Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av themax »

Jag hade en diskussion med en bilhandlare jag känner kring begagnade laddhybrider, om det går att fortfarande "göra klipp" på sådana, även som privatköpare. Hans svar är kanske inte förvånande, men att han anser att det är lika bara att köpa en ny Passat som begagnad på grund av trycket från utlandet var förvånande. Men det är väl bara att acceptera att trycket att gå elektriskt är så stort i Europa att den svenska marknaden dammsugs på bilar.

Så det är bara att hoppas på att Model 3 kommer dyka upp i Sverige inom ett drygt år. Längre än så vet jag inte om jag vill köra diesel! :-)

Å andra sidan kan man ju tydligen få tag på en e-Golf innan sommaren i alla fall, så om det nu ändå är omöjligt att hitta laddhybrid kan den som funderar på att elektrifiera sig gå på ren el direkt. Inte direkt förvånande för någon av oss på det här forumet, men nu har ni mer argument i diskussionen med era vänner!

[klippt lite i texten som inte är relevant för inlägget]

"–Faktum är att kring laddhybrider går det att föra en del resonemang. Jag har det senaste året köpt på mig en hel del laddhybrider, Volvo V60 Twin engine, Mercedes c350e, passaten och golf i GTE-utförande och inte minst en större mängt Phev. Ja, och en Ampera också, en riktigt udda fågel. Men av dessa såldes Golfen och Amperan till kunder här i sverige. Resten har gått på export för galna pengar. Det har nu spritt sig och blivit allmän vetenskap att norrmän, islänningar, holländare mfl betalar bra för bilarna så nu går det inte att göra klipp längre. När det gäller Passaten är andrahandspriserna så höga att det är frågan om det inte är rent av billigare att köpa en ny än en likandan begagnad ibland.

Och, en stor del av vitsen med laddhybrid är ju skattefördelarna på förmånsvärdet [...]. Det går helt krasst inte att köra in merpriset på en laddbybrid på de ynka mil du kan köra dem på el [som privatköpare]. Min hustru har en Phev som förmånsbil via sitt jobb. Vi tog den på europasemester i somras, och det gör vi inte om. Helt ok komfort och rymlig, men om hon kan köra den på typ 0,2 blandad körning här hemma (eftersom hon oftast bara kör typ fem mil om dagen) så drog den långt över litern under semestern i snitt trots att 99% var motorväg.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av zyax »

themax skrev:
Jag hade en diskussion med en bilhandlare jag känner kring begagnade laddhybrider, om det går att fortfarande "göra klipp" på sådana, även som privatköpare. Hans svar är kanske inte förvånande, men att han anser att det är lika bara att köpa en ny Passat som begagnad på grund av trycket från utlandet var förvånande. Men det är väl bara att acceptera att trycket att gå elektriskt är så stort i Europa att den svenska marknaden dammsugs på bilar.

Så det är bara att hoppas på att Model 3 kommer dyka upp i Sverige inom ett drygt år. Längre än så vet jag inte om jag vill köra diesel! :-)

Å andra sidan kan man ju tydligen få tag på en e-Golf innan sommaren i alla fall, så om det nu ändå är omöjligt att hitta laddhybrid kan den som funderar på att elektrifiera sig gå på ren el direkt. Inte direkt förvånande för någon av oss på det här forumet, men nu har ni mer argument i diskussionen med era vänner!

[klippt lite i texten som inte är relevant för inlägget]

"–Faktum är att kring laddhybrider går det att föra en del resonemang. Jag har det senaste året köpt på mig en hel del laddhybrider, Volvo V60 Twin engine, Mercedes c350e, passaten och golf i GTE-utförande och inte minst en större mängt Phev. Ja, och en Ampera också, en riktigt udda fågel. Men av dessa såldes Golfen och Amperan till kunder här i sverige. Resten har gått på export för galna pengar. Det har nu spritt sig och blivit allmän vetenskap att norrmän, islänningar, holländare mfl betalar bra för bilarna så nu går det inte att göra klipp längre. När det gäller Passaten är andrahandspriserna så höga att det är frågan om det inte är rent av billigare att köpa en ny än en likandan begagnad ibland.

Och, en stor del av vitsen med laddhybrid är ju skattefördelarna på förmånsvärdet [...]. Det går helt krasst inte att köra in merpriset på en laddbybrid på de ynka mil du kan köra dem på el [som privatköpare]. Min hustru har en Phev som förmånsbil via sitt jobb. Vi tog den på europasemester i somras, och det gör vi inte om. Helt ok komfort och rymlig, men om hon kan köra den på typ 0,2 blandad körning här hemma (eftersom hon oftast bara kör typ fem mil om dagen) så drog den långt över litern under semestern i snitt trots att 99% var motorväg.
Tack för den informationen, det ska tas med i argumentation till folk som förordar laddhybrider i de flesta sammanhang.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av mati »

Det är lite samma linje som vår lokala VW-försäljare var inne i. En laddhybrid är inget att ha, vi får hoppas att de rena elbilarna kommer i större antal snart. Det var ungefär det han sa. Det händer saker nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av themax »

mati skrev:
Det är lite samma linje som vår lokala VW-försäljare var inne i. En laddhybrid är inget att ha, vi får hoppas att de rena elbilarna kommer i större antal snart. Det var ungefär det han sa. Det händer saker nu.
Jag hade din e-Golf-resa i huvudet när jag började snacka med honom, men jag trodde inte att begagnade laddhybrider var så otroligt heta! Frågan är väl om det är ett fönster nu innan det blir fler rena elbilar som de kan behålla ett högt andrahandsvärde, och hur länge det står öppet :-)

Synd bara att det är så lång leveranstid på en e-Golf. Om det är så lång väntetid som beskrivit är det enda sättet för dem som inte ännu har elbil bara att vänta. Det är som om farbror Barbro skulle sitta och säga: "Det finns inga genvägar till den perfekta elbilen". Om nu trean ändå kommer under 2018 skiljer det bara ett halvår mot e-Golfen, och (vad jag tror våren 2019) max ett år så kan åtminstone vi bara ska ha en bil och som kommer köpa den privat fortsätta med nuvarande fossilbil och hoppas på det bästa.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av Gustafsson »

Kanske skulle lägga ut min Prius plug-in på KVD :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av MSO »

zyax skrev:
themax skrev:
Jag hade en diskussion med en bilhandlare jag känner kring begagnade laddhybrider, om det går att fortfarande "göra klipp" på sådana, även som privatköpare. Hans svar är kanske inte förvånande, men att han anser att det är lika bara att köpa en ny Passat som begagnad på grund av trycket från utlandet var förvånande. Men det är väl bara att acceptera att trycket att gå elektriskt är så stort i Europa att den svenska marknaden dammsugs på bilar.

"...drog den långt över litern under semestern i snitt trots att 99% var motorväg."
Tack för den informationen, det ska tas med i argumentation till folk som förordar laddhybrider i de flesta sammanhang.
Det där säger nog iofs bara att det var en Outlander...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av Seregon »

Vilken laddhybrid är egentligen att föredra, om användaren önskar stor packningsmöjlighet, låg förbrukning på bensin, mycket teknik inkluderat från start och gärna fyrhjulsdrift?
Passat GTE?
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av MSO »

Seregon skrev:
Vilken laddhybrid är egentligen att föredra, om användaren önskar stor packningsmöjlighet, låg förbrukning på bensin, mycket teknik inkluderat från start och gärna fyrhjulsdrift?
Passat GTE?
Inte AWD, men i övrigt låter det ju som modellen att föredra med de kraven.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av MSO »

Seregon skrev:
Vilken laddhybrid är egentligen att föredra, om användaren önskar stor packningsmöjlighet, låg förbrukning på bensin, mycket teknik inkluderat från start och gärna fyrhjulsdrift?
Passat GTE?
Optima SW är nog alternativet till Passaten
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av gellerstam »

Är ett bra hybridsystem att föredra så är Outlander PHEV fortfarande det bästa alternativet. Den är både serie- och parallell-hybrid.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av mati »

themax skrev:
Synd bara att det är så lång leveranstid på en e-Golf. Om det är så lång väntetid som beskrivit är det enda sättet för dem som inte ännu har elbil bara att vänta. Det är som om farbror Barbro skulle sitta och säga: "Det finns inga genvägar till den perfekta elbilen". Om nu trean ändå kommer under 2018 skiljer det bara ett halvår mot e-Golfen, och (vad jag tror våren 2019) max ett år så kan åtminstone vi bara ska ha en bil och som kommer köpa den privat fortsätta med nuvarande fossilbil och hoppas på det bästa.
Så är det. Väntan är lång. Men vad ska man göra? Efterfrågan är mycket större än tillgången. Som jag sa till säljaren, hade de haft en e-Passat som inte är en laddhybrid så hade den gått som smör i solen. Folk hade nästan dödat varann för att få den. Det höll han med om. De jobbar ju förhoppningsvis på det, sa han. Ja, och gärna med drag då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
themax skrev:
Synd bara att det är så lång leveranstid på en e-Golf. Om det är så lång väntetid som beskrivit är det enda sättet för dem som inte ännu har elbil bara att vänta. Det är som om farbror Barbro skulle sitta och säga: "Det finns inga genvägar till den perfekta elbilen". Om nu trean ändå kommer under 2018 skiljer det bara ett halvår mot e-Golfen, och (vad jag tror våren 2019) max ett år så kan åtminstone vi bara ska ha en bil och som kommer köpa den privat fortsätta med nuvarande fossilbil och hoppas på det bästa.
Så är det. Väntan är lång. Men vad ska man göra? Efterfrågan är mycket större än tillgången. Som jag sa till säljaren, hade de haft en e-Passat som inte är en laddhybrid så hade den gått som smör i solen. Folk hade nästan dödat varann för att få den. Det höll han med om. De jobbar ju förhoppningsvis på det, sa han. Ja, och gärna med drag då.
När jag bytte till min första Outlander (2014) så hade jag haft 5 Passater på rad. Sa då till säljaren att om de hade haft en Passat Alltrack GTE så hade jag fortsatt med Passat.... Om det ska bli Passat igen så ska det vara en e-Passat Alltrack
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av mati »

gellerstam skrev:
.... Om det ska bli Passat igen så ska det vara en e-Passat Alltrack
Jag förstår det. Jag har aldrig haft eller velat ha en VW tidigare, eller jo, min mamma hade en gammal Polo när jag var liten, men det räknas inte. :-)
Anledningen till det grundar sig nog lite grann i nån slags ungdomsprotest. Jag växte upp i närheten av Wolfsburg där VW har sitt huvudsäte. ALLA körde VW. Och alla jobbade där, typ. Och i Tyskland kan man som anställd hos en biltillverkare få en ny bil till ett så lågt pris att man kan sälja den efter ett år för nästan samma summa. Och vi hade inte råd med en ny bil, i synnerhet inte en VW, medan alla andra körde nya bilar nästan gratis. Det gjorde mig skitförbannad. Och när jag började ha råd så köpte jag andra bilar istället, bara för att inte ha samma som alla andra. Nåväl, man växer ju upp nån gång...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av vigge50 »

Förstår jag det rätt som att om du beställer en eGolf idag så lär du in5e få den förrän till våren eller sommaren nästa år? Då kan man knappast hänvisa till dagens försäljning för att tyda efterfrågan på elbilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av LarsL »

Nej, de vill nog inte sälja fler helt enkelt.


Det här att det exporteras hybrider, har det med våran miljöbonus att göra. Jag menar man får 20000kr och fick förut 40000kr och sedan kunde den säljas till utlandet. Klart det går att göra bra affärer då.
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Ingen idé att leta begagnad laddhybrid

Inlägg av johanh »

Jag tycker det finns ganska gott om BMW 330e begagnat. Tycker den verkar hyffsat trevlig även om jag inte kört några längre sträckor med den. Dock lider den av samma hybridproblem som min C350e, dvs den är för tung. Jämfört med en 330i så ligger den inte alls lika bra på kurviga vägar.
Skriv svar