av elbilist Jerker » 11 okt 2017 06:57
Man kan fälla de tre sätena bak var för sig och även framsätena så att det blir helt plant. Så man kan alltså sova i bilen. Total längd 2,60.
Priset är €16.000 inkl. tysk moms men utan batteri. Batteriet ska kunna hyras eller köpas. Ett 35 kWh batteri kostar idag €4.000 att köpa men de vill vänta med både det exakta priset och kapaciteten tills bilen finns att köpa eftersom de inte vill låsa fast sig nån lösning eftersom de vill leverera det senaste och bästa.
Man ska börja leverera Q3 eller Q4 2019.
Man kan göra en beställning nu med minsta handpenning på € 500 och då får man 2% rabatt på priset.
2.000 ger 4%
8.000 6%
14.720 8% (då har man betalt hela bilen exkl. batteri)
Man har fått drygt 2.200 förhandsbeställningar och målet är 5.000. Oklart om det är ett måste för att starta produktion. Ett måste är dock att få in €1.000.000 i kapital.
Den ska säljas direkt till kund. Hur blir det med typgodkännande i Sverige? Gäller det tyska här i Sverige med hjälp av EU? Service? Måste man åka till Tyskland för det?
Jag gillar konceptet som helhet även om jag inte är så förtjust i solcellerna som får bilen att se ut som ett cirkusföremål. De har gett bilen egenskaper som de själva efterfrågat men andra tillverkare inte alltid lyssnat på. Kanske kommer vi i framtiden att få se många liknande projekt eftersom det är lättare för en liten tillverkare att bygga en elbil än en fossilbil?
Den är förvånande billig, men det kanske är det vi får se i framtiden? Elbilar är billiga!
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 -16 med köplats #1
Annullerade reservationen 2019-01-04. Har beställt en Kia e-Niro med dragkrok.