Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Jerker »

Så får man alltså börja se sig om efter ett alternativ till 3:an nu när Elon ändrat på det besked han gav för 1½ år sedan och 3:an inte längre ska få drag. Men finns det öht nåt i sikte?

Personligen behöver jag en ny bil senast om 1¼ år, och det lär nog bli kärvt. Största hoppet ställer jag ändå till Volvo och deras satsning på elektrifiering. Jag läste vad de skrev:
...alla nya Volvo-bilar som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor.
Vad menas med det fetstilta? Vad är en lansering? Är det att bilen går att beställa? Och tidsperspektivet? Betyder "från och med 2019" att det är 2019 års modeller (som normalt börjar levereras hösten 2018)? Eller är det så att de berättar under 2019 vilka modeller som kommer som kan köpas som årsmodell 2020 eller senare? Risken är ju att de har skarvat rejält i den här pressreleasen för att det ska låta så bra som möjligt men i praktiken ligger väldigt långt fram.

Vilka andra kan man hoppas på ska komma med en dragkrok som åtminstone får dra ett släp med totalvikten 750 kg? Kan man hoppas på att det ligger andra och lurar i vassen och inte gör som Tesla som annonserar sina bilmodeller flera år i förväg. Jag tänker på Renault som inte hostade ett ord om den nya Zoen med 40 kWh utan bara presenterade den på Parismässan och så gick den att beställa på en gång. Renault har ju utlovat ett flertal nya batteribilar, dock "inom 5 år", vilket oroar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag tror inte att du ska hoppas för mycket på Volvo. Det enda de har sagt är att bilar som lanseras från 2019 ska ha elmotor. Vilket i praktiken kommer vara hybrider. Det behöver inte ens vara laddhybrider.

Jag tvivlar starkt på att Volvo kommer göra en praktisk bil (kombi med dragkrok) när de ska släppa en ny elbil 2019. Det kommer istället att vara en liten och för Volvo opraktisk bil, typ C30 utan dragkrok.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Feddan »

När sa han att den inte skulle få drag?

Edit:
NoTowHitch.PNG
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av mans71 »

Att X:en fixar drag är väll bl.a. pga av hur man hanterar batterierna och motor med värmning/kylning?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av e5m1r »

Feddan skrev:
När sa han att den inte skulle få drag?

Edit:
NoTowHitch.PNG
Frågan gäller RWD för USA marknad och frågan lyder om uppvärmda säten drag samt utökad garanti var standard
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Så får man alltså börja se sig om efter ett alternativ till 3:an nu när Elon ändrat på det besked han gav för 1½ år sedan och 3:an inte längre ska få drag. Men finns det öht nåt i sikte?

Personligen behöver jag en ny bil senast om 1¼ år, och det lär nog bli kärvt. Största hoppet ställer jag ändå till Volvo och deras satsning på elektrifiering. Jag läste vad de skrev:
...alla nya Volvo-bilar som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor.
Vad menas med det fetstilta? Vad är en lansering? Är det att bilen går att beställa? Och tidsperspektivet? Betyder "från och med 2019" att det är 2019 års modeller (som normalt börjar levereras hösten 2018)? Eller är det så att de berättar under 2019 vilka modeller som kommer som kan köpas som årsmodell 2020 eller senare? Risken är ju att de har skarvat rejält i den här pressreleasen för att det ska låta så bra som möjligt men i praktiken ligger väldigt långt fram.

Vilka andra kan man hoppas på ska komma med en dragkrok som åtminstone får dra ett släp med totalvikten 750 kg? Kan man hoppas på att det ligger andra och lurar i vassen och inte gör som Tesla som annonserar sina bilmodeller flera år i förväg. Jag tänker på Renault som inte hostade ett ord om den nya Zoen med 40 kWh utan bara presenterade den på Parismässan och så gick den att beställa på en gång. Renault har ju utlovat ett flertal nya batteribilar, dock "inom 5 år", vilket oroar.

Lanseringsdatum är väl då bilen i sin slutgiltiga form visas? Detta kan ju vara långt innan någon bil når kunderna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Leo »

Angående Volvo gäller det NYA modeller som släpps efter 2019. Dvs NÄSTA generation V90, XC90, V60,XC 60, V40 osv.

Sen ska de börja med "mildhybrider" =48V elsystem där startmotor/generator är liiite starkare, typ 8hk och kan "hjälpa till" men ej driva bilen själv.

Sen kommer de med 3 elbilsmodeller + 2 prestandaversioner av dessa.

Så de pratar medt om att alla bilar som släpps efter 2019 ska ha NÅGON FORM AV elmotor i sig.

Så tyvärr Jerker, jag skulle inte sätta mitt hopp till Volvo om det är snart du vill ha en ren elbil med drag. Tror det är EV 200 eller möjligtvis Kangoo? som gäller i så fall.

Om det inte är så att Model 3 4WD med stort batteri osv kommer att komma med drag? Inte första gången Elons uttalanden missförstås eller att han ändrar sig.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Daoops »

Jag tror Model 3 kommer med krok lagom tills du behöver den Jerker. Det Elon svarade på var om den här första betchen med bilar där mann i stort sett bara får välja färg har dragkrok.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Beigler »

När du behöver bilen borde det ha börjat komma ut begagnade X för lite rimligare pengar.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Kulingen »

Daoops skrev:
Jag tror Model 3 kommer med krok lagom tills du behöver den Jerker. Det Elon svarade på var om den här första betchen med bilar där mann i stort sett bara får välja färg har dragkrok.
Jag tror verken eller, Model S har ju inte drag ännu. Så frågan är när kommer drag till denna? Bilen är ju större så chansen för drag borde komma först till denna?!
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av LarsL »

Uppenbarligen kan man inte lita på Elon Musk! Han lovar lite hit och dit och så blir det något annat... Nåja jag gör inga mer planer utifrån vad han säger utan bara utifrån vad han levererar. (Det innebär också att jag inte nu kommer att kräva pengarna tillbaka.)

Så alternativen (om vi förutsätter att detta är sant):

1. Fortsätta köra diesel MB och bekvämt. Absolut billigast, speciellt om jag bestämmer mig för att köra den tills den är slut 30-40 000mil.
2. Köpa gammal diesel pick-up och sedan två billigare elbilar typ Nissan Leaf. Men vill inte ha tre bilar igång.
3. Model X... men den är bara löjligt dyr då är alternativ 2. billigare.
4. Renault Kangoo, bra lastutrymmen men saknar snabbladdning. 400kg i släpvikt är löjligt lite.
5. Nissan e-NV200 har samma problem med släpvikten bara 400kg. Och den saknar 5-stjärnor i krocktesterna.
6. Hyundai Kona som kommer nästa år kanske får drag? Det är ju en SUV så då borde även amerikanerna fatta att det behövs.
7. Model Y, om den nu kommer? :roll: Den kanske får dragkrok?
8. Volvo? Släps 2019, betyder väl att de visar upp något som kanske kan börja tillverkas 2022... :roll: Gissar att de inte sätter på en dragkrok heller. Varför skulle de? Köp en diesel om du vill dra släp... samma gäller nog för många andra etablerade.
9. Övriga? ... https://sonomotors.com/gosono.html#st-powerSharing

Edit: ungefärlig rangordning också.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av vigge50 »

Audi E-Tron har setts testats med drag men den kommer nog ligga i prisklass runt Model S och Model X när den kommer.
Leo skrev:
Angående Volvo gäller det NYA modeller som släpps efter 2019. Dvs NÄSTA generation V90, XC90, V60,XC 60, V40 osv.

Sen ska de börja med "mildhybrider" =48V elsystem där startmotor/generator är liiite starkare, typ 8hk och kan "hjälpa till" men ej driva bilen själv.

Sen kommer de med 3 elbilsmodeller + 2 prestandaversioner av dessa.

Så de pratar medt om att alla bilar som släpps efter 2019 ska ha NÅGON FORM AV elmotor i sig.

Så tyvärr Jerker, jag skulle inte sätta mitt hopp till Volvo om det är snart du vill ha en ren elbil med drag. Tror det är EV 200 eller möjligtvis Kangoo? som gäller i så fall.

Om det inte är så att Model 3 4WD med stort batteri osv kommer att komma med drag? Inte första gången Elons uttalanden missförstås eller att han ändrar sig.
Sa de inte långt före det med att endast bygga hybrider från och med 2019 att de skulle släppa två elbilar 2019 och 2020? Nu vet jag förvisso inte om det menade visa upp 2019 eller börja sälja 2019.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Uppenbarligen kan man inte lita på Elon Musk...
Nej, det kan man verkligen inte. Jag har alltid förvånats över hur mycket vikt folk lägger i hans Twitter-kommentarer. Det han lovar där stämmer ju sällan överens med hur det blir i verkligheten, ändå så litar folk blint på det. Jag vill inte exkludera mig själv från den skaran. Visst är det trevligt när Elon tweetar och lovar en massa saker. Men tyvärr är det oftast Elons personliga åsikt som inte är synkat med dem som gör utvecklingsjobbet.
Jag förstår ärligt talat inte varför han gör det. Det är inte särskilt smart i längden. Folk kommer att ledsna förr eller senare.
Det är nog en hel del som har hoppats på dragkrok på M3. Inte alls bara i Sverige. Dragkrok är inte ett svenskt fenomen, även om många envisas med att påstå det. Det skulle inte förvåna mig om det blir massavbokningar i Europa nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Jerker »

Jag har nu tröttnat på Elons kvittrande. Jag tyckte först att det var häftigt med en företagsledare som gav allmänheten tillgång till informationen lika tidigt som till media, men efter att ha följt honom nåt år så inser jag att det inte finns nån anledning att lägga så stor vikt vid det. Det enda som är intressant är vad som de facto kommer ut från produktionslinan.

Vi får väl då hoppas på att asiaterna ser sin möjlighet och kommer med allt igenom praktiska bilar! Dessutom kanske till rimliga priser!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Mickep »

hmmm. ok, det var väl nästan väntat du inte ens model s har dragkrok(som borde kunna klara det).
det finns ett litet halmstrå kvar; awd, men det bör man få klarhet i om ett halvår.
Vilka andra alternativ finns som kan komma nästa år? framför allt de som har ett rimligt pris (för jag antar att bilar över 1 miljön är att räkna bort).
Folk säger volvo, men min instinkt pga det hutlösa priset på cx40, är att dessa elbilsmodeller kommer vara i närheten av teslas priser.

Så jag hoppas på budgetbilstillverkaren hyndai ionoqs kommande bil med större batteri. och kanske leaf2 (och så får vi hoppas att priset inte sticker iväg). det återstår att se om de blir typgodkända för dragkrok (men jag förutser att det inte kommer vara särskilt tunga last man kommer att få dra med dessa)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag har nu tröttnat på Elons kvittrande. Jag tyckte först att det var häftigt med en företagsledare som gav allmänheten tillgång till informationen lika tidigt som till media, men efter att ha följt honom nåt år så inser jag att det inte finns nån anledning att lägga så stor vikt vid det. Det enda som är intressant är vad som de facto kommer ut från produktionslinan!
Samma här. Man blir bara alltmer besviken. Och du Jerker som har hoppats och väntat så mycket på Model 3 med drag. Först den stora besvikelsen med Model3-lanseringseventet och nu detta. Klart att du är jättebesviken.
Jag har ju själv ett stort behov av bil med drag, och hittills har jag klarat mig. Men om det inte kommer någon ren elbil med drag så tvingas man ju i princip in i hybrid-världen. Och det vill jag inte.
Nej, Elons tomma löften hit och dit har jag också fått nog av. Det känns ganska omoget att lova allting folk vill höra.
Mitt råd till Tesla: Sätt realistika mål, ta inte betalt för saker ni inte har, och kom inte med en massa tomma löften. Annars blir ni av med era kunder. För alltid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Jag har nu tröttnat på Elons kvittrande. Jag tyckte först att det var häftigt med en företagsledare som gav allmänheten tillgång till informationen lika tidigt som till media, men efter att ha följt honom nåt år så inser jag att det inte finns nån anledning att lägga så stor vikt vid det. Det enda som är intressant är vad som de facto kommer ut från produktionslinan.

Vi får väl då hoppas på att asiaterna ser sin möjlighet och kommer med allt igenom praktiska bilar! Dessutom kanske till rimliga priser!
Hur mycket är köplats 1 värd då?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Kulingen »

Drag kanske försvinner i längden? Tänk dig en självkörande vagn som rullar några meter efter bilen eller rent av kommer några timmar senare om man väljer köra fortare än vad "vagnen" får :roll: Önsketänkande
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Jerker »

Kulingen skrev:
Hur mycket är köplats 1 värd då?
Det går inte att överlåta köplatser, tyvärr. Det enda är att köpa ut en bil och sen sälja vidare, men det är ett vanskligt företag om det inte rör sig om nära vänner eller släktingar.

Fast å andra sidan: När leveranserna väl kommer igång hit till Europa kommer det inte att skilja särskilt mycket i tid mellan olika köplatsnummer.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Mitt råd till Tesla: Sätt realistika mål, ta inte betalt för saker ni inte har, och kom inte med en massa tomma löften. Annars blir ni av med era kunder. För alltid.
Eller hur? Det där med att AP2 ska vara helt självkörande före årsskiftet tror jag inte ett skvatt på. Nu finns det tvärtom indikationer på att andra kommer att komma före Tesla på den punkten.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av bylund »

Bollinger Motors B1 ska ju kunna dra 2,7 ton.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Jerker »

Jag tror att många har svårt att sätta sig in i hur besvikna vi är som väntat på 3:an är nu när vi fått det här beskedet. Detta skulle vara den första "riktiga" elbilen i en hyfsad prisklass. Första plumpen i protokollet var att det blev en sedan. Idag är sedan en väldigt ovanlig syn i Sverige. Jag slogs av det när jag i somras gick på en stor parkering där man inte såg en sedan så långt ögat nådde. Men detta vägdes upp av att den skulle få dragkrok.

Så när nu beskedet kom att den ändå inte får drag så är besvikelsen total. För oss som har ett behov av en laståsna är detta inte rätt bil, helt enkelt. Och det finns inga alternativ ännu. Ingen bil som både har rejäl räckvidd, snabbladdning och antingen är kombi eller har drag och som ligger i ett prisläge som även en vanlig privatkund kan ha råd med.

Jag ser det faktiskt som en katastrof. Jag har sett fram emot den här bilen så mycket och nu är mina utsikter grusade. Vad ska jag köpa nu? Troligtvis finns det ingen sån bil på marknaden om 1¼ år när jag behöver en ny elbil.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av vigge50 »

Walker skrev:
Jaguar I-pace?
Snacket från tillverkarens sida om dragkrok finns ju där och en prislapp under millen...
... fast som med alla andra elbilar som ”ska” komma ”snart” vet vi ju egentligen... ABSOLUT INGENTING.
Tyvärr så kommer inte I_Pace få dragkrok heller :(

https://insideevs.com/jaguar-pace-wont- ... -says-ceo/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Eller hur? Det där med att AP2 ska vara helt självkörande före årsskiftet tror jag inte ett skvatt på.
Nejnejnej såklart inte. Det är bara skitsnack. Jag undrar om ens Elon själv tror på detta. Jag är glad att jag inte jobbar som utvecklingsingenjör hos Tesla. En chef som ställer helt orimliga krav och en massa oroliga kunder som har betalat för nånting som skulle varit klart för länge sedan. Usch fy fan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.

Inlägg av Swede1 »

Gnällspikar, trodde aldrig de skulle få ut modell 3 så tidigt, och det visar sig stämma nu med problem med produktions apparaten. Vänta bara när grejerna börjar bli intrimmade, då tror jag det blir fart. Men tar så klart tid. Behöver du drag får du köpa kia Rio, passat gte etc. Laddhybrid så länge (1-2 år).

Hur svårt kan det vara att få dit en dragkrok på en elbil?
Skriv svar