsskiftet, då låg Leaf på ca 30% av vad e-golf säljer nu.
Att laddningsbara bilar PEV har 43% av försäljningen i Norge. När kommer Sverige och övriga Europa ikapp?

http://ev-sales.blogspot.se/2017/11/nor ... -2017.html
Är det norrmännen måntro som "stjäl" alla e-Golfar, så att ledtiderna vid nybeställning blir så långa att leverans passar väl in på eventuella nya SMBP vid halvårsskiftet? I så fall får vi nästan tacka dom, ja såvida inte e-Golfen höjs i pris pga efterfågan ännu en gång på kort tid. :evil:
Lär inte levereras många elbilar Q2-18 utan nya incentives.
Där har ni som sagt var en anledning till att Tesla aldrig flaggar förbättringar i produkterna innan de kommer IRL. Men så "affärsmässigt" kan ju staten av naturliga skäl aldrig agera.
Advocatus Diabolo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 dec 2016 21:15

Re: E-Golf test

Inlägg av Advocatus Diabolo »

Monark1954 skrev:
Nu har vi signerat oss för en E-Golf som vi får närmare sommaren och troligen kvitterar ut först när supermiljöbilspremien höjs. Bra erbjudande av återförsäljaren att vi får vänta om vi vill.
Tur vi började nu men vi kör vidare med vår Nissan Leaf till och med februari och hoppas på att den går förlänga något.

Bygga bil på hemsidan upplevde jag först som ett flipperspel med en massa ord som jag inte viste vad de innebar. Nu har jag hittat en VW ordlista som ger hyfsad hjälp. Tog flera byggen innan jag hittade de saker vi till slut fastnade för.

Har ni sett några olika Youtube tester med funktioner ni gillar så gäller det att tipsa rätt i krysslistan så att du får vad du tycker är bra.

Mitt urval som råd till andra, förutom de saker som talar för sig själv.

*Lane-, Traffic jam-, Emergency-, Sign Assist, Blind spot Sensor samt Dynamic Light Assist.
För att få styrhjälp sen verkar det stödja förarassistanspaketet men ger troligen mer funktioner.
*LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus för Dynamic light assist
Har ni sett Tesla Björns test och blir lika lyrisk som han är det ett givet kryss.
*Förarassistanspaket
Det står bara hjälp att undvika olyckor, lade till utan att forska mer.
*Pluspaket
Ingen aning men hoppas det är bra.
*Stöldskyddslarm.
Talar för sig själv, bra att veta att det inte ingår.
*Park Assist, inklusive parkeringssensorer fram och bak
Är man van med Leafens kamera runt om och bra kamerahjälp både framåt och bakåt är detta nog något man skulle sakna.
*Backkamera Rear Assist
Samma kommentar som Park assist. Standard är sensorer inte kamera.
*Active Info Display
Har ni sett youtube tester och tycker om den digitala skärmen framför ratten där instrumenten krymper till förmån för kartbilden i stället för fasta runda visarinstrument då är detta krysset för dej.
*Keyless Access, nyckelfritt låssystem
Ja vad skall man tycka, traditionell fjärrkontroll eller ”FOB” eller liknande. Eget val, bra att veta att det inte ingår.
*Vindruta utan synliga trådar.
Läste att vissa versioner är jättebra på att tina is från vindrutan och att inte vinrutetorkarna sitter fastfrusna. Men om det gäller versionen i E-Golfen får vi väl se om ett år.
Två korta:

Pluspaketet: Ger detta verkligen något i en E-Golf med den övriga specen du har? Kolla om du inte slänger pengarna i sjön!

Värmetrådar: Har du väl sett trådarna i rutan, kan du inte låta bli att få fel djupfokus på ögonen då och då när du kör. Trådarna blir också som ett lätt "töcken" i framrutan. Speciellt i motljus då du behöver det som minst. Och detta skall du dras med hela året... Dessa värmetrådar är låååååångt ifrån det tunna metalliserade skikt som det är på vissa andra modeller och som många tror att de beställt. Provkör igen och se vad du tycker! Återkom gärna med feedback.

