E-Golf test

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf test

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Åtminstone på papperet har Golf autobroms även vid högre farter. Och när vi körde den på landsväg så skrek kollisionsvarningen två gånger när jag ville köra om en annan bil. Då trodde Golfen att jag var på väg att köra in i den andra bilen. Jag antar att någon sekund senare hade den bromsat för att föhindra en krock.
Jag har en lånebil nu, en Ford Koga, och när man har farthållaren inkopplad så autobromsar den när man närmar sig en bil. Jag körde på motorvägen och blev irriterad för att den började bromsa på tok för tidigt. Jag brukar alltid köra närmare bilen framför innan jag byter körfält. Kanske går det att ställa in, men det har jag inte kollat.
Kanske kan de autonoma funktionerna lära oss köra säkrare? 1001 1002 1003 aldrig närmare ett fordon.
Jo, iofs, men det är lite skillnad på att ligga länge bakom ett fordon och att närma sig det och genast köra om på motorväg. Då ska man parera med andra bilar som kommer i högre hastigheter och då vill man inte inte ligga för länge i omkörningsfilen utan gå ut först senare.

Men jag hittade ett sätt att ställa om så att bilen kom närmare. lite mer som jag trivs med.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf test

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
mati skrev:
Vindrutan med trådar hade låne-Golfen och jag tyckte de störde. De är inte alls osynliga och jag kunde känna att mina ögon gärna ville fokusera på trådarna. Så de gick bort. I en elbil som blir varm på nolltid tycker inte att det behövs heller.
På den Ford Kuga haft några dar var det trådar i framrutan och de var sjukt störande! Samma för mig att ögonen hela tiden ville fokusera på dem! Bra att veta så man inte gör misstaget att välja det på nån framtida bil.
Jag hade elvärme i framrutan på mon Ford Mondeo och det var sjukt najs! Men andra jag pratade med bekräftar dock att olika personer upplever det väldigt olika...

Jag saknade iaf den funktionen i min Nissan Leaf då jag körde 10 mil till jobbet då räckvidden var ungefär 10 mil och därmed ingen chans att ha värmen på i bilen och just framrutan var det största
problemet eftersom det immade igen osv (vilket alltså hade kunna lösts med elslingor som drar väldigt lite och under en väldigt kort stund för att få bort imma).
På nyare Leafs tror jag att man iaf kan köra fläkten utan att för den skull köra igång värmesystemet, det hade även kunnat gått på dom äldre bilarna men den knappen saknas i bilen (men finns alltså med i manualen,
vilket även låsfunktionen till laddkontakten gör men som även den saknas på bilarna irl).

Så hamnar man i situationen att man behöver pressa räckvidden till det yttersta så kan man ha nytta av elframruta och även slippa skrapa is på vintern om man av ngn anledning inte kunnat köra igång värmen i förväg.

Tilläggas bör att när jag hade det på Mondeon så var den ganska känd för att vara bra jämfört med dom få andra som hade det, så dom kanske gjorde på något extra fiffigt sätt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Jag har åkt i en Ford en gång som hade elslingor i framrutan, och i den upplevde jag inte att de störde lika mycket som i Golfen. Men då körde jag iofs inte själv. Hursomhelst så upplevde jag framrutan i Golfen som avsevärt mörkare än sidorutorna. Sambon trodde att den var tonad tills jag visade trådarna för henne.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
2xA
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 jul 2016 00:22

Re: E-Golf test

Inlägg av 2xA »

Hej

Är det någon som vet om det finns förvärmning av battteriet?.
Om det inte finns blir väl laddningshastigheten låg om batteriet är kallt plus att räckvidden påverkas mycket vid kallt väder.
Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Vindruta utan synliga trådar verkar hos VW betyda två olika saker, men heter lika.
En version till golf med en silverfilm som även skyddar mot sol. Det var den jag trodde jag beställt.
Nu vekar jag få synliga osynliga trådar till vår e-golf.
Obelix skulle sagt, de är lite knepiga på VW.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Börjar nyfiket spana efter E-Golfar i trafiken och på parkeringar.
Men går det på håll se att det är en E-Golf?

C formade ledljuset verkar även finnas på hybrider och kanske även på fosiler.
Ja, avsaknad av avgasrör kom jag just på men är det enda möjligheten att se att det är en ren el golf?

VW verkar välja samma diskreta signalement på elbilar och hybrider. Hela E-Golfen är ju diskret och designad för att steget från fosil till el inte blir ett hinder. Men jag är ju nyfiken om hur många som rullar redan.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

172st registrerade i år där de allra flesta lär vara nya 30-mils modellen.

Fälgarna är nog lättast att känna igen (Dock kanske inte lättast att älska...)

GTE har ju blå bromsok, e-Golf har vanliga. Båda har C-formade varselljus.

Frånvaro av avgasrör och sen emblem.

Så det är inte alldeles lätt att se.

Mellan nya och gamla versionen är det i princip omöjligt att se skillnaden.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Gamla E-Golfen har den laddluckan i motorhuven som en hybrid eller på sidan bak som nya E-Golfen?

Tänkte man kunde se en skillnad på bilar inkopplade på laddning då jag tror att alla hybrider ansluts fram men jag kanske har fel.

Om fälgarna är E-Golf unika så torde det vara bäste tecknet om man inte ligger bakom en E-Golf.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Alla e-Golf har luckan på sidan.

I Sverige är fälgarna i princip unika för e-Golf.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

E-Golf laddas i "tankluckan", tyvärr, medan GTE laddas i nosen som en Leaf eller Zoe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

Jag var och provkörde en e-Golf igår och visst var de en trevlig bil men ett par saker störde mig lite.

1. När man har re-gen på så börjar inte bilen rulla när man släpper bromsen utan man måste trycka på gasen som jag dessutom upplevde som väldigt seg i responsen, detta gav effekten att jag tryckte på gasen lite, inget hände, snabbt lite mer och plötsligt händer allt, dvs väldigt ryckig körning speciellt om man ville komma iväg snabbt, om man stressade mindre så kunde man väl visst få de att gå mjukt i starten men kändes som jag fick vänta i evigheter (säkert 500ms).

2. Om man stiger ur bilen en lite stund med "tändningen" på så stänger bilen ner sig ändå. Detta gav effekten att jag var tvungen att slå av och slå på den igen varje gång jag gick ur bilen. Detta var inte alls bra ut mina ögon med tanke på de hobby jag har (geocaching) där detta är ganska vanligt. De var tydligen samma sak på deras PEV påpekade han.

3. Oj vad konstigt de kändes med nyckel, jag har ju inte nyckel ens på min fossil och ännu konstigare är de med tanke på att lägen för "start motorn" är kvar (dvs man snurrar lite till och sedan fjädrar nyckeln tillbaka). Säljaren förklarade att de skulle vara på detta sätt så man känner igen sig (från en fossil). oj oj säger jag, mycket irriterande... Går dock att lösa med lite extra utrusning där du får en knapp istället som på så många bilar.

I övrig var den skön att köra men jag inser att de är för kort range som vår första bil och bagaget var betydligt mindre än vad jag trodde (såklart generellt på golf). Byggkvalitet och utrustning i övrig kändes bra, precis som jag vill ha de skulle jag säga, ja adaptiv farthållare ingår (vilket stör mig att de inte gör på en Tesla) vilket är en viktig utrustning för mig.

Sedan får man väl hoppas att VW kommer på rätt fot snart och inser att man måste inte känna igen sig från en fossil alternativt fixa så de finns inställningar för dessa saker så vi som vill kan stänga av funktionerna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: E-Golf test

Inlägg av bylund »

1. Du menar att den inte började rulla ens i nerförsbacke, eller menar du att du vill att den ska simulera en automatväxlad fossilbil och tjuvdra lite hela tiden (så att du känner igen dig från en fossilbil ;)).

Tesla gjorde inte så i början, men efter klagomål lade de i ”creep” som en inställning för folk vana med automatfossilare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

E-Golf har det där creep-läget, den ska väl uppföra sig som en automatväxlad bil. Men den har samtidigt en knapp som heter auto-hold eller nåt sånt, som gör samma som i Teslan, dvs bilen börjar inte rulla förrän man gasar lite lätt. Man behöver alltså inte stå på bromsen hela tiden. Det är okej när man var vant sig, men går att stänga av.

Att den är seg på gasen kan jag absolut inte bekräfta. Jag tycker den är riktigt pigg, upp till 50km/h är den garanterat rappare än de flesta andra bilar, om man inte jämför med en Tesla. Du har inte råkat köra i eko-läge eller? Då är den trög som en gammal diesel från 80-talet och ingenting händer när man gasar. Jag testade det lite kort och konstaterade att jag aldrig kommer att använda det läget.

Den Golfen vi provkörde hade ingen nyckel. Eller jo, det hade den, men den behövdes inte. Vi har dock inte beställt keyless-funktionen för vår bil. Det kändes onödigt och det är dessutom ganska dyrt. Och med tanke på stöldrisken är det väl ändå bra att använda en gammal hederlig nyckel. I Teslan har jag också avaktiverat keyless-funktionen.
F ö kan jag hålla med om att fossiltänket är mycket tydligt i e-Golf. Jag begrep i början inte vad jag gjorde för fel. Jag tryckte på Start och allting tändes och såg rätt ut, men det gick inte att köra. Ingenstans gick det att avläsa varför bilen inte ville röra på sig. Så småningom insåg jag att man måste hålla nere Start-knappen länge, annars sätter man bara på "tändningen". Men som sagt, allt ser exakt likadant ut i båda lägen. Det är uppenbart i en fossilbil där oljepannan hostar igång, men i en elbil är det rent sagt idiotiskt att ha olika tändningslägen. Frågan är varför de har gjort så. Antingen så ville de använda samma mjukvara i så stor uträckning som möjligt, vilket känns konstigt, eller så tror de att kunderna är lika inskränkta som de själva, och att alla krampaktigt vill vara kvar i fossilträsket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
1. Du menar att den inte började rulla ens i nerförsbacke, eller menar du att du vill att den ska simulera en automatväxlad fossilbil och tjuvdra lite hela tiden (så att du känner igen dig från en fossilbil ;)).

Tesla gjorde inte så i början, men efter klagomål lade de i ”creep” som en inställning för folk vana med automatfossilare.
hehe... ja där fick du mig... :lol:
jo jag vill ha creep precis som på en fossil automatare... eller om jag ska vara helt ärlig så kanske de mer handlade om reaktionen, jag upplevde de som att de tog lång tid från att jag tryckte lätt på gasen tills bilen började rulla men detta kanske är en vanesak...

Jag provkörde bilen i Malmö, finns inga backar ;) så helt ärligt vet jag inte om den skulle börja rulla, såg hill keep knappen så jag stängde av den funktionen. Kan ju vara så att man kan ställa in ännu fler saker som jag missade, körde den bara 1 timme så de är lätt att missa saker då...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:

Att den är seg på gasen kan jag absolut inte bekräfta. Jag tycker den är riktigt pigg, upp till 50km/h är den garanterat rappare än de flesta andra bilar, om man inte jämför med en Tesla. Du har inte råkat köra i eko-läge eller? Då är den trög som en gammal diesel från 80-talet och ingenting händer när man gasar. Jag testade det lite kort och konstaterade att jag aldrig kommer att använda det läget.
Kanske jag var otydlig men försöker förklara bättre nu.
Jag håler med att bilen är pigg och känns snabb,ingen tvekna där. De jag upplevde som segt var reaktionen från stillastående bil, dvs från att jag lägger foten på gasen tills bilens hjul rört sig ett halvt varv. När bilen är i rörelse upplevde jag inte denna fördröjning utan som jag sa, väldigt pigg och skön att köra. Creep "löser" ju detta problemet dock så verkar de som man inte kunde ha re-gen samtidigt som creep.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Kanske jag var otydlig men försöker förklara bättre nu.
Jag håler med att bilen är pigg och känns snabb,ingen tvekna där. De jag upplevde som segt var reaktionen från stillastående bil, dvs från att jag lägger foten på gasen tills bilens hjul rört sig ett halvt varv. När bilen är i rörelse upplevde jag inte denna fördröjning utan som jag sa, väldigt pigg och skön att köra. Creep "löser" ju detta problemet dock så verkar de som man inte kunde ha re-gen samtidigt som creep.
Jaha, okej, jag fattade fel. Ändå så upplever jag inte samma sak. Creep och regen har ingenting att göra med varandra enligt vad jag kan bedöma. Jag testade igenom alla regen-lägen, men fastnade för den starkaste. Det liknar mest det jag är van vid från Teslan. Men bilen kröp i alla lägen. Jag vill egentligen inte ha creep. Jag tyckte redan det var skitjobbigt när jag hade en automatväxlad fossilbil. Det var det första jag stängde av i Teslan. I Golfen däremot verkar det inte att det går att stänga av och jag tyckte det var ganska jobbigt, ända tills jag hittade hill-hold knappen. Att du upplevde att den inte kröp med regen på är konstigt. Nån inställning kanske? Det går ju att ställa in i princip allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Kanske jag var otydlig men försöker förklara bättre nu.
Jag håler med att bilen är pigg och känns snabb,ingen tvekna där. De jag upplevde som segt var reaktionen från stillastående bil, dvs från att jag lägger foten på gasen tills bilens hjul rört sig ett halvt varv. När bilen är i rörelse upplevde jag inte denna fördröjning utan som jag sa, väldigt pigg och skön att köra. Creep "löser" ju detta problemet dock så verkar de som man inte kunde ha re-gen samtidigt som creep.
Jaha, okej, jag fattade fel. Ändå så upplever jag inte samma sak. Creep och regen har ingenting att göra med varandra enligt vad jag kan bedöma. Jag testade igenom alla regen-lägen, men fastnade för den starkaste. Det liknar mest det jag är van vid från Teslan. Men bilen kröp i alla lägen. Jag vill egentligen inte ha creep. Jag tyckte redan det var skitjobbigt när jag hade en automatväxlad fossilbil. Det var det första jag stängde av i Teslan. I Golfen däremot verkar det inte att det går att stänga av och jag tyckte det var ganska jobbigt, ända tills jag hittade hill-hold knappen. Att du upplevde att den inte kröp med regen på är konstigt. Nån inställning kanske? Det går ju att ställa in i princip allt.
Börjar låta mer och mer som en inställning som jag inte hittade på den där timmen jag var ute och körde..

Sedan är kanske creep eller inte något man vänjer sig vid, jag hade tillexempel lite svårt för B läget på vår leaf från början men nu är de tvärtom, känns jätteobehagligt utan de läget, dvs starkare re-gen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

E-Golf i Norge.
Toppar försäljningen av bilar.
Näst högsta laddbara försäljning någonsin i Norge. Bara modell S låg högre mars 2014.
1.168 sålda i oktober och 5.699 för helåret.
Kommer nya Leaf att kunna slå detta? Skummade igenom försäljningssiffrorna vid årsskiftet, då låg Leaf på ca 30% av vad e-golf säljer nu.
Att laddningsbara bilar PEV har 43% av försäljningen i Norge. När kommer Sverige och övriga Europa ikapp?

http://ev-sales.blogspot.se/2017/11/nor ... -2017.html
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Advocatus Diabolo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 dec 2016 21:15

Re: E-Golf test

Inlägg av Advocatus Diabolo »

mati skrev:
E-Golf har det där creep-läget, den ska väl uppföra sig som en automatväxlad bil. Men den har samtidigt en knapp som heter auto-hold eller nåt sånt, som gör samma som i Teslan, dvs bilen börjar inte rulla förrän man gasar lite lätt. Man behöver alltså inte stå på bromsen hela tiden. Det är okej när man var vant sig, men går att stänga av.

Att den är seg på gasen kan jag absolut inte bekräfta. Jag tycker den är riktigt pigg, upp till 50km/h är den garanterat rappare än de flesta andra bilar, om man inte jämför med en Tesla. Du har inte råkat köra i eko-läge eller? Då är den trög som en gammal diesel från 80-talet och ingenting händer när man gasar. Jag testade det lite kort och konstaterade att jag aldrig kommer att använda det läget.

Den Golfen vi provkörde hade ingen nyckel. Eller jo, det hade den, men den behövdes inte. Vi har dock inte beställt keyless-funktionen för vår bil. Det kändes onödigt och det är dessutom ganska dyrt. Och med tanke på stöldrisken är det väl ändå bra att använda en gammal hederlig nyckel. I Teslan har jag också avaktiverat keyless-funktionen.
F ö kan jag hålla med om att fossiltänket är mycket tydligt i e-Golf. Jag begrep i början inte vad jag gjorde för fel. Jag tryckte på Start och allting tändes och såg rätt ut, men det gick inte att köra. Ingenstans gick det att avläsa varför bilen inte ville röra på sig. Så småningom insåg jag att man måste hålla nere Start-knappen länge, annars sätter man bara på "tändningen". Men som sagt, allt ser exakt likadant ut i båda lägen. Det är uppenbart i en fossilbil där oljepannan hostar igång, men i en elbil är det rent sagt idiotiskt att ha olika tändningslägen. Frågan är varför de har gjort så. Antingen så ville de använda samma mjukvara i så stor uträckning som möjligt, vilket känns konstigt, eller så tror de att kunderna är lika inskränkta som de själva, och att alla krampaktigt vill vara kvar i fossilträsket.
Har du verkligen tänkt igenom att du då kommer att få stoppa nycklen i tändningslåset :? och sedan vrida om för att "få igång" bilen? Detta varje gång du skall köra! Snacka om dyster framtid.
The joy of a lower price does not outlast the agony of a poorer product. Du kommer att reta dig varje dag du sätter dig i bilen med nyckeln i handen och fumlar efter det där eländiga lilla "tändnings"-låset. :evil: :twisted:
Don´t do it!
Gör om - gör rätt! -Rätt för dig! :!:
Advocatus Diabolo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 dec 2016 21:15

Re: E-Golf test

Inlägg av Advocatus Diabolo »

Monark1954 skrev:
E-Golf i Norge.
Toppar försäljningen av bilar.
Näst högsta laddbara försäljning någonsin i Norge. Bara modell S låg högre mars 2014.
1.168 sålda i oktober och 5.699 för helåret.
Kommer nya Leaf att kunna slå detta? Skummade igenom försäljningssiffrorna vid årsskiftet, då låg Leaf på ca 30% av vad e-golf säljer nu.
Att laddningsbara bilar PEV har 43% av försäljningen i Norge. När kommer Sverige och övriga Europa ikapp?

http://ev-sales.blogspot.se/2017/11/nor ... -2017.html
Är det norrmännen måntro som "stjäl" alla e-Golfar, så att ledtiderna vid nybeställning blir så långa att leverans passar väl in på eventuella nya SMBP vid halvårsskiftet? I så fall får vi nästan tacka dom, ja såvida inte e-Golfen höjs i pris pga efterfågan ännu en gång på kort tid. :evil:
Lär inte levereras många elbilar Q2-18 utan nya incentives.
Där har ni som sagt var en anledning till att Tesla aldrig flaggar förbättringar i produkterna innan de kommer IRL. Men så "affärsmässigt" kan ju staten av naturliga skäl aldrig agera.
Advocatus Diabolo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 dec 2016 21:15

Re: E-Golf test

Inlägg av Advocatus Diabolo »

Monark1954 skrev:
Nu har vi signerat oss för en E-Golf som vi får närmare sommaren och troligen kvitterar ut först när supermiljöbilspremien höjs. Bra erbjudande av återförsäljaren att vi får vänta om vi vill.
Tur vi började nu men vi kör vidare med vår Nissan Leaf till och med februari och hoppas på att den går förlänga något.

Bygga bil på hemsidan upplevde jag först som ett flipperspel med en massa ord som jag inte viste vad de innebar. Nu har jag hittat en VW ordlista som ger hyfsad hjälp. Tog flera byggen innan jag hittade de saker vi till slut fastnade för.

Har ni sett några olika Youtube tester med funktioner ni gillar så gäller det att tipsa rätt i krysslistan så att du får vad du tycker är bra.

Mitt urval som råd till andra, förutom de saker som talar för sig själv.

*Lane-, Traffic jam-, Emergency-, Sign Assist, Blind spot Sensor samt Dynamic Light Assist.
För att få styrhjälp sen verkar det stödja förarassistanspaketet men ger troligen mer funktioner.
*LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus för Dynamic light assist
Har ni sett Tesla Björns test och blir lika lyrisk som han är det ett givet kryss.
*Förarassistanspaket
Det står bara hjälp att undvika olyckor, lade till utan att forska mer.
*Pluspaket
Ingen aning men hoppas det är bra.
*Stöldskyddslarm.
Talar för sig själv, bra att veta att det inte ingår.
*Park Assist, inklusive parkeringssensorer fram och bak
Är man van med Leafens kamera runt om och bra kamerahjälp både framåt och bakåt är detta nog något man skulle sakna.
*Backkamera Rear Assist
Samma kommentar som Park assist. Standard är sensorer inte kamera.
*Active Info Display
Har ni sett youtube tester och tycker om den digitala skärmen framför ratten där instrumenten krymper till förmån för kartbilden i stället för fasta runda visarinstrument då är detta krysset för dej.
*Keyless Access, nyckelfritt låssystem
Ja vad skall man tycka, traditionell fjärrkontroll eller ”FOB” eller liknande. Eget val, bra att veta att det inte ingår.
*Vindruta utan synliga trådar.
Läste att vissa versioner är jättebra på att tina is från vindrutan och att inte vinrutetorkarna sitter fastfrusna. Men om det gäller versionen i E-Golfen får vi väl se om ett år.
Två korta:

Pluspaketet: Ger detta verkligen något i en E-Golf med den övriga specen du har? Kolla om du inte slänger pengarna i sjön!

Värmetrådar: Har du väl sett trådarna i rutan, kan du inte låta bli att få fel djupfokus på ögonen då och då när du kör. Trådarna blir också som ett lätt "töcken" i framrutan. Speciellt i motljus då du behöver det som minst. Och detta skall du dras med hela året... Dessa värmetrådar är låååååångt ifrån det tunna metalliserade skikt som det är på vissa andra modeller och som många tror att de beställt. Provkör igen och se vad du tycker! Återkom gärna med feedback.

Ovan sagt i all välmening.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf test

Inlägg av Bjelke »

Monark1954 skrev:
...
Näst högsta laddbara försäljning någonsin i Norge. Bara modell S låg högre mars 2014.
Bästa månader ever! :mrgreen:
(det var då jag köpte min)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: E-Golf test

Inlägg av Mats »

Advocatus Diabolo skrev:

Värmetrådar: Har du väl sett trådarna i rutan, kan du inte låta bli att få fel djupfokus på ögonen då och då när du kör. Trådarna blir också som ett lätt "töcken" i framrutan. Speciellt i motljus då du behöver det som minst. Och detta skall du dras med hela året... Dessa värmetrådar är låååååångt ifrån det tunna metalliserade skikt som det är på vissa andra modeller och som många tror att de beställt. Provkör igen och se vad du tycker! Återkom gärna med feedback.

Ovan sagt i all välmening.
Jag hade gamla egolfen med värmetrådar i framrutan. Var Aldrig med om det du beskriver :o Det gick iof att se trådarna men jag störde mig aldrig på dom. Men det är nog bra, som du säger, att kolla det innan man köper :)
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf test

Inlägg av chaffis75 »

Monark1954 skrev:
E-Golf i Norge.
Toppar försäljningen av bilar.
Näst högsta laddbara försäljning någonsin i Norge. Bara modell S låg högre mars 2014.
1.168 sålda i oktober och 5.699 för helåret.
Kommer nya Leaf att kunna slå detta? Skummade igenom försäljningssiffrorna vid årsskiftet, då låg Leaf på ca 30% av vad e-golf säljer nu.
Att laddningsbara bilar PEV har 43% av försäljningen i Norge. När kommer Sverige och övriga Europa ikapp?

http://ev-sales.blogspot.se/2017/11/nor ... -2017.html
Här är de med range, hur står sig nya Leaf med 40kWh batteri mot en ny golf?
Jag tror ju range fortfarande har stor betydelse för vad man väljer för bil och detta i symbios med priset.

Tesla sticker ju ut i range men också pris så därför tror jag ofta att de som köper golf eller leaf helt enkelt inte kan köpa en Tesla på grund av priset.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: E-Golf test

Inlägg av lator »

Körde en del med en e-Golf i helgen (nya modellen) då jag var med på ett evenemang på Vemdalsskalet där jag visade och pratade för just e-Golf och även alla andra elbilar.

Några reflektioner om just e-Golf.

PLUS:
*Mycket behaglig att köra med bra sittkomfort och säkra vägegenskaper.
*Ser ut som "en bil" och inte som något som måste bekräfta sig genom att vara udda...
*Har normala dimensioner på däck. (= ingen BMW, iMiev)
*Bygger på en befintlig plattform vilket underlättar när man behöver t.ex. karossdelar.
*Kul funktion att flugor i bilen gör att man ofrivilligt byter radiokanal... ;-) (Vifta framför mittdisplayen funktionen).

MINUS:
*Delar plattformen med fossildrivna bilar och tappar därmed mot bilar med egen plattform byggd som elbil.
*Sitter fast i traditionella tänk för att "kunderna ska känna sig som hemma".
*Bagageutrymmet som är lättlastat men litet.
*Nyckel! Varför denna relik för att starta en bil? (finns dock utan som tillval).
*Räckviddsberäknare. Hävdar mot bättre vetande att bilen ska ta sig 250 km... 175 km i verkligheten (+1 och regn).
*Diffust creep-läge som i vissa lägen kopplas ur. (Har inte riktigt fattat hur det funkar men verkar bero på min körning).
*"Plottrig" instrumentering som visar samma uppgifter på flera ställen. (Går att ändra efter behag men du är fast i VW-teknikernas val). Gäller AID.
*Diffus "tankmätare". Kunde inte hitta någon möjlighet att välja procentvisning.

En mycket trevlig bil som kan bli bättre och SNÅLARE! Drar betydligt mera än en Ionic...
Uppmätt användbar energimängd: 33 - 34 kWh. Nästan samma som på Ionic! (32 - 33 kWh).

Reflektion från elbilstorget:
Unga tittar bara på Tesla!
Ingen tittar på Nissan Leaf!
Många reagerar på att de tycker Ionic ser bra ut.
e-Golf är antagligen den bil folk skulle köpa!
Jo, det är rena elbilar. Ingen "motor" i dem...
Ja, jag vet att det är 50 mil från Stockholm så du blir tvungen att ta en paus eller två med en elbil (om du inte kör S100 och tar det lugnt).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar