E-Golf test
Moderator: Redaktion
Re: E-Golf test
Nu tycker jag att många glömmer att en Tesla uppdateras hela tiden. Ungefär som en IPhone blir den hela tiden bättre eller åtm8nstone annorlunda med tiden. En e-Golf kommer aldrig att bli mer än vad den var när du hämtade ut den från handlaren.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5306
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: E-Golf test
Bug fixes eller nya funktioner?nek0 skrev:Vid varje service uppdateras bilarna .LarsL skrev:Nu tycker jag att många glömmer att en Tesla uppdateras hela tiden. Ungefär som en IPhone blir den hela tiden bättre eller åtm8nstone annorlunda med tiden. En e-Golf kommer aldrig att bli mer än vad den var när du hämtade ut den från handlaren.
Under de åren jag kört Audi och VW har jag aldrig fått några nya eller förfinade funktioner trotts alla "uppdateringar" som gjorts vid service.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5306
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: E-Golf test
Kan tillägga att jag avsagt mig "uppdateringen" VW vill göra på torsdag när bilen ska in på reparation.Nicke Nyfiken skrev:Bug fixes eller nya funktioner?nek0 skrev:Vid varje service uppdateras bilarna .LarsL skrev:Nu tycker jag att många glömmer att en Tesla uppdateras hela tiden. Ungefär som en IPhone blir den hela tiden bättre eller åtm8nstone annorlunda med tiden. En e-Golf kommer aldrig att bli mer än vad den var när du hämtade ut den från handlaren.
Under de åren jag kört Audi och VW har jag aldrig fått några nya eller förfinade funktioner trotts alla "uppdateringar" som gjorts vid service.
Jag är inte i behov av att bilen blir ännu slöare och tar ännu mer diesel.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: E-Golf test
Det enda uppdateringar jag hört talas om för VW är för att återställa fusk. Har inte hört att någon fått ny layout eller nya funktioner.
Re: E-Golf test
Fick min fuskdiesel uppdaterad när den var inne på service. Nu förbränner den ännu mer diesel och sexans växel kan man lika gärna plugga igen. Totalt orkeslös!
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: E-Golf test
Alltså här gnäller vi om fel på Teslorna, men vi ska nog inte öppna locket till all frustration över dieselbilarna vi köpt som skulle va så bra och man nu bara vill bli av med om Tesla bara levererade M3 nån gång
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: E-Golf test
Dom kommer att göra det oavsett vad du säger eller vill. Vill du inte ha uppdateringen som lämna aldrig in bilen till VW.Nicke Nyfiken skrev:Kan tillägga att jag avsagt mig "uppdateringen" VW vill göra på torsdag när bilen ska in på reparation.Nicke Nyfiken skrev:Bug fixes eller nya funktioner?nek0 skrev:Vid varje service uppdateras bilarna .LarsL skrev:Nu tycker jag att många glömmer att en Tesla uppdateras hela tiden. Ungefär som en IPhone blir den hela tiden bättre eller åtm8nstone annorlunda med tiden. En e-Golf kommer aldrig att bli mer än vad den var när du hämtade ut den från handlaren.
Under de åren jag kört Audi och VW har jag aldrig fått några nya eller förfinade funktioner trotts alla "uppdateringar" som gjorts vid service.
Jag är inte i behov av att bilen blir ännu slöare och tar ännu mer diesel.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5306
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: E-Golf test
Nä då, inte längre. De har bytt taktik efter en massa kritik och hot om stämningar från folk som fått sina bilar uppdaterade mot sin vilja. Nu säger VW att det är helt upp till ägaren att avgöra om man vill eller inte. Och även om man inte vill ha det gjort nu så kan man alltid få det gjort senare utan kostnad.Limbster skrev:Dom kommer att göra det oavsett vad du säger eller vill. Vill du inte ha uppdateringen som lämna aldrig in bilen till VW.Nicke Nyfiken skrev:Kan tillägga att jag avsagt mig "uppdateringen" VW vill göra på torsdag när bilen ska in på reparation.Nicke Nyfiken skrev:Bug fixes eller nya funktioner?nek0 skrev:Vid varje service uppdateras bilarna .LarsL skrev:Nu tycker jag att många glömmer att en Tesla uppdateras hela tiden. Ungefär som en IPhone blir den hela tiden bättre eller åtm8nstone annorlunda med tiden. En e-Golf kommer aldrig att bli mer än vad den var när du hämtade ut den från handlaren.
Under de åren jag kört Audi och VW har jag aldrig fått några nya eller förfinade funktioner trotts alla "uppdateringar" som gjorts vid service.
Jag är inte i behov av att bilen blir ännu slöare och tar ännu mer diesel.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: E-Golf test
Och det blundar politiker och myndigheter för? Suck, det är sorgligt att se hur billigt VW kommer undan i Europa jämfört med USA på grund av fega politiker och tjänstemän. Inte ens konsumenterna straffar dem, vilket nästan är ännu sorgligare. Skiter folk verkligen i miljön till den grad att de inte bryr sig om ett företag fuskat och skräpar ner? Även om e-golf verkar vara en bra bil utifrån Matis rapporter skulle jag personligen aldrig komma på tanken att köpa en VW än på många år.Nicke Nyfiken skrev:Nä då, inte längre. De har bytt taktik efter en massa kritik och hot om stämningar från folk som fått sina bilar uppdaterade mot sin vilja. Nu säger VW att det är helt upp till ägaren att avgöra om man vill eller inte. Och även om man inte vill ha det gjort nu så kan man alltid få det gjort senare utan kostnad.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5306
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: E-Golf test
Håller fullständigt med dig. VW står inte högt i kurs hos mig.iAkita skrev:Och det blundar politiker och myndigheter för? Suck, det är sorgligt att se hur billigt VW kommer undan i Europa jämfört med USA på grund av fega politiker och tjänstemän. Inte ens konsumenterna straffar dem, vilket nästan är ännu sorgligare. Skiter folk verkligen i miljön till den grad att de inte bryr sig om ett företag fuskat och skräpar ner? Även om e-golf verkar vara en bra bil utifrån Matis rapporter skulle jag personligen aldrig komma på tanken att köpa en VW än på många år.Nicke Nyfiken skrev:Nä då, inte längre. De har bytt taktik efter en massa kritik och hot om stämningar från folk som fått sina bilar uppdaterade mot sin vilja. Nu säger VW att det är helt upp till ägaren att avgöra om man vill eller inte. Och även om man inte vill ha det gjort nu så kan man alltid få det gjort senare utan kostnad.
Har dock svårt att förstå hur ökad dieselförbrukning kan vara bra för miljön.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: E-Golf test
Utsläppskraven gäller bara NOx. För att få ner dem måste förbrukningen öka. Det är kruxet med diesel. Man väljer bort låg förbrukning och låga CO2-utsläpp och får lägre NOx-värden istället. Naturligtvis är det vansinne, men det går inte att lösa på ett annat sätt om man inte vill bygga om hela bilen. Det är därför man inte ska köra fossilbil. De är dåliga för miljön, vad man än gör.Nicke Nyfiken skrev:Håller fullständigt med dig. VW står inte högt i kurs hos mig.
Har dock svårt att förstå hur ökad dieselförbrukning kan vara bra för miljön.
Angående OTA-uppdateringar så kan jag tycka att det var väldigt roligt i början. Plötsligt fick man Spotify, superkul, de som hade AP1-hårdvara fick plötsligt en "självkörande" bil. Fantastiskt. Men senaste året har uppdateringarna mestadels handlat om buggfixar. För buggar som har kommit med en tidigare uppdatering som också innehöll buggfixar. Jag överdriver naturligtvis lite nu, men om jag summerar de uppdateringarna som verkligen har tillfört någonting nytt så hade jag lika gärna kunnat vänta med att få dem vid nästa verkstadsbesök (vilket ändå var fallet ett antal gånger, alla kom inte OTA). Det är ju bra att man kan uppdatera bilen på distans, fast det är inte bara Tesla som kan det. Frågan är vad man gör med den möjljgheten. Om man har bra mjukvara från början, som dessutom innehåller alla funktioner som kunden har betalat för, finns det inte riktigt samma nödvändighet att behöva kunna uppdatera bilarna när som helst på distans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf test
Det är konstigt att folk bara kan fokusera på en sak i taget. För bara 5 årsedan var utsläpp likamed CO2.
Re: E-Golf test
Det är väl precis det VW har räknat med när de fuskade. Folk ser bara förbrukningen, och ju lägre förbrukning desto mindre CO2. Bra. NOx utsläppen känner man med näsan men de känns inte i plånboken. Alltså skiter man i det. I Europa är dessutom bilskatten kopplad till enbart CO2-utsläppen. Ännu bättre, håller man nere dem så är bilen miljöbilsklassad och alla är nöjda. Bortsett från den lilla detaljen att det faktiskt finns gränsvärden för NOx även i Europa. Bara att ingen har brytt sig av någon anledning.LarsL skrev:Det är konstigt att folk bara kan fokusera på en sak i taget. För bara 5 årsedan var utsläpp likamed CO2.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: E-Golf test
Det här med NOx och diesel visar vilket kort minne vi människor har, som kollektiv betraktat. Kring 1980 var utsläppen av NOx välkända och problemen med dem var välkända och diskuterades ofta i massmedia. I och med införande av katalysator på bensinbilar i slutet av 1980-talet sjönk utsläppen avsevärt, men motsvarande lösning fungerar inte alls lika bra på diesel. På den tiden var dieselbilarna få, så man bekymrade sig inte om det. Man vara allmänt medveten om att dieselns utsläpp var skadliga. Något decennium senare var problemet med NOx "glömt" och tillverkarna kunde gå över till att utmåla dieseln som ett miljöalternativ, på grund av cirka 25-30 % lägre förbrukning. Att det skedde till priset av partikelutsläpp och NOx-utsläpp talade man tyst om.
Visst är det positivt med lägre CO2-utsläpp, men skillnaden mot en bensinbil är i detta avseende inte överväldigande. Slutsats: det verkar helt hopplöst att göra miljöbilar som går på fossilt bränsle, vilket knappast kommer som någon överraskning.
Visst är det positivt med lägre CO2-utsläpp, men skillnaden mot en bensinbil är i detta avseende inte överväldigande. Slutsats: det verkar helt hopplöst att göra miljöbilar som går på fossilt bränsle, vilket knappast kommer som någon överraskning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: E-Golf test
Det bästa är när folk blandar ihop partikelutsläpp och NOx. Ordet NOx-partiklar har förekommit i många sammanhang. Vad är en NOx-partikel för nånting kan man undra?
Det som gör saken ännu mer förvirrande är att man faktiskt använder partikelfiltret i dieselbilar indirekt för att få ner NOx:arna. Men det begriper varken motorjournalisterna som skiver om det eller vanligt folk som läser det.
Det som gör saken ännu mer förvirrande är att man faktiskt använder partikelfiltret i dieselbilar indirekt för att få ner NOx:arna. Men det begriper varken motorjournalisterna som skiver om det eller vanligt folk som läser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf test
Det stämmer, så är det. Och det var troligen ett stort misstag som grundade sig på Elons löfte att AP2 "snart" skulle vara ikapp AP1 och därefter bli mycket bättre. Demobilen såg ut att vara en bra deal. Avsevärt billigare än om jag hade beställt en ny, och med större batteri dessutom. Och så hade det ändå gått fem eller sex månader sedan införandet av AP2-hårdvaran när jag köpte min demobil, vilket fick mig att tro att det nog kommer gå bra, trots att jag naturligtvis var medveten om att den inte var färdig. Och så hoppades jag såklart att de nya bilarna hade förbättrats avsevärt kvalitetsmässigt jämfört med de tidiga modellerna. Min förra P85 var ju inte direkt felfri så att säga.+46 skrev:...nek0 skrev:Jag har svårt acceptera att betala extra för något som jag inte kommer att ha nytta av.
...
Mati kunde ha valt att köpa en ny Tesla utan aktiverad AP men valde att leasa en lager/demobil som redan hade AP aktiverad.
Ja, det var dumt av mig. Eller naivt kanske. Det låter trevligare att säga naivt. Eller så är jag bara petigare än den genomsnittlige Tesla-köparen. Troligen är jag det. Det kan hänga ihop med att jag aldrig tidigare har lagt så mycket pengar på en bil. Då vill man verkligen att den fungerar som utlovat och att man får det man har betalat för. För mycket begärt? Kanske. Får jag skylla mig själv? Kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf test
Så. Då har jag slagit till och beställt en e-Golf för sambon. Med lite lagom lull-lull utrustning. Hon ville ha den och det kommer under närmsta året knappast att dyka upp ett annat alternativ som passar oss bättre. Någon gång under våren är vi alltså helt fossilfria. Då har vi bytt ut varenda maskin som gick på bensin. ICE-age är över. Det tog oss två år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: E-Golf test
Bra jobbat!mati skrev:Så. Då har jag slagit till och beställt en e-Golf för sambon. Med lite lagom lull-lull utrustning. Hon ville ha den och det kommer under närmsta året knappast att dyka upp ett annat alternativ som passar oss bättre. Någon gång under våren är vi alltså helt fossilfria. Då har vi bytt ut varenda maskin som gick på bensin. ICE-age är över. Det tog oss två år.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: E-Golf test
Tack. Det är en speciell känsla får jag säga. Nästan lite overkligt att solcellerna får ladda två elbilar snart.Tars skrev:Bra jobbat!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf test
Whoop whoop!! +1
Japp det är en skön känsla, lovar
Japp det är en skön känsla, lovar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E-Golf test
Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?Bjelke skrev:Japp det är en skön känsla, lovar
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf test
Grattis! Vilket föredöme!mati skrev:Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?Bjelke skrev:Japp det är en skön känsla, lovar
Elbilist sedan 2014
Re: E-Golf test
Jag jobbar på det när Elon levererar min M3 säljs den sista fosilen, men taket är så fel så det måste bli en smartflawer men dom är så dyra
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: E-Golf test
I natt lade Björn Nyland ut en rapport om långresa med nya e-Golfen. Sammanfattat är det en riktigt fin elbil, men frånvaron av aktiv batterikylning väckte frågetecken. Batteriet bygger (likt Leafen) upp rätt mycket värme i batteriet under längre turer med återkommande snabbladdning. Resultatet blir att laddhastigheten blir lidande, samt att batteriet säkerligen inte mår så bra av det.
I Matis fall spelar det väl mindre roll. Där finns det ju en Tesla som får ta hand om långresorna. För oss andra kan det kanske vara värt att ha i åtanke.
I Matis fall spelar det väl mindre roll. Där finns det ju en Tesla som får ta hand om långresorna. För oss andra kan det kanske vara värt att ha i åtanke.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf test
Ett stort "steg" kan kanske finnas kvar, nämligen när en av bilarna är helt betald, då blir det billiga milmati skrev:Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?Bjelke skrev:Japp det är en skön känsla, lovar
Om jag behåller min Leaf nu när den är betald och klar så rullar den sjukt billigt
(det är väl delvis därför man redan nu kan se att dom har så högt andrahandsvärde eftersom dom blir så billiga ändå per mil)
Teslan däremot.... host host... njae inte betald helt än...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19