Ovan sagt i all välmening.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf test

Inlägg av Bjelke »

Monark1954 skrev:
...
Näst högsta laddbara försäljning någonsin i Norge. Bara modell S låg högre mars 2014.
Bästa månader ever! :mrgreen:
(det var då jag köpte min)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: E-Golf test

Inlägg av Mats »

Advocatus Diabolo skrev:

Värmetrådar: Har du väl sett trådarna i rutan, kan du inte låta bli att få fel djupfokus på ögonen då och då när du kör. Trådarna blir också som ett lätt "töcken" i framrutan. Speciellt i motljus då du behöver det som minst. Och detta skall du dras med hela året... Dessa värmetrådar är låååååångt ifrån det tunna metalliserade skikt som det är på vissa andra modeller och som många tror att de beställt. Provkör igen och se vad du tycker! Återkom gärna med feedback.

Ovan sagt i all välmening.
Jag hade gamla egolfen med värmetrådar i framrutan. Var Aldrig med om det du beskriver :o Det gick iof att se trådarna men jag störde mig aldrig på dom. Men det är nog bra, som du säger, att kolla det innan man köper :)
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

Monark1954 skrev:
E-Golf i Norge.
Toppar försäljningen av bilar.
Näst högsta laddbara försäljning någonsin i Norge. Bara modell S låg högre mars 2014.
1.168 sålda i oktober och 5.699 för helåret.
Kommer nya Leaf att kunna slå detta? Skummade igenom försäljningssiffrorna vid årsskiftet, då låg Leaf på ca 30% av vad e-golf säljer nu.
Att laddningsbara bilar PEV har 43% av försäljningen i Norge. När kommer Sverige och övriga Europa ikapp?

http://ev-sales.blogspot.se/2017/11/nor ... -2017.html
Här är de med range, hur står sig nya Leaf med 40kWh batteri mot en ny golf?
Jag tror ju range fortfarande har stor betydelse för vad man väljer för bil och detta i symbios med priset.

Tesla sticker ju ut i range men också pris så därför tror jag ofta att de som köper golf eller leaf helt enkelt inte kan köpa en Tesla på grund av priset.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: E-Golf test

Inlägg av lator »

Körde en del med en e-Golf i helgen (nya modellen) då jag var med på ett evenemang på Vemdalsskalet där jag visade och pratade för just e-Golf och även alla andra elbilar.

Några reflektioner om just e-Golf.

PLUS:
*Mycket behaglig att köra med bra sittkomfort och säkra vägegenskaper.
*Ser ut som "en bil" och inte som något som måste bekräfta sig genom att vara udda...
*Har normala dimensioner på däck. (= ingen BMW, iMiev)
*Bygger på en befintlig plattform vilket underlättar när man behöver t.ex. karossdelar.
*Kul funktion att flugor i bilen gör att man ofrivilligt byter radiokanal... ;-) (Vifta framför mittdisplayen funktionen).

MINUS:
*Delar plattformen med fossildrivna bilar och tappar därmed mot bilar med egen plattform byggd som elbil.
*Sitter fast i traditionella tänk för att "kunderna ska känna sig som hemma".
*Bagageutrymmet som är lättlastat men litet.
*Nyckel! Varför denna relik för att starta en bil? (finns dock utan som tillval).
*Räckviddsberäknare. Hävdar mot bättre vetande att bilen ska ta sig 250 km... 175 km i verkligheten (+1 och regn).
*Diffust creep-läge som i vissa lägen kopplas ur. (Har inte riktigt fattat hur det funkar men verkar bero på min körning).
*"Plottrig" instrumentering som visar samma uppgifter på flera ställen. (Går att ändra efter behag men du är fast i VW-teknikernas val). Gäller AID.
*Diffus "tankmätare". Kunde inte hitta någon möjlighet att välja procentvisning.

