Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nu hittade jag information om att mycket av tekniken är hämtad från BMW i3. Så det blir väl isf BMW som får äran att bygga bilarna.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Sono Motors

Inlägg av TiborBlomhall »

Jerker skrev:
Nu hittade jag information om att mycket av tekniken är hämtad från BMW i3. Så det blir väl isf BMW som får äran att bygga bilarna.
BMW som bygger en €20,000 elbil (inkl batteri) åt någon annan?!
Tillåt mig försiktigt lägga mig ner på golvet, ta ett djupt andetag och rulla runt och asgarva en kvart.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Sono Motors

Inlägg av mans71 »

Hur är det nu, när något låter för bra för att vara sant, då är det oftast...

Om dom lyckas till det annonserade priset få fram en bil som är rimligt krocksäker vid den tidpunkten så är det ju inget annat än en helt otrolig bedrift inte minst med tanke på att dom ska lägga ut tillverkningen.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Mja... Kanske ser vi här nåt helt nytt. Ett företag som startat helt från grunden utan den jättelika overhead som gammelföretagen har. Det stora företaget får in lite extra pengar på en produkt som redan är utvecklad och klar.

Jag håller i grunden med om att det låter otroligt med det priset. Så det ska bli intressant att se hur det utvecklas...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sono Motors

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Jerker skrev:
Nu hittade jag information om att mycket av tekniken är hämtad från BMW i3. Så det blir väl isf BMW som får äran att bygga bilarna.
BMW som bygger en €20,000 elbil (inkl batteri) åt någon annan?!
Tillåt mig försiktigt lägga mig ner på golvet, ta ett djupt andetag och rulla runt och asgarva en kvart.
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av AGCF »

Skulle kunna vara Magna Steyr som skall bygga den.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

För den som är intresserad av Sono Motors och vill jobba för att de ska komma hit till Sverige och övriga Norden och ordna med provkörningar av bilen finns nu en Facebookgrupp:

https://www.facebook.com/groups/SonoMotorsSverige/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jag har nu sammanställt det jag lyckats hitta om den kommande Sion.

Pris c:a SEK 200.000:- eller 150.000:- efter supermiljöbilsbidraget om man köper batteriet. (Inkl. svensk moms.) Transport hit och registringsavgifter tillkommer, kanske c:a 10.000:-

• Konstruerad i Tyskland av unga utvecklare som har frågat potentiella kunder vad de vill ha i en elbil.
• Pris €16.000 exkl. batteri. inkl. tysk moms.
• Batterikostnad mindre än €4.000 eller hyra.
• Minst 35 kWh/25 riktiga mil. Man låser sig inte vid exakt batterikonfiguration än eftersom utvecklingen går så snabbt här, så de vill ha det senaste när väl produktionen kommer igång.
• 5-sitsig med individuellt fällbara ryggstöd som bildar plant golv. Gäller även passagerarsätet fram. Sammanlagd invändig längd 260 cm. Man kan alltså fälla passagerarsätet fram och få in riktigt långa föremål i bilen.
• Sätesvärme fram. Förarsätet ställbart i höjdledd.
• Invändig bredd i lastutrymmet 140 cm. Lastvolym i bagareutrymmet 650 liter, med nedfällda baksäten 1250 liter.
• Mått:
längd 411 cm
bredd 179 cm
bredd med speglar 206 cm
höjd 168 cm
axellavstånd 245 cm
spårvidd 159 cm
vikt 1400 kg
• Servostyrning, vändradie 9 meter.
• Elfönsterhissar runt om.
• Elstyrda yttre backspeglar, eventuellt också uppvärmda
• Solceller över stora delar av bilen, c:a 7,5 kvm, kan ge upp till 30 km/dygn de bästa dagarna. Solcellerna ska vara utbytbara.
• Mittskärmen är 10''. Det syns en Googlesymbol, så kan man kanske tänka sig att de använder Android Auto?
• Dragkrok, minst 750 kg, men kanske blir det mer.
• CCS-laddning, 50 kW DC, 11 kW AC i prototypen, förmodligen 22 kW i produktionsbilen.
• 230V-uttag 16A i fronten och i bagaget.
• Typ2 mode3 6kW uttag för att dela med sig av laddning till annan bil.
• Direktförsäljning, inget ÅF-nätverk.
• Inget eget servicenätverk. All dokumentation om bilen finns tillgänglig gratis för verkstäder och privatpersoner. Bygger på standarddelar som ska vara lätta och billiga att köpa.
• 2 års garanti eller 10.000 mil.
• De behöver 5.000 beställningar (med minst €500 i handpenning) för att kunna starta tillverkning. Idag har de fått ungefär hälften.
• Finansieringen av utvecklingen har skett via crowd funding.
• En etablerad tillverkare i Centraleuropa ska sköta tillverkningen.
• Appen bl.a kan sköta bildelning och laddelning.
• Biologiskt luftfilter (mossa) som filtrerar bort 20% av småpartiklar ur luften.
• Klimatanläggning
• Endast en färg (och det kommer att bli antingen svart eller vit).
• Inga säkerhetsfunktioner som baseras på radar/kameror/ultraljud. Därför kan man inte få ett sammanvägt betyg på 5 i NCAP krocktester utan satsar på 4.
• Kommer dock att få antingen backkamera eller backsensorer.
• 6 airbags, ABS-bromsar och ESP.
• Billarm.
• Enpedalskörning möjlig, dvs. att regenereringen är så stark att man i de flesta fall inte behöver använda fotbromsen, och om man låter den bromsa in till stillastående så fungerar den som broms.
Kraften i regenereringen ska också bli ställbar.
• Schemalagd laddning
• Beräknad produktionsstart Q3 eller Q4 2019.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Jensa »

Intressant bil! Snyggt jobb med infoletandet Jerker :)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Här kan man se hur mycket av den körbara prototypen som är en BMW i3. Bilden till vänster från Sono Motors prototypbyggares video https://www.youtube.com/watch?v=SjNKXiIAp94 . Bilden till höger från BMW i3-produktion. Vilka delar som ska ingå i den slutgiltiga produkten är okänt.
fahrwerk.jpg
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Sono Motors

Inlägg av MangeT »

Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

MangeT skrev:
Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
Jag har ännu inte skrivit nåt, för jag har inte rett ut den detaljen än, men jag ska skriva och fråga. Enligt det de sagt så verkar det som att karossen helt är i polykarbonat och folierad. Över solcellerna ligger genomskinlig polykarbonat. De har uttryckligen sagt att det inte finns några detaljer som ska lackeras vilket sänker kostnaden.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Sono Motors

Inlägg av MangeT »

Intressant. Solpanelerna är väl dock tveksamt om de kan vara till större hjälp än att förhindra battery drain om bilen står stilla länge.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

MangeT skrev:
Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
Billiga standarddelar återstår att se. Om de ska köpa dem från BMW spricker nog kalkylen snabbt.
Jag är rätt skeptisk till sådana här startups, som satsar mer på sociala medier än ingenjörer. Innan jag går in vill jag se en ordentlig kalkyl på hur de ska kunna utveckla och producera denna bil. Finns det någon realistisk kalkyl?

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev:
MangeT skrev:
Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
Billiga standarddelar återstår att se. Om de ska köpa dem från BMW spricker nog kalkylen snabbt.
Jag är rätt skeptisk till sådana här startups, som satsar mer på sociala medier än ingenjörer. Innan jag går in vill jag se en ordentlig kalkyl på hur de ska kunna utveckla och producera denna bil. Finns det någon realistisk kalkyl?
Nej, från BMW blir det knappast. Jag hörde i nån video att det kommer att ta delar från typiska underleverantörer till de stora biltillverkarna som har egenutvecklade produkter, t.ex. Bosch. Jag skrev om ett sånt exempel i den här tråden:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=9959

Jag vet inte hur det gick med Continetals drivlina som de skulle ha färdig redan 2011:
https://www.nyteknik.se/fordon/continen ... il-6408956

Här från NKG:
http://teknikensvarld.se/ny-elektriskt- ... rt-531216/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nu har jag fått klarhet i en fråga: Karossen är gjord av ABS-plast som folieras. På så sätt färgsätter man den samtidigt som man skyddar ABS-plasten som annars inte tål att utsättas för UV-ljus.

Över solcellerna ligger polykarbonat som är genomskinlig och med rätt folie på den blir den mycket tålig mot repning. Polykarbonaten är mycket lättare än glas och flera hundra gånger tåligare mot slag.

Tillsammans gör detta karossen lätt och billig att reparera.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jag vet inte om intresset är så stort i det här forumet för Sono Motors (det är det förmodligen inte med tanke på den bristande aktiviteten i tråden...) :?

Men hur som helst så vill jag tala om att vi nu öppnat en omröstning i Facebookgruppen Sono Motors Sverige om man är intresserad av att få hit dem så man för provköra bilen. Så om det är nån som vill det, gå med i gruppen och rösta!

https://www.facebook.com/groups/SonoMotorsSverige/

Tycke skulle funka alldeles utmärkt som en andrabil till en Tesla 3!
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Hehehe, nja har oxå märkt ett lite svalt intresse för denna bil i dessa kretsar :D
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Hehehe, nja har oxå märkt ett lite svalt intresse för denna bil i dessa kretsar :D
En katt bland hermelinerna... :mrgreen:

Men det ena utesluter väl inte det andra? Alla har inte råd med två Teslor!
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Jag har knappast råd med 2 bilar, men om sonobilen verkligen rymmer minst 2 fullvuxna +semesterbagage och kan köras i minst 1200 km på max ca 18 timmar inkl. Laddning så är den ett mycket intressant alternativ, speciellt om de kan hålla priset till 200000kr innan ev statlig subvention räknas in.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Sono Motors

Inlägg av Tars »

Ser fram emot denna bil faktiskt. Slippa lägga ut enorma summor på en med lite längre räckvidd.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Jag förstår inte hur de ska klara att utveckla en bil för 10-20 miljoner kr. SAAB eller ja, NEVS behöver 1000-tals anställda om miljarder i budget för att få fram bilar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jag förstår inte hur de ska klara att utveckla en bil för 10-20 miljoner kr. SAAB eller ja, NEVS behöver 1000-tals anställda om miljarder i budget för att få fram bilar.
Om man i största möjliga mån använder standardkomponenter så reducerar det kostnaderna drastiskt. Men principiellt håller jag med dig. Jag vet inte var, men nånstans såg jag uppgiften om att de nu har ett hundratal anställda och även en ung och nybakad ingenjör bör väl kosta minst runt motsvarande SEK 500000/år även i Tyskland.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Ja, jag bygger ju maskiner och vi har ju svårt att få fram en prototyp för 10miljoner kronor. Om vi verkligen räknade lokaler och löner korrekt skulle det bli betydligt mer.
En konstruktör kostar 500-600kr/timme, skulle jag säga. Den hör insamlingen ger alltså ungefär 20 ingenjörer i ett år. Det blir svettigt öven med färdiga komponenter.
Nu kan det så klart vara så att det är ett gäng entusiaster som jobbar gratis, kanske emot andelar i företaget. Men det är ju inte hållbart i längden eftersom folk måste äta och bo någonstanns.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nu drar jag mig till minnes att jag också läst/hört de har väckt en massa positiv uppmärksamhet i Tyskland och att de fått en rad stöd och bidrag från stat och delstat så de kan mycket väl ha fått några miljoner euro den vägen också.
Skriv svar