E-Golf test

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Japp det är en skön känsla, lovar ;)
Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: E-Golf test

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Japp det är en skön känsla, lovar ;)
Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?
Grattis! Vilket föredöme!
Elbilist sedan 2014
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E-Golf test

Inlägg av Smutt »

Jag jobbar på det när Elon levererar min M3 säljs den sista fosilen, men taket är så fel så det måste bli en smartflawer men dom är så dyra :(
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: E-Golf test

Inlägg av Wilson »

I natt lade Björn Nyland ut en rapport om långresa med nya e-Golfen. Sammanfattat är det en riktigt fin elbil, men frånvaron av aktiv batterikylning väckte frågetecken. Batteriet bygger (likt Leafen) upp rätt mycket värme i batteriet under längre turer med återkommande snabbladdning. Resultatet blir att laddhastigheten blir lidande, samt att batteriet säkerligen inte mår så bra av det.

I Matis fall spelar det väl mindre roll. Där finns det ju en Tesla som får ta hand om långresorna. För oss andra kan det kanske vara värt att ha i åtanke.

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf test

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Japp det är en skön känsla, lovar ;)
Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?
Ett stort "steg" kan kanske finnas kvar, nämligen när en av bilarna är helt betald, då blir det billiga mil ;)
Om jag behåller min Leaf nu när den är betald och klar så rullar den sjukt billigt :mrgreen:
(det är väl delvis därför man redan nu kan se att dom har så högt andrahandsvärde eftersom dom blir så billiga ändå per mil)
Teslan däremot.... host host... njae inte betald helt än...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Det har du rätt i naturligtvis. Att betala e-Golfen är ju ingen större insats. Jag har valt ett restvärde på 40% efter 3 år. Det borde vara mindre än vad den är värd då men ändå så mycket att SKV inte kan säga så mycket om man köper ut bilen privat. Och det är troligt att vi gör.
Men Teslan... ähm... nej, den tänker jag inte köpa ut. Liiiiite mycket pengar att hosta upp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Zalman3 »

e-Golf har överhettningsproblem.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: E-Golf test

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
e-Golf har överhettningsproblem.

Alltså, varför gör dom så där? Speciellt Nissan och nu VW vad de verkar; ingen kylning alls på batterierna?! Är det bara Tesla som kan lösa den här biten bra nog?

Jag kunde förstå det på en 2010 Leaf kanske, eller en iMiEV, men 2017? Skärpning!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

Ja de är så synd att de bara verkar vara Tesla som för första bilar, alla andra göra andra bilar eftersom de är kort range och ingen batteri kylning.

Förresten tack mati för all info du lagt i denna tråden, jag hade missat den innan men läst genom den idag. Den ger en väldigt intressant bild där du jämför e-golf mot en Tesla... Min egna reflektion är att de kanske inte är så lätt att byta ut sin första bil till el riktigt än... ja de finns mycket att fundera på hur jag vill göra med mitt nästa bil byte (dvs min Volvo).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: E-Golf test

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
e-Golf har överhettningsproblem.

Förstår jag det rätt som att den har sjunkit från 40 kW till 30 kW och batteriet är på 77%? Brukar inte laddnivån gå neråt när batterierna börjar fyllas eller brukar det ta längre tid än 77%? Så som jag har förstått det så måste Teslas batterier i så fall överhettas fort eftersom de knappast håller 120 kW ändå till 80% eller gör de det nu på nya 100kWh batterier?
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: E-Golf test

Inlägg av perkabolo »

Som han säger där så är det ju faktiskt flera elbilar som har aktiv kylning av batteriet . Om jag tänker rätt nu så verkar det ju vara Leaf och E-golfen som utmärker sig här genom att inte ha det.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Björn har ju en ganska "teatralisk stil" i många av sina videos så man ska nog titta på hela inlägget innan man fokuserar på något han säger i ett ställe i filmen. Hans "roadtrip" i filmen blev till slut 104 mil på 16 timmar med en förbrukning på 1,48kWh/mil. Vilket nog får anses som en rejäl långkörning för att vara med en e-Golf!

Som han nämner i sammanfattningen på slutet i videon (1:00 ungefär) så är det knappast ett "problem" vid normal användning av en e-Golf. Han nämner att han körde ganska "crazy" inledningsvis och först vid ungefär ca 50 mil körsträcka och den 3:e snabbladdning som var då effekten började begränsas. Han säger då att den laddar i genomsnitt med 30kW. (Då ska vi komma ihåg att eGolf max kan ladda med ca 40kW).

Så någon dramatisk sänkning av snabbladdningen som innebär en praktisk begränsning för användandet av bilen är det knappast. Åker man så långa sträckor >50 mil ofta så är antagligen inte e-Golfen det naturligast valet och han poängterar på slutet att för de alla flesta som köper en e-Golf och som kör enstaka längre körningar nu och då så funkar nog e-Golf riktigt bra. Där han gillar att e-Golfen har riktigt bra ljus och är ensam om att visa "höjdmeter" i navigatorn. Vilket säkert är intressant i bergiga Norge.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: E-Golf test

Inlägg av Tars »

Bmw i3 har sina batteriet luftkylda/värmda.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

Leo skrev:
Björn har ju en ganska "teatralisk stil" i många av sina videos så man ska nog titta på hela inlägget innan man fokuserar på något han säger i ett ställe i filmen. Hans "roadtrip" i filmen blev till slut 104 mil på 16 timmar med en förbrukning på 1,48kWh/mil. Vilket nog får anses som en rejäl långkörning för att vara med en e-Golf!

Som han nämner i sammanfattningen på slutet i videon (1:00 ungefär) så är det knappast ett "problem" vid normal användning av en e-Golf. Han nämner att han körde ganska "crazy" inledningsvis och först vid ungefär ca 50 mil körsträcka och den 3:e snabbladdning som var då effekten började begränsas. Han säger då att den laddar i genomsnitt med 30kW. (Då ska vi komma ihåg att eGolf max kan ladda med ca 40kW).

Så någon dramatisk sänkning av snabbladdningen som innebär en praktisk begränsning för användandet av bilen är det knappast. Åker man så långa sträckor >50 mil ofta så är antagligen inte e-Golfen det naturligast valet och han poängterar på slutet att för de alla flesta som köper en e-Golf och som kör enstaka längre körningar nu och då så funkar nog e-Golf riktigt bra. Där han gillar att e-Golfen har riktigt bra ljus och är ensam om att visa "höjdmeter" i navigatorn. Vilket säkert är intressant i bergiga Norge.
Ja de är viktigt att ha just dessa tanker i huvudet när du tittar både på e-golf och Leaf, de är kanske i praktiken väldigt sällan en normal person skulle få dessa problem, speciellt i Sverige med vårt klimat.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Klart det funkar även om 3:e laddningen tar lite extra tid. Blir ju väldigt sällan som man kör mer än 3-4 laddningar på en resa utan att göra ett längre stopp/sova över.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

Walker skrev:
Jag skulle mer än gärna byta ut min förstabil (endabil) mot en Tesla. Det gäller ”bara” få med frun på tåget. (Allt annat är klappat å klart)
Frun är inga problem för min del, handlar mer om att jag vill kunna göra annat i livet än att köra bil :D dvs de handlar för min del om ekonomi också.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Leo skrev:
Björn har ju en ganska "teatralisk stil" i många av sina videos så man ska nog titta på hela inlägget innan man fokuserar på något han säger i ett ställe i filmen. Hans "roadtrip" i filmen blev till slut 104 mil på 16 timmar med en förbrukning på 1,48kWh/mil. Vilket nog får anses som en rejäl långkörning för att vara med en e-Golf!

Som han nämner i sammanfattningen på slutet i videon (1:00 ungefär) så är det knappast ett "problem" vid normal användning av en e-Golf. Han nämner att han körde ganska "crazy" inledningsvis och först vid ungefär ca 50 mil körsträcka och den 3:e snabbladdning som var då effekten började begränsas. Han säger då att den laddar i genomsnitt med 30kW. (Då ska vi komma ihåg att eGolf max kan ladda med ca 40kW).

Så någon dramatisk sänkning av snabbladdningen som innebär en praktisk begränsning för användandet av bilen är det knappast. Åker man så långa sträckor >50 mil ofta så är antagligen inte e-Golfen det naturligast valet och han poängterar på slutet att för de alla flesta som köper en e-Golf och som kör enstaka längre körningar nu och då så funkar nog e-Golf riktigt bra. Där han gillar att e-Golfen har riktigt bra ljus och är ensam om att visa "höjdmeter" i navigatorn. Vilket säkert är intressant i bergiga Norge.
Ja de är viktigt att ha just dessa tanker i huvudet när du tittar både på e-golf och Leaf, de är kanske i praktiken väldigt sällan en normal person skulle få dessa problem, speciellt i Sverige med vårt klimat.
Frågan är om det öht är ett problem. Så länge man inte står med miniräknaren bredvid laddaren och försöker beräkna laddströmmen märker man nog ingenting. Och dessutom, hur länge och hur ofta får man max laddström, dvs över 110kW i en Tesla. Nä, precis, inte så ofta. Det är visserligen 3 gånger mer än vad Golfen klarar av, men ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

LarsL skrev:
Klart det funkar även om 3:e laddningen tar lite extra tid. Blir ju väldigt sällan som man kör mer än 3-4 laddningar på en resa utan att göra ett längre stopp/sova över.
Med två laddningar utan ladd-begränsning kommer man 40 eller upp till 60 mil. Vi åker nästan aldrig bil så långt förutom vid vår enda bilsemester. Så jag håller med om att man enstaka gånger kör längre så är det för oss inte något problem.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: E-Golf test

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Japp det är en skön känsla, lovar ;)
Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?
Fantastiskt bra jobbat! Då är nästa uppgift att bränna tillräckligt med el i alla maskiner för att dina solelektroner ska stanna i din ägo hela tiden ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: E-Golf test

Inlägg av Kulingen »

Walker skrev:
chaffis75 skrev:
Ja de är så synd att de bara verkar vara Tesla som för första bilar, alla andra göra andra bilar eftersom de är kort range och ingen batteri kylning.

Förresten tack mati för all info du lagt i denna tråden, jag hade missat den innan men läst genom den idag. Den ger en väldigt intressant bild där du jämför e-golf mot en Tesla... Min egna reflektion är att de kanske inte är så lätt att byta ut sin första bil till el riktigt än... ja de finns mycket att fundera på hur jag vill göra med mitt nästa bil byte (dvs min Volvo).
Jag skulle mer än gärna byta ut min förstabil (endabil) mot en Tesla. Det gäller ”bara” få med frun på tåget. (Allt annat är klappat å klart)
Eller var det byta ut frun och få med bilen på båten? :shock: :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Japp det är en skön känsla, lovar ;)
Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?
Fantastiskt bra jobbat! Då är nästa uppgift att bränna tillräckligt med el i alla maskiner för att dina solelektroner ska stanna i din ägo hela tiden ;)
Haha, just det. Eller ett batteri för solelektronerna hade varit nästa logiska steg. Men det känns som att marknaden är inte riktigt där ännu. Och en enfas-powerwall känns väldigt oanvändbar på nåt vis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Bakgrunden till min tro att nya E-Golf är säkrare än flera andra elbilar på marknaden är Folksams underlag.
I Folksams olycksfallsstatistik ligger Golf 20-40 % säkrare än medelbilen även Hyundai har flera modeller som är säkrare än medelbilen. Nissan Qashqai kvalar in.
SäkraElbilar.JPG
I denna lista är det krav på vissa säkerhetshöjande funktioner. Nya Leaf kanske kvalar in här nästa år om jag lyckas tolka försäljningsunderlaget, dock osäker på whiplash skyddet i deras stolar.
Teslans autobroms har räddat oss två gånger från en krock på landsväg. En buss dök upp i dimman och en lastbil bytte fil framför oss på motorväg. Här klarar jag inte att läsa om nya E-golf klarar det skyddet utanför tätort.
SäkraNyaElbilar.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Åtminstone på papperet har Golf autobroms även vid högre farter. Och när vi körde den på landsväg så skrek kollisionsvarningen två gånger när jag ville köra om en annan bil. Då trodde Golfen att jag var på väg att köra in i den andra bilen. Jag antar att någon sekund senare hade den bromsat för att föhindra en krock.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf test

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Åtminstone på papperet har Golf autobroms även vid högre farter. Och när vi körde den på landsväg så skrek kollisionsvarningen två gånger när jag ville köra om en annan bil. Då trodde Golfen att jag var på väg att köra in i den andra bilen. Jag antar att någon sekund senare hade den bromsat för att föhindra en krock.
Jag har en lånebil nu, en Ford Koga, och när man har farthållaren inkopplad så autobromsar den när man närmar sig en bil. Jag körde på motorvägen och blev irriterad för att den började bromsa på tok för tidigt. Jag brukar alltid köra närmare bilen framför innan jag byter körfält. Kanske går det att ställa in, men det har jag inte kollat.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: E-Golf test

Inlägg av bylund »

Fast det är väl adaptiv farthållare snarare?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar