Nissan Leaf - Laddning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av Henrik Torphammar »

neriksson skrev:
Har nog tänkt om och tänker använda motorvärmeuttaget för att kunna slå på värme i bilen utan att behöva sno energi från batteriet.
Jag ser det som att vi har en kupévärmare :D
Där får man sin förstas surprise. Timern till förvärmningen funkar inte om du inte har sladden i oavsett batterinivå. Appen slutar funka när utetemperaturen når så lågt att den behövs ;-)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av bylund »

neriksson skrev:
LarsL skrev:
Nej, det är inte rekommenderat att ladda från vilket vägguttag som helst. Men är det fräscha installationer som tål 10A under lång tid så är det okej.
Kanske är svårt för dig att svara på, men hur ska man tänka på när man hälsar på hos andra som har villa? Vi vet ju inte om det är "fräsch installation" där eller inte.
Vi åker då och då och hälsar på svärfar och svärmor och är där några timmar. Ska jag vidta några försiktigthetsåtgärder om vi vill låna ett Schuko av dom för att ladda?
Man kan ställa ner laddströmmen (för det antar jag att man kan), så att man inte laddar snabbare än man behöver. Då blir det mindre värmeutveckling i ledningar och kontakter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
... Schukel på 10A. ... Schukel uttaget ...
Vad är egentligen grejen med att konsekvent skriva Schukel istället för Schuko? Det är i så många inlägg från dig att jag börjar undra om det är ett skämt jag inte förstår.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av neriksson »

Henrik Torphammar skrev:
Där får man sin förstas surprise. Timern till förvärmningen funkar inte om du inte har sladden i oavsett batterinivå. Appen slutar funka när utetemperaturen når så lågt att den behövs ;-)
Vet inte om jag missförstår dig, men enligt Tibor så går det att starta värmningen även om bilen inte laddas.
Tibor's artikel 'Ett år med Leif' skrev:
Men i gengäld har jag i stort sett aldrig behövt skrapa vindrutan – man tar bara upp mobilen och startar kupévärmen sådär 20 minuter innan, vilket funkar bra även när hon är oansluten till eluttag.

Länk till artikeln
Stämmer inte det?
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av neriksson »

bylund skrev:
Man kan ställa ner laddströmmen (för det antar jag att man kan), så att man inte laddar snabbare än man behöver. Då blir det mindre värmeutveckling i ledningar och kontakter.
Ok, tack för tipset. :)
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av Bjelke »

neriksson skrev:
bylund skrev:
Man kan ställa ner laddströmmen (för det antar jag att man kan), så att man inte laddar snabbare än man behöver. Då blir det mindre värmeutveckling i ledningar och kontakter.
Ok, tack för tipset. :)
Nissans original-sladd kan man faktiskt inte ställa strömmen på och inte i bilen heller :(
Jag fick köpa en sladd på annat håll för det. Det är oxo enda sättet att ladda på högre effekt (14,3 A i Nissans fall).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Länken i första inlägget går till en adapter som behövs om man vill ladda på en stolpe med kabel inbyggd och som då har typ2-kontakt, den är supersmart och den har jag inte ens sett förut faktiskt :)
Den ser omotiverat dyr ut men kan vara jäkligt bra att ha ibland :)

Precis som Lars skriver så behöver man en kabel som han länkar till om man kommer till en stolpe med typ 2 uttag (utan fast kabel alltså) och den kanske följer med bilen tom :)

Och som nämnts redan så kommer man till en CHAdeMO-laddare så är det bara att plugga in direkt i bilen i den kontakt som redan sitter där (gäller det även den billigaste versionen förresten?)...

Diverse kort och taggar hit och dit är tyvärr fortfarande ett nödvändigt ont på många ställen :(
Sorry för att jag är dryg, men vad tillförde ditt inlägg som inte står i inläggen ovanför :lol:
:lol: inte mycket, bara lite tydligare kanske...
När man tävlar i inläggsligan så är väl alla medel tillåtna... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av Basunen »

Tänk på hur sladden hänger när du använder Schuko. Klumpen på sladden är tung. För mig blev det glappt efter några år. Värmeutväxling och plasten smälte. Använder fortfarande Schuko men avlastar nu genom att lägga klumpen på en stol så den inte drar i kontakten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av chaffis75 »

Vi har leaset en leaf på två år och ville då inte skaffa laddbox eftersom de är en typ1 kontakt. Såhär löste vi laddningen. Monterade ett helt nytt shuko, byggde en lite hylla med lock och hänglås för att avlasta och hålla den enklaste typen av stölder borta.
Såhär sitter denna laddare nästan hela tiden, bara någon gång ibland vi tar med den.

Vad har hört så laddare man bara med ca 8 amp på nyare leaf laddare (med original klump) men har inte kollat de själv men har plan att göra de vilken dag som :D Om detta är sant så är ju risken för varmgång betydligt lägre men kan såklart hända ändå.

Jag tycker vår lösning fungerar utmärkt, har haft de så sedan april/maj något.
IMG_20170930_083719.jpg
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av evilirish »

Själv satte jag upp en laddbox med typ2 uttag, och använder den medföljande typ2->typ1 kabeln
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av Teslaspolen »

Vi fick först en 8 ampere sladd, sedan efter ett år så fick vi en till, fast på 10 ampere. Så nu har vi den på 8A alltid sittandes hemma vid garaget, och 10A får ligga med i bilen.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av Henrik Torphammar »

neriksson skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Där får man sin förstas surprise. Timern till förvärmningen funkar inte om du inte har sladden i oavsett batterinivå. Appen slutar funka när utetemperaturen når så lågt att den behövs ;-)
Vet inte om jag missförstår dig, men enligt Tibor så går det att starta värmningen även om bilen inte laddas.
Tibor's artikel 'Ett år med Leif' skrev:
Men i gengäld har jag i stort sett aldrig behövt skrapa vindrutan – man tar bara upp mobilen och startar kupévärmen sådär 20 minuter innan, vilket funkar bra även när hon är oansluten till eluttag.

Länk till artikeln
Stämmer inte det?
Vi talar inte mot varandra. Timern kräver laddsladd i. Sen finns appen, men det jag menar är att den strular rejält och i synnerhet när det började bli kallt ute. Vet inte om det var belastning på deras server eller nått. Kontentan blev kall kupé.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av Monark1954 »

Strul med appen som bara fungerar i bland på senare tid har bidragit att vi troligen byter bilmärke för vår andra elbil.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av Bjelke »

Monark1954 skrev:
Strul med appen som bara fungerar i bland på senare tid har bidragit att vi troligen byter bilmärke för vår andra elbil.
Jäklar vad lätt det är att glömma sånt alltså, jag höll på bli vansinnig förr när jag had Leafen som huvudbil och appen
bara krånglade typ hela tiden (den var ju tom under en period helt avstängd av Nissan)... Kör man batteriet helt tomt
varje dag så vill man ju väldigt gärna kunna kolla i appen så att laddningen funkar eller få ett meddelande om den inte
gör det tex... Jag hade 10 mil enkel varje dag och var alltså även tvungen att ha 100% laddat för att komma hem...
Nu när vi mest har den som andrabil hemma och sällan kör mer än några mil per dag så blir det helt annat, nu kikar
man i appen väldigt sällan...
Skönt att bli påmind om varför jag förut sa "aldrig mer en Nissan", synd att bilen i sig har varit så rackarns felfri i 4år, det
Kan man ju inte säga om Teslan precis...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av bonath »

Tycker den funkar hyfsat. Får logga in på nytt hela tiden och seeeeeg é den men in kommer jag till slut. Har inte förvärmt på ett tag, får prova det några gånger.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Skönt att bli påmind om varför jag förut sa "aldrig mer en Nissan", synd att bilen i sig har varit så rackarns felfri i 4år, det
Kan man ju inte säga om Teslan precis...
Kom ihåg att även Tesla-appen var totalt värdelös för inte så länge sedan. Den funkade inte förrän man startade om den, den fick ingen kontakt med bilen osv. Det är tack och lov historia, men ingen trodde att Tesla någonsin skulle ta sig an appen, efter att den har legat fullständigt orörd i många år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av Klintan »

Använder Leaf Manager, Android. Fungerar bättre, det finns möjlighet att välja vilken server man ska ansluta mot. När EU-servern strulat har det nästan alltid fungerat bättre med den japanska.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Skönt att bli påmind om varför jag förut sa "aldrig mer en Nissan", synd att bilen i sig har varit så rackarns felfri i 4år, det
Kan man ju inte säga om Teslan precis...
Kom ihåg att även Tesla-appen var totalt värdelös för inte så länge sedan. Den funkade inte förrän man startade om den, den fick ingen kontakt med bilen osv. Det är tack och lov historia, men ingen trodde att Tesla någonsin skulle ta sig an appen, efter att den har legat fullständigt orörd i många år.
Holy crap :o det hade jag ju nästan oxo glömt ju :oops: jag pratade tom med Tesla om att byta 3G till 4G men då fanns det
inte än (inte i Europa iaf)... Det strulade typ heeeela tiden :(
Jag glömde det kanske eftersom den till Nissan var mycket värre :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Skönt att bli påmind om varför jag förut sa "aldrig mer en Nissan", synd att bilen i sig har varit så rackarns felfri i 4år, det
Kan man ju inte säga om Teslan precis...
Kom ihåg att även Tesla-appen var totalt värdelös för inte så länge sedan. Den funkade inte förrän man startade om den, den fick ingen kontakt med bilen osv. Det är tack och lov historia, men ingen trodde att Tesla någonsin skulle ta sig an appen, efter att den har legat fullständigt orörd i många år.
Inte på IOS ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av Bjelke »

Nya Leaf:en får som originalkabel en som är inställd på 10A nu iaf (för 220V-uttag) men det verkar som att det även följer med en
typ2-kabel för 32A (enfas-variant antagligen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
LJac
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 feb 2017 08:47

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av LJac »

Om du planerar att laddda din Leaf på bostadsföreningens utomhusparkering på nätterna, och parkeringen saknar tak, så kan du få problem i vinter om du inte bor i ett snöfattigt område. Jag har haft Leaf i flera år, laddar hemma på vår garageinfart, som saknar carport. Då det skall snöa och finns risk för slask blandat med minusgrader, samt blåser en del, kan det komma in snö under laddluckan och om det sen fryser, kan du få problem. Vid sån väderlek lägger jag en trasa över laddluckan, som jag tar bort på morgonen. Har fungerat utmärkt hittills.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf - Laddning

Inlägg av Henrik Torphammar »

LJac skrev:
Om du planerar att laddda din Leaf på bostadsföreningens utomhusparkering på nätterna, och parkeringen saknar tak, så kan du få problem i vinter om du inte bor i ett snöfattigt område. Jag har haft Leaf i flera år, laddar hemma på vår garageinfart, som saknar carport. Då det skall snöa och finns risk för slask blandat med minusgrader, samt blåser en del, kan det komma in snö under laddluckan och om det sen fryser, kan du få problem. Vid sån väderlek lägger jag en trasa över laddluckan, som jag tar bort på morgonen. Har fungerat utmärkt hittills.
Det kommer inte in någon snö, för det är bara att borsta bort det fick jag höra. Så jag provade ;-) Gillar att prova saker. Eftersom jag provar och får veta så håller jag med dig haha.

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar