Laddnätverk

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Laddnätverk

Inlägg av zyax »

https://electrek.co/2017/09/25/major-el ... n-network/

Nu är det "bara" två som slagit sig samman, men vad säger man; ÄNTLIGEN. Antagligen blir det Fortums jäkla idiotpriser på laddning men ändå bättre än att man ska ha olika laddkort överallt. Hoppas att fler går med och att EU är på med någon slags krav på enhetlig betalning eller något.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Ser inga större fördelar med att två jättar går ihop... Jag ser gärna att det finns många så aktörer som konkurrerar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Blir väl ytterligare en underlig tag eller specialkort och superdyrt, men man kan ju alltid hoppas på nåt bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Blir väl ytterligare en underlig tag eller specialkort och superdyrt, men man kan ju alltid hoppas på nåt bra :)
Allt är dyrare än gratis. :) Skulle tippa på att man får acceptera att betala minst 10:-/milen när man är ute och kör långt med sin elbil i framtiden. Men det är ok för bilarna kommer ju bli billigare också så totalekonomin blir nog bra ändå.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Blir väl ytterligare en underlig tag eller specialkort och superdyrt, men man kan ju alltid hoppas på nåt bra :)
Allt är dyrare än gratis. :) Skulle tippa på att man får acceptera att betala minst 10:-/milen när man är ute och kör långt med sin elbil i framtiden. Men det är ok för bilarna kommer ju bli billigare också så totalekonomin blir nog bra ändå.
Skulle det bli så dyrt att köra elbil i framtiden så kommer Teslor med fri SuC att vara extremt attraktiva för de som kör mycket och långt. Inte mig emot. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddnätverk

Inlägg av LarsL »

När konkurrensen hårdnar om elbilskunderna kommer priserna att gå ner. Alla kan ju slänga upp en snabbladdare så den som vill ha hamburgerkunder måste ha laddare.
Problemet blir om det bildas stora bolag som tex Incharge eller charge&drive. Då ansluter sig fler och fler till dem och de dikterar priset utan konkurrens, typ som bensinbolagen.
Därför hoppas jag att det kommer många små oberoende företag som erbjuder laddning. Gärna med betalkort.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Risken är väl att de stora som vanligt köper upp de små uppstickarna för att slippa konkurrens. Också kan de fortsätta diktera villkoren och priserna.
Model Y P
Model S P
Model S P
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

Efter ha läst Tibors artikel idag så förstår jag ännu mer varför priserna är där det är, om de har 4500 kr i månaden bara i effektavgift så krävs det ganska många laddningar per dag för att gå runt och med dagens elbilsflotta så blir det nog inte så många i snitt.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Laddnätverk

Inlägg av Limbster »

Tror snart det kan finnas ekonomi att sätta upp en egen snabbladdare på tomten. Priserna på DC laddarna är på vägg ner samt batterier. En enklare installation med batteri, solpanel och vindkraft utan dyrt elnätsavtal. Med enkel swish betalning kan det snart bli lönsamt.
nöjd med min Ampera tillsvidare
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

Limbster skrev:
Tror snart det kan finnas ekonomi att sätta upp en egen snabbladdare på tomten. Priserna på DC laddarna är på vägg ner samt batterier. En enklare installation med batteri, solpanel och vindkraft utan dyrt elnätsavtal. Med enkel swish betalning kan det snart bli lönsamt.
Det blir en ganska stor anläggning om du ska kunna leverera 160A till laddaren, kommer knappast bli en billig anläggning i närtid.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4879
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
När konkurrensen hårdnar om elbilskunderna kommer priserna att gå ner. Alla kan ju slänga upp en snabbladdare så den som vill ha hamburgerkunder måste ha laddare.
Problemet blir om det bildas stora bolag som tex Incharge eller charge&drive. Då ansluter sig fler och fler till dem och de dikterar priset utan konkurrens, typ som bensinbolagen.
Därför hoppas jag att det kommer många små oberoende företag som erbjuder laddning. Gärna med betalkort.
Betalkort är ju nästan ett måste om de inte ska spåra ut helt med en miljard appar, konton och plastkort av olika slag...
Den nya rfid tekniken som finns i betalkort idag (både Mastercard och VISA) måste ju vara perfekt för elbils laddning, ingen pinkod krävs, små summor under 200kr och mindre mekanik som kan gå söder i alla stolpar som står ute i regns och rusk. Funkar både för lokal befolkningen men även besökare från andra länder.

Ett annat problem är väl SuC, idag är de nästan bara de med Tesla som kör långa sträckor vilket gör att de andra laddnätverken har väldigt begränsat antal kunder att välja på (även om Teslor garanterat också laddar där ibland).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddnätverk

Inlägg av lator »

vigge50 skrev:
Efter ha läst Tibors artikel idag så förstår jag ännu mer varför priserna är där det är, om de har 4500 kr i månaden bara i effektavgift så krävs det ganska många laddningar per dag för att gå runt och med dagens elbilsflotta så blir det nog inte så många i snitt.
Nu finns det ju flera sätt att få större inkomster och det bästa sättet kanske inte är att bara höja priset... 5 kr/kWh ger utifrån snittet på 24 kWh/dygn ca 3600 kr per månad, alltså mindre än effektavgiften. Om man istället tog 2 kr/kWh skulle man antagligen få väldigt många fler kunder och sprida budskapet om hur billigt (utöver miljövänligt) det är att köra elbil. Det finns tyvärr ingen som direkt redovisar laddmängden i förhållande till priser men jag har i alla fall här i Östersund sett skillnaden från då det var gratis till att det kostar 5 kr/kWh... Det hör till undantagen att man ser någon DC-ladda på någon av stadens 2 komboladdare numera (särskilt inte undertecknad) medan när det var gratis man oftast inte hade en chans att få ladda där.
Jag har länge ansett att tv-avgiften borde ligga på skattsedeln (vilket nu införs) och skulle med glädje se staten ta ansvar för elbilarnas fortsatta exploatering och ordna laddplatser över hela Sverige där kostnaden las på bilägarna via en "laddskatt" likt dagens vägskatt. Uträkningar finns som visar att en årlig avgift på ca 500 kr skulle räcka för denna utbyggnad redan när det finns 100.000 elbilar på våra vägar!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Laddnätverk

Inlägg av Idesta »

EON's "laddgata" på Kungsholmen är inte så tokig (om det inte var för alla som stod där utan att laddade)..., 3fas/32amp tar de mellan 2 och 3 kr per kWh beroende på om man är elkund och hur man betalar, snabbladdaren tar man 4-5 kr för. Vi har inte fast laddplats numer men tycker 2 kr per kWh är helt ok - de behöver ju få tillbaka sin investering på ngt sätt.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
vigge50 skrev:
Efter ha läst Tibors artikel idag så förstår jag ännu mer varför priserna är där det är, om de har 4500 kr i månaden bara i effektavgift så krävs det ganska många laddningar per dag för att gå runt och med dagens elbilsflotta så blir det nog inte så många i snitt.
Nu finns det ju flera sätt att få större inkomster och det bästa sättet kanske inte är att bara höja priset... 5 kr/kWh ger utifrån snittet på 24 kWh/dygn ca 3600 kr per månad, alltså mindre än effektavgiften. Om man istället tog 2 kr/kWh skulle man antagligen få väldigt många fler kunder och sprida budskapet om hur billigt (utöver miljövänligt) det är att köra elbil. Det finns tyvärr ingen som direkt redovisar laddmängden i förhållande till priser men jag har i alla fall här i Östersund sett skillnaden från då det var gratis till att det kostar 5 kr/kWh... Det hör till undantagen att man ser någon DC-ladda på någon av stadens 2 komboladdare numera (särskilt inte undertecknad) medan när det var gratis man oftast inte hade en chans att få ladda där.
Jag har länge ansett att tv-avgiften borde ligga på skattsedeln (vilket nu införs) och skulle med glädje se staten ta ansvar för elbilarnas fortsatta exploatering och ordna laddplatser över hela Sverige där kostnaden las på bilägarna via en "laddskatt" likt dagens vägskatt. Uträkningar finns som visar att en årlig avgift på ca 500 kr skulle räcka för denna utbyggnad redan när det finns 100.000 elbilar på våra vägar!
Men du kan dock inte jämföra att de får 2 kr istället för 5 kr per kWh om du sänker priset, du måste dra bort elpris, moms, energiskatt mm så med ett pris på 2 kr/kWh så kanske de får 1 kr/kWh över. Detta ska då täcka effektavgift, underhåll, avskrivning mm vilket kanske inte är i närheten av tillräckligt och vem vet med säkerhet hur mycket mer laddning som kommer ske på laddstationen när laddbara bilar fortfarande står för minder än en procent av Sveriges fordonsflotta?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Hade för mig att EU betalade halva kostnaden för snabbladdare? Var har jag fått det ifrån?

https://www.blocket.se/goteborg/Semisna ... ?ca=11&w=3

46' för 20 kW laddare. 4*46= 186' för 50 kW laddare enligt mannen. Sen bidrag sänker priset ytterligare.

Eons kostnad för snabbladdare verkar vara i över kant. Inga bidrag av EU, staten, naturvårdsverket etc? Det vräks ut bidrag till allt möjligt, varför inte detta?

http://www.di.se/nyheter/skattesatser-o ... ges-betyg/
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

På Clevers snabb laddare står det att EU varit med och finansierat. Hälften eller hur mycket?
Skriv svar