Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sono Motors

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Jag ser ett scenario där man kan ha praktiskt nytta av solcellerna och det är om man campar ute i skogen. Om inte vädret är för dåligt så är man självförsörjande med ström till campinglivet eftersom bilen har 230V uttag.
Det blir ju faktiskt nästan en optimal camping-/glamping-bil, kombinera med ett SUV-tält (en typ av tält som man kopplar ihop med bilen via bakluckan, se bild) så har man ett off-grid fritidsboende med AC och 230V-uttag :)

/fth
tent.jpeg
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Jag kanske missförstod litegrann innan, och kanske blev jag själv missförstådd litefrann också.

Om jag fattar bättre numså.är det alltså kanske inte en VW eller Volvo som man önskar finnas med ren eldrift, utan iaf prismässigt, en Dachia då den är betydligt mer ekonomiskt inriktad.

Jag håller med i sak att investering i solceller ger dåligt utbyte när de är fordonsmonterade. De ger mer effekt monterade på marken eller hustak. Men solcellerna kan ju bara ge bilen laddning via ett elnätverk. Jag ser det unika i att man slipper tanka sin bil i vissa situationer.
Om man står utomhus på en oskuggad plats förutsätter jag att man minst vår, sommar och höst KAN lämna bilen utan att den självurladdar.

Jag kan även tänka mig att den som bor i södra Tyskland eller ännu längre söderut (hela medelhavsregionen...!) KAN låta sin bil minimera betald laddning och istället köra sina ca max 30 km per dag utan bränslekostnad.

Tänk vilken grymm endagiveckanbil detta skulle kunna vara för pressade pensionärer. Inte mycket åka, men gratis.

MVH PP

Justja, vill tacka Jerker för sitt engagemang här på detta forum, speciellt då jag inte har facebook själv så uppskattas allt som skrivs i detta forum desto mera. För annars så finns väl inget Sono-forum antar jag? På svenska alltså.

Sen lite seriös fråga, eller 5 st snarast..

1 Hur stor chans bedöms detta projekt att det så att säga går i hamn?
2 Och just hamn... så är det väl i hamnstaden Bremerhafen (stavning?) Som all gratisleverans kommer ske. Finns det redan nu tanke på organiserat gruppfrakt till sverige, och vad kostar en plats på bilsläp till exempelvis gbg resp stockholm?
3 kommer alla nödvändiga tillstånd mm dyligt göra att det bara är att betala, skriva köpekontrakt, skaffa vanlig bilförsäkring etc här i sverige?
4 samma som ovan men anpassat för leverans i Bremerhaven och körning hem med bilen.?
5 Kommer nya supermiljöbiĺepremien a 60kkr även gälla Sono?
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

1 Hur stor chans bedöms detta projekt att det så att säga går i hamn? Kan väl ingen svara på, men de hävdar att allt går planenligt. I höst ska förproduktion komma igång och bilen ska krocktestas. Man har skrivit avtal med batteritillverkaren ElringKlinger och ett avtal om utveckling av speciella LED-strålkastare just för Sion. Vem som ska sköta legotillverkningen av själva bilen är väl inte klart än, eller iaf är inte alla detaljer i avtalet klara eftersom de ännu inte avslöjat vem det blir. Jag tror att detta sköts med tysk noggrannhet (och jag tror också att alla skottar är snåla ;) ) och har rätt goda förutsättningar att lyckas.

2 Och just hamn... så är det väl i hamnstaden Bremerhafen (stavning?) Som all gratisleverans kommer ske. Finns det redan nu tanke på organiserat gruppfrakt till sverige, och vad kostar en plats på bilsläp till exempelvis gbg resp stockholm? Ja, det stämmer med Bremerhaven. Vet inte vad det kostar med frakt, och ja, i FB-gruppen diskuteras det gruppfrakt, men det kan nog bli svårt med tanke på skilda leveranstider och leveransplatser i landet. De säger ju att de kan ordna med frakt och kanske innebär det att de kan köpa in sig på andra tillverkares bilfrakter?

3 kommer alla nödvändiga tillstånd mm dyligt göra att det bara är att betala, skriva köpekontrakt, skaffa vanlig bilförsäkring etc här i sverige? Man får antagligen hantera det som privatimport med registreringsbesiktning osv. Det kostar några få tusenlappar. Försäkring återstår väl att se. Bara att kontakta sitt försäkringsbolag; de har säkert lösningar.

4 samma som ovan men anpassat för leverans i Bremerhaven och körning hem med bilen.? Har inte hört talas om nån sån lösning.

5 Kommer nya supermiljöbiĺepremien a 60kkr även gälla Sono? Det ska den göra. När bilen väl finns att köpa får vi väl se till att uppmärksamma Transportstyrelsen på att den finns så att de kan lägga in den i sin lista över godkända bilar. Det lär bara vara en formalitet eftersom den tillverkas inom EU och därför per automatik är godkänd i Sverige när den är godkänd i Tyskland. Viktigt är att bilen inte registreras på nån annan ägare utan att man själv är första ägare efter tillverkaren.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sono Motors

Inlägg av Mickep »

Kanske inte några svar eftersom de som har lovat en riktigt pangpris är de enda som kan svara.
Skall försöka att inte sprida FUD men det är svårt då det är mycket osäkerhet, fast jag hoppas givetvis att de lyckas då projektet är lovvärt och skulle verkligen ställa de andra tillverkarna i skamvrån (ink tesla) om de lyckas till det priset de sagt.
Det är ju ett crowdfound-at projekt så några garantier att det går i lås har man inte, de har inte ens krocktestat så att få köra den på motorväg har de inte gjort.
Antar att man får göra en gråimport (eller vad det heter) och jag tror knappast de har gjort ett typgodkännande för sverige (ifall det behövs för dragkroken). Vet inte vilka säkerhetsaspekter som finns med i bilen (var finns krockkudden??). Vad den skulle kosta efter alla avgifter att få till sverige är alltså en stor fråga. tveksam till om supermiljöpremien gäller.
Det enda vi vet att de nått sitt mål om 5000 reservationer för att börja förproduktionen.(vad det innebär överlåter jag åt de som är mer insatt).
Om solcell är ekonomiskt försvarbart återstår att se om man tänker att de flesta bilar står i gassande sol på parkeringar och förutom när det snöar så kan de få en del km även på vintern då snön reflekterar ljus bättre.
Hoppas att jerker får sin bil.(verkar vara exakt en sådan som han vill ha)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Antar att man får göra en gråimport (eller vad det heter) och jag tror knappast de har gjort ett typgodkännande för sverige (ifall det behövs för dragkroken).
Den ska ju typas för dragkrok inom EU och då gäller det också Sverige. De ska inte ha nåt eget ÅF-upplägg utan man får privatimportera. Alltså ingen gråimport eftersom det är att importera vid sidan om en generalagent.
Mickep skrev:
Vet inte vilka säkerhetsaspekter som finns med i bilen (var finns krockkudden??).
Det blir naturligtvis krockkuddar!
Mickep skrev:
tveksam till om supermiljöpremien gäller.
Jag har frågat Transportstyrelsen. Bara den uppfyller kriterierna så kommer den att vara berättigad till premien.
Mickep skrev:
Hoppas att jerker får sin bil.(verkar vara exakt en sådan som han vill ha)
Tack! :)
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Får tacka Mickep för svaren och det blev dubbla svar från Jerkers håll får jag väl tacka dubbelt för med. Hehe. ;-)

om vi nu tror, vilket jag gör, att detta går i hamn, så borde alltså det gå bra att hämta upp bilen direkt fråm Bremerhaven. Kanske,nåm extra försäkringsgrejj då den ejmännu har svensk regplåt etc. Men imövrigt så kan man förhoppningsvis notara att frihandeln inom eu gäller. Iaf när den väl är eu-typad vilket ju görs innan leveranserna startar.

Biltransportalternativet tänkte jag exemplifiera med de 2 största städerna för att få ett humm om kostnad som kan gälla många köpare. Typ jag själv tar pendelbussen till gbg och Sono hem efter lite papperspyssel.

Vansklig fråga men Jerker tar förhoppningsvis ej illa vid sig och behöver såklart inte svara... hur många är det som beställt en Sono härifrån sverige, är väl inte bara du map fb gruppen du nämnde innan, och är det någon el några som talar om att backa ur?

Om man beställer nu i denna månad så ges fortfarande 1-4% rabatt på bilens pris, kommer man tror du/ni att kunna få bonusmaluspremien på batteriet också om man köper det? Går ju inte att betala batteriet nu.

Kommer SEK stiga eller sjunka gentemot Euron närmaste året?

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jag har inte kollat detaljer, men nog får man väl inte köra bilen alls i Sverige före registreringsbesiktning? För att den ska vara godkänd för premie får den väl inte ha varit inregistrerad i nåt annat land tidigare och får därmed inte heller köras på vägarna. Detta måste kollas upp bättre. Det har ju stor betydelse för hur krångligt det är att få den inregistrerad här i Sverige.

Vet inte alls hur många som har beställt bilen i Sverige. Inte jättemånga än, skulle jag tro. Men när de kommer hit med provkörningarna så lär det bli fler.

Om du reserverar nu så har det ingen påverkan på premien, så vitt jag kan se. Det är inte ett köp, bara en reservation.

Kommer SEK stiga eller sjunka gentemot Euron närmaste året? Vill du att jag ska svara på det? ;)
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Ja får kollas upp mer detaljer, helt klart! Beställer jag en Sono så kan jag nog inte med att försöka få en annan bil istället som kanske är bättre och eller som kanske kommer tidigare till kund. Har nu en m3 beställning men den får vara kvar, dollarn KAN ju rasa.
Uniti har intressant koncept, men första modellen ut är för lite bil och för mycket mopedbil, iaf när det rör sig i samma ekonominivå som Sono. Och Sono blir en stor bil, eller iaf en riktig bil.typ. haah
Kvar är nissans env200. Intressanr med mycket stor bil och ändå bara dyr som de andra vanliga (Leaf, ZOE, Ionic etc.)

Renault är ute ur leken då de envisats med den där förbannade batterihyran i åratal. Samt att Zoe verkar störa ut laddstolparna på nått konstigt sätt.
IOnic... nja så.överprisad känns den som.
Leaf... för liten bakom ratten, jag är för lång med mina 2 meter.


Haha ja ge du 3 svar på den om euron..... vad du tror, önskar och så slutligen hur det kommer bli. ;-)

MvhPP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Man kan köpa batteriet till Zoen nu. Men de har fortfarande ingen snabbladdning - och naturligtvis ingen dragkrok.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Jag har inte kollat detaljer, men nog får man väl inte köra bilen alls i Sverige före registreringsbesiktning? För att den ska vara godkänd för premie får den väl inte ha varit inregistrerad i nåt annat land tidigare och får därmed inte heller köras på vägarna. Detta måste kollas upp bättre. Det har ju stor betydelse för hur krångligt det är att få den inregistrerad här i Sverige.
Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag har inte kollat detaljer, men nog får man väl inte köra bilen alls i Sverige före registreringsbesiktning? För att den ska vara godkänd för premie får den väl inte ha varit inregistrerad i nåt annat land tidigare och får därmed inte heller köras på vägarna. Detta måste kollas upp bättre. Det har ju stor betydelse för hur krångligt det är att få den inregistrerad här i Sverige.
Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X :)
Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!
Sion-TeslaX.PNG
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sono Motors

Inlägg av bylund »

Om den får tyska exportplåtar direkt, räknas den då som att den varit registrerad och i trafik i Tyskland? Annars är det nog som sagt släp eller biltransport som gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Om den får tyska exportplåtar direkt, räknas den då som att den varit registrerad och i trafik i Tyskland? Annars är det nog som sagt släp eller biltransport som gäller.
Vet inte. Det är sånt som måste redas ut.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X :)
Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!
Borde man inte valt att köra på bilen med fronten fram med tanke på luftmotståndet? Bilen kommer ju backa i 80 km/h...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Sono Motors

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X :)
Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!
Borde man inte valt att köra på bilen med fronten fram med tanke på luftmotståndet? Bilen kommer ju backa i 80 km/h...
Den kanske har bättre luftmotståndsvärden baklänges... (vattendroppe). ;)
Kan ju ha att göra med viktfördelningen. Är den tyngre bak så är det att föredra att backa på den.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag har inte kollat detaljer, men nog får man väl inte köra bilen alls i Sverige före registreringsbesiktning? För att den ska vara godkänd för premie får den väl inte ha varit inregistrerad i nåt annat land tidigare och får därmed inte heller köras på vägarna. Detta måste kollas upp bättre. Det har ju stor betydelse för hur krångligt det är att få den inregistrerad här i Sverige.
Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X :)
Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!
Haha. Ingen ”själv-körning” där inte.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av Arild »

PoloPrinsen skrev:
Nu står ju Sono, Liksom Tesla, för nånting nytt.

Tesla står för accelerationssnabba elbilar med acceptabel räckvidd samt ett eget, FUNGERANDE, laddnätverk. Som exempel. Dyrt men bäst.

Sono står för det miljövänliga, vardagliga, praktiska elbilsalternativet. Dessutom har man toppat upp med att låta ett globalt laddnätverk ingå där den fria laddningen är överallt i solen och helt fri från taggar/kreditkort/koder/kontaktutformningars möjlighet att krångla till det. Söligt men fungerar alltid om solen belyser bilen!

Sonos bil kanske man sommartid kan ladda fullt på en vecka. Kan dom sen få till det för rekordbilliga 20000€ så är de ensamma i en egen liga sett till ekonomin och storleken på bilen.

Och ja, jag är medveten om att man på "solens nätverk" inte åker på en europasemestertur, det sköter den till CCS bundna snabbladdningen om, men att få några tiotals km extra räckvidd per dag kan ju inte vara helt fel. Väl?

MVH PP

Edit stavfningsfel samt att de har nu 5347 st ordrar lagda. Jag har inte lagt någon order men funderar på det då m3 verkar bli för dyr för mig.
Det låter som en bra sammanfattning! Om jag jämför 200.000 kr. för en Sono med nästan 400.000 för liknande elbilar idag, verkar det vara ett klokt val. Eftersom det fortfarande inte produceras några bilar, vill jag först se att produktionen och de första leveranserna kommer igång och därefter vara snabb med att lägga en order. Lite som händelserna kring Teslas M3. MS visade att de kunde skapa en bra bil, sen gick alla "vanliga" ut och lade order på M3.

Om en Sono inte enbart blir betydligt billigare än dagens elbilar har den ju andra intressanta egenskaper.
- Enkel service på nästan alla verkstäder, m.h.a instruktioner på nätet.
- Möjligheten att ladda andra bilar med Typ2! Det är som att ha en "reservdunk" i bilen där du kan hjälpa någon strandsatt på vägen.
- Lättare bil med plastkaross.
- Dragkrok!
- Solceller på bilen under utflykter eller på camping.
- 230V uttag för att ladda dator eller annat. DET saknar de flesta andra bilar. Hantverkare: Se hit!

Idén med solceller PÅ karossen är kanske mer en gimmick än praktiskt. Men ingen anna bil kan idag laddas direkt från solceller. Hur coolt vore det inte att kunna veckla ut solceller så som en rymdkapsel gör för att få inte bara 7m2 runtom bilen, utan 10-15 m2 direkt mot solen!

Det finns de som laddar sin elcykel med solceller på det viset:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Svenssons skrev:
Jag vill bara att man ska vara medveten om vad man får och hur det fungerar. Jag bryr mig inte om någon väljer solceller eller ej som tillval men om man ska prata ekonomi och miljövänligt så är det helt klart bättre att satsa pengarna för solceller till bilen till fast installerade solceller istället. Detta kan man göra även ifall man inte har någon mark. Pengarna kommer då leda till fler solceller, mer genererad solcellsel och avkastning på ens pengar vilket man kan satsa på än mer solceller eller på elbilar.

.
Fast det handlar inte om att välja att sätta solceller på bilen eller på huset. Valet är plåt till bilen eller solceller till bilen.

Finns för många plåthuvuden i bilindustrin redan, gött med ett företag som vågar tänka nytt :D
nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Jerker skrev:
Limbster skrev:
Mossa är ett mycket effektivt sätt att rena diselpartiklar, såg en lång dokumentär om detta och hur landskapsarkitekter i vissa Engelska städer planerade noga med växtligheten för att förbättra luften.

Varför inte solceller på bilen? Gissningsvis för att en viss Elon tyckte det var dåligt. Räkna på det själv.
De säger att deras solceller ger c:a 30 km räckvidd en solig dag. På presentationen av prototyperna som de nu är ute och visar upp så sa Laurin att hans pappa åkte c:a 15 km ToR varje dag till jobbet och lite till vissa dagar. Så han skulle aldrig behövt ladda bilen från nätet utan klarat sig med det som solcellerna ger.

Jag tror att de med solcellerna har hittat nåt som appellerar till vissa målgrupper och gör bilen attraktiv hos dessa. Utvecklingen av den har ju skett i kommunikation med kommande kunder och solceller är nåt som dessa har tyckt varit en viktig sak. Man ska nog se det mer symboliskt än praktiskt. För att kunna dra maximal nytta av solcellerna ska bilen alltid stå i perfekt soligt läge, helst mot en vit vägg eftersom solcellerna de använder även kan dra nytta av reflekterat ljus och då kan de solceller som är på skuggsidan även bli till nytta. Men i Sverige, med bra och dåliga soldagar, korta dagar på vintern etc. Vad kan det bli? I snitt 10 km/dag? Det är 3650 km/år, motsvarar 400-500:- om man laddar hemma. Är det värt merkostnaden för solcellerna? Jag skulle nog hellre lagt pengarna för solceller på annan utrustning på bilen.
Om jag fattat rätt är det 1200 Watt peak effekt som blir installerat, om man står ute bör det åtminstone ge 1000 Kwh på ett år, dvs man sparar cirka 1000 kronor per år. Har man inte tillgång till laddning hemma kommer man kunna spara 2000-5000 tusen per år. Bilen öppnar upp helt andra möjligheter att äga en elbil när du bor i lägenhet och saknar egen laddning.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Om den får tyska exportplåtar direkt, räknas den då som att den varit registrerad och i trafik i Tyskland? Annars är det nog som sagt släp eller biltransport som gäller.
Troligen inte. Att registrera en bil i Tyskland fungerar inte som i Sverige. Den registreras inte centralt utan i den orten där ägaren bor. För att den skall räknas som registrerad måste den alltså registreras i en tysk ort av någon som bor där. Innan detta sker är bilen helt oregistrerad. En central registering som i Sverige finns inte. Man kan avregistrera en bil när som helst. Då existerar den inte längre. Sen kan man registrera den igen och även få nya skyltar om man vill. Förr gjorde folk så med sina sommarbilar och motorcyklar. Men eftersom det är så vansinnigt krångligt införde man säsongsregistrering, dvs fordonet räknas automatiskt som oregistrerat under vissa månader av året.
Tillbaka till ämnet:
Om jag köper en ny bil i Tyskland är den oregistrerad och jag skulle kunna få den oregistrerad om jag skulle vilja. Men det är i vanliga fall bilhandlaren som registrerar den i mitt namn på ett ställe som heter KFZ-Zulassungsstelle. Dessa finns i varje ort som har en egen bokstavskombination på regskylten. Jag kan göra det själv, men det är lite jobbigt och bilhandlarna brukar erbjuda den tjänsten. De har någon form av gräddfil och behöver inte stå i kö i flera timmar. Köper jag däremot en begagnad bil från en privatperson måste jag registrera den själv. Bilen får då oftast nya skyltar. Och oftast får man även välja vilka bokstäver och siffror man vill ha. Om de är lediga förstås. Jag hade alltid TI som bokstäver. ;)
Om man alltså som svensk köper en helt ny bil i Tyskland är den inte registrerad eftersom den inte har någon tysk ägare. Exportskyltar vet jag inte om man kan få på en oregistrerad bil. Jag skulle inte tro det, men jag vet inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sono Motors

Inlägg av bylund »

Det finns väl två varianter på skyltar man kan gå för export också, varav en inte duger i Sverige. Kanske varianten som duger gör att den räknas som registrerad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Det finns väl två varianter på skyltar man kan gå för export också, varav en inte duger i Sverige. Kanske varianten som duger gör att den räknas som registrerad.
Ja, det var kanske så det var. Transportstyrelsen vill väl ha nåt intyg, ursprungskontroll eller vad det nu hette. Och då är det väl det gamla regbeviset eller så. Det var länge sen jag gjorde det. Garbage-collectorn har nog varit farten här... :|
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Så här ser den graf ut som Sono Motors själva har gjort över vad solcellerna ger över året:
SionLaddaSolceller.PNG
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sono Motors

Inlägg av Mickep »

Det var helt acceptabelt. Hur långt åker medelbilisten per dag? (Får se vad det blir i svenska förhållanden).
Vad är räckvidden vid en laddning? Solcellerna degraderad, kan de bytas ut? Har de bestämt storlek på betteri och laddning?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Mickep skrev:
Det var helt acceptabelt. Hur långt åker medelbilisten per dag? (Får se vad det blir i svenska förhållanden).
Vad är räckvidden vid en laddning? Solcellerna degraderad, kan de bytas ut? Har de bestämt storlek på betteri och laddning?
Har för mig 1500 mil för medel bilen

Räckvidden på fullt laddat batteri ska bli 25 mil normal körning

Solcellerna ska kunna bytas (efter en krock kan det bli aktuellt, degradering 25 år och bilen är nog på skroten innan?)

Laddning 50 kw CCS

AC trefas 11kw lutar det åt (trodde först på 22kw men de laddarna är tydligen lite för dyra)

Batteri storlek inte helt bestämt, någonstans 35-40 kwh lutar det åt, dock tydliga med 25 mils räckvidd vid normal körning
nöjd med min Ampera tillsvidare
Skriv svar