Sono Motors
Moderator: Redaktion
Re: Sono Motors
Forts.
Bagageutrymmet! Är det andra man reagerar på, det är enormt. Volvo kombi släng dej i väggen, typ!
Det är kanske inte så mycket större egentligen men det är nästan helt kvadratiskt och öppning / lasthöjd är fantastisk. Inte ens jag med mina 1,9m slog i huvudet i den öppna bakluckan som jag brukar göra på de flesta bilar. Bilden är tagen av mej stående helt rak, då förstår ni hur enormt den öppnar! Jag tänkte direkt bara på att här kan man få in nästan vad som helst. Just lastutrymmet hade de tydligen fått mycket beröm för av alla testförarna under turnén. Så de 650 litrarna var heliga för dem. De fick inte röras ens när det gällde att få till ett bättre baksätes benutrymme.
Det är därför de istället tänker förlänga bilen med 10cm.
Jag kan tänka mej att de som behöver ta med sej ett par stora hundar i bilen, skulle börja dregla. Men även som leveransbil, eller för hantverkare som ett alternativ till en liten skåpbil. För de som behöver stora utdragbara lådor. Det finns ju inga hjulhus inbuktningar eller liknade, och ingen sluttade baklucka som går emot lasten när den stängs. Det ser nästan ut som man skulle kunna ställa dit ett standard 60 kylskåp stående upp och bara plugga in sladden, med halva lastutrymmet kvar. Tyvärr tog jag bara med ögonmåtten. Det finns faktiskt ett 230V standard Schuko uttag där bak som utan vidare kan driva en Kyl/Frys.
Någon kommer garanterat att bygga om den till ett mobilt glasskafé eller liknande. Sedan ställer man bara upp den på ett soligt ställe. Sion levererar ju all den el som behövs för verksamheten helt utan behovet av ett elverk som väsas och sprider ut gift i luften.Snacka om greenwashing. När man fäller stolarna blir lastutrymmet löjligt stort, och viktigast av allt helt plant. Man kommer att kunna lyfta in en hel lastpall med 2st pallkragar på då! Det lutar åt att det inte blir separata stolar i baksätet utan en standard 60/40 splitt soffa för att klara priset enligt Sono.
Soltaket som jag tycker var trevligt, ger både rymd / ljus samtidigt som solcellsmönstret skuggar lagom (det var strålande sol då). Men just detta med mönstret från solcellerna var tydligen ett stort problem. Det är tydligen förbjudet inom EU att ha någon form av mönster på ett soltak.
Så i produktionsbilen blir det tyvärr ett heltäckande tak invändigt, enligt Sono killen, suck. Vist är EU fantastisk?
Bagageutrymmet! Är det andra man reagerar på, det är enormt. Volvo kombi släng dej i väggen, typ!
Det är kanske inte så mycket större egentligen men det är nästan helt kvadratiskt och öppning / lasthöjd är fantastisk. Inte ens jag med mina 1,9m slog i huvudet i den öppna bakluckan som jag brukar göra på de flesta bilar. Bilden är tagen av mej stående helt rak, då förstår ni hur enormt den öppnar! Jag tänkte direkt bara på att här kan man få in nästan vad som helst. Just lastutrymmet hade de tydligen fått mycket beröm för av alla testförarna under turnén. Så de 650 litrarna var heliga för dem. De fick inte röras ens när det gällde att få till ett bättre baksätes benutrymme.
Det är därför de istället tänker förlänga bilen med 10cm.
Jag kan tänka mej att de som behöver ta med sej ett par stora hundar i bilen, skulle börja dregla. Men även som leveransbil, eller för hantverkare som ett alternativ till en liten skåpbil. För de som behöver stora utdragbara lådor. Det finns ju inga hjulhus inbuktningar eller liknade, och ingen sluttade baklucka som går emot lasten när den stängs. Det ser nästan ut som man skulle kunna ställa dit ett standard 60 kylskåp stående upp och bara plugga in sladden, med halva lastutrymmet kvar. Tyvärr tog jag bara med ögonmåtten. Det finns faktiskt ett 230V standard Schuko uttag där bak som utan vidare kan driva en Kyl/Frys.
Någon kommer garanterat att bygga om den till ett mobilt glasskafé eller liknande. Sedan ställer man bara upp den på ett soligt ställe. Sion levererar ju all den el som behövs för verksamheten helt utan behovet av ett elverk som väsas och sprider ut gift i luften.Snacka om greenwashing. När man fäller stolarna blir lastutrymmet löjligt stort, och viktigast av allt helt plant. Man kommer att kunna lyfta in en hel lastpall med 2st pallkragar på då! Det lutar åt att det inte blir separata stolar i baksätet utan en standard 60/40 splitt soffa för att klara priset enligt Sono.
Soltaket som jag tycker var trevligt, ger både rymd / ljus samtidigt som solcellsmönstret skuggar lagom (det var strålande sol då). Men just detta med mönstret från solcellerna var tydligen ett stort problem. Det är tydligen förbjudet inom EU att ha någon form av mönster på ett soltak.
Så i produktionsbilen blir det tyvärr ett heltäckande tak invändigt, enligt Sono killen, suck. Vist är EU fantastisk?
Senast redigerad av G F, redigerad totalt 17 gång.
Re: Sono Motors
Här är måtten ur databladet:
Trunk opening width............................................................... 1,100
Trunk opening height................................................................700
Maximum loadable length (tail to front seats)..................... 1,600
Loadable length behind rear seats................................ 800
Trunk capacity in litres.............................................................650
with folded rear seats in litres..........................................1,250
Man får in en tvättmaskin eller en diskmaskin, liggande.
Trunk opening width............................................................... 1,100
Trunk opening height................................................................700
Maximum loadable length (tail to front seats)..................... 1,600
Loadable length behind rear seats................................ 800
Trunk capacity in litres.............................................................650
with folded rear seats in litres..........................................1,250
Man får in en tvättmaskin eller en diskmaskin, liggande.
Re: Sono Motors
Tack Jerker! Men du skulle sett det live, det kanske inte syns så bra på bilden men takhöjden innanför öppningen är högre. Det kändes som man skulle kunna placera en vanlig under bänken enhet ståendes och dessutom i perfekt lasthöjd. Man behöver inte böja sej ner och lyfta upp, utan bara ställa in rakt fram. Men vi får se hur det blir när den färdiga produktionsbilen kommer. Fantastiskt bra lastutrymme kommer det i alla fall att bli, det är jag säker på.Jerker skrev:Här är måtten ur databladet:
Trunk opening width............................................................... 1,100
Trunk opening height................................................................700
Maximum loadable length (tail to front seats)..................... 1,600
Loadable length behind rear seats................................ 800
Trunk capacity in litres.............................................................650
with folded rear seats in litres..........................................1,250
Man får in en tvättmaskin eller en diskmaskin, liggande.
Re: Sono Motors
Ja, det är ju detta jag försöker få folk att fatta. I siffror så blir det ju också tydligt när man jämför med normen, en Volvo V70. Den har 575 liter bakom baksätena, Sion har 650.G F skrev:Tack Jerker! Men du skulle sett det live, det kanske inte syns så bra på bilden men takhöjden innanför öppningen är högre. Det kändes som man skulle kunna placera en vanlig under bänken enhet ståendes och dessutom i perfekt lasthöjd. Man behöver inte böja sej ner och lyfta upp, utan bara ställa in rakt fram. Men vi får se hur det blir när den färdiga produktionsbilen kommer. Fantastiskt bra lastutrymme kommer det i alla fall att bli, det är jag säker på.
Går de iland med det här projektet så blir det en mycket användbar bil.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Jerker skrev:Ja, det är ju detta jag försöker få folk att fatta. I siffror så blir det ju också tydligt när man jämför med normen, en Volvo V70. Den har 575 liter bakom baksätena, Sion har 650.G F skrev:Tack Jerker! Men du skulle sett det live, det kanske inte syns så bra på bilden men takhöjden innanför öppningen är högre. Det kändes som man skulle kunna placera en vanlig under bänken enhet ståendes och dessutom i perfekt lasthöjd. Man behöver inte böja sej ner och lyfta upp, utan bara ställa in rakt fram. Men vi får se hur det blir när den färdiga produktionsbilen kommer. Fantastiskt bra lastutrymme kommer det i alla fall att bli, det är jag säker på.
Går de iland med det här projektet så blir det en mycket användbar bil.
Oj! Här händer det grejer!
Fråga: Har det dykt upp mer film-klipp? Känner inte igen det jag ser ovan? Eller är det äldre?
Hepp!
Re: Sono Motors
Bilden från en film är äldre. Den nedre bilden är bara en bild från en tråd i den tyska FB-gruppen för Sionenstusiaster, ganska ny.TeslaTissel skrev:Jerker skrev:Ja, det är ju detta jag försöker få folk att fatta. I siffror så blir det ju också tydligt när man jämför med normen, en Volvo V70. Den har 575 liter bakom baksätena, Sion har 650.G F skrev:Tack Jerker! Men du skulle sett det live, det kanske inte syns så bra på bilden men takhöjden innanför öppningen är högre. Det kändes som man skulle kunna placera en vanlig under bänken enhet ståendes och dessutom i perfekt lasthöjd. Man behöver inte böja sej ner och lyfta upp, utan bara ställa in rakt fram. Men vi får se hur det blir när den färdiga produktionsbilen kommer. Fantastiskt bra lastutrymme kommer det i alla fall att bli, det är jag säker på.
Går de iland med det här projektet så blir det en mycket användbar bil.
Oj! Här händer det grejer!
Fråga: Har det dykt upp mer film-klipp? Känner inte igen det jag ser ovan? Eller är det äldre?
Hepp!
Videon är från en Youtuber som kallar sig Teslamarcus.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Aha, tack! Skall studera Sono Sion närmare när jag får lite bättre tid göra det.Jerker skrev:Bilden från en film är äldre. Den nedre bilden är bara en bild från en tråd i den tyska FB-gruppen för Sionenstusiaster, ganska ny.TeslaTissel skrev:Jerker skrev:Ja, det är ju detta jag försöker få folk att fatta. I siffror så blir det ju också tydligt när man jämför med normen, en Volvo V70. Den har 575 liter bakom baksätena, Sion har 650.G F skrev:Tack Jerker! Men du skulle sett det live, det kanske inte syns så bra på bilden men takhöjden innanför öppningen är högre. Det kändes som man skulle kunna placera en vanlig under bänken enhet ståendes och dessutom i perfekt lasthöjd. Man behöver inte böja sej ner och lyfta upp, utan bara ställa in rakt fram. Men vi får se hur det blir när den färdiga produktionsbilen kommer. Fantastiskt bra lastutrymme kommer det i alla fall att bli, det är jag säker på.
Går de iland med det här projektet så blir det en mycket användbar bil.
Oj! Här händer det grejer!
Fråga: Har det dykt upp mer film-klipp? Känner inte igen det jag ser ovan? Eller är det äldre?
Hepp!
Videon är från en Youtuber som kallar sig Teslamarcus.
Den verkar verkligen vara ett bra alternativ då modellen har intressant prisbild och goda utvecklingsmöjligheter.
Konkurrerande Uniti har jag ingen koll på just nu.
Vet inte hur långt de har kommit annat än att de presenterat korta uppdateringar via Youtube-klipp.
Har Sono själva egen video-kanal Jerker?
Hepp!
Re: Sono Motors
Jodå, men det händer inte så mycket där. Det intressantaste är folk som själva provkört bilen och reportage som mer etablerade medier har gjort. Men det har inte tillkommit så mycket nytt journalistiskt material sedan förra hösten då de premiärvisade prototyperna.TeslaTissel skrev:Aha, tack! Skall studera Sono Sion närmare när jag får lite bättre tid göra det.Jerker skrev:Bilden från en film är äldre. Den nedre bilden är bara en bild från en tråd i den tyska FB-gruppen för Sionenstusiaster, ganska ny.TeslaTissel skrev:Jerker skrev:Ja, det är ju detta jag försöker få folk att fatta. I siffror så blir det ju också tydligt när man jämför med normen, en Volvo V70. Den har 575 liter bakom baksätena, Sion har 650.G F skrev:Tack Jerker! Men du skulle sett det live, det kanske inte syns så bra på bilden men takhöjden innanför öppningen är högre. Det kändes som man skulle kunna placera en vanlig under bänken enhet ståendes och dessutom i perfekt lasthöjd. Man behöver inte böja sej ner och lyfta upp, utan bara ställa in rakt fram. Men vi får se hur det blir när den färdiga produktionsbilen kommer. Fantastiskt bra lastutrymme kommer det i alla fall att bli, det är jag säker på.
Går de iland med det här projektet så blir det en mycket användbar bil.
Oj! Här händer det grejer!
Fråga: Har det dykt upp mer film-klipp? Känner inte igen det jag ser ovan? Eller är det äldre?
Hepp!
Videon är från en Youtuber som kallar sig Teslamarcus.
Den verkar verkligen vara ett bra alternativ då modellen har intressant prisbild och goda utvecklingsmöjligheter.
Konkurrerande Uniti har jag ingen koll på just nu.
Vet inte hur långt de har kommit annat än att de presenterat korta uppdateringar via Youtube-klipp.
Har Sono själva egen video-kanal Jerker?
Hepp!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Tack igen!
Jag förstår, vi får bevaka som vi gör redan och hålla koll helt enkelt.
Vore roligt studera humanare prisbilder på just elbilar, och Sono Sion verkar redan motsvara förväntningarna.
Hur som helst verkar den göra det så här långt.
Hepp!
Jag förstår, vi får bevaka som vi gör redan och hålla koll helt enkelt.
Vore roligt studera humanare prisbilder på just elbilar, och Sono Sion verkar redan motsvara förväntningarna.
Hur som helst verkar den göra det så här långt.
Hepp!
Re: Sono Motors
Forts. Köregenskaperna!
Men jag har ju glömt det viktigaste skälva provkörningen tycker ni säkert.
Men det är just det som är grejen med den här bilen, att det är inte körningen som är det viktiga. Många har inte riktigt förstått, att detta är en hållbar bruksbil som ska kunna serva sin ägare med alla de olika vardags behov som uppstår under livets olika faser under många, många år.
Och detta ska för första gången i bilens historia ske utan någon netto påverkan på vår planet! Det är detta som är så viktigt med Sion!
Provkörningen var som så många gånger tidigare lokaliserad på ett universitets område. Denna gången i Einthoven i Holland, Philips hemstad ni vet.
Skälva körningen var helt odramatisk, som att köra en Golf. Det är med andra ord en smidig och rapp plåtlåda på 4 hjul, som naturligtvis inte ska jämföras med Tesla eller liknande, betydligt mer kostsamma konstruktioner. Den gör de den ska bra. Enda minuset under provkörningen var, när jag provade att backa. Sikten bakom bilen (som är hög) var inte bra. Men enligt Sono killen skulle produktionsbilen ha backvarnare.
Men naturligtvis är den roligare att köra än en gammelbil, det är ju för sjutton en elbil.
GF
Men jag har ju glömt det viktigaste skälva provkörningen tycker ni säkert.
Men det är just det som är grejen med den här bilen, att det är inte körningen som är det viktiga. Många har inte riktigt förstått, att detta är en hållbar bruksbil som ska kunna serva sin ägare med alla de olika vardags behov som uppstår under livets olika faser under många, många år.
Och detta ska för första gången i bilens historia ske utan någon netto påverkan på vår planet! Det är detta som är så viktigt med Sion!
Provkörningen var som så många gånger tidigare lokaliserad på ett universitets område. Denna gången i Einthoven i Holland, Philips hemstad ni vet.
Skälva körningen var helt odramatisk, som att köra en Golf. Det är med andra ord en smidig och rapp plåtlåda på 4 hjul, som naturligtvis inte ska jämföras med Tesla eller liknande, betydligt mer kostsamma konstruktioner. Den gör de den ska bra. Enda minuset under provkörningen var, när jag provade att backa. Sikten bakom bilen (som är hög) var inte bra. Men enligt Sono killen skulle produktionsbilen ha backvarnare.
Men naturligtvis är den roligare att köra än en gammelbil, det är ju för sjutton en elbil.
GF
Senast redigerad av G F, redigerad totalt 3 gång.
Re: Sono Motors
Jo givetvis, jag har bara inte kommet dit än. Jag får ta lite då och då när jag hinner.Jerker skrev:Sa dom inget om backkamera? Det har funnits med i specarna hela tiden.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Artikel i media - om - Sono Motors
Via ENERGINYHETER.se
”Det tyska start-up-företaget Sono Motors och dess grundare Navina Pernsteiner, Jonas Christians, Laurin Hahn, har lyckats utveckla en elbil som redan har beställt av 7000 i Tyskland och även av tusentals svenskar. Under 2019 går Sion i produktion, med revolutionerande detaljer.”
http://www.energinyheter.se/20180913/20 ... a-karossen
Hepp!
Via ENERGINYHETER.se
”Det tyska start-up-företaget Sono Motors och dess grundare Navina Pernsteiner, Jonas Christians, Laurin Hahn, har lyckats utveckla en elbil som redan har beställt av 7000 i Tyskland och även av tusentals svenskar. Under 2019 går Sion i produktion, med revolutionerande detaljer.”
http://www.energinyheter.se/20180913/20 ... a-karossen
Hepp!
Re: Sono Motors
"tusentals svenskar" ?TeslaTissel skrev:Artikel i media - om - Sono Motors
Via ENERGINYHETER.se
”Det tyska start-up-företaget Sono Motors och dess grundare Navina Pernsteiner, Jonas Christians, Laurin Hahn, har lyckats utveckla en elbil som redan har beställt av 7000 i Tyskland och även av tusentals svenskar. Under 2019 går Sion i produktion, med revolutionerande detaljer.”
http://www.energinyheter.se/20180913/20 ... a-karossen
Hepp!
Fake news?
Re: Sono Motors
Haha! Ja, i vanlig ordning så skriver journalister snabbare än de tänker. Trist.nek0 skrev:"tusentals svenskar" ?TeslaTissel skrev:Artikel i media - om - Sono Motors
Via ENERGINYHETER.se
”Det tyska start-up-företaget Sono Motors och dess grundare Navina Pernsteiner, Jonas Christians, Laurin Hahn, har lyckats utveckla en elbil som redan har beställt av 7000 i Tyskland och även av tusentals svenskar. Under 2019 går Sion i produktion, med revolutionerande detaljer.”
http://www.energinyheter.se/20180913/20 ... a-karossen
Hepp!
Fake news?
Otydliga formuleringar också som man undrar över:
"åtta timmars laddning av batteriet trots regn" Va? skulle det ladda sämre när det regnar. Det kan inte syfta på solcellerna eftersom de kommer i nästa sats i samma mening: "dessutom solpaneler för självförsörjning på karossen."
Sen är priset fel. Det ser ut som att 16000 är inkl. batteri.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Ja jag såg felaktigheterna kommenterade dem på ”Fejken” där jag också lade upp artikeln.
Hepp!
Hepp!
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sono Motors
Tänkte bara nämna att jag också fått brev från Sonomotors, det innehöll ett litet tackkort för att man beställt en Sion samt en liten träbit föreställandes bilen sedd från sidan.
Jag är förmodligen en av de sista förhandsbeställarna som erhöll %-rabatten innan det erbjudande upphörde helt efter att man nått 5000-målet. Nu är det ju nästan 7500 som beställt, häftigt!!!
Mvh PP
Jag är förmodligen en av de sista förhandsbeställarna som erhöll %-rabatten innan det erbjudande upphörde helt efter att man nått 5000-målet. Nu är det ju nästan 7500 som beställt, häftigt!!!
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Sono Motors
Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion!PoloPrinsen skrev:Tänkte bara nämna att jag också fått brev från Sonomotors, det innehöll ett litet tackkort för att man beställt en Sion samt en liten träbit föreställandes bilen sedd från sidan.
Re: Sono Motors
Jag fick ett mejl förra veckan, som förvarnade om att min ”wodden Sion” var på väg. Har du inte fått något mejl så kanske det är läge att ta kontakt med Sono Motors.Jerker skrev:Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion!
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Sono Motors
Jag har fått flera mail från dem och mailat flera gånger tillbaka i den här frågan och blivit lovad min bricka flera gånger...olza skrev:Jag fick ett mejl förra veckan, som förvarnade om att min ”wodden Sion” var på väg. Har du inte fått något mejl så kanske det är läge att ta kontakt med Sono Motors.Jerker skrev:Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sono Motors
Jag kan 3D-printa en om du vill (om jag får konturen på den åtminstone, eller en 3D-fil om det finns?)Jerker skrev:Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion!PoloPrinsen skrev:Tänkte bara nämna att jag också fått brev från Sonomotors, det innehöll ett litet tackkort för att man beställt en Sion samt en liten träbit föreställandes bilen sedd från sidan.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Sono Motors
Tack, det ska jag ha i åtanke!Bjelke skrev:Jag kan 3D-printa en om du vill (om jag får konturen på den åtminstone, eller en 3D-fil om det finns?)Jerker skrev:Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion!PoloPrinsen skrev:Tänkte bara nämna att jag också fått brev från Sonomotors, det innehöll ett litet tackkort för att man beställt en Sion samt en liten träbit föreställandes bilen sedd från sidan.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sono Motors
De har faktiskt pratat om att släppa en 3D-fil på bilen så att man själv ska kunna printa en minibil!Jerker skrev:Tack, det ska jag ha i åtanke!Bjelke skrev:Jag kan 3D-printa en om du vill (om jag får konturen på den åtminstone, eller en 3D-fil om det finns?)Jerker skrev:Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion!PoloPrinsen skrev:Tänkte bara nämna att jag också fått brev från Sonomotors, det innehöll ett litet tackkort för att man beställt en Sion samt en liten träbit föreställandes bilen sedd från sidan.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178