Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Sono Motors

Inlägg av Hammar »

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Hammar skrev:
Tycker hon är lite negativ för den här lösningen.

Varför dissa Sono Motors?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

TeslaTissel skrev:
Tycker hon är lite negativ för den här lösningen.

Varför dissa Sono Motors?
Tycker hon hade många bra poänger.
* Priset var en stor del av framgången.
* 2020 kommer det finnas många andra välkända tillverkare som har konkurrenskraftiga bilar i samma prisområde.
* Udda lösningar kan kräva dyrt underhåll.
Jag tror tyvärr inte SM kommer lyckas få in det kapital som krävs för att få igång en serieproduktion, att mörka den nödvändiga prishöjningen innan de lanserade senaste finansieringsrundan på Seedrs nyligen har retat upp många.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Nu är jag varken expert på bilindustrin eller företagsekonomi generellt, men jag förutsätter att det är inte enbart en enda detalj (battericellernas inköpspris) som påverkat Sonomotors totala priskalkyl och därför tvingat dom till en såpass stor prisjustering på batteripriset.

Här är lite saker/detaljer som BÖR vara enkla att kapa kostnader inom;

Byggdelar i form av enklare;
delat baksäte (ej 3 stolar).
Enbart manuellt justerbara framstolar
Skippa den bekväma elfönsterhissen på passagerarsidan fram (veva manuellt på förarsidan klarar alla av redan idag om man vill.
Skippa fönsterhissar helt där bak. antingen öppningsbar ruta i bakkant ala VW up ELLER skjutlucka ala rallybilar.
Innertaket (som inte fick vara genomskinligt OCH mönstrat tydligen)... spänn fast nån svart enkel tygbit där mha kardborre så löses det billigt samt att man kan ta bort det om man vill det.
Ta bort valet krok eller ej krok, montera en fälbar variant på alla bilar. Resulterar i att det ej finns någon variation alls i produktionen, linan kan köra maximalt enkelt o fort.
Hjulen; minska fälgdiametern med en eller ett par tum om ok pga bromsok mm och gå istället upp i däcksprofil.
Ratten, välj en enkel modell där enbart tuta och farthållarens funktioner styrs, inget mer som kostar.
Rattlås, skippa det mekaniska rattlåset helt.

Administrering;
skippat valet av dragkrok, det minskar adm tid både gentemot slutkunderna samt till underleverntörerna som då har samma summa delar att skicka till fabriken då alla bilar har drag inkluderat. Fällbart drag alltså på alla bilar.

Skippa de INTE vitala delarna av programmeringen av bilen o dess appar mm mm. Förbered bilarna för OTA istället.
Programmera de ovitala delarna i samband med en ev andra serie bilar förbereds/tillverkas och ta kostnaden lite senare mao.

Sluta överarbeta redan klara/fungerande funktioner och detaljer.

Det var lite som jag kom på när jag snabbspånade lite...
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Priset för tillverkning motsvarar inte alltid kostnaden för tillverkning. När jag jobbade med bilstolar så visade det sig att det är billigare att utrusta bilar med eljustering än manuella spakar och justeringar.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

LarsL skrev:
Priset för tillverkning motsvarar inte alltid kostnaden för tillverkning. När jag jobbade med bilstolar så visade det sig att det är billigare att utrusta bilar med eljustering än manuella spakar och justeringar.
Aha, där ser man... och iaf jag lärde mig nått nytt, tack!
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Klintan skrev:
TeslaTissel skrev:
Tycker hon är lite negativ för den här lösningen.

Varför dissa Sono Motors?
Tycker hon hade många bra poänger.
* Priset var en stor del av framgången.
* 2020 kommer det finnas många andra välkända tillverkare som har konkurrenskraftiga bilar i samma prisområde.
* Udda lösningar kan kräva dyrt underhåll.
Jag tror tyvärr inte SM kommer lyckas få in det kapital som krävs för att få igång en serieproduktion, att mörka den nödvändiga prishöjningen innan de lanserade senaste finansieringsrundan på Seedrs nyligen har retat upp många.
Tyvärr har du nog ganska rätt Klintan, att få igång serieproduktionen kommer vara nålsögat. Kommer bilen bara i produktion till tidigt/mitten 2020 tror jag tillräckligt många kommer se fördelar med solpaneler, eldelning och dragkrog för att bilen ska sälja tillräckligt. Inte riktigt bilen för massan nu utan snarare för preppern och miljömuppen.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Ja, tiden är enormt kritisk naturligtvis. Varken de traditionella tillverkarna eller kineserna få ha kommit med billiga bilar på bredfront om de ska lyckas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Det beror ju på hur de andra billiga bilarna ser ut när de kommer. Det som gör att jag fortfarande håller fast vid Sono Sion är en rad väldigt genomtänkta och praktiska detaljer som inte alltid behöver kosta särskilt mycket men ändå förhöjer bilens värde och användbarhet väldigt mycket.

Jag tänker t.ex. på de delbara fällbara sätena som ger en plan lastyta. Ta Zoe som jämförelse, t.ex. Det är inte delbart ryggstöd och det blir inte en plan yta. Man kan få lite mer utrymme genom att ta loss ryggstödet, men hur praktiskt är det? Zoe och Sion är ungefär lika långa, ändå har Sion enormt mycket större och bättre disponerat bagageutrymme. Zoen är helt enkelt slarvigt konstruerad, och då försöker jag ändå uttrycka mig på ett smickrande sätt om Zoens konstruktörer.

230V-uttag är ju en väldigt praktisk detalj, och att de kommer att ge den drag är lysande! Hur många billiga kinesiska bilar kommer att ha det, tro?

Även om det släpps fler ungefär lika billiga bilar på marknaden samtidigt med Sion så skulle jag bli förvånad om det är nån som är lika genomtänkt, och då är det en konkurrensfördel för Sion.
Snorre Sturlasson
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 dec 2018 17:49

Re: Sono Motors

Inlägg av Snorre Sturlasson »

Sono Sion har nu passerat 9000 reservationer.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nu har det reserverats 9007 Sono Sion. Den höga reservationstakten under hösten har successivt avtagit från en topp på nästan 200 reservationer/per vecka till knappt 50. Många spådde att det skulle passera 10000 före årsskiftet, men så blir det inte.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Fått uppfattningen att Tyskarna (med fler) verkar blivit besvikna på batteristorlek som verkar helt bestämt till 35 Kwh (netto eller brutto vet jag inte). Höjt pris på batteriet. Samt att det inte är klart med vem som ska bygga bilen.

Givet dagens olika alternativ till elbilar, hade Sono Sion funnits att köpa för de cirka 260 tusen minus senare 60 tusen miljöbonus så hade jag köpt direkt med de specifikationerna de angivit.

Hoppas verkligen de lyckas få igång serieproduktion och detta innan 2019 är slut.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Ja der är glädjande att de hat kommit upp i 9000 beställningar, men som du också nämner så är beställningstakten betydligt lägre nu efter deras prisjustering på batteripacket.
Hur verkar det vara med monteringsfabriken,är det klart vilken det blir snart månntro? Känns som att klockan är en viktig motståndare i Sonomotors fall. Typ. De bör verkligen inte bli ytterligare förseningar känns det som.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

De har utan tvekan haft förhandlingar länge med någon som ska tillverka bilen, problemet är säkert priset på tillverkningen som de inte riktigt får ihop är min gissning, alternativt är det löst nu med högre batteripris och vi får snart info om tillverkningsfabrik.

Tydligen kom det information om att man kommer kunna få tillbaka reservationsavgiften om man vill nu, var bara på Tyska så lite osäker. En minskning av reservationer är nog att vänta under en period.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

De har inte berättat än vem som ska sköta tillverkningen.

Antalet reservationer per vecka har gått ner sakta sen peaken i mitten av hösten, så man ser inte nån förändring som kan relateras till prishöjningen, faktiskt. Det är snarare så att de har minskat stadigt med avståndet till senaste provkörningsturnén.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Så här ser kurvan ut.
Sono reservationer.PNG
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Jerker skrev:
De har inte berättat än vem som ska sköta tillverkningen.

Antalet reservationer per vecka har gått ner sakta sen peaken i mitten av hösten, så man ser inte nån förändring som kan relateras till prishöjningen, faktiskt. Det är snarare så att de har minskat stadigt med avståndet till senaste provkörningsturnén.

Jag menar att det tyvärr finns en risk för att vi kommer se under 9000 reservationer nästa vecka :cry:

Hoppas du har rätt med provkörningen
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Sono Sion – reklamfilm

Första gången vi ser ett tydligt budskap mellan elbil och framtid!
Spontant blir jag jätteglad att en biltillverkare vågar ta det här steget!!

”Varning klippet innehåller reklam”, känns inte viktigt här. Klippet visar ju att det går att tänka på framtida generationer, att boendet inte nödvändigtvis skall kräva mer av vår omgivning och att vi verkligen KAN leva klimatsmart! Heja Sono Motors.
”Made in Germany, is Great again”! ;^)

Enligt uppgifter är det för närvarande ca: 9.0051 reservationer på modellen.
Länk: http://vuef.se/sono-sion-reklamfilm/

Skärmavbild 2018-12-26 kl. 15.39.56.png
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Sono Motors

Inlägg av zyax »

Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Tyvärr är videon gammal och mycket av infon om bilen är ändrad sedan dess.

T.ex.:
Nu vet vi att det blir framhjulsdrift.
Bilen blir c:a 10 cm längre
Det blir inget glastak med genomsikt. Förbjudet inom EU om det är mönstrat.
35 kWh
Priset höjt från €20000 till 25.500
Inte 3 separata ryggstöd bak utan konventionell 2+1-delning.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
Elbilist sedan 2014
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Sono Motors

Inlägg av Henrik Torphammar »

Klintan skrev:
Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
FC är ett skämt
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev:
Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
Ja, de fick det att låta som att man aldrig skulle behöva ladda bilen med kabel. Men då har man väldigt liten körsträcka per dag.

Ja, de som gör Fully Charged är ju inte journalister och är inte tränade i kritiskt tänkande (vilket iofs många yrkesverksamma journalister inte heller är) utan de är bilentusiaster.

En annan sak som jag tycker är märkligt är att de väntade flera månader med att publicera videon.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Sono Motors

Inlägg av ochso »

Henrik Torphammar skrev:
Klintan skrev:
Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
FC är ett skämt
Jag tycker FC är riktigt bra. De sätter fokus på elektrifieringen på ett lättsamt och underhållade sätt. De har passerat 50 miljoner visningar och har garanterat inspirerat väldigt många människor att skaffa elbil eller i alla fall låta bli att köpa ny avgasbil.

Deras uppgift är att ge människor/produkter uppmärksamhet och att låta folk tala till punkt.

Kritiska frågor är det upp till andra att ställa, det är dessutom inte orimligt att överlåta lite kritiskt tänkande till tittarna, särskilt inte med tanke på hur många infallsvinklar som finns bland kommentarerna på yt.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Grimlos »

FC är ett skämt
Jag tycker FC är riktigt bra. De sätter fokus på elektrifieringen på ett lättsamt och underhållade sätt. De har passerat 50 miljoner visningar och har garanterat inspirerat väldigt många människor att skaffa elbil eller i alla fall låta bli att köpa ny avgasbil.

Deras uppgift är att ge människor/produkter uppmärksamhet och att låta folk tala till punkt.

Kritiska frågor är det upp till andra att ställa, det är dessutom inte orimligt att överlåta lite kritiskt tänkande till tittarna, särskilt inte med tanke på hur många infallsvinklar som finns bland kommentarerna på yt.
Instämmer. De medverkade klart till att jag och sambon blev intresserade av elfordon och grön elproduktion och i slutändan inskaffade vår Leaf.

Det finns ett annat bra program med fokus på elfordon som har en värd med betydligt mer analys och kritiskt tänkande, Transport Evolved. Snarare än att vara motpoler så kompletterar de varandra.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Skriv svar