Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sono Motors

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
PoloPrinsen skrev:
Tänkte bara nämna att jag också fått brev från Sonomotors, det innehöll ett litet tackkort för att man beställt en Sion samt en liten träbit föreställandes bilen sedd från sidan.
Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion! :evil:
Jag kan 3D-printa en om du vill (om jag får konturen på den åtminstone, eller en 3D-fil om det finns?) ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
PoloPrinsen skrev:
Tänkte bara nämna att jag också fått brev från Sonomotors, det innehöll ett litet tackkort för att man beställt en Sion samt en liten träbit föreställandes bilen sedd från sidan.
Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion! :evil:
Jag kan 3D-printa en om du vill (om jag får konturen på den åtminstone, eller en 3D-fil om det finns?) ;)
:D Tack, det ska jag ha i åtanke!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sono Motors

Inlägg av Bjelke »

Hur ser den ut? :lol:
Nån som har en bild på den?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
PoloPrinsen skrev:
Tänkte bara nämna att jag också fått brev från Sonomotors, det innehöll ett litet tackkort för att man beställt en Sion samt en liten träbit föreställandes bilen sedd från sidan.
Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion! :evil:
Jag kan 3D-printa en om du vill (om jag får konturen på den åtminstone, eller en 3D-fil om det finns?) ;)
:D Tack, det ska jag ha i åtanke!
De har faktiskt pratat om att släppa en 3D-fil på bilen så att man själv ska kunna printa en minibil!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sono Motors

Inlägg av Bjelke »

Coolt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Så fick då slutligen även jag min lilla trä-Sion!
.
IMG_20180920_171349.jpg
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Så fick då slutligen även jag min lilla trä-Sion!
.

Grattis!

Spot-on! Eller: ”Si-on”?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

kors i taket :D där kom den :D
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Så fick då slutligen även jag min lilla trä-Sion!
.

Jerker, hur är det med NCAP’s kraschtester?

Enligt en oklar källa/uppgift får ett kraschtest räknas med fem stjärnor om fordonet är utrustat med AP - autopilot eller lane-assist?

Låter lite konstigt mellan mina öron?

https://www.euroncap.com/en/about-euro- ... the-stars/

Hepp!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
Så fick då slutligen även jag min lilla trä-Sion!
.

Jerker, hur är det med NCAP’s kraschtester?

Enligt en oklar källa/uppgift får ett kraschtest räknas med fem stjärnor om fordonet är utrustat med AP - autopilot eller lane-assist?

Låter lite konstigt mellan mina öron?

https://www.euroncap.com/en/about-euro- ... the-stars/

Hepp!
Nej, inte såna faciliteter men säkerhetsfunktioner som varning för fotgängare, sidokollisionsvarnare etc. Detta tänker de inte implementera eftersom det blir för dyrt. Men de satsar på 4 stjärnor. Om bilen hade kommit för några år sedan hade den kunna få 5 stjärnor utan dessa funktioner.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
Så fick då slutligen även jag min lilla trä-Sion!
.

Jerker, hur är det med NCAP’s kraschtester?

Enligt en oklar källa/uppgift får ett kraschtest räknas med fem stjärnor om fordonet är utrustat med AP - autopilot eller lane-assist?

Låter lite konstigt mellan mina öron?

https://www.euroncap.com/en/about-euro- ... the-stars/

Hepp!
Nej, inte såna faciliteter men säkerhetsfunktioner som varning för fotgängare, sidokollisionsvarnare etc. Detta tänker de inte implementera eftersom det blir för dyrt. Men de satsar på 4 stjärnor. Om bilen hade kommit för några år sedan hade den kunna få 5 stjärnor utan dessa funktioner.

Det förklarar saken, hoppas fler ser denna info i forumet, då vet de varför Sono inte kommer upp till 5 stjärnor.


Tackar Jerker.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Den nyss uppdaterade siffran landade på totalt 8143st "reservations". Inte illa alls! Tiotalet veckor kvar av året borde leda till att iaf ca 9500 reservations uppnås, kanske nås hela 10000 om ökningstakten håller i sig. Nåja vi får se.
Förhoppningsvis leder det till bättre förhandlingsläge samt såklart ökade stordriftsfördelar mot de -om jag fattat rätt- ursprungliga minikravet/planerade 5000 exemplaren i en första serie.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Hittade ett Klipp

Special Episode - 2019 Sono Motors Sion Concept Impressions

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Sion laddar en Tesla:

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Tyvärr enfas 10A. Det de har i specen är trefas 11kW, här använder de sig nog fortfarande av 12V-invertern (som synts tidigare) och en slaktad laddbox.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev:
Tyvärr enfas 10A. Det de har i specen är trefas 11kW, här använder de sig nog fortfarande av 12V-invertern (som synts tidigare) och en slaktad laddbox.
Ja, allt i prototypen är väl inte fullspecat!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Nej, det vore roligt om de kunde visa någon utveckling som kan fungera i en produktionsbil. Fungerande solceller med en prototyp av laddning av drivbatteriet, där man kunde se hur skuggningar inverkar, trefas laddning osv.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nu har Sono Motors förklarat att de kommer att köpa drivlinan från Continental. Den ger 120 kW och ett vridmoment på 290 Nm. Det är mer än den tidigare utlovade.

Batteriet har nu fastställts till 35 kWh. De hade förväntat sig en bättre prisutveckling på batterier, men då efterfrågan har ökat så har priset inte fallit lika mycket som de hoppades på. De lägger på €5.500, vilket med dagens Eurokurs ger ett svenskt pris på 267.400 eller 207.400 efter supermiljöbilspremien. Om man vill hyra batteriet så är priset för själva bilen fortfarande €16.000.

Antalet reservationer är nu 8806 st.

Notera att man får dragkrok till en Sono Sion! Det är det enda tillvalet som finns. Enda färgen är svart.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Det är också bestämt att Sono Sion blir framhjulsdriven. Slå på undertexterna, för den är textad på engelska (och det mesta som sägs är på engelska). De ska också sända live kl 18.00 idag.

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Deras senaste nyhetsbrev:
During the last few weeks, a lot has happened here behind the scenes. Our development team has successfully completed several milestones at once. This brings about news that we would like to share with you.

Continental - Another Partner for Series Production Was Nominated
We can officially announce today: Continental, the world's second largest automotive supplier, will build the Sion’s electric drive unit, which combines the motor, power electronics and transmission in one compact unit. As a carry-over part, the drive unit can be integrated into the Sion with little development effort. With Continental, we have gained an experienced partner, whose name stands for outstanding quality worldwide. Equally outstanding are the characteristics of the drive unit, surpassing the previous values of our prototype in many respects: the e-motor of the series vehicle comes with a higher torque (290 Nm), has significantly more horsepower (163 PS) and delivers an improved peak performance (120 kW). We can hardly wait to experience this driving experience in our Sion next year.

With the decision in favor of the drive unit from Continental one thing is now certain: the Sion will have front-wheel drive. Among other things this has positive effects on efficiency and recuperation.
Now, if you are curious to get more details, take a look at our latest Vlog. Besides a lot of information about our drive unit, our founders Laurin and Jona give updates on the battery of the Sion.

About the Battery
In recent weeks and months we have been intensively involved in the development of our battery and, together with our partner ElringKlinger, we have reached a significant milestone. It is now clear that the Sion's battery will have a capacity of 35 kWh. We have opted for a battery technology that is based on 51Ah-PHEV-II cells, which is particularly future-oriented and features by far the highest energy density available on the market to date. This makes the battery more compact and lighter than comparable models. What we are particularly pleased about is, that the cobalt content in the cell chemistry is significantly lower than usual. This reduces dependence on an important raw material and possible environmental damage. This is a step into the right direction; for electromobility and thus for all of us.
Another positive news is that in order to secure series production, we have concluded long-term supply contracts. In doing so, we have ensured that sufficient capacity is always available, even in times of high demand.

Now that the battery specifications have been defined, we can talk about price assumptions with greater certainty. In 2016, all serious forecasts were predicting battery prices below €100 / kWh for the year 2020. Based on these forecasts, we initially estimated the price for the battery at around €4,000.

Since then, however, the situation has changed radically: emissions scandals, diesel driving bans and climate changes have enormously increased the pressure on politicians and automobile manufacturers to expand electromobility. This is leading to rising demand on the EV market and also to the fact that cell prices have not decreased as much as expected. For this reason, we have to adjust our expectation of the Sion’s battery price to €9,500. We know that these aren’t great news for you and it is very challenging for us to share it with you. This makes it all the more important for us to give you the opportunity to speak with us personally and openly about this topic. Therefore there will be a live question-and-answer session on our Facebook page tonight (22 November at 18:00) in which we will explain all background information in more detail. We are looking forward to you and your questions!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Blir tufft för dem, en "uppskattad prishöjning" på 5500 EUR till 9500 EUR låter som att de egentligen skulle behöva höja ytterligare men inte vill spräcka 10 000 EUR-vallen. 2020 (när de eventuellt kommer ut på marknaden) kommer det finnas många andra alternativ i prisklassen 25-30 000 EUR, med längre räckvidd och från etablerade tillverkare.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Det stormar en del kring Sono Motors nu. Efter beskedet att man mer än dubblar priset på batteriet så har diskussionsvågorna gått höga, inte minst i den tyska Facebookgruppen. Det har talats mycket om svek och många har krävt att få sina reservationspengar tillbaka (något som inte går).

Igår skrev Sono Motors FB-profil ett inlägg i den tyska FB-gruppen där de bl.a. uttryckte sin besvikelse och frustration över att det i gruppen påstods en massa felaktigheter och att det spreds en massa rykten. De funderade därför över att starta en egen FB-grupp. Översatt med Google translate:
Hi Guys,

Thank you for your numerous comments and messages in the last days. We too have had a lot of discussion in the team about this and have considered how we manage to engage even more closely with you.

We are therefore considering setting up our own FB group and are currently working on ideas on how and with what content the group can be designed. Write us in the comments, what your wishes would be for such a group!

What we would like to have at heart: a reasonable and fair tone, an objective exchange and respectful discussions. We also notice that more and more of you share these wishes. That's why we will try to stop speculation from individual users. Lately, false claims and speculations have accumulated, and now and then it is not so easy for us to keep our courage and be positive.

We understand that updating the battery price is a tough news for many of you. We also want to sincerely apologize for that. The battery price is not an easy topic. Not for us either. Of course, we would have preferred to buy the battery for € 4,000 instead of € 9,500. But sometimes things are going differently than planned. Nevertheless, we can not and can not be beaten down. We will continue to face the difficulties and challenges and find new ways.

Nonetheless, the Sion is still an affordable and innovative electric car. So far, there is no other electric car that loads bidirectionally, is sharing-ready, has an AHK, self-charging, has such a space (trunk) and will have an open workshop manual. And that's why we work every day to get the Sion on the road. Because he is unique!

With all the critical comments, we want to thank all those who continue to support us. For those who have realized that we are not developing the Sion for ourselves. But for all of us. We do not have much time left to protect our planet and its resources. We know it only takes a small group of dedicated people to make a difference. And we at Sono believe that we, together with you, can be those people. Thanks to everyone who walks this path with us and supports us every day.
Sen, i morse tog händelserna en ny vändning. Administratörerna i den fristående tyska FB-gruppen bjöd plötsligt in folk från Sono Motors att bli moderatorer i gruppen! Det ledde givetvis många upprörda känslor och många avhopp ur gruppen. Många såg det som att kritiska synpunkter nu längre inte var välkomna och att dessa skulle komma att modereras bort.

Jag, som startade och driver den svenska Sono Motors-supportergruppen, skrev ett inlägg i den där jag garanterade att något sådant aldrig skulle komma att hända i vår svenska grupp. Jag förstår inte alls hur administratörerna i den tyska gruppen tänkte där.

Det har också framkommit att man nu även skjutit på produktionstakten. I ett brev till investerare skrev man att förproduktion skulle komma igång under Q4 2019 och serieproduktion i augusti 2020. Det är ungefär ett år senare än man tidigare uppgett.

Nu ser det ut som att tiden riskerar att rinna ut för Sono Motors. Kombinationen högre pris och senarelagd produktionsstart gör att det kan hinna komma fler bilar i samma prisklass innan de kommer ut på marknaden. Personligen tycker jag fortfarande att det är spännande med alla praktiska detaljer den bjuder på och hoppas verkligen att den får luft under vingarna!
Sono Motors start.jpg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Ni som förbetalt har alltså inte ett låst pris eller ett prisintervall?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Ni som förbetalt har alltså inte ett låst pris eller ett prisintervall?
Alltså, det där är nåt som jag har funderat på. Jag har för mig att jag läste nåt kryptiskt i våras om att vi som var de första 5000 som reserverat bilen (den magiska gräns som skulle innebära att de skulle kunna gå vidare med bilen) skulle vara garanterade det priset. Jag minns att jag undrade lite över varför de skrev så, för det borde ju då betyda att de redan då planerade prishöjningar. Men nu kan jag inte hitta det.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Sono Motors

Inlägg av Teslaspolen »

Verkar som om att vi får se den mytomspunna Sono Sion på Fully Charged Show på YouTube "snart" då dom släppt en trailer-liknande video här om dagen. Ska bli kul att se! :)
Skriv svar