E-Golf test

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
Håller fullständigt med dig. VW står inte högt i kurs hos mig.
Har dock svårt att förstå hur ökad dieselförbrukning kan vara bra för miljön.
Utsläppskraven gäller bara NOx. För att få ner dem måste förbrukningen öka. Det är kruxet med diesel. Man väljer bort låg förbrukning och låga CO2-utsläpp och får lägre NOx-värden istället. Naturligtvis är det vansinne, men det går inte att lösa på ett annat sätt om man inte vill bygga om hela bilen. Det är därför man inte ska köra fossilbil. De är dåliga för miljön, vad man än gör.

Angående OTA-uppdateringar så kan jag tycka att det var väldigt roligt i början. Plötsligt fick man Spotify, superkul, de som hade AP1-hårdvara fick plötsligt en "självkörande" bil. Fantastiskt. Men senaste året har uppdateringarna mestadels handlat om buggfixar. För buggar som har kommit med en tidigare uppdatering som också innehöll buggfixar. Jag överdriver naturligtvis lite nu, men om jag summerar de uppdateringarna som verkligen har tillfört någonting nytt så hade jag lika gärna kunnat vänta med att få dem vid nästa verkstadsbesök (vilket ändå var fallet ett antal gånger, alla kom inte OTA). Det är ju bra att man kan uppdatera bilen på distans, fast det är inte bara Tesla som kan det. Frågan är vad man gör med den möjljgheten. Om man har bra mjukvara från början, som dessutom innehåller alla funktioner som kunden har betalat för, finns det inte riktigt samma nödvändighet att behöva kunna uppdatera bilarna när som helst på distans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Det är konstigt att folk bara kan fokusera på en sak i taget. För bara 5 årsedan var utsläpp likamed CO2.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det är konstigt att folk bara kan fokusera på en sak i taget. För bara 5 årsedan var utsläpp likamed CO2.
Det är väl precis det VW har räknat med när de fuskade. Folk ser bara förbrukningen, och ju lägre förbrukning desto mindre CO2. Bra. NOx utsläppen känner man med näsan men de känns inte i plånboken. Alltså skiter man i det. I Europa är dessutom bilskatten kopplad till enbart CO2-utsläppen. Ännu bättre, håller man nere dem så är bilen miljöbilsklassad och alla är nöjda. Bortsett från den lilla detaljen att det faktiskt finns gränsvärden för NOx även i Europa. Bara att ingen har brytt sig av någon anledning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: E-Golf test

Inlägg av Niklas Z »

Det här med NOx och diesel visar vilket kort minne vi människor har, som kollektiv betraktat. Kring 1980 var utsläppen av NOx välkända och problemen med dem var välkända och diskuterades ofta i massmedia. I och med införande av katalysator på bensinbilar i slutet av 1980-talet sjönk utsläppen avsevärt, men motsvarande lösning fungerar inte alls lika bra på diesel. På den tiden var dieselbilarna få, så man bekymrade sig inte om det. Man vara allmänt medveten om att dieselns utsläpp var skadliga. Något decennium senare var problemet med NOx "glömt" och tillverkarna kunde gå över till att utmåla dieseln som ett miljöalternativ, på grund av cirka 25-30 % lägre förbrukning. Att det skedde till priset av partikelutsläpp och NOx-utsläpp talade man tyst om.
Visst är det positivt med lägre CO2-utsläpp, men skillnaden mot en bensinbil är i detta avseende inte överväldigande. Slutsats: det verkar helt hopplöst att göra miljöbilar som går på fossilt bränsle, vilket knappast kommer som någon överraskning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Det bästa är när folk blandar ihop partikelutsläpp och NOx. Ordet NOx-partiklar har förekommit i många sammanhang. Vad är en NOx-partikel för nånting kan man undra?
Det som gör saken ännu mer förvirrande är att man faktiskt använder partikelfiltret i dieselbilar indirekt för att få ner NOx:arna. Men det begriper varken motorjournalisterna som skiver om det eller vanligt folk som läser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

+46 skrev:
nek0 skrev:
Jag har svårt acceptera att betala extra för något som jag inte kommer att ha nytta av.
...
...
Mati kunde ha valt att köpa en ny Tesla utan aktiverad AP men valde att leasa en lager/demobil som redan hade AP aktiverad.
Det stämmer, så är det. Och det var troligen ett stort misstag som grundade sig på Elons löfte att AP2 "snart" skulle vara ikapp AP1 och därefter bli mycket bättre. Demobilen såg ut att vara en bra deal. Avsevärt billigare än om jag hade beställt en ny, och med större batteri dessutom. Och så hade det ändå gått fem eller sex månader sedan införandet av AP2-hårdvaran när jag köpte min demobil, vilket fick mig att tro att det nog kommer gå bra, trots att jag naturligtvis var medveten om att den inte var färdig. Och så hoppades jag såklart att de nya bilarna hade förbättrats avsevärt kvalitetsmässigt jämfört med de tidiga modellerna. Min förra P85 var ju inte direkt felfri så att säga.
Ja, det var dumt av mig. Eller naivt kanske. Det låter trevligare att säga naivt. Eller så är jag bara petigare än den genomsnittlige Tesla-köparen. Troligen är jag det. Det kan hänga ihop med att jag aldrig tidigare har lagt så mycket pengar på en bil. Då vill man verkligen att den fungerar som utlovat och att man får det man har betalat för. För mycket begärt? Kanske. Får jag skylla mig själv? Kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Så. Då har jag slagit till och beställt en e-Golf för sambon. Med lite lagom lull-lull utrustning. Hon ville ha den och det kommer under närmsta året knappast att dyka upp ett annat alternativ som passar oss bättre. Någon gång under våren är vi alltså helt fossilfria. Då har vi bytt ut varenda maskin som gick på bensin. ICE-age är över. Det tog oss två år. :-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: E-Golf test

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Så. Då har jag slagit till och beställt en e-Golf för sambon. Med lite lagom lull-lull utrustning. Hon ville ha den och det kommer under närmsta året knappast att dyka upp ett annat alternativ som passar oss bättre. Någon gång under våren är vi alltså helt fossilfria. Då har vi bytt ut varenda maskin som gick på bensin. ICE-age är över. Det tog oss två år. :-)
Bra jobbat!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Tars skrev:
Bra jobbat!
Tack. Det är en speciell känsla får jag säga. Nästan lite overkligt att solcellerna får ladda två elbilar snart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf test

Inlägg av Bjelke »

Whoop whoop!! +1 :)
Japp det är en skön känsla, lovar ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Japp det är en skön känsla, lovar ;)
Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: E-Golf test

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Japp det är en skön känsla, lovar ;)
Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?
Grattis! Vilket föredöme!
Elbilist sedan 2014
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E-Golf test

Inlägg av Smutt »

Jag jobbar på det när Elon levererar min M3 säljs den sista fosilen, men taket är så fel så det måste bli en smartflawer men dom är så dyra :(
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: E-Golf test

Inlägg av Wilson »

I natt lade Björn Nyland ut en rapport om långresa med nya e-Golfen. Sammanfattat är det en riktigt fin elbil, men frånvaron av aktiv batterikylning väckte frågetecken. Batteriet bygger (likt Leafen) upp rätt mycket värme i batteriet under längre turer med återkommande snabbladdning. Resultatet blir att laddhastigheten blir lidande, samt att batteriet säkerligen inte mår så bra av det.

I Matis fall spelar det väl mindre roll. Där finns det ju en Tesla som får ta hand om långresorna. För oss andra kan det kanske vara värt att ha i åtanke.

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf test

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Japp det är en skön känsla, lovar ;)
Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?
Ett stort "steg" kan kanske finnas kvar, nämligen när en av bilarna är helt betald, då blir det billiga mil ;)
Om jag behåller min Leaf nu när den är betald och klar så rullar den sjukt billigt :mrgreen:
(det är väl delvis därför man redan nu kan se att dom har så högt andrahandsvärde eftersom dom blir så billiga ändå per mil)
Teslan däremot.... host host... njae inte betald helt än...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Det har du rätt i naturligtvis. Att betala e-Golfen är ju ingen större insats. Jag har valt ett restvärde på 40% efter 3 år. Det borde vara mindre än vad den är värd då men ändå så mycket att SKV inte kan säga så mycket om man köper ut bilen privat. Och det är troligt att vi gör.
Men Teslan... ähm... nej, den tänker jag inte köpa ut. Liiiiite mycket pengar att hosta upp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Zalman3 »

e-Golf har överhettningsproblem.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: E-Golf test

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
e-Golf har överhettningsproblem.

Alltså, varför gör dom så där? Speciellt Nissan och nu VW vad de verkar; ingen kylning alls på batterierna?! Är det bara Tesla som kan lösa den här biten bra nog?

Jag kunde förstå det på en 2010 Leaf kanske, eller en iMiEV, men 2017? Skärpning!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

Ja de är så synd att de bara verkar vara Tesla som för första bilar, alla andra göra andra bilar eftersom de är kort range och ingen batteri kylning.

