Utsläppskraven gäller bara NOx. För att få ner dem måste förbrukningen öka. Det är kruxet med diesel. Man väljer bort låg förbrukning och låga CO2-utsläpp och får lägre NOx-värden istället. Naturligtvis är det vansinne, men det går inte att lösa på ett annat sätt om man inte vill bygga om hela bilen. Det är därför man inte ska köra fossilbil. De är dåliga för miljön, vad man än gör.Nicke Nyfiken skrev:Håller fullständigt med dig. VW står inte högt i kurs hos mig.
Har dock svårt att förstå hur ökad dieselförbrukning kan vara bra för miljön.
Angående OTA-uppdateringar så kan jag tycka att det var väldigt roligt i början. Plötsligt fick man Spotify, superkul, de som hade AP1-hårdvara fick plötsligt en "självkörande" bil. Fantastiskt. Men senaste året har uppdateringarna mestadels handlat om buggfixar. För buggar som har kommit med en tidigare uppdatering som också innehöll buggfixar. Jag överdriver naturligtvis lite nu, men om jag summerar de uppdateringarna som verkligen har tillfört någonting nytt så hade jag lika gärna kunnat vänta med att få dem vid nästa verkstadsbesök (vilket ändå var fallet ett antal gånger, alla kom inte OTA). Det är ju bra att man kan uppdatera bilen på distans, fast det är inte bara Tesla som kan det. Frågan är vad man gör med den möjljgheten. Om man har bra mjukvara från början, som dessutom innehåller alla funktioner som kunden har betalat för, finns det inte riktigt samma nödvändighet att behöva kunna uppdatera bilarna när som helst på distans.