Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag har inte kollat detaljer, men nog får man väl inte köra bilen alls i Sverige före registreringsbesiktning? För att den ska vara godkänd för premie får den väl inte ha varit inregistrerad i nåt annat land tidigare och får därmed inte heller köras på vägarna. Detta måste kollas upp bättre. Det har ju stor betydelse för hur krångligt det är att få den inregistrerad här i Sverige.
Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X :)
Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!
Sion-TeslaX.PNG
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sono Motors

Inlägg av bylund »

Om den får tyska exportplåtar direkt, räknas den då som att den varit registrerad och i trafik i Tyskland? Annars är det nog som sagt släp eller biltransport som gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Om den får tyska exportplåtar direkt, räknas den då som att den varit registrerad och i trafik i Tyskland? Annars är det nog som sagt släp eller biltransport som gäller.
Vet inte. Det är sånt som måste redas ut.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X :)
Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!
Borde man inte valt att köra på bilen med fronten fram med tanke på luftmotståndet? Bilen kommer ju backa i 80 km/h...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Sono Motors

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X :)
Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!
Borde man inte valt att köra på bilen med fronten fram med tanke på luftmotståndet? Bilen kommer ju backa i 80 km/h...
Den kanske har bättre luftmotståndsvärden baklänges... (vattendroppe). ;)
Kan ju ha att göra med viktfördelningen. Är den tyngre bak så är det att föredra att backa på den.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag har inte kollat detaljer, men nog får man väl inte köra bilen alls i Sverige före registreringsbesiktning? För att den ska vara godkänd för premie får den väl inte ha varit inregistrerad i nåt annat land tidigare och får därmed inte heller köras på vägarna. Detta måste kollas upp bättre. Det har ju stor betydelse för hur krångligt det är att få den inregistrerad här i Sverige.
Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X :)
Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!
Haha. Ingen ”själv-körning” där inte.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av Arild »

PoloPrinsen skrev:
Nu står ju Sono, Liksom Tesla, för nånting nytt.

Tesla står för accelerationssnabba elbilar med acceptabel räckvidd samt ett eget, FUNGERANDE, laddnätverk. Som exempel. Dyrt men bäst.

Sono står för det miljövänliga, vardagliga, praktiska elbilsalternativet. Dessutom har man toppat upp med att låta ett globalt laddnätverk ingå där den fria laddningen är överallt i solen och helt fri från taggar/kreditkort/koder/kontaktutformningars möjlighet att krångla till det. Söligt men fungerar alltid om solen belyser bilen!

Sonos bil kanske man sommartid kan ladda fullt på en vecka. Kan dom sen få till det för rekordbilliga 20000€ så är de ensamma i en egen liga sett till ekonomin och storleken på bilen.

Och ja, jag är medveten om att man på "solens nätverk" inte åker på en europasemestertur, det sköter den till CCS bundna snabbladdningen om, men att få några tiotals km extra räckvidd per dag kan ju inte vara helt fel. Väl?

MVH PP

Edit stavfningsfel samt att de har nu 5347 st ordrar lagda. Jag har inte lagt någon order men funderar på det då m3 verkar bli för dyr för mig.
Det låter som en bra sammanfattning! Om jag jämför 200.000 kr. för en Sono med nästan 400.000 för liknande elbilar idag, verkar det vara ett klokt val. Eftersom det fortfarande inte produceras några bilar, vill jag först se att produktionen och de första leveranserna kommer igång och därefter vara snabb med att lägga en order. Lite som händelserna kring Teslas M3. MS visade att de kunde skapa en bra bil, sen gick alla "vanliga" ut och lade order på M3.

Om en Sono inte enbart blir betydligt billigare än dagens elbilar har den ju andra intressanta egenskaper.
- Enkel service på nästan alla verkstäder, m.h.a instruktioner på nätet.
- Möjligheten att ladda andra bilar med Typ2! Det är som att ha en "reservdunk" i bilen där du kan hjälpa någon strandsatt på vägen.
- Lättare bil med plastkaross.
- Dragkrok!
- Solceller på bilen under utflykter eller på camping.
- 230V uttag för att ladda dator eller annat. DET saknar de flesta andra bilar. Hantverkare: Se hit!

Idén med solceller PÅ karossen är kanske mer en gimmick än praktiskt. Men ingen anna bil kan idag laddas direkt från solceller. Hur coolt vore det inte att kunna veckla ut solceller så som en rymdkapsel gör för att få inte bara 7m2 runtom bilen, utan 10-15 m2 direkt mot solen!

Det finns de som laddar sin elcykel med solceller på det viset:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Svenssons skrev:
Jag vill bara att man ska vara medveten om vad man får och hur det fungerar. Jag bryr mig inte om någon väljer solceller eller ej som tillval men om man ska prata ekonomi och miljövänligt så är det helt klart bättre att satsa pengarna för solceller till bilen till fast installerade solceller istället. Detta kan man göra även ifall man inte har någon mark. Pengarna kommer då leda till fler solceller, mer genererad solcellsel och avkastning på ens pengar vilket man kan satsa på än mer solceller eller på elbilar.

.
Fast det handlar inte om att välja att sätta solceller på bilen eller på huset. Valet är plåt till bilen eller solceller till bilen.

Finns för många plåthuvuden i bilindustrin redan, gött med ett företag som vågar tänka nytt :D
nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Jerker skrev:
Limbster skrev:
Mossa är ett mycket effektivt sätt att rena diselpartiklar, såg en lång dokumentär om detta och hur landskapsarkitekter i vissa Engelska städer planerade noga med växtligheten för att förbättra luften.

Varför inte solceller på bilen? Gissningsvis för att en viss Elon tyckte det var dåligt. Räkna på det själv.
De säger att deras solceller ger c:a 30 km räckvidd en solig dag. På presentationen av prototyperna som de nu är ute och visar upp så sa Laurin att hans pappa åkte c:a 15 km ToR varje dag till jobbet och lite till vissa dagar. Så han skulle aldrig behövt ladda bilen från nätet utan klarat sig med det som solcellerna ger.

Jag tror att de med solcellerna har hittat nåt som appellerar till vissa målgrupper och gör bilen attraktiv hos dessa. Utvecklingen av den har ju skett i kommunikation med kommande kunder och solceller är nåt som dessa har tyckt varit en viktig sak. Man ska nog se det mer symboliskt än praktiskt. För att kunna dra maximal nytta av solcellerna ska bilen alltid stå i perfekt soligt läge, helst mot en vit vägg eftersom solcellerna de använder även kan dra nytta av reflekterat ljus och då kan de solceller som är på skuggsidan även bli till nytta. Men i Sverige, med bra och dåliga soldagar, korta dagar på vintern etc. Vad kan det bli? I snitt 10 km/dag? Det är 3650 km/år, motsvarar 400-500:- om man laddar hemma. Är det värt merkostnaden för solcellerna? Jag skulle nog hellre lagt pengarna för solceller på annan utrustning på bilen.
Om jag fattat rätt är det 1200 Watt peak effekt som blir installerat, om man står ute bör det åtminstone ge 1000 Kwh på ett år, dvs man sparar cirka 1000 kronor per år. Har man inte tillgång till laddning hemma kommer man kunna spara 2000-5000 tusen per år. Bilen öppnar upp helt andra möjligheter att äga en elbil när du bor i lägenhet och saknar egen laddning.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Om den får tyska exportplåtar direkt, räknas den då som att den varit registrerad och i trafik i Tyskland? Annars är det nog som sagt släp eller biltransport som gäller.
Troligen inte. Att registrera en bil i Tyskland fungerar inte som i Sverige. Den registreras inte centralt utan i den orten där ägaren bor. För att den skall räknas som registrerad måste den alltså registreras i en tysk ort av någon som bor där. Innan detta sker är bilen helt oregistrerad. En central registering som i Sverige finns inte. Man kan avregistrera en bil när som helst. Då existerar den inte längre. Sen kan man registrera den igen och även få nya skyltar om man vill. Förr gjorde folk så med sina sommarbilar och motorcyklar. Men eftersom det är så vansinnigt krångligt införde man säsongsregistrering, dvs fordonet räknas automatiskt som oregistrerat under vissa månader av året.
Tillbaka till ämnet:
Om jag köper en ny bil i Tyskland är den oregistrerad och jag skulle kunna få den oregistrerad om jag skulle vilja. Men det är i vanliga fall bilhandlaren som registrerar den i mitt namn på ett ställe som heter KFZ-Zulassungsstelle. Dessa finns i varje ort som har en egen bokstavskombination på regskylten. Jag kan göra det själv, men det är lite jobbigt och bilhandlarna brukar erbjuda den tjänsten. De har någon form av gräddfil och behöver inte stå i kö i flera timmar. Köper jag däremot en begagnad bil från en privatperson måste jag registrera den själv. Bilen får då oftast nya skyltar. Och oftast får man även välja vilka bokstäver och siffror man vill ha. Om de är lediga förstås. Jag hade alltid TI som bokstäver. ;)
Om man alltså som svensk köper en helt ny bil i Tyskland är den inte registrerad eftersom den inte har någon tysk ägare. Exportskyltar vet jag inte om man kan få på en oregistrerad bil. Jag skulle inte tro det, men jag vet inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sono Motors

Inlägg av bylund »

Det finns väl två varianter på skyltar man kan gå för export också, varav en inte duger i Sverige. Kanske varianten som duger gör att den räknas som registrerad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Det finns väl två varianter på skyltar man kan gå för export också, varav en inte duger i Sverige. Kanske varianten som duger gör att den räknas som registrerad.
Ja, det var kanske så det var. Transportstyrelsen vill väl ha nåt intyg, ursprungskontroll eller vad det nu hette. Och då är det väl det gamla regbeviset eller så. Det var länge sen jag gjorde det. Garbage-collectorn har nog varit farten här... :|
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Så här ser den graf ut som Sono Motors själva har gjort över vad solcellerna ger över året:
SionLaddaSolceller.PNG
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sono Motors

Inlägg av Mickep »

Det var helt acceptabelt. Hur långt åker medelbilisten per dag? (Får se vad det blir i svenska förhållanden).
Vad är räckvidden vid en laddning? Solcellerna degraderad, kan de bytas ut? Har de bestämt storlek på betteri och laddning?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Mickep skrev:
Det var helt acceptabelt. Hur långt åker medelbilisten per dag? (Får se vad det blir i svenska förhållanden).
Vad är räckvidden vid en laddning? Solcellerna degraderad, kan de bytas ut? Har de bestämt storlek på betteri och laddning?
Har för mig 1500 mil för medel bilen

Räckvidden på fullt laddat batteri ska bli 25 mil normal körning

Solcellerna ska kunna bytas (efter en krock kan det bli aktuellt, degradering 25 år och bilen är nog på skroten innan?)

Laddning 50 kw CCS

AC trefas 11kw lutar det åt (trodde först på 22kw men de laddarna är tydligen lite för dyra)

Batteri storlek inte helt bestämt, någonstans 35-40 kwh lutar det åt, dock tydliga med 25 mils räckvidd vid normal körning
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Så här ser den graf ut som Sono Motors själva har gjort över vad solcellerna ger över året:
Det där gäller München. Här i Sverige lär det se lite annorlunda ut. Vintermånaderna kommer nog inte generera mer än någon enstaka meter per dag. Däremot så har vi ju långa sommardagar, vilket innebär att det skulle ändå kunna bli ganska bra om bilen står i solen hela dagen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Så här ser den graf ut som Sono Motors själva har gjort över vad solcellerna ger över året:
Det där gäller München. Här i Sverige lär det se lite annorlunda ut. Vintermånaderna kommer nog inte generera mer än någon enstaka meter per dag. Däremot så har vi ju långa sommardagar, vilket innebär att det skulle ändå kunna bli ganska bra om bilen står i solen hela dagen.
Ja, totalt blir det antagligen ungefär lika. När man diskuterar i olika solcellsfora så hävdar man ju att vi har ungefär lika många soltimmar på året som man har i Centraleuropa, men här kan snötäcke minska produktionen.

Eftersom solcellerna på bilen även kan dra nytta av reflekterat ljus så bör det vara en styrka en solig vinterdag då snön reflekterar ljuset.

Men ändå är detta en ganska ointressant diskussion för totalekonomin på bilen. Solcellerna verkar bara på marginalen ändå.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

Limbster skrev:
Svenssons skrev:
Jag vill bara att man ska vara medveten om vad man får och hur det fungerar. Jag bryr mig inte om någon väljer solceller eller ej som tillval men om man ska prata ekonomi och miljövänligt så är det helt klart bättre att satsa pengarna för solceller till bilen till fast installerade solceller istället. Detta kan man göra även ifall man inte har någon mark. Pengarna kommer då leda till fler solceller, mer genererad solcellsel och avkastning på ens pengar vilket man kan satsa på än mer solceller eller på elbilar.

.
Fast det handlar inte om att välja att sätta solceller på bilen eller på huset. Valet är plåt till bilen eller solceller till bilen.

Finns för många plåthuvuden i bilindustrin redan, gött med ett företag som vågar tänka nytt :D
Man får inte glömma fakotorn "pengar". Vid valet plåt/solceller får detta vägas mot kostnad/vinst. Solcellerna på bilen är ju inte direkt gratis och vinsten är inte direkt stor. Ett dygn i direkt solljus under en solig sommardag kan jämföras med ca en timme kopplad till vanlig väggkontakt. Parkerar man så det finns skugga så är vinsten från solcellerna på bilen lägre medan fast installerade solceller alltid är mer optimalt installerade och genererar alltid bättre vinst än de på bilen.
Limbster skrev:
Om jag fattat rätt är det 1200 Watt peak effekt som blir installerat, om man står ute bör det åtminstone ge 1000 Kwh på ett år, dvs man sparar cirka 1000 kronor per år. Har man inte tillgång till laddning hemma kommer man kunna spara 2000-5000 tusen per år. Bilen öppnar upp helt andra möjligheter att äga en elbil när du bor i lägenhet och saknar egen laddning.
Är det 1200 W peak som är installerad så kommer bara lite drygt detta kunna användas normalt, solen lyser ju inte direkt på bil runt om, är högersidan i direkt solljus kommer vänstersida vara i direkt skugga, taket kommer i princip aldrig vara i optimal vinkel mot solen och så vidare så det går inte jämföra med fast installerade solceller. Dessutom krävs det att bilen är parkerad på tom öppen ytan. Parkerar man på en parkering med bilar runt om så kommer effekt försvinna, likaså om det finns träd eller hus runt bilen. Sett över året rör det sig troligen om en tusenlapp i sparad elkostnad om man betalar 2-3 kr per kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Svenssons skrev:
Limbster skrev:
Svenssons skrev:
Jag vill bara att man ska vara medveten om vad man får och hur det fungerar. Jag bryr mig inte om någon väljer solceller eller ej som tillval men om man ska prata ekonomi och miljövänligt så är det helt klart bättre att satsa pengarna för solceller till bilen till fast installerade solceller istället. Detta kan man göra även ifall man inte har någon mark. Pengarna kommer då leda till fler solceller, mer genererad solcellsel och avkastning på ens pengar vilket man kan satsa på än mer solceller eller på elbilar.

.
Fast det handlar inte om att välja att sätta solceller på bilen eller på huset. Valet är plåt till bilen eller solceller till bilen.

Finns för många plåthuvuden i bilindustrin redan, gött med ett företag som vågar tänka nytt :D
Man får inte glömma fakotorn "pengar". Vid valet plåt/solceller får detta vägas mot kostnad/vinst. Solcellerna på bilen är ju inte direkt gratis och vinsten är inte direkt stor. Ett dygn i direkt solljus under en solig sommardag kan jämföras med ca en timme kopplad till vanlig väggkontakt. Parkerar man så det finns skugga så är vinsten från solcellerna på bilen lägre medan fast installerade solceller alltid är mer optimalt installerade och genererar alltid bättre vinst än de på bilen.
Limbster skrev:
Om jag fattat rätt är det 1200 Watt peak effekt som blir installerat, om man står ute bör det åtminstone ge 1000 Kwh på ett år, dvs man sparar cirka 1000 kronor per år. Har man inte tillgång till laddning hemma kommer man kunna spara 2000-5000 tusen per år. Bilen öppnar upp helt andra möjligheter att äga en elbil när du bor i lägenhet och saknar egen laddning.
Är det 1200 W peak som är installerad så kommer bara lite drygt detta kunna användas normalt, solen lyser ju inte direkt på bil runt om, är högersidan i direkt solljus kommer vänstersida vara i direkt skugga, taket kommer i princip aldrig vara i optimal vinkel mot solen och så vidare så det går inte jämföra med fast installerade solceller. Dessutom krävs det att bilen är parkerad på tom öppen ytan. Parkerar man på en parkering med bilar runt om så kommer effekt försvinna, likaså om det finns träd eller hus runt bilen. Sett över året rör det sig troligen om en tusenlapp i sparad elkostnad om man betalar 2-3 kr per kWh.
Plåt kostar oxå pengar och enligt sonomotors blir kombinationen plast solceller inte mycket dyrare än plåt

såklart blir det inte helt optimalt med lutning hela tiden, men en fast installation blir inte heller optimal. Att ha vanliga paneler i olika väderstreck och olika lutningar går utmärkt http://bengtsvillablogg.info/2013/04/12 ... -av-solel/
Det kommer såklart bli lite sämre än på en fast söderinstallation men inte alls så illa som många verkar tro.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

Att det ligger snö på solcellerna på vintern spelar ingen större roll i det totala sammanhanget. Elproduktionen är ändå så låg i dec/jan att skillnaden som snön innebär är försumbar.
De extremt långa sommardagarna i Sverige kompenserar inte heller riktigt för de extremt korta vinterdagarna, åtminstone inte när det gäller solceller som är fast installerade på huset. Dessa pekar ju alltid åt samma håll, dvs ungefär söderut, och midnattsolen kommer i extremfallet från det motsatta hållet. Den ger alltså väldigt lite el, oavsett hur mycket solen lyser.
För en Sion borde detta däremot spela mindre roll eftersom solcellerna inte pekar söderut.
En annan fråga är temperaturen. Solceller på hustak har en luftspalt mot taket för ventilation, vilket i sin tur ökar effekten. Här i Norden lever solceller ett lyckligare liv än i Sydeuropa eftersom värme försämrar effekten ganska kraftigt.
Plåten på en bil kan ju bli stekhet, i synnerhet när man kommer till sydligare breddgrader. Och någon ventilerande luftspalt lär det inte finnas på Sion. Jag undrar om de har tagit hänsyn till detta och i så fall hur vårt kyligare klimat kommer att ha en positiv effekt på mängden el man får.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av Arild »

mati skrev:
Att det ligger snö på solcellerna på vintern spelar ingen större roll i det totala sammanhanget. Elproduktionen är ändå så låg i dec/jan att skillnaden som snön innebär är försumbar.
De extremt långa sommardagarna i Sverige kompenserar inte heller riktigt för de extremt korta vinterdagarna, åtminstone inte när det gäller solceller som är fast installerade på huset. Dessa pekar ju alltid åt samma håll, dvs ungefär söderut, och midnattsolen kommer i extremfallet från det motsatta hållet. Den ger alltså väldigt lite el, oavsett hur mycket solen lyser.
För en Sion borde detta däremot spela mindre roll eftersom solcellerna inte pekar söderut.
En annan fråga är temperaturen. Solceller på hustak har en luftspalt mot taket för ventilation, vilket i sin tur ökar effekten. Här i Norden lever solceller ett lyckligare liv än i Sydeuropa eftersom värme försämrar effekten ganska kraftigt.
Plåten på en bil kan ju bli stekhet, i synnerhet när man kommer till sydligare breddgrader. Och någon ventilerande luftspalt lär det inte finnas på Sion. Jag undrar om de har tagit hänsyn till detta och i så fall hur vårt kyligare klimat kommer att ha en positiv effekt på mängden el man får.
Om bilen står i solen kommer det bli lite elenergi över till att driva en liten fläkt eller AC'n i bilen för att kyla den. Det har tidigare funnits en fläkt som monteras i en fönsterspringa som drivs av just sin egen solcell. Sono borde ha tänkt på detta scenario. Stark sol => stark laddning => stark kylning (av kupén),
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Det finns alltid entusiaster ;)

Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Så... nu har jag tagit steget och beställt en Sion från Sonomotors jag också. Känns som om det kommer bli en passande bil för min del, både sett till bilen som sådan och sett till det rent ekonomiska. Tesla model 3 får jag nog vänta tills den finns som begagnad pga priset.

Kul grej är att Sonomotors förmodligen lär vara uppe i runt 6000 preorders, räknaren på deras sida är sen några dagar fast på 5712 st.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

PoloPrinsen skrev:
Så... nu har jag tagit steget och beställt en Sion från Sonomotors jag också. Känns som om det kommer bli en passande bil för min del, både sett till bilen som sådan och sett till det rent ekonomiska. Tesla model 3 får jag nog vänta tills den finns som begagnad pga priset.

Kul grej är att Sonomotors förmodligen lär vara uppe i runt 6000 preorders, räknaren på deras sida är sen några dagar fast på 5712 st.

Mvh PP.
Den uppdateras på måndagar, och jag tror också på att de passerar 6000 nästa vecka. Välkommen i gänget! Här kan man pricka in sig på en karta bland andra som reserverat en Sion:

http://j.mp/2K1zT7I
Sono Sion karta.PNG
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Tackartackar Jerker!
Ok om det nu är måndagar som gäller uppdsteringsmässigt så kan jag nog med tro att 6000 är passerat redan.

Efter lite om o men så är jag med på "din" karta du skickade med, trevligt med sådana initsiativ må jag säga!

Kram,kram/PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Skriv svar