Förresten tack mati för all info du lagt i denna tråden, jag hade missat den innan men läst genom den idag. Den ger en väldigt intressant bild där du jämför e-golf mot en Tesla... Min egna reflektion är att de kanske inte är så lätt att byta ut sin första bil till el riktigt än... ja de finns mycket att fundera på hur jag vill göra med mitt nästa bil byte (dvs min Volvo).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: E-Golf test

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
e-Golf har överhettningsproblem.

Förstår jag det rätt som att den har sjunkit från 40 kW till 30 kW och batteriet är på 77%? Brukar inte laddnivån gå neråt när batterierna börjar fyllas eller brukar det ta längre tid än 77%? Så som jag har förstått det så måste Teslas batterier i så fall överhettas fort eftersom de knappast håller 120 kW ändå till 80% eller gör de det nu på nya 100kWh batterier?
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: E-Golf test

Inlägg av perkabolo »

Som han säger där så är det ju faktiskt flera elbilar som har aktiv kylning av batteriet . Om jag tänker rätt nu så verkar det ju vara Leaf och E-golfen som utmärker sig här genom att inte ha det.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Björn har ju en ganska "teatralisk stil" i många av sina videos så man ska nog titta på hela inlägget innan man fokuserar på något han säger i ett ställe i filmen. Hans "roadtrip" i filmen blev till slut 104 mil på 16 timmar med en förbrukning på 1,48kWh/mil. Vilket nog får anses som en rejäl långkörning för att vara med en e-Golf!

Som han nämner i sammanfattningen på slutet i videon (1:00 ungefär) så är det knappast ett "problem" vid normal användning av en e-Golf. Han nämner att han körde ganska "crazy" inledningsvis och först vid ungefär ca 50 mil körsträcka och den 3:e snabbladdning som var då effekten började begränsas. Han säger då att den laddar i genomsnitt med 30kW. (Då ska vi komma ihåg att eGolf max kan ladda med ca 40kW).

Så någon dramatisk sänkning av snabbladdningen som innebär en praktisk begränsning för användandet av bilen är det knappast. Åker man så långa sträckor >50 mil ofta så är antagligen inte e-Golfen det naturligast valet och han poängterar på slutet att för de alla flesta som köper en e-Golf och som kör enstaka längre körningar nu och då så funkar nog e-Golf riktigt bra. Där han gillar att e-Golfen har riktigt bra ljus och är ensam om att visa "höjdmeter" i navigatorn. Vilket säkert är intressant i bergiga Norge.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: E-Golf test

Inlägg av Tars »

Bmw i3 har sina batteriet luftkylda/värmda.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

Leo skrev:
Björn har ju en ganska "teatralisk stil" i många av sina videos så man ska nog titta på hela inlägget innan man fokuserar på något han säger i ett ställe i filmen. Hans "roadtrip" i filmen blev till slut 104 mil på 16 timmar med en förbrukning på 1,48kWh/mil. Vilket nog får anses som en rejäl långkörning för att vara med en e-Golf!

Som han nämner i sammanfattningen på slutet i videon (1:00 ungefär) så är det knappast ett "problem" vid normal användning av en e-Golf. Han nämner att han körde ganska "crazy" inledningsvis och först vid ungefär ca 50 mil körsträcka och den 3:e snabbladdning som var då effekten började begränsas. Han säger då att den laddar i genomsnitt med 30kW. (Då ska vi komma ihåg att eGolf max kan ladda med ca 40kW).

Så någon dramatisk sänkning av snabbladdningen som innebär en praktisk begränsning för användandet av bilen är det knappast. Åker man så långa sträckor >50 mil ofta så är antagligen inte e-Golfen det naturligast valet och han poängterar på slutet att för de alla flesta som köper en e-Golf och som kör enstaka längre körningar nu och då så funkar nog e-Golf riktigt bra. Där han gillar att e-Golfen har riktigt bra ljus och är ensam om att visa "höjdmeter" i navigatorn. Vilket säkert är intressant i bergiga Norge.
Ja de är viktigt att ha just dessa tanker i huvudet när du tittar både på e-golf och Leaf, de är kanske i praktiken väldigt sällan en normal person skulle få dessa problem, speciellt i Sverige med vårt klimat.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Klart det funkar även om 3:e laddningen tar lite extra tid. Blir ju väldigt sällan som man kör mer än 3-4 laddningar på en resa utan att göra ett längre stopp/sova över.
Skriv svar