Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sono Motors

Inlägg av Mickep »

Hoppas verkligen att det går vägen för dem då detta är ett prof of concept att det går att göra billiga bilar. Frågan är hur stor inverkan de får, jag menar jag tycker jag ser mer reklam för dacia än andra bilmärken på tv men inte lika mycket på vägarna.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Limbster skrev:

Om du nu inte vill skriva FUD så kanske du ska läsa på lite innan du sprider dina lögner

Företaget lämnar två års garanti precis som de flesta tyska biltillverkare gör
Varför skulle det vara barnsjukdommar utan dess like??? Sono Motors kommer att bygga förproduktions bilar för att testa.
Bilen kommer ha säkerhetssystem anti spinn, airbag mm dock ingen AEB eller någon autonomi.
Det är inget ideelt företag.

Om Sono Motors lyckas ro allt i hamn återstår dock att se. Men man har större investerare i ryggen och lyckats rekrytera folk med erfarenhet att ta fram bilmodeller sedan tidigare.
Vilka större investerare har de i ryggen? Vad har de för buffert för oförutsedda händelser och återkallelser? Visst vore det kul om de lyckas men det finns stora risker med projektet.
Elbilist sedan 2014
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Se sidan 7 denna tråd. Någon större buffert lär de inte ha i dagsläget, men kan man leverera bilar till kunder så lär såklart banker och/eller aktieägare kunna ge likvider. Såklart är det en stor riska att det inte blir något alls, är man inte beredd att förlora 500 euro så tycker inte jag man ska lägga någon pre-order.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Recharge har smugit omkring här och läst om Sono Sion. ;)

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ilen-sono/
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Sono Motors

Inlägg av nicklasandersson »

Coolt, du blev ännu mer känd i ett nafs där
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

nicklasandersson skrev:
Coolt, du blev ännu mer känd i ett nafs där Bild
Haha! Ja, så kan det gå...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jag såg en tråd på forumet om kylbox i Teslan som går på 12 V. Då började jag fundera över vad det innebär att Sion får 230V-uttag både i fronten och i bagaget.

Dessa uttag går ju naturligtvis inte på något sätt via 12V-batteriet vilket kan ställa till det på andra bilar när man vill ha lite el. Vad det gäller kylbox så slog det mig genast att det kanske inte ens finns kylboxar för bil som går på 230V? Nå, det är inga problem. Man pluggar bara i en 230V->12V cigarettändaruttagadapter och kör sin 12V-box på!
cigarettuttag.png
Man skulle kunna ha med sig en micro i bilen. En kaffebryggare och en vattenkokare och man har möjlighet att göra laddstoppen vid tråkiga, dyra eller obefintliga matställen vid laddplatser så oändligt mycket trevligare!

För att inte tala om att övernatta i bilen eller ha den vid camping i det fria!

Hoppas verkligen på att denna bil kommer i produktion och/eller att dessa finesser kommer på andra elbilar!
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

Vägguttag i bilen är rena drömscenariot. Alltså vägguttag med kräm i, allt annat kvittar.
Jag köpte mig en Handpresso Auto för att kunna få riktigt kaffe i bilen via 12V-uttaget. Den är på 140W och säkringen i Teslan verkar klara det. I e-Golfen funkar det också, men det var väntat eftersom VW säljer denna pryl som tillbehör till sina bilar. Fast till ett hutlöst pris såklart.
Det blir visserligen bara 0,5dl espresso åt gången, men det är faktiskt helt okej. Det blir sjukt gott. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Vägguttag i bilen är rena drömscenariot. Alltså vägguttag med kräm i, allt annat kvittar.
Jag köpte mig en Handpresso Auto för att kunna få riktigt kaffe i bilen via 12V-uttaget. Den är på 140W och säkringen i Teslan verkar klara det. I e-Golfen funkar det också, men det var väntat eftersom VW säljer denna pryl som tillbehör till sina bilar. Fast till ett hutlöst pris såklart.
Det blir visserligen bara 0,5dl espresso åt gången, men det är faktiskt helt okej. Det blir sjukt gott. :)
Det blir avsäkrat med 16A, så det räcker för det mesta!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Jodå, det finns många kylboxar som går på 230.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... box-p48300
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jodå, det finns många kylboxar som går på 230.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... box-p48300
Ja, jag såg det sen! Bra!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Sono Motors

Inlägg av Teslaspolen »

Dom har alltså ingen 12v alls?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Dom har alltså ingen 12v alls?
Jodå, som vanligt framme i mittkonsollen, tillsammans med USB och AUX-ingång.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Börjar nästa tro på att man kommer kunna få en Sion levererad 2019, med drag dessutom :lol:

Har du fått någon träbricka än Jerker?
Fick svar från Sono Motors idag angående min träbricka. De har haft problem med brickor som kommit tillbaka och andra som bara försvunnit och de har beställt nya. Fick iaf mitt könummer: 2170!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Sono Motors

Inlägg av Teslaspolen »

Det är ett tecken, något om Model 3?! :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Det är ett tecken, något om Model 3?! :lol:
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Så blev det en intervju hos Recharge också...

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 7524cd987d
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

En liten och lätt husvagn som väger 500 kg och därför definitivt kan dras av Sono Sion (som har en dragvikt för obromsade släp på 750 kg). Ett roligt koncept också. Vet inte om jag skulle vilja ha en sån själv, men kul är den! ;)

https://happiercamper.com/
Happier Camper.jpg
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av G F »

+1
Kul semesterbild Jerker!

Men jag har svårt att se mina 190cm sovandes bekvämt i denna husvagnen. :D
Men om man är extremt kortväxt så funkar det nog, eller så köper man en sån där tält släp som man bara fäller upp. De är faktiskt väldigt rymliga och lätta att dra enligt ägarna.

Men 750 Kg var ett minimum om jag förstod Sono rätt, vad den får dra i slutänden vet vi när typningen är klar. :idea:
Senast redigerad av G F, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

G F skrev:
+1
Kul semesterbild Jerker!

Men jag har svårt att se mina 190cm sovandes bekvämt i denna husvagnen. :D
Men om man är extremt kortväxt så funkar det nog, eller så köper man en sån där tält släp som man bara fäller upp. De är faktiskt väldigt rymliga och lätta att dra enligt ägarna.

Men 750 Kg var ett minimum om jag förstod Sono rätt, vad den får dra i slutänden vet vi när typningen är klar. :idea:
Maximum för obromsat släp, vilket också är max för ett obromsat EU-släp. Så de ansluter bara till en standard där. Men de har mycket riktigt inte fastställt hur mycket den kommer att få dra med bromsade släp, men jag vet att de tidigare uppgett att de hoppas på så mycket som 1300 kg, en uppgift som nu längre inte finns i några officiella dokument. Jag tolkar det som att 750 kg inte är några problem öht och att de sen bara ska prova sig fram till en rimlig vikt på bromsat släp och inte vill inge några förhoppningar och därför har de inte längre några uppgifter om detta.

Den här vagnen kostar $20000 i sitt grundutförande i USA (och utan moms) och det finns en rik flora av tillval. Ingen Europeisk generalagent idag, men skulle det bli en sådan så skulle jag gissa på ett utpris i Sverige på 400000-700000. Kanske lite dyrt för en såpass liten vagn. Då finns det billigare och bättre utrustade vagnar som kvalar in runt 1100 kg på den svenska marknaden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

Men det är ju ingen husvagn, det är en hundkoja. Den som bor där sitter ju bakom ratten. Eller egentligen är det två hundkojor om jag ser det hela rätt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Ja, det är mer en hundkoja än en husvagn, jag håller med dig! Men jag tycker att den var lite söt och det är en rätt fyndig liten sak. Om man verkligen inte kan ha en riktig husvagn, eller som ett alternativ till tält, så är den rätt OK.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

6530 förbokningar är man uppe i nu, riktigt trevligt!
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Nu väntar jag bara på att se om de verkligen kan producera också. Är det 2019 som gäller som leverans för de första 5000 bilarna?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Nu väntar jag bara på att se om de verkligen kan producera också. Är det 2019 som gäller som leverans för de första 5000 bilarna?
Det finns inga uppgifter om tillverkningstakt, bara att serieproduktionen börjar Q3 2019.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Skriv svar