19%Jerker skrev:€16000 är ju inkl. tysk moms, om jag fattat det rätt. Hur stor är den tyska momsen?
https://en.wikipedia.org/wiki/Value-added_tax
Moderator: Redaktion
19%Jerker skrev:€16000 är ju inkl. tysk moms, om jag fattat det rätt. Hur stor är den tyska momsen?
Fast det har väl inget med premien att göra. Man får väl premien oavsett om man hyr eller inte?Jerker skrev:Man kan ju få hyra batteriet, men det kostar ju bara c:a 40.000, så man får ju det gratis tack vare premien, så det lönar sig faktiskt inte alls att hyra batteriet.
Nja premien blir väl lite lägre om man köper utan batteri?bylund skrev:Fast det har väl inget med premien att göra. Man får väl premien oavsett om man hyr eller inte?Jerker skrev:Man kan ju få hyra batteriet, men det kostar ju bara c:a 40.000, så man får ju det gratis tack vare premien, så det lönar sig faktiskt inte alls att hyra batteriet.
Men det är så att man kan inte få mer än 25% av köpeskillingen i miljöbilspremie. Så om du köper den för 200000 inkl batteri så får du 50000 i miljöbilspremie och betalar 150000.bylund skrev:Fast det har väl inget med premien att göra. Man får väl premien oavsett om man hyr eller inte?Jerker skrev:Man kan ju få hyra batteriet, men det kostar ju bara c:a 40.000, så man får ju det gratis tack vare premien, så det lönar sig faktiskt inte alls att hyra batteriet.
Jo, du har helt rätt i det!Leo skrev:Nja fast prova att sälj bilen "utan batteri". Det kan ju vara så att 2:a värdet för bilar med hyrt batteri är avsevärt lägre än de med köpt batteri så att det uppstår en merkostnad där också.
Dvs att det du "sparat" initialt på att bara hyra batteriet förlorar du på en avsevärt större värdeminskning på själva bilen. Personligen tror jag att det är så att begagnatköparen vill äga hela bilen då den fallit i värde utan att behöva fortsätta hyra ett dyrt batteri för alltid. Även om Renault har lite lustigt med olika garantier på batteriet beroende på om det är köpt/hyrt osv.
BMW som bygger en €20,000 elbil (inkl batteri) åt någon annan?!Jerker skrev:Nu hittade jag information om att mycket av tekniken är hämtad från BMW i3. Så det blir väl isf BMW som får äran att bygga bilarna.
TiborBlomhall skrev:BMW som bygger en €20,000 elbil (inkl batteri) åt någon annan?!Jerker skrev:Nu hittade jag information om att mycket av tekniken är hämtad från BMW i3. Så det blir väl isf BMW som får äran att bygga bilarna.
Tillåt mig försiktigt lägga mig ner på golvet, ta ett djupt andetag och rulla runt och asgarva en kvart.
Jag har ännu inte skrivit nåt, för jag har inte rett ut den detaljen än, men jag ska skriva och fråga. Enligt det de sagt så verkar det som att karossen helt är i polykarbonat och folierad. Över solcellerna ligger genomskinlig polykarbonat. De har uttryckligen sagt att det inte finns några detaljer som ska lackeras vilket sänker kostnaden.MangeT skrev:Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
Billiga standarddelar återstår att se. Om de ska köpa dem från BMW spricker nog kalkylen snabbt.MangeT skrev:Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
Nej, från BMW blir det knappast. Jag hörde i nån video att det kommer att ta delar från typiska underleverantörer till de stora biltillverkarna som har egenutvecklade produkter, t.ex. Bosch. Jag skrev om ett sånt exempel i den här tråden:Klintan skrev:Billiga standarddelar återstår att se. Om de ska köpa dem från BMW spricker nog kalkylen snabbt.MangeT skrev:Låter som en bil som blir riktigt billig att underhålla då service troligtvis blir när det behövs och inte med speciella intervall. Om det dessutom är billiga standarddelar blir det ännu bättre. Blir väl lite mindre kolfiber än i I3 dock?
Jag är rätt skeptisk till sådana här startups, som satsar mer på sociala medier än ingenjörer. Innan jag går in vill jag se en ordentlig kalkyl på hur de ska kunna utveckla och producera denna bil. Finns det någon realistisk kalkyl?