Sono Motors
Moderator: Redaktion
Re: Sono Motors
Nu finns en fil att ladda ner så man kan skriva ut sin egen 3D-modell av Sono Sion:
https://sonomotors.com/en/design/3d-print/
https://sonomotors.com/en/design/3d-print/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sono Motors
Nu finns det dessutom tider för testkörning i Sverige. 27-28/4 i Trollhättan, 30/4-1/5 i Stockholm (Trosta) och 3-4/5 i Malmö:
https://sonomotors.com/en/events/
(Men man kan inte boka mer exakt tid än)
https://sonomotors.com/en/events/
(Men man kan inte boka mer exakt tid än)
Re: Sono Motors
Jodå, bara klicka på Sign Up så får man välja tid
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Sono Motors
Aha! Jag tolkade det som att man länken bara var för nyhetsbrevet! Nu har jag bokat tid!MaLund13 skrev:Jodå, bara klicka på Sign Up så får man välja tid
Tyvärr med de gamla prototyperna, men bättre än inget!
Re: Sono Motors
Jag får det till 279900 kr* med svensk moms. Så ruskigt nära är det väl inte?Bjelke skrev:Den skulle om det stämmer landa ruskigt nära drömgränsen för SMBP (jo jag vet att den bytt namn eg)...
240tkr är väl nedersta gränsen för ett bidrag på 60tkr (25%)...
* Google: 25500/1.19*1.25 eur in sek
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Sono Motors
Fördelen med att den byggs i Sverige blir då att kostnaderna för att ta den i trafik här blir mindre. Man slipper ju hela processen med privatimport. Lite extra kostnader lär det ändå bli, så räkna med runt 230000 efter bidrag. För en bil med dragkrok!Surfaren skrev:Jag får det till 279900 kr* med svensk moms. Så ruskigt nära är det väl inte?Bjelke skrev:Den skulle om det stämmer landa ruskigt nära drömgränsen för SMBP (jo jag vet att den bytt namn eg)...
240tkr är väl nedersta gränsen för ett bidrag på 60tkr (25%)...
* Google: 25500/1.19*1.25 eur in sek
Re: Sono Motors
Grymt bra!Jerker skrev:Fördelen med att den byggs i Sverige blir då att kostnaderna för att ta den i trafik här blir mindre. Man slipper ju hela processen med privatimport. Lite extra kostnader lär det ändå bli, så räkna med runt 230000 efter bidrag. För en bil med dragkrok!Surfaren skrev:Jag får det till 279900 kr* med svensk moms. Så ruskigt nära är det väl inte?Bjelke skrev:Den skulle om det stämmer landa ruskigt nära drömgränsen för SMBP (jo jag vet att den bytt namn eg)...
240tkr är väl nedersta gränsen för ett bidrag på 60tkr (25%)...
* Google: 25500/1.19*1.25 eur in sek
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sono Motors
Provkörning bokad 2019-05-01 19:00 Trosta park!
Det här blir kul, jag är lite sugen på att beställa en bara för att göra föräldrarna fossilfria
/fth
Det här blir kul, jag är lite sugen på att beställa en bara för att göra föräldrarna fossilfria
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Sono Motors
Tysk biltillverkare lägger produktion i Sverige hos ett Kinesiskt företag..
I vilket fall jättekul för Trollhättan!
I vilket fall jättekul för Trollhättan!
Re: Sono Motors
Det är en liten värld...BEV[e-Rage] skrev:Tysk biltillverkare lägger produktion i Sverige hos ett Kinesiskt företag..
I vilket fall jättekul för Trollhättan!
Re: Sono Motors
11 kW ut från batteriet. Det gör ju att den här bilen blir ett komplett backup system för huset.Power To Go
Thanks to biSono, the bidirectional charging technology, you can use your Sion as mobile energy storage wherever you are. While camping, on the construction site, or simply at home. A regular household plug can be used to power all common electronic devices with up to 3.7 kW. The car can deliver even more power when using a Type 2 plug, powering high-voltage devices with up to 11 kW.
Re: Sono Motors
Exakt! Dessutom 230V/16A uttag, ett i bagaget och ett i fronten. Det gör bilen till en perfekt campingbil. Den står i solen och laddar sig själv och man kan driva diverse hushållsmaskiner med el från bilens uttag.LarsL skrev:11 kW ut från batteriet. Det gör ju att den här bilen blir ett komplett backup system för huset.Power To Go
Thanks to biSono, the bidirectional charging technology, you can use your Sion as mobile energy storage wherever you are. While camping, on the construction site, or simply at home. A regular household plug can be used to power all common electronic devices with up to 3.7 kW. The car can deliver even more power when using a Type 2 plug, powering high-voltage devices with up to 11 kW.
Re: Sono Motors
35kwh 11kw för runt 250 papp. Det är ju rätt bra pris för batteribackup till huset. Finns den med väggfäste?
Re: Sono Motors
Glöm inte att den har solceller inbyggda också!bullen skrev:35kwh 11kw för runt 250 papp. Det är ju rätt bra pris för batteribackup till huset. Finns den med väggfäste?
Re: Sono Motors
Sommarstuga OFF-grid + Sono låter som en plan för några.Jerker skrev:Glöm inte att den har solceller inbyggda också!bullen skrev:35kwh 11kw för runt 250 papp. Det är ju rätt bra pris för batteribackup till huset. Finns den med väggfäste?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Sono Motors
Den är ju bättre än stationärt batteri för det går ju att åka till en snabbladdare och fylla på om inte solcellerna räcker till.
Re: Sono Motors
Jag har nu varit och provkört Sion i Trollhättan vid NEVS fabrik.
Själva provkörningen är ju tämligen ointressant för mig som van elbilist och för att detta fortfarande är de gamla prototyperna som ju ändå kommer att skilja sig en hel del från produktionsbilen. Men jag kunde ställa lite fler frågor och jag försökte grotta lite i det här med dragkroken och det fanns en kvinna där som var lite mer kunnig i det rent tekniska kring den. Hon sa att de 750 kg som de i dagsläget uppger som max dragvikt gäller obromsat EU-släp. De har ännu inte bestämt hur mycket den kommer att få dra när det gäller bromsade släp. Det kan de inte göra förrän efter att de genomfört fysiska krocktester (till skillnad från datorsimulationer). Först efter det kan de sätta dragvikten för bromsade släp. Vad gäller motorns och batteriets kapacitet är det inga problem att dra tyngre släp, utan det är säkerhetsaspekterna som styr detta. Så det kan mycket väl bli så att bilen får dra tyngre bromsade släp.
Själva provkörningen är ju tämligen ointressant för mig som van elbilist och för att detta fortfarande är de gamla prototyperna som ju ändå kommer att skilja sig en hel del från produktionsbilen. Men jag kunde ställa lite fler frågor och jag försökte grotta lite i det här med dragkroken och det fanns en kvinna där som var lite mer kunnig i det rent tekniska kring den. Hon sa att de 750 kg som de i dagsläget uppger som max dragvikt gäller obromsat EU-släp. De har ännu inte bestämt hur mycket den kommer att få dra när det gäller bromsade släp. Det kan de inte göra förrän efter att de genomfört fysiska krocktester (till skillnad från datorsimulationer). Först efter det kan de sätta dragvikten för bromsade släp. Vad gäller motorns och batteriets kapacitet är det inga problem att dra tyngre släp, utan det är säkerhetsaspekterna som styr detta. Så det kan mycket väl bli så att bilen får dra tyngre bromsade släp.
Re: Sono Motors
Hoppas de har designat infästningen så att den kan hantera riktigt ordentliga vikter då. 1500 till 2000 kg hade varit sjukt bra! Hoppfullt!
Re: Sono Motors
Krocktester för att sätta dragvikt var något nytt. Det borde gå att räkna fram?
De prover som görs för att få en dragkrok godkänd på Model S i Tyskland ska ju förhoppningsvis inte vara förstörande.
De prover som görs för att få en dragkrok godkänd på Model S i Tyskland ska ju förhoppningsvis inte vara förstörande.
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Jag tror att de siktar på 1300 kg. Det stod det i tidigare dokument.LarsL skrev:Hoppas de har designat infästningen så att den kan hantera riktigt ordentliga vikter då. 1500 till 2000 kg hade varit sjukt bra! Hoppfullt!
Re: Sono Motors
Det är okej för min del! Detta kan bli en suverän andrabil. Hoppas verkligen nu att allt går vägen och att de får igång produktionen.Jerker skrev:Jag tror att de siktar på 1300 kg. Det stod det i tidigare dokument.LarsL skrev:Hoppas de har designat infästningen så att den kan hantera riktigt ordentliga vikter då. 1500 till 2000 kg hade varit sjukt bra! Hoppfullt!
Re: Sono Motors
Hon sa att de måste göra riktiga krocktester för att dubbelkolla att simulationerna stämmer. De gör väl först en massa simulationer utifrån en massa olika scenarier och justerar konstruktionen efter det. Sen är det slutgiltiga att göra riktiga krocktester och det är de som blir det slutgiltiga svaret på om de har räknat rätt.Klintan skrev:Krocktester för att sätta dragvikt var något nytt. Det borde gå att räkna fram?
De prover som görs för att få en dragkrok godkänd på Model S i Tyskland ska ju förhoppningsvis inte vara förstörande.
Jag kan tänka mig att det krocktestunderlag som t.ex Tesla redan har räcker för att sen beräkna en dragvikt, men eftersom Sono inte gjort några krocktester alls än så vill de väl inte spekulera i dragvikten innan de vet säkert.