En mycket trevlig bil som kan bli bättre och SNÅLARE! Drar betydligt mera än en Ionic...
Uppmätt användbar energimängd: 33 - 34 kWh. Nästan samma som på Ionic! (32 - 33 kWh).

Reflektion från elbilstorget:
Unga tittar bara på Tesla!
Ingen tittar på Nissan Leaf!
Många reagerar på att de tycker Ionic ser bra ut.
e-Golf är antagligen den bil folk skulle köpa!
Jo, det är rena elbilar. Ingen "motor" i dem...
Ja, jag vet att det är 50 mil från Stockholm så du blir tvungen att ta en paus eller två med en elbil (om du inte kör S100 och tar det lugnt).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

Bra sammanfattning, jag upplevde i princip samma sak när jag provade en e-golf ett par timmar...

Angående ingen tittar på leaf, var de gamla eller nya? Låter egentligen lite konstigt då de trots allt sålts väldigt många och de ser ut som den nya också kommer bli populär...

Alla tittar väl på Tesla men de är ju liten annan prisklass än Golf, ionic och Leaf.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: E-Golf test

Inlägg av lator »

chaffis75 skrev:
Bra sammanfattning, jag upplevde i princip samma sak när jag provade en e-golf ett par timmar...

Angående ingen tittar på leaf, var de gamla eller nya? Låter egentligen lite konstigt då de trots allt sålts väldigt många och de ser ut som den nya också kommer bli populär...

Alla tittar väl på Tesla men de är ju liten annan prisklass än Golf, ionic och Leaf.
Leafen är den elbilen som ingen tittar på men alla köper (eller leasar) då det är den som ger mest för pengarna. (Givetvis den gamla versionen. Succé om vi hade fått dit den nya!)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

lator skrev:
Leafen är den elbilen som ingen tittar på men alla köper (eller leasar) då det är den som ger mest för pengarna. (Givetvis den gamla versionen. Succé om vi hade fått dit den nya!)
hehe... ja ok då förstår jag... :lol:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: E-Golf test

Inlägg av Teslaspolen »

lator skrev:
chaffis75 skrev:
Bra sammanfattning, jag upplevde i princip samma sak när jag provade en e-golf ett par timmar...

Angående ingen tittar på leaf, var de gamla eller nya? Låter egentligen lite konstigt då de trots allt sålts väldigt många och de ser ut som den nya också kommer bli populär...

Alla tittar väl på Tesla men de är ju liten annan prisklass än Golf, ionic och Leaf.
Leafen är den elbilen som ingen tittar på men alla köper (eller leasar) då det är den som ger mest för pengarna. (Givetvis den gamla versionen. Succé om vi hade fått dit den nya!)
Kanske är bäst så. :lol:
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Mats skrev:
Advocatus Diabolo skrev:

Värmetrådar: Har du väl sett trådarna i rutan, kan du inte låta bli att få fel djupfokus på ögonen då och då när du kör. Trådarna blir också som ett lätt "töcken" i framrutan. Speciellt i motljus då du behöver det som minst. Och detta skall du dras med hela året... Dessa värmetrådar är låååååångt ifrån det tunna metalliserade skikt som det är på vissa andra modeller och som många tror att de beställt. Provkör igen och se vad du tycker! Återkom gärna med feedback.

Ovan sagt i all välmening.
Jag hade gamla egolfen med värmetrådar i framrutan. Var Aldrig med om det du beskriver :o Det gick iof att se trådarna men jag störde mig aldrig på dom. Men det är nog bra, som du säger, att kolla det innan man köper :)
Låter bra, jag trodde vi la till metalliserade skikt som jag läst om. VW verkar använda samma ord för bägge modellerna bara prislappen skiljer. Återkoppling blir antagligen efter sommaren för vår egen, men får när en demobil kommer så kanske vi kollar mer.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Vet inte hur vi klassas som kund men något åt "Eraly adopters" verkar troligt.
Vår X testade vi digitalt, hade aldrig sett en.
Vår e-golf blev lika. Testades på datorns bildskärm. Återförsäljaren hade sålt sin demobil till en angelägen kund.
Så vi har redan ett kontrakt och det dröjer länge innan vi kör vår egna e-golf så återkopplingar lär dröja.
Men har velat delge det vi uppfattat av den VW nomenklatur vi var obekanta för. I klartext, det kändes svårt att veta om vi fick den version vi sett på tester på nätet från olika länder och världsdelar.

Nyckel.
Nyckel med fjärr verkade ha liknande funktion som Leaf. Att man kan låsa upp med nyckel i fickan genom att trycka på rätt ställe på dörrhandtaget. Hade vi vetat det kanske vi hoppat det dyrare "Keyless Access", nyckelfritt låssystem.
Men måste man stoppa in nyckeln i ett lås innan man trycker på "startknappen", det momentet visades inte på det klipp jag såg på, eller är det som Leaf att man kan ha nyckeln i fickan?
Eller var den "Keyless Access" jag såg som även har en nyckel på sin "fob"?

Räckvidd, nya Leaf/e-golf.
Vi har få långkörningar på vår Leaf 30 kW men då är upplevelsen att på 100-110 väg når vi drygt 10 mil. Men här har väl andra provat mer. Ett 40 kW batteri i nya Leaf med lägre luftmotstånd, vi får se om det i praktiken blir markant längre räckvidd på norrländska vägar än för nya e-golfen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Haft 4 olika VW bilar med trådar i rutan innan och nu valde jag en utan och istället med osynlig "film".

Tycker inte trådarna stör så mycket. Möjligtvis i vissa motljus. Men nu valde jag för första gången att testa en med film istället. Mest för att se skillnaden. Hade valt det på de tidigare också om jag stört mig på det. Vilket jag alltså inte gjort.

Kessy= Keyless innebär fortfarande att du måste trycka på en separat "startknapp" vid växelspaken för att dra igånbilen, men kan ha nyckeln i fickan hela tiden, även då du kommer fram och öppnar bilen.

Har även haft det i flera bilar. Inget jag saknar idag eller tycker det är besvärligt att sätta i nyckeln och vrida om. Så därför är det inget jag valde till på min nya e-Golf.

På Teslan är det inget jag heller tycker spelar någon större roll. Oftast praktiskt att bilen låses upp/startas automatiskt men även irriterande ibland när man "rör sig" omkring bilen med nyckeln i fickan.

Däremot gillar jag Side Assist (med varning I själva sidospegeln) och Lane Assist. Här är det inte en "Autopilot" utan just en "assistent" som kan vara på hela tiden. Dvs man styr själv "ganska fritt" mellan linjerna som vanligt oavsett var/när/hur man kör men om man är lite "ouppmärksam" och kommer nära någon linje styr den mjukt tillbaka lite mot mitten. =ger en hjälp utan att störa min egen körning/val av fordonsplacering. Dvs den kan alltid vara på och ligger ibakgrunden och stöttar min egen körning vid behov. Visst vill jag "skära kurvorna" så behöver jag leva med att ratten spjärar emot aningens eller stänga av det. Som AP är den inte tänkt och funkar dåligt. Försöker ju inte hålla en viss linje (dvs inte programnerad/tänkt för det arbetssättet =kommer vingla mellan linjerna) och tillåter bara att man släpper ratten ca 10sec.

Teslans AP vill ju tydligare hålla en "exakt vald" placering vilket jag upplever som mer frustrerande då jag har den aktiverad OCH själv också håller i ratten. Nej jag litar inte 100% på AP och man kan definitivt inte ha den på överallt. Så lite olika "tänk" i funktionerna.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Bumpar denna gamla tråd.
Idag har vår e-Golf besiktigats för andra gången, och efter 5 år och nästan 10500 mil är den fortfarande helt felfri och gick naturligtvis igenom utan anmärkning. Fortfarande inget rassel eller oljud, allt är fräscht och fint, ingenting krånglar. Det enda som är bytt är vindrutetorkarblad och däcken, den går på sin andra omsättning däck såväl sommar som vinter.
Det var nån som frågade mig häromdagen vilken bil jag skulle köpa om e-Golfen skulle hamna i diket och bli skrot. Vet inte. Den går inte att ersätta. Det kan bara bli sämre. Jag har aldrig någonsin haft en så felfri bil. Den dagen nånting börjar krångla på den kommer min världsbild bli förstörd tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: E-Golf test

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev: 08 feb 2023 21:28
Bumpar denna gamla tråd.
Idag har vår e-Golf besiktigats för andra gången, och efter 5 år och nästan 10500 mil är den fortfarande helt felfri och gick naturligtvis igenom utan anmärkning. Fortfarande inget rassel eller oljud, allt är fräscht och fint, ingenting krånglar. Det enda som är bytt är vindrutetorkarblad och däcken, den går på sin andra omsättning däck såväl sommar som vinter.
Det var nån som frågade mig häromdagen vilken bil jag skulle köpa om e-Golfen skulle hamna i diket och bli skrot. Vet inte. Den går inte att ersätta. Det kan bara bli sämre. Jag har aldrig någonsin haft en så felfri bil. Den dagen nånting börjar krångla på den kommer min världsbild bli förstörd tror jag.
Finns väl fler e-Golfar där ute som letar nya ägare? ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev: 08 feb 2023 22:01
mati skrev: 08 feb 2023 21:28
Bumpar denna gamla tråd.
Idag har vår e-Golf besiktigats för andra gången, och efter 5 år och nästan 10500 mil är den fortfarande helt felfri och gick naturligtvis igenom utan anmärkning. Fortfarande inget rassel eller oljud, allt är fräscht och fint, ingenting krånglar. Det enda som är bytt är vindrutetorkarblad och däcken, den går på sin andra omsättning däck såväl sommar som vinter.
Det var nån som frågade mig häromdagen vilken bil jag skulle köpa om e-Golfen skulle hamna i diket och bli skrot. Vet inte. Den går inte att ersätta. Det kan bara bli sämre. Jag har aldrig någonsin haft en så felfri bil. Den dagen nånting börjar krångla på den kommer min världsbild bli förstörd tror jag.
Finns väl fler e-Golfar där ute som letar nya ägare? ;)
Du menar ifall vår e-Golf ger upp? Visst, det är det mest troliga scenariot, dvs att man skaffar en likadan begagnad.
Det ryktas ju om att VW ska lansera en ny e-Golf framöver, som ska heta ID Golf. Det jag tyckte var konstigt när jag läste det var att den ska placeras under ID3, vilket är helt fel i min värld. Vi får se om det blir så och om vår e-Golf hänger med fram tills dess.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf test

Inlägg av Bjelke »

Nästan lika som vår Leaf var, den klart mest felfria bil jag haft :)
Bytte 12V-batteriet och en trycksensor till ABS-systemet (båda var 15 minuter
byta-hemma-på-gården-jobb också) och lite torkarblad på typ 8 tusen mil, kanske nån
uppsättning däck också men jag faktiskt inte det heller :)
Fick den för 249 tusen också om jag minns rätt :mrgreen:
Med lite större batteri så hade den nog blivit kvar längre (och enfas laddning hemma sög fett)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf test

Inlägg av Bjelke »

Ja just det, Leafen var ju obeskrivligt ful också :lol: parkera ALDRIG hemma med
röven synlig utåt från gården!! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar