Nja premien blir väl lite lägre om man köper utan batteri?bylund skrev:Fast det har väl inget med premien att göra. Man får väl premien oavsett om man hyr eller inte?Jerker skrev:Man kan ju få hyra batteriet, men det kostar ju bara c:a 40.000, så man får ju det gratis tack vare premien, så det lönar sig faktiskt inte alls att hyra batteriet.
Sono Motors
Moderator: Redaktion
Re: Sono Motors
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Sono Motors
Men det är så att man kan inte få mer än 25% av köpeskillingen i miljöbilspremie. Så om du köper den för 200000 inkl batteri så får du 50000 i miljöbilspremie och betalar 150000.bylund skrev:Fast det har väl inget med premien att göra. Man får väl premien oavsett om man hyr eller inte?Jerker skrev:Man kan ju få hyra batteriet, men det kostar ju bara c:a 40.000, så man får ju det gratis tack vare premien, så det lönar sig faktiskt inte alls att hyra batteriet.
Men om du hyr batteriet så kostar bilen 160000 och du får 40000 i premie så du betalar 120000 för bilen. Men sen beror det ju på om man ska ha bilen länge eller inte och vad de tar i batterihyra. Ska man bara ha den nåt år eller två så kanske det lönar sig att hyra, men kanske inte om man ska ha den 5 år.
Ja, det kanske faktiskt lönar sig att hyra batterierna trots allt. De lär väl knappast skriva av på 3 år, knappt ens på 5. Jag konstaterade ju att den utskällda batterihyran som Renault har lönar sig om man bara har bilen 3 år som jag har.
Re: Sono Motors
Nja fast prova att sälj bilen "utan batteri". Det kan ju vara så att 2:a värdet för bilar med hyrt batteri är avsevärt lägre än de med köpt batteri så att det uppstår en merkostnad där också.
Dvs att det du "sparat" initialt på att bara hyra batteriet förlorar du på en avsevärt större värdeminskning på själva bilen. Personligen tror jag att det är så att begagnatköparen vill äga hela bilen då den fallit i värde utan att behöva fortsätta hyra ett dyrt batteri för alltid. Även om Renault har lite lustigt med olika garantier på batteriet beroende på om det är köpt/hyrt osv.
Dvs att det du "sparat" initialt på att bara hyra batteriet förlorar du på en avsevärt större värdeminskning på själva bilen. Personligen tror jag att det är så att begagnatköparen vill äga hela bilen då den fallit i värde utan att behöva fortsätta hyra ett dyrt batteri för alltid. Även om Renault har lite lustigt med olika garantier på batteriet beroende på om det är köpt/hyrt osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Sono Motors
Jo, du har helt rätt i det!Leo skrev:Nja fast prova att sälj bilen "utan batteri". Det kan ju vara så att 2:a värdet för bilar med hyrt batteri är avsevärt lägre än de med köpt batteri så att det uppstår en merkostnad där också.
Dvs att det du "sparat" initialt på att bara hyra batteriet förlorar du på en avsevärt större värdeminskning på själva bilen. Personligen tror jag att det är så att begagnatköparen vill äga hela bilen då den fallit i värde utan att behöva fortsätta hyra ett dyrt batteri för alltid. Även om Renault har lite lustigt med olika garantier på batteriet beroende på om det är köpt/hyrt osv.
Re: Sono Motors
Jag räknade lite på svensk och tysk moms och valutakurser och man kan ungefär översätta 1 euro till 10 kr. Det blir nog en eller ett par tusenlappar dyrare i Sverige när alla kostnader inräknats.
Re: Sono Motors
Nu hittade jag information om att mycket av tekniken är hämtad från BMW i3. Så det blir väl isf BMW som får äran att bygga bilarna.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Sono Motors
BMW som bygger en €20,000 elbil (inkl batteri) åt någon annan?!Jerker skrev:Nu hittade jag information om att mycket av tekniken är hämtad från BMW i3. Så det blir väl isf BMW som får äran att bygga bilarna.
Tillåt mig försiktigt lägga mig ner på golvet, ta ett djupt andetag och rulla runt och asgarva en kvart.
Re: Sono Motors
Hur är det nu, när något låter för bra för att vara sant, då är det oftast...
Om dom lyckas till det annonserade priset få fram en bil som är rimligt krocksäker vid den tidpunkten så är det ju inget annat än en helt otrolig bedrift inte minst med tanke på att dom ska lägga ut tillverkningen.
Om dom lyckas till det annonserade priset få fram en bil som är rimligt krocksäker vid den tidpunkten så är det ju inget annat än en helt otrolig bedrift inte minst med tanke på att dom ska lägga ut tillverkningen.
Model S P85DL+
Re: Sono Motors
Mja... Kanske ser vi här nåt helt nytt. Ett företag som startat helt från grunden utan den jättelika overhead som gammelföretagen har. Det stora företaget får in lite extra pengar på en produkt som redan är utvecklad och klar.
Jag håller i grunden med om att det låter otroligt med det priset. Så det ska bli intressant att se hur det utvecklas...
Jag håller i grunden med om att det låter otroligt med det priset. Så det ska bli intressant att se hur det utvecklas...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sono Motors
TiborBlomhall skrev:BMW som bygger en €20,000 elbil (inkl batteri) åt någon annan?!Jerker skrev:Nu hittade jag information om att mycket av tekniken är hämtad från BMW i3. Så det blir väl isf BMW som får äran att bygga bilarna.
Tillåt mig försiktigt lägga mig ner på golvet, ta ett djupt andetag och rulla runt och asgarva en kvart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Sono Motors
Skulle kunna vara Magna Steyr som skall bygga den.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Sono Motors
För den som är intresserad av Sono Motors och vill jobba för att de ska komma hit till Sverige och övriga Norden och ordna med provkörningar av bilen finns nu en Facebookgrupp:
https://www.facebook.com/groups/SonoMotorsSverige/
https://www.facebook.com/groups/SonoMotorsSverige/
Re: Sono Motors
Jag har nu sammanställt det jag lyckats hitta om den kommande Sion.
Pris c:a SEK 200.000:- eller 150.000:- efter supermiljöbilsbidraget om man köper batteriet. (Inkl. svensk moms.) Transport hit och registringsavgifter tillkommer, kanske c:a 10.000:-
• Konstruerad i Tyskland av unga utvecklare som har frågat potentiella kunder vad de vill ha i en elbil.
• Pris €16.000 exkl. batteri. inkl. tysk moms.
• Batterikostnad mindre än €4.000 eller hyra.
• Minst 35 kWh/25 riktiga mil. Man låser sig inte vid exakt batterikonfiguration än eftersom utvecklingen går så snabbt här, så de vill ha det senaste när väl produktionen kommer igång.
• 5-sitsig med individuellt fällbara ryggstöd som bildar plant golv. Gäller även passagerarsätet fram. Sammanlagd invändig längd 260 cm. Man kan alltså fälla passagerarsätet fram och få in riktigt långa föremål i bilen.
• Sätesvärme fram. Förarsätet ställbart i höjdledd.
• Invändig bredd i lastutrymmet 140 cm. Lastvolym i bagareutrymmet 650 liter, med nedfällda baksäten 1250 liter.
• Mått:
längd 411 cm
bredd 179 cm
bredd med speglar 206 cm
höjd 168 cm
axellavstånd 245 cm
spårvidd 159 cm
vikt 1400 kg
• Servostyrning, vändradie 9 meter.
• Elfönsterhissar runt om.
• Elstyrda yttre backspeglar, eventuellt också uppvärmda
• Solceller över stora delar av bilen, c:a 7,5 kvm, kan ge upp till 30 km/dygn de bästa dagarna. Solcellerna ska vara utbytbara.
• Mittskärmen är 10''. Det syns en Googlesymbol, så kan man kanske tänka sig att de använder Android Auto?
• Dragkrok, minst 750 kg, men kanske blir det mer.
• CCS-laddning, 50 kW DC, 11 kW AC i prototypen, förmodligen 22 kW i produktionsbilen.
• 230V-uttag 16A i fronten och i bagaget.
• Typ2 mode3 6kW uttag för att dela med sig av laddning till annan bil.
• Direktförsäljning, inget ÅF-nätverk.
• Inget eget servicenätverk. All dokumentation om bilen finns tillgänglig gratis för verkstäder och privatpersoner. Bygger på standarddelar som ska vara lätta och billiga att köpa.
• 2 års garanti eller 10.000 mil.
• De behöver 5.000 beställningar (med minst €500 i handpenning) för att kunna starta tillverkning. Idag har de fått ungefär hälften.
• Finansieringen av utvecklingen har skett via crowd funding.
• En etablerad tillverkare i Centraleuropa ska sköta tillverkningen.
• Appen bl.a kan sköta bildelning och laddelning.
• Biologiskt luftfilter (mossa) som filtrerar bort 20% av småpartiklar ur luften.
• Klimatanläggning
• Endast en färg (och det kommer att bli antingen svart eller vit).
• Inga säkerhetsfunktioner som baseras på radar/kameror/ultraljud. Därför kan man inte få ett sammanvägt betyg på 5 i NCAP krocktester utan satsar på 4.
• Kommer dock att få antingen backkamera eller backsensorer.
• 6 airbags, ABS-bromsar och ESP.
• Billarm.
• Enpedalskörning möjlig, dvs. att regenereringen är så stark att man i de flesta fall inte behöver använda fotbromsen, och om man låter den bromsa in till stillastående så fungerar den som broms.
Kraften i regenereringen ska också bli ställbar.
• Schemalagd laddning
• Beräknad produktionsstart Q3 eller Q4 2019.
Pris c:a SEK 200.000:- eller 150.000:- efter supermiljöbilsbidraget om man köper batteriet. (Inkl. svensk moms.) Transport hit och registringsavgifter tillkommer, kanske c:a 10.000:-
• Konstruerad i Tyskland av unga utvecklare som har frågat potentiella kunder vad de vill ha i en elbil.
• Pris €16.000 exkl. batteri. inkl. tysk moms.
• Batterikostnad mindre än €4.000 eller hyra.
• Minst 35 kWh/25 riktiga mil. Man låser sig inte vid exakt batterikonfiguration än eftersom utvecklingen går så snabbt här, så de vill ha det senaste när väl produktionen kommer igång.
• 5-sitsig med individuellt fällbara ryggstöd som bildar plant golv. Gäller även passagerarsätet fram. Sammanlagd invändig längd 260 cm. Man kan alltså fälla passagerarsätet fram och få in riktigt långa föremål i bilen.
• Sätesvärme fram. Förarsätet ställbart i höjdledd.
• Invändig bredd i lastutrymmet 140 cm. Lastvolym i bagareutrymmet 650 liter, med nedfällda baksäten 1250 liter.
• Mått:
längd 411 cm
bredd 179 cm
bredd med speglar 206 cm
höjd 168 cm
axellavstånd 245 cm
spårvidd 159 cm
vikt 1400 kg
• Servostyrning, vändradie 9 meter.
• Elfönsterhissar runt om.
• Elstyrda yttre backspeglar, eventuellt också uppvärmda
• Solceller över stora delar av bilen, c:a 7,5 kvm, kan ge upp till 30 km/dygn de bästa dagarna. Solcellerna ska vara utbytbara.
• Mittskärmen är 10''. Det syns en Googlesymbol, så kan man kanske tänka sig att de använder Android Auto?
• Dragkrok, minst 750 kg, men kanske blir det mer.
• CCS-laddning, 50 kW DC, 11 kW AC i prototypen, förmodligen 22 kW i produktionsbilen.
• 230V-uttag 16A i fronten och i bagaget.
• Typ2 mode3 6kW uttag för att dela med sig av laddning till annan bil.
• Direktförsäljning, inget ÅF-nätverk.
• Inget eget servicenätverk. All dokumentation om bilen finns tillgänglig gratis för verkstäder och privatpersoner. Bygger på standarddelar som ska vara lätta och billiga att köpa.
• 2 års garanti eller 10.000 mil.
• De behöver 5.000 beställningar (med minst €500 i handpenning) för att kunna starta tillverkning. Idag har de fått ungefär hälften.
• Finansieringen av utvecklingen har skett via crowd funding.
• En etablerad tillverkare i Centraleuropa ska sköta tillverkningen.
• Appen bl.a kan sköta bildelning och laddelning.
• Biologiskt luftfilter (mossa) som filtrerar bort 20% av småpartiklar ur luften.
• Klimatanläggning
• Endast en färg (och det kommer att bli antingen svart eller vit).
• Inga säkerhetsfunktioner som baseras på radar/kameror/ultraljud. Därför kan man inte få ett sammanvägt betyg på 5 i NCAP krocktester utan satsar på 4.
• Kommer dock att få antingen backkamera eller backsensorer.
• 6 airbags, ABS-bromsar och ESP.
• Billarm.
• Enpedalskörning möjlig, dvs. att regenereringen är så stark att man i de flesta fall inte behöver använda fotbromsen, och om man låter den bromsa in till stillastående så fungerar den som broms.
Kraften i regenereringen ska också bli ställbar.
• Schemalagd laddning
• Beräknad produktionsstart Q3 eller Q4 2019.
Re: Sono Motors
Här kan man se hur mycket av den körbara prototypen som är en BMW i3. Bilden till vänster från Sono Motors prototypbyggares video https://www.youtube.com/watch?v=SjNKXiIAp94 . Bilden till höger från BMW i3-produktion. Vilka delar som ska ingå i den slutgiltiga produkten är okänt.
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Sono Motors
Jag har ännu inte skrivit nåt, för jag har inte rett ut den detaljen än, men jag ska skriva och fråga. Enligt det de sagt så verkar det som att karossen helt är i polykarbonat och folierad. Över solcellerna ligger genomskinlig polykarbonat. De har uttryckligen sagt att det inte finns några detaljer som ska lackeras vilket sänker kostnaden.MangeT skrev:Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
Re: Sono Motors
Intressant. Solpanelerna är väl dock tveksamt om de kan vara till större hjälp än att förhindra battery drain om bilen står stilla länge.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Sono Motors
Billiga standarddelar återstår att se. Om de ska köpa dem från BMW spricker nog kalkylen snabbt.MangeT skrev:Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
Jag är rätt skeptisk till sådana här startups, som satsar mer på sociala medier än ingenjörer. Innan jag går in vill jag se en ordentlig kalkyl på hur de ska kunna utveckla och producera denna bil. Finns det någon realistisk kalkyl?
Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Nej, från BMW blir det knappast. Jag hörde i nån video att det kommer att ta delar från typiska underleverantörer till de stora biltillverkarna som har egenutvecklade produkter, t.ex. Bosch. Jag skrev om ett sånt exempel i den här tråden:Klintan skrev:Billiga standarddelar återstår att se. Om de ska köpa dem från BMW spricker nog kalkylen snabbt.MangeT skrev:Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
Jag är rätt skeptisk till sådana här startups, som satsar mer på sociala medier än ingenjörer. Innan jag går in vill jag se en ordentlig kalkyl på hur de ska kunna utveckla och producera denna bil. Finns det någon realistisk kalkyl?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=9959
Jag vet inte hur det gick med Continetals drivlina som de skulle ha färdig redan 2011:
https://www.nyteknik.se/fordon/continen ... il-6408956
Här från NKG:
http://teknikensvarld.se/ny-elektriskt- ... rt-531216/
Re: Sono Motors
Nu har jag fått klarhet i en fråga: Karossen är gjord av ABS-plast som folieras. På så sätt färgsätter man den samtidigt som man skyddar ABS-plasten som annars inte tål att utsättas för UV-ljus.
Över solcellerna ligger polykarbonat som är genomskinlig och med rätt folie på den blir den mycket tålig mot repning. Polykarbonaten är mycket lättare än glas och flera hundra gånger tåligare mot slag.
Tillsammans gör detta karossen lätt och billig att reparera.
Över solcellerna ligger polykarbonat som är genomskinlig och med rätt folie på den blir den mycket tålig mot repning. Polykarbonaten är mycket lättare än glas och flera hundra gånger tåligare mot slag.
Tillsammans gör detta karossen lätt och billig att reparera.
Re: Sono Motors
Jag vet inte om intresset är så stort i det här forumet för Sono Motors (det är det förmodligen inte med tanke på den bristande aktiviteten i tråden...)
Men hur som helst så vill jag tala om att vi nu öppnat en omröstning i Facebookgruppen Sono Motors Sverige om man är intresserad av att få hit dem så man för provköra bilen. Så om det är nån som vill det, gå med i gruppen och rösta!
https://www.facebook.com/groups/SonoMotorsSverige/
Tycke skulle funka alldeles utmärkt som en andrabil till en Tesla 3!
Men hur som helst så vill jag tala om att vi nu öppnat en omröstning i Facebookgruppen Sono Motors Sverige om man är intresserad av att få hit dem så man för provköra bilen. Så om det är nån som vill det, gå med i gruppen och rösta!
https://www.facebook.com/groups/SonoMotorsSverige/
Tycke skulle funka alldeles utmärkt som en andrabil till en Tesla 3!
Re: Sono Motors
Hehehe, nja har oxå märkt ett lite svalt intresse för denna bil i dessa kretsar
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Sono Motors
En katt bland hermelinerna...Limbster skrev:Hehehe, nja har oxå märkt ett lite svalt intresse för denna bil i dessa kretsar
Men det ena utesluter väl inte det andra? Alla har inte råd med två Teslor!
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sono Motors
Jag har knappast råd med 2 bilar, men om sonobilen verkligen rymmer minst 2 fullvuxna +semesterbagage och kan köras i minst 1200 km på max ca 18 timmar inkl. Laddning så är den ett mycket intressant alternativ, speciellt om de kan hålla priset till 200000kr innan ev statlig subvention räknas in.
Mvh PP
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).