Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Sono Motors

Inlägg av MangeT »

Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

MangeT skrev:
Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
Jag har ännu inte skrivit nåt, för jag har inte rett ut den detaljen än, men jag ska skriva och fråga. Enligt det de sagt så verkar det som att karossen helt är i polykarbonat och folierad. Över solcellerna ligger genomskinlig polykarbonat. De har uttryckligen sagt att det inte finns några detaljer som ska lackeras vilket sänker kostnaden.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Sono Motors

Inlägg av MangeT »

Intressant. Solpanelerna är väl dock tveksamt om de kan vara till större hjälp än att förhindra battery drain om bilen står stilla länge.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

MangeT skrev:
Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
Billiga standarddelar återstår att se. Om de ska köpa dem från BMW spricker nog kalkylen snabbt.
Jag är rätt skeptisk till sådana här startups, som satsar mer på sociala medier än ingenjörer. Innan jag går in vill jag se en ordentlig kalkyl på hur de ska kunna utveckla och producera denna bil. Finns det någon realistisk kalkyl?

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev:
MangeT skrev:
Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
Billiga standarddelar återstår att se. Om de ska köpa dem från BMW spricker nog kalkylen snabbt.
Jag är rätt skeptisk till sådana här startups, som satsar mer på sociala medier än ingenjörer. Innan jag går in vill jag se en ordentlig kalkyl på hur de ska kunna utveckla och producera denna bil. Finns det någon realistisk kalkyl?
Nej, från BMW blir det knappast. Jag hörde i nån video att det kommer att ta delar från typiska underleverantörer till de stora biltillverkarna som har egenutvecklade produkter, t.ex. Bosch. Jag skrev om ett sånt exempel i den här tråden:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=9959

Jag vet inte hur det gick med Continetals drivlina som de skulle ha färdig redan 2011:
https://www.nyteknik.se/fordon/continen ... il-6408956

Här från NKG:
http://teknikensvarld.se/ny-elektriskt- ... rt-531216/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nu har jag fått klarhet i en fråga: Karossen är gjord av ABS-plast som folieras. På så sätt färgsätter man den samtidigt som man skyddar ABS-plasten som annars inte tål att utsättas för UV-ljus.

Över solcellerna ligger polykarbonat som är genomskinlig och med rätt folie på den blir den mycket tålig mot repning. Polykarbonaten är mycket lättare än glas och flera hundra gånger tåligare mot slag.

Tillsammans gör detta karossen lätt och billig att reparera.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jag vet inte om intresset är så stort i det här forumet för Sono Motors (det är det förmodligen inte med tanke på den bristande aktiviteten i tråden...) :?

Men hur som helst så vill jag tala om att vi nu öppnat en omröstning i Facebookgruppen Sono Motors Sverige om man är intresserad av att få hit dem så man för provköra bilen. Så om det är nån som vill det, gå med i gruppen och rösta!

https://www.facebook.com/groups/SonoMotorsSverige/

Tycke skulle funka alldeles utmärkt som en andrabil till en Tesla 3!
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Hehehe, nja har oxå märkt ett lite svalt intresse för denna bil i dessa kretsar :D
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Hehehe, nja har oxå märkt ett lite svalt intresse för denna bil i dessa kretsar :D
En katt bland hermelinerna... :mrgreen:

Men det ena utesluter väl inte det andra? Alla har inte råd med två Teslor!
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Jag har knappast råd med 2 bilar, men om sonobilen verkligen rymmer minst 2 fullvuxna +semesterbagage och kan köras i minst 1200 km på max ca 18 timmar inkl. Laddning så är den ett mycket intressant alternativ, speciellt om de kan hålla priset till 200000kr innan ev statlig subvention räknas in.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Sono Motors

Inlägg av Tars »

Ser fram emot denna bil faktiskt. Slippa lägga ut enorma summor på en med lite längre räckvidd.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Jag förstår inte hur de ska klara att utveckla en bil för 10-20 miljoner kr. SAAB eller ja, NEVS behöver 1000-tals anställda om miljarder i budget för att få fram bilar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jag förstår inte hur de ska klara att utveckla en bil för 10-20 miljoner kr. SAAB eller ja, NEVS behöver 1000-tals anställda om miljarder i budget för att få fram bilar.
Om man i största möjliga mån använder standardkomponenter så reducerar det kostnaderna drastiskt. Men principiellt håller jag med dig. Jag vet inte var, men nånstans såg jag uppgiften om att de nu har ett hundratal anställda och även en ung och nybakad ingenjör bör väl kosta minst runt motsvarande SEK 500000/år även i Tyskland.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Ja, jag bygger ju maskiner och vi har ju svårt att få fram en prototyp för 10miljoner kronor. Om vi verkligen räknade lokaler och löner korrekt skulle det bli betydligt mer.
En konstruktör kostar 500-600kr/timme, skulle jag säga. Den hör insamlingen ger alltså ungefär 20 ingenjörer i ett år. Det blir svettigt öven med färdiga komponenter.
Nu kan det så klart vara så att det är ett gäng entusiaster som jobbar gratis, kanske emot andelar i företaget. Men det är ju inte hållbart i längden eftersom folk måste äta och bo någonstanns.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nu drar jag mig till minnes att jag också läst/hört de har väckt en massa positiv uppmärksamhet i Tyskland och att de fått en rad stöd och bidrag från stat och delstat så de kan mycket väl ha fått några miljoner euro den vägen också.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Jerker skrev:
Om man i största möjliga mån använder standardkomponenter så reducerar det kostnaderna drastiskt. Men principiellt håller jag med dig. Jag vet inte var, men nånstans såg jag uppgiften om att de nu har ett hundratal anställda och även en ung och nybakad ingenjör bör väl kosta minst runt motsvarande SEK 500000/år även i Tyskland.
Vilka är dessa magiska standardkomponenter? Jag har sett Bosch motorenhet, men var köper man krocksäker kaross, hjulupphängning och bromsar som passar mm? Nästan allt är ju utvecklat av biltillverkare som inte släpper detta till tredje part, även om det är underleverantörer som producerar.
Nevs har ju mycket färdigt men kämpar ändå för att få ut en bil.
Bara krocktestet kommer gå på många miljoner, då måste man först få ihop en säker bil. Krävs massor av kapital.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev:
Jerker skrev:
Om man i största möjliga mån använder standardkomponenter så reducerar det kostnaderna drastiskt. Men principiellt håller jag med dig. Jag vet inte var, men nånstans såg jag uppgiften om att de nu har ett hundratal anställda och även en ung och nybakad ingenjör bör väl kosta minst runt motsvarande SEK 500000/år även i Tyskland.
Vilka är dessa magiska standardkomponenter? Jag har sett Bosch motorenhet, men var köper man krocksäker kaross, hjulupphängning och bromsar som passar mm? Nästan allt är ju utvecklat av biltillverkare som inte släpper detta till tredje part, även om det är underleverantörer som producerar.
Nevs har ju mycket färdigt men kämpar ändå för att få ut en bil.
Bara krocktestet kommer gå på många miljoner, då måste man först få ihop en säker bil. Krävs massor av kapital.
Ja, det är berättigade frågor. Jag undrar det också. Vi får väl se om de berättar lite mer om nån månad när de ska tala om vem som ska bygga bilen.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sono Motors

Inlägg av Leo »

"Om det låter för bra för att vara sant så är det i regel...."

Tror säkert viljan finns men tvivlar tyvärr starkt på att det blir verklighet utifrån den beskrivna prisbilden osv.

Pengarna de beskrivit behövs räcker i princip ingenstans när vi pratar att få i gång produktion=leveranser av färdiga bilar till kund.

Dragkrok handlar ju tex om kapacitet på kylning. Något som i princip alla befintliga biltillverkare prioriterat bort. Skulle tro att det bland annat beror på kostnadsaspekten.

Tror inte heller tex BMW släpper ifrån sig några delar billigt. När/om biltillverkarna gör det så är det ofta en ålderstigen bilmodell som man säljer pressverktyg och teknologi ifrån.

Men man kan ju alltid hoppas! Vore ju fantastiskt om det lyckades. Men jag skulle personligen inte betala in några pengar dit förrän jag sett att leveranserna kommit igång.

Jag vet att det också är ett sätt att "stötta" en ide. Men jag bedömer det allt för osannolikt att lyckas. Redan Tesla har ju varit på ruinens brant flera gånger genom åren trots stora insatser av pengar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Dragkrok handlar ju tex om kapacitet på kylning. Något som i princip alla befintliga biltillverkare prioriterat bort. Skulle tro att det bland annat beror på kostnadsaspekten.
De ska ha vattenkylning av batteriet.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sono Motors

Inlägg av Leo »

Ja men det krävs ju betydligt högre kylkapacitet om bilen även ska klara att dra släp. Även om det bara är 750kg.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Motors har nu meddelat att antalet reservationer flyter in i en sådan takt att de vet att de kommer att sina 5000 reservationer i god tid innan Q3 2019 och därmed kommer bilen att börja tillverkas då. Det avslutande designarbetet går vidare som planerat.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Efter en tids övervägande lutar det starkt att jag kommer lägga en preorder på 500 euro på en Sion ikväll. Mina största tvivel är att bilen inte kommer byggas alls. Har försökt titta på vad de är för investerare som är med på bilbygget. Fann att det verkar vara en riktigt driven man vid namn Matthias Willenbacher. Killen verkar brinna för förnyelsebar energi och ha erfarenhet att bygga upp ett företag från grunden, Willenbacher verkar varit med vid rekryteringen av deras team och fått med duktiga människor med den rätta kompetensen. Fanns ganska mycket att läsa om herr Willenbacher, bla ska han varit den första att äga en Tesla Roadster i Europa. Fann även att ett företag vid namn Böllinger Group http://www.boellinger-group.com/en/home.html är med som delägare. De verkar göra jobb åt de flesta av de tyska bilmärkena plus en massa anda teknik firmor, här tror jag Sono Motors har en affärsängel som kan hitta de rätta priserna till delarna och kunskap i bilindustrin för typgodkännande, regelverk mm.

Nästa nålsöga för Sono Motors verkar vara krock testerna, enligt de tyska tidningar är det ett frågetecken hur specialplastkarossen ska reagera på smällarna, detta är tydligen inte tidigare testat.

Ganska trevlig rymd i bilen http://www.allgemeine-zeitung.de/wirtsc ... 199138.htm
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Välkommen i gänget!

Nån gång i vår kommer de hit till Sverige för testkörningar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Motors hade en livesändning på Facebook idag med frågor från tittarna. Har du FB-konto kan du se den här:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Motors har nu tecknat ett avtal med en batteritillverkare. Nån som känner till ElringKlinger?
Munich, 9th of May 2018

Sono Motors, a Munich-based automotive company, announces its partnership with the
German automotive supplier ElringKlinger for the development and production of battery
systems. The total volume of the contract amounts to several hundred million euros over a
period of about eight years.

Climate protection and working conditions played a decisive role for the company in deciding in
favor of a domestic location for the production of battery systems. Emitting as little carbon
dioxide as possible during the production process, Sono Motors will furthermore offset all
unavoidable greenhouse gas emissions by supporting certified climate protection projects.
Här är hela pressreleasen:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... VLjXYaWCbr
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar