Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Sono Motors

Inlägg av Tars »

Råkade förbeställa en.
Kommer passa mina föräldrar alldeles ypperligt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Tars skrev:
Råkade förbeställa en.
Kommer passa mina föräldrar alldeles ypperligt.
:D :D Visst är det lätt gjort? Jag hatar varje gång det händer!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Tars skrev:
Råkade förbeställa en.
Kommer passa mina föräldrar alldeles ypperligt.
:D :D Visst är det lätt gjort? Jag hatar varje gång det händer!
Hur många Sono har du hunnit förbeställa hittills?

;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Tars skrev:
Råkade förbeställa en.
Kommer passa mina föräldrar alldeles ypperligt.
:D :D Visst är det lätt gjort? Jag hatar varje gång det händer!
Hur många Sono har du hunnit förbeställa hittills?

;)
Haha, nja, jag hade i tanken att beställa fler och överlåta till mindre förståndiga personer i min närhet när väl verkligheten kommit ikapp dem. Men jag lyckades hålla mig. Det får räcka med en Tesla 3 och en Sion. Det är vad min tämligen begränsade ekonomi skulle mäkta med.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Nu vet man ju inte hur det kommer bli vid själva leveransen/köpet, men efter att ha kollat på Sonomotors sida om Sion så ser det inte ut att vara aktuellt i nuläget med fälgar designade för lång räckvidd i åtanke.
Vad tror ni andra, blir det srandartaktiga fälgar (5-ekrade med modernt, tufft utseende... typ...)? Eller kan de måhända finnas på eller som tillval ett par aerofälgar för minimalt luft- och rullmotstånd?

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

De fälgar som finns på prototyperna kommer inte användas. De har gått ut med att däck och fälg kommer att väljas med utgångspunkt på ekonomi och räckvidd.

Jag tror på 15-16 tums ganska standard fälg, troligen någon plast grej som minskar luftmotståndet.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Än så länge är inget klart när det gäller någon utrustning. Fram- eller bakhjulsdrift är inte bestämt än. Den senaste tiden har de haft livesändningar på Facebook där de diskuterar viktiga frågor som USB-A eller USB-C uttag, storlek på bildskärm, om det ska vara knappar eller enbart touchskärm (inget av detta är bestämt än). Härom dagen var det en ny livesändning där de informerade om att de har snålspolande toaletter och källsorterar på kontoret. Utvecklingen är för närvarande hemlig, men de ger sig ut på en ny turné med konceptbilarna för att dra in mer förbokningar. Jag väntar med att lägga in en bokning till de har presenterat något mer konkret.
Ni som kan tyska kan även kolla in https://www.goingelectric.de/forum/sono-motors-sion/ - de är rätt uppdaterade med info, så gott det går.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Klintan skrev:
Än så länge är inget klart när det gäller någon utrustning. Fram- eller bakhjulsdrift är inte bestämt än. Den senaste tiden har de haft livesändningar på Facebook där de diskuterar viktiga frågor som USB-A eller USB-C uttag, storlek på bildskärm, om det ska vara knappar eller enbart touchskärm (inget av detta är bestämt än). Härom dagen var det en ny livesändning där de informerade om att de har snålspolande toaletter och källsorterar på kontoret. Utvecklingen är för närvarande hemlig, men de ger sig ut på en ny turné med konceptbilarna för att dra in mer förbokningar. Jag väntar med att lägga in en bokning till de har presenterat något mer konkret.
Ni som kan tyska kan även kolla in https://www.goingelectric.de/forum/sono-motors-sion/ - de är rätt uppdaterade med info, så gott det går.
Danke!

Det funkar för mig!

Hepp!
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Uppdaterar härmed antalet förbeställda Sion från Sonomotors. 7052st är man uppe i nu. Som det set ut så tippar jag på att man kommer fått in över 8000 förbeställningar innan året är slut. Om inget drastiskt sker så att dels antalet som är medvetna om alternativet ökar ordentligt eller att andelen som lägger en order ökas.

Vore riktigt kul om man iaf på allvar närmar sig siffran 10000 innan det är helt slutförhandlat om priserna till leverantörerna och montören. Det borde hjälpa till att kunna pressa priset alternativt höjja marginalerna en smula om man har avsevärt fler än de 5000 som man har haft som mål/krav innan produktion skall startas.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jag tror att de når 10000 till årsskiftet. Nu är de på provkörningsturné igen och antalet reservationer per vecka har börjat öka igen. Bilen har också fått mycket press på sistone och iaf i Tyskland tror jag att den har brutit igenom ytan och blivit relativt känd. Samtidigt börjar internationell press skriva om bilen och den får positiv uppmärksamhet. Ska bli intressant att se vart detta leder! Faktum är att ju fler reservationer desto större chans att bilen verkligen kommer i produktion.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Det vore väldigt kul om du har rätt i den beställningsökningen,skulle säkert innebära flera rejäla fördelar vad gäller produktionen framöver. Det vore både bra och kul med stadigt ökande veckotakt så att de ser att ett rejält intresse från kundernas sida verkligen finns. Antar att en "bra" intressetakt/beställningstakt vore en takt lika med eller rentav strax över en av linornas normala kapacitet hos den tilltänkta slutmontören. OM man sen skulle besluta sig för att köra kontinuerlig produktion.

Kan dom hålla priset som utlovat till slutkund och inget vitalt faller bort från nuvarande spec så tror jag att detta blir av. Och leder till mer eller mindre serieproduktion. De traditionella biltillverkarna kommer ej att priskonkurrera än på flera år i denna prisklass och funktionsklass med tillräckligt stort antal bilar för att riskera att "mätta ut" någon annan. Dvs det kommer vara elbilsbrist inom detta segmentet flera år framöver. Tror jag alltså. Ev kan batteribrist bli ett problem för Sonomotors med, inte bara andra fabrikörer.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sono Motors

Inlägg av Mickep »

Tror också det är bra om de växer organsikt.
Får de hybris och tar emot miljontals ordrar (ja, överdriver för retorisk effekt!) så kommer de gå in i väggen och konkursa. Bättre att de växer långsamt i den takt de klarar av och anställer och gör investeringar/avtal med ekonomisk måtta. Tror inte någon (förutom dacia) kan matcha deras pris ändå.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av G F »

Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

G F skrev:
Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion. 8-)
Jag är inte det minsta avundsjuk! :shock:
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

G F skrev:
Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion. 8-)
Kolla hur de är försäkrade. Såg en fråga på Facebook till Sono motors om vad det var för självrisk vid provkörning. Svaret var att de kör på privat mark. Som att det hjälper om något händer?
Elbilist sedan 2014
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Klintan skrev:
G F skrev:
Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion. 8-)
Kolla hur de är försäkrade. Såg en fråga på Facebook till Sono motors om vad det var för självrisk vid provkörning. Svaret var att de kör på privat mark. Som att det hjälper om något händer?
Skulle det bli mindre skador om man är försäkrad eller på vilket sätt skulle en försäkring hjälpa? I Sverige går det normalt inte att försäkra fordon som inte är vägregistrerade och troligen är det liknande i Tyskland. Gissar att fordonen inte är försäkrade för att det helt enkelt inte går, visst kan det sys ihop någon speciallösning men premien kