E-Golf test

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Vet inte hur vi klassas som kund men något åt "Eraly adopters" verkar troligt.
Vår X testade vi digitalt, hade aldrig sett en.
Vår e-golf blev lika. Testades på datorns bildskärm. Återförsäljaren hade sålt sin demobil till en angelägen kund.
Så vi har redan ett kontrakt och det dröjer länge innan vi kör vår egna e-golf så återkopplingar lär dröja.
Men har velat delge det vi uppfattat av den VW nomenklatur vi var obekanta för. I klartext, det kändes svårt att veta om vi fick den version vi sett på tester på nätet från olika länder och världsdelar.

Nyckel.
Nyckel med fjärr verkade ha liknande funktion som Leaf. Att man kan låsa upp med nyckel i fickan genom att trycka på rätt ställe på dörrhandtaget. Hade vi vetat det kanske vi hoppat det dyrare "Keyless Access", nyckelfritt låssystem.
Men måste man stoppa in nyckeln i ett lås innan man trycker på "startknappen", det momentet visades inte på det klipp jag såg på, eller är det som Leaf att man kan ha nyckeln i fickan?
Eller var den "Keyless Access" jag såg som även har en nyckel på sin "fob"?

Räckvidd, nya Leaf/e-golf.
Vi har få långkörningar på vår Leaf 30 kW men då är upplevelsen att på 100-110 väg når vi drygt 10 mil. Men här har väl andra provat mer. Ett 40 kW batteri i nya Leaf med lägre luftmotstånd, vi får se om det i praktiken blir markant längre räckvidd på norrländska vägar än för nya e-golfen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Haft 4 olika VW bilar med trådar i rutan innan och nu valde jag en utan och istället med osynlig "film".

Tycker inte trådarna stör så mycket. Möjligtvis i vissa motljus. Men nu valde jag för första gången att testa en med film istället. Mest för att se skillnaden. Hade valt det på de tidigare också om jag stört mig på det. Vilket jag alltså inte gjort.

Kessy= Keyless innebär fortfarande att du måste trycka på en separat "startknapp" vid växelspaken för att dra igånbilen, men kan ha nyckeln i fickan hela tiden, även då du kommer fram och öppnar bilen.

Har även haft det i flera bilar. Inget jag saknar idag eller tycker det är besvärligt att sätta i nyckeln och vrida om. Så därför är det inget jag valde till på min nya e-Golf.

På Teslan är det inget jag heller tycker spelar någon större roll. Oftast praktiskt att bilen låses upp/startas automatiskt men även irriterande ibland när man "rör sig" omkring bilen med nyckeln i fickan.

Däremot gillar jag Side Assist (med varning I själva sidospegeln) och Lane Assist. Här är det inte en "Autopilot" utan just en "assistent" som kan vara på hela tiden. Dvs man styr själv "ganska fritt" mellan linjerna som vanligt oavsett var/när/hur man kör men om man är lite "ouppmärksam" och kommer nära någon linje styr den mjukt tillbaka lite mot mitten. =ger en hjälp utan att störa min egen körning/val av fordonsplacering. Dvs den kan alltid vara på och ligger ibakgrunden och stöttar min egen körning vid behov. Visst vill jag "skära kurvorna" så behöver jag leva med att ratten spjärar emot aningens eller stänga av det. Som AP är den inte tänkt och funkar dåligt. Försöker ju inte hålla en viss linje (dvs inte programnerad/tänkt för det arbetssättet =kommer vingla mellan linjerna) och tillåter bara att man släpper ratten ca 10sec.

Teslans AP vill ju tydligare hålla en "exakt vald" placering vilket jag upplever som mer frustrerande då jag har den aktiverad OCH själv också håller i ratten. Nej jag litar inte 100% på AP och man kan definitivt inte ha den på överallt. Så lite olika "tänk" i funktionerna.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Bumpar denna gamla tråd.
Idag har vår e-Golf besiktigats för andra gången, och efter 5 år och nästan 10500 mil är den fortfarande helt felfri och gick naturligtvis igenom utan anmärkning. Fortfarande inget rassel eller oljud, allt är fräscht och fint, ingenting krånglar. Det enda som är bytt är vindrutetorkarblad och däcken, den går på sin andra omsättning däck såväl sommar som vinter.
Det var nån som frågade mig häromdagen vilken bil jag skulle köpa om e-Golfen skulle hamna i diket och bli skrot. Vet inte. Den går inte att ersätta. Det kan bara bli sämre. Jag har aldrig någonsin haft en så felfri bil. Den dagen nånting börjar krångla på den kommer min världsbild bli förstörd tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: E-Golf test

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev: 08 feb 2023 21:28
Bumpar denna gamla tråd.
Idag har vår e-Golf besiktigats för andra gången, och efter 5 år och nästan 10500 mil är den fortfarande helt felfri och gick naturligtvis igenom utan anmärkning. Fortfarande inget rassel eller oljud, allt är fräscht och fint, ingenting krånglar. Det enda som är bytt är vindrutetorkarblad och däcken, den går på sin andra omsättning däck såväl sommar som vinter.
Det var nån som frågade mig häromdagen vilken bil jag skulle köpa om e-Golfen skulle hamna i diket och bli skrot. Vet inte. Den går inte att ersätta. Det kan bara bli sämre. Jag har aldrig någonsin haft en så felfri bil. Den dagen nånting börjar krångla på den kommer min världsbild bli förstörd tror jag.
Finns väl fler e-Golfar där ute som letar nya ägare? ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev: 08 feb 2023 22:01
mati skrev: 08 feb 2023 21:28
Bumpar denna gamla tråd.
Idag har vår e-Golf besiktigats för andra gången, och efter 5 år och nästan 10500 mil är den fortfarande helt felfri och gick naturligtvis igenom utan anmärkning. Fortfarande inget rassel eller oljud, allt är fräscht och fint, ingenting krånglar. Det enda som är bytt är vindrutetorkarblad och däcken, den går på sin andra omsättning däck såväl sommar som vinter.
Det var nån som frågade mig häromdagen vilken bil jag skulle köpa om e-Golfen skulle hamna i diket och bli skrot. Vet inte. Den går inte att ersätta. Det kan bara bli sämre. Jag har aldrig någonsin haft en så felfri bil. Den dagen nånting börjar krångla på den kommer min världsbild bli förstörd tror jag.
Finns väl fler e-Golfar där ute som letar nya ägare? ;)
Du menar ifall vår e-Golf ger upp? Visst, det är det mest troliga scenariot, dvs att man skaffar en likadan begagnad.
Det ryktas ju om att VW ska lansera en ny e-Golf framöver, som ska heta ID Golf. Det jag tyckte var konstigt när jag läste det var att den ska placeras under ID3, vilket är helt fel i min värld. Vi får se om det blir så och om vår e-Golf hänger med fram tills dess.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf test

Inlägg av Bjelke »

Nästan lika som vår Leaf var, den klart mest felfria bil jag haft :)
Bytte 12V-batteriet och en trycksensor till ABS-systemet (båda var 15 minuter
byta-hemma-på-gården-jobb också) och lite torkarblad på typ 8 tusen mil, kanske nån
uppsättning däck också men jag faktiskt inte det heller :)
Fick den för 249 tusen också om jag minns rätt :mrgreen:
Med lite större batteri så hade den nog blivit kvar längre (och enfas laddning hemma sög fett)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf test

Inlägg av Bjelke »

Ja just det, Leafen var ju obeskrivligt ful också :lol: parkera ALDRIG hemma med
röven synlig utåt från gården!! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar