Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?Bjelke skrev:Japp det är en skön känsla, lovar
E-Golf test
Moderator: Redaktion
Re: E-Golf test
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf test
Grattis! Vilket föredöme!mati skrev:Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?Bjelke skrev:Japp det är en skön känsla, lovar
Elbilist sedan 2014
Re: E-Golf test
Jag jobbar på det när Elon levererar min M3 säljs den sista fosilen, men taket är så fel så det måste bli en smartflawer men dom är så dyra
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: E-Golf test
I natt lade Björn Nyland ut en rapport om långresa med nya e-Golfen. Sammanfattat är det en riktigt fin elbil, men frånvaron av aktiv batterikylning väckte frågetecken. Batteriet bygger (likt Leafen) upp rätt mycket värme i batteriet under längre turer med återkommande snabbladdning. Resultatet blir att laddhastigheten blir lidande, samt att batteriet säkerligen inte mår så bra av det.
I Matis fall spelar det väl mindre roll. Där finns det ju en Tesla som får ta hand om långresorna. För oss andra kan det kanske vara värt att ha i åtanke.
I Matis fall spelar det väl mindre roll. Där finns det ju en Tesla som får ta hand om långresorna. För oss andra kan det kanske vara värt att ha i åtanke.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf test
Ett stort "steg" kan kanske finnas kvar, nämligen när en av bilarna är helt betald, då blir det billiga milmati skrev:Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?Bjelke skrev:Japp det är en skön känsla, lovar
Om jag behåller min Leaf nu när den är betald och klar så rullar den sjukt billigt
(det är väl delvis därför man redan nu kan se att dom har så högt andrahandsvärde eftersom dom blir så billiga ändå per mil)
Teslan däremot.... host host... njae inte betald helt än...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E-Golf test
Det har du rätt i naturligtvis. Att betala e-Golfen är ju ingen större insats. Jag har valt ett restvärde på 40% efter 3 år. Det borde vara mindre än vad den är värd då men ändå så mycket att SKV inte kan säga så mycket om man köper ut bilen privat. Och det är troligt att vi gör.
Men Teslan... ähm... nej, den tänker jag inte köpa ut. Liiiiite mycket pengar att hosta upp.
Men Teslan... ähm... nej, den tänker jag inte köpa ut. Liiiiite mycket pengar att hosta upp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf test
e-Golf har överhettningsproblem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: E-Golf test
Alltså, varför gör dom så där? Speciellt Nissan och nu VW vad de verkar; ingen kylning alls på batterierna?! Är det bara Tesla som kan lösa den här biten bra nog?Zalman3 skrev:e-Golf har överhettningsproblem.
Jag kunde förstå det på en 2010 Leaf kanske, eller en iMiEV, men 2017? Skärpning!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: E-Golf test
Ja de är så synd att de bara verkar vara Tesla som för första bilar, alla andra göra andra bilar eftersom de är kort range och ingen batteri kylning.
Förresten tack mati för all info du lagt i denna tråden, jag hade missat den innan men läst genom den idag. Den ger en väldigt intressant bild där du jämför e-golf mot en Tesla... Min egna reflektion är att de kanske inte är så lätt att byta ut sin första bil till el riktigt än... ja de finns mycket att fundera på hur jag vill göra med mitt nästa bil byte (dvs min Volvo).
Förresten tack mati för all info du lagt i denna tråden, jag hade missat den innan men läst genom den idag. Den ger en väldigt intressant bild där du jämför e-golf mot en Tesla... Min egna reflektion är att de kanske inte är så lätt att byta ut sin första bil till el riktigt än... ja de finns mycket att fundera på hur jag vill göra med mitt nästa bil byte (dvs min Volvo).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: E-Golf test
Förstår jag det rätt som att den har sjunkit från 40 kW till 30 kW och batteriet är på 77%? Brukar inte laddnivån gå neråt när batterierna börjar fyllas eller brukar det ta längre tid än 77%? Så som jag har förstått det så måste Teslas batterier i så fall överhettas fort eftersom de knappast håller 120 kW ändå till 80% eller gör de det nu på nya 100kWh batterier?Zalman3 skrev:e-Golf har överhettningsproblem.
Re: E-Golf test
Som han säger där så är det ju faktiskt flera elbilar som har aktiv kylning av batteriet . Om jag tänker rätt nu så verkar det ju vara Leaf och E-golfen som utmärker sig här genom att inte ha det.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: E-Golf test
Björn har ju en ganska "teatralisk stil" i många av sina videos så man ska nog titta på hela inlägget innan man fokuserar på något han säger i ett ställe i filmen. Hans "roadtrip" i filmen blev till slut 104 mil på 16 timmar med en förbrukning på 1,48kWh/mil. Vilket nog får anses som en rejäl långkörning för att vara med en e-Golf!
Som han nämner i sammanfattningen på slutet i videon (1:00 ungefär) så är det knappast ett "problem" vid normal användning av en e-Golf. Han nämner att han körde ganska "crazy" inledningsvis och först vid ungefär ca 50 mil körsträcka och den 3:e snabbladdning som var då effekten började begränsas. Han säger då att den laddar i genomsnitt med 30kW. (Då ska vi komma ihåg att eGolf max kan ladda med ca 40kW).
Så någon dramatisk sänkning av snabbladdningen som innebär en praktisk begränsning för användandet av bilen är det knappast. Åker man så långa sträckor >50 mil ofta så är antagligen inte e-Golfen det naturligast valet och han poängterar på slutet att för de alla flesta som köper en e-Golf och som kör enstaka längre körningar nu och då så funkar nog e-Golf riktigt bra. Där han gillar att e-Golfen har riktigt bra ljus och är ensam om att visa "höjdmeter" i navigatorn. Vilket säkert är intressant i bergiga Norge.
Som han nämner i sammanfattningen på slutet i videon (1:00 ungefär) så är det knappast ett "problem" vid normal användning av en e-Golf. Han nämner att han körde ganska "crazy" inledningsvis och först vid ungefär ca 50 mil körsträcka och den 3:e snabbladdning som var då effekten började begränsas. Han säger då att den laddar i genomsnitt med 30kW. (Då ska vi komma ihåg att eGolf max kan ladda med ca 40kW).
Så någon dramatisk sänkning av snabbladdningen som innebär en praktisk begränsning för användandet av bilen är det knappast. Åker man så långa sträckor >50 mil ofta så är antagligen inte e-Golfen det naturligast valet och han poängterar på slutet att för de alla flesta som köper en e-Golf och som kör enstaka längre körningar nu och då så funkar nog e-Golf riktigt bra. Där han gillar att e-Golfen har riktigt bra ljus och är ensam om att visa "höjdmeter" i navigatorn. Vilket säkert är intressant i bergiga Norge.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: E-Golf test
Bmw i3 har sina batteriet luftkylda/värmda.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: E-Golf test
Ja de är viktigt att ha just dessa tanker i huvudet när du tittar både på e-golf och Leaf, de är kanske i praktiken väldigt sällan en normal person skulle få dessa problem, speciellt i Sverige med vårt klimat.Leo skrev:Björn har ju en ganska "teatralisk stil" i många av sina videos så man ska nog titta på hela inlägget innan man fokuserar på något han säger i ett ställe i filmen. Hans "roadtrip" i filmen blev till slut 104 mil på 16 timmar med en förbrukning på 1,48kWh/mil. Vilket nog får anses som en rejäl långkörning för att vara med en e-Golf!
Som han nämner i sammanfattningen på slutet i videon (1:00 ungefär) så är det knappast ett "problem" vid normal användning av en e-Golf. Han nämner att han körde ganska "crazy" inledningsvis och först vid ungefär ca 50 mil körsträcka och den 3:e snabbladdning som var då effekten började begränsas. Han säger då att den laddar i genomsnitt med 30kW. (Då ska vi komma ihåg att eGolf max kan ladda med ca 40kW).
Så någon dramatisk sänkning av snabbladdningen som innebär en praktisk begränsning för användandet av bilen är det knappast. Åker man så långa sträckor >50 mil ofta så är antagligen inte e-Golfen det naturligast valet och han poängterar på slutet att för de alla flesta som köper en e-Golf och som kör enstaka längre körningar nu och då så funkar nog e-Golf riktigt bra. Där han gillar att e-Golfen har riktigt bra ljus och är ensam om att visa "höjdmeter" i navigatorn. Vilket säkert är intressant i bergiga Norge.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: E-Golf test
Klart det funkar även om 3:e laddningen tar lite extra tid. Blir ju väldigt sällan som man kör mer än 3-4 laddningar på en resa utan att göra ett längre stopp/sova över.
Re: E-Golf test
Frun är inga problem för min del, handlar mer om att jag vill kunna göra annat i livet än att köra bil dvs de handlar för min del om ekonomi också.Walker skrev:Jag skulle mer än gärna byta ut min förstabil (endabil) mot en Tesla. Det gäller ”bara” få med frun på tåget. (Allt annat är klappat å klart)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: E-Golf test
Frågan är om det öht är ett problem. Så länge man inte står med miniräknaren bredvid laddaren och försöker beräkna laddströmmen märker man nog ingenting. Och dessutom, hur länge och hur ofta får man max laddström, dvs över 110kW i en Tesla. Nä, precis, inte så ofta. Det är visserligen 3 gånger mer än vad Golfen klarar av, men ändå.chaffis75 skrev:Ja de är viktigt att ha just dessa tanker i huvudet när du tittar både på e-golf och Leaf, de är kanske i praktiken väldigt sällan en normal person skulle få dessa problem, speciellt i Sverige med vårt klimat.Leo skrev:Björn har ju en ganska "teatralisk stil" i många av sina videos så man ska nog titta på hela inlägget innan man fokuserar på något han säger i ett ställe i filmen. Hans "roadtrip" i filmen blev till slut 104 mil på 16 timmar med en förbrukning på 1,48kWh/mil. Vilket nog får anses som en rejäl långkörning för att vara med en e-Golf!
Som han nämner i sammanfattningen på slutet i videon (1:00 ungefär) så är det knappast ett "problem" vid normal användning av en e-Golf. Han nämner att han körde ganska "crazy" inledningsvis och först vid ungefär ca 50 mil körsträcka och den 3:e snabbladdning som var då effekten började begränsas. Han säger då att den laddar i genomsnitt med 30kW. (Då ska vi komma ihåg att eGolf max kan ladda med ca 40kW).
Så någon dramatisk sänkning av snabbladdningen som innebär en praktisk begränsning för användandet av bilen är det knappast. Åker man så långa sträckor >50 mil ofta så är antagligen inte e-Golfen det naturligast valet och han poängterar på slutet att för de alla flesta som köper en e-Golf och som kör enstaka längre körningar nu och då så funkar nog e-Golf riktigt bra. Där han gillar att e-Golfen har riktigt bra ljus och är ensam om att visa "höjdmeter" i navigatorn. Vilket säkert är intressant i bergiga Norge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: E-Golf test
Med två laddningar utan ladd-begränsning kommer man 40 eller upp till 60 mil. Vi åker nästan aldrig bil så långt förutom vid vår enda bilsemester. Så jag håller med om att man enstaka gånger kör längre så är det för oss inte något problem.LarsL skrev:Klart det funkar även om 3:e laddningen tar lite extra tid. Blir ju väldigt sällan som man kör mer än 3-4 laddningar på en resa utan att göra ett längre stopp/sova över.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: E-Golf test
Fantastiskt bra jobbat! Då är nästa uppgift att bränna tillräckligt med el i alla maskiner för att dina solelektroner ska stanna i din ägo hela tidenmati skrev:Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?Bjelke skrev:Japp det är en skön känsla, lovar
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: E-Golf test
Eller var det byta ut frun och få med bilen på båten?Walker skrev:Jag skulle mer än gärna byta ut min förstabil (endabil) mot en Tesla. Det gäller ”bara” få med frun på tåget. (Allt annat är klappat å klart)chaffis75 skrev:Ja de är så synd att de bara verkar vara Tesla som för första bilar, alla andra göra andra bilar eftersom de är kort range och ingen batteri kylning.
Förresten tack mati för all info du lagt i denna tråden, jag hade missat den innan men läst genom den idag. Den ger en väldigt intressant bild där du jämför e-golf mot en Tesla... Min egna reflektion är att de kanske inte är så lätt att byta ut sin första bil till el riktigt än... ja de finns mycket att fundera på hur jag vill göra med mitt nästa bil byte (dvs min Volvo).
Re: E-Golf test
Haha, just det. Eller ett batteri för solelektronerna hade varit nästa logiska steg. Men det känns som att marknaden är inte riktigt där ännu. Och en enfas-powerwall känns väldigt oanvändbar på nåt vis.blincoln skrev:Fantastiskt bra jobbat! Då är nästa uppgift att bränna tillräckligt med el i alla maskiner för att dina solelektroner ska stanna i din ägo hela tidenmati skrev:Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?Bjelke skrev:Japp det är en skön känsla, lovar
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: E-Golf test
Bakgrunden till min tro att nya E-Golf är säkrare än flera andra elbilar på marknaden är Folksams underlag.
I Folksams olycksfallsstatistik ligger Golf 20-40 % säkrare än medelbilen även Hyundai har flera modeller som är säkrare än medelbilen. Nissan Qashqai kvalar in.
I denna lista är det krav på vissa säkerhetshöjande funktioner. Nya Leaf kanske kvalar in här nästa år om jag lyckas tolka försäljningsunderlaget, dock osäker på whiplash skyddet i deras stolar.
Teslans autobroms har räddat oss två gånger från en krock på landsväg. En buss dök upp i dimman och en lastbil bytte fil framför oss på motorväg. Här klarar jag inte att läsa om nya E-golf klarar det skyddet utanför tätort.
I Folksams olycksfallsstatistik ligger Golf 20-40 % säkrare än medelbilen även Hyundai har flera modeller som är säkrare än medelbilen. Nissan Qashqai kvalar in.
I denna lista är det krav på vissa säkerhetshöjande funktioner. Nya Leaf kanske kvalar in här nästa år om jag lyckas tolka försäljningsunderlaget, dock osäker på whiplash skyddet i deras stolar.
Teslans autobroms har räddat oss två gånger från en krock på landsväg. En buss dök upp i dimman och en lastbil bytte fil framför oss på motorväg. Här klarar jag inte att läsa om nya E-golf klarar det skyddet utanför tätort.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: E-Golf test
Åtminstone på papperet har Golf autobroms även vid högre farter. Och när vi körde den på landsväg så skrek kollisionsvarningen två gånger när jag ville köra om en annan bil. Då trodde Golfen att jag var på väg att köra in i den andra bilen. Jag antar att någon sekund senare hade den bromsat för att föhindra en krock.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf test
Jag har en lånebil nu, en Ford Koga, och när man har farthållaren inkopplad så autobromsar den när man närmar sig en bil. Jag körde på motorvägen och blev irriterad för att den började bromsa på tok för tidigt. Jag brukar alltid köra närmare bilen framför innan jag byter körfält. Kanske går det att ställa in, men det har jag inte kollat.mati skrev:Åtminstone på papperet har Golf autobroms även vid högre farter. Och när vi körde den på landsväg så skrek kollisionsvarningen två gånger när jag ville köra om en annan bil. Då trodde Golfen att jag var på väg att köra in i den andra bilen. Jag antar att någon sekund senare hade den bromsat för att föhindra en krock.
Re: E-Golf test
Fast det är väl adaptiv farthållare snarare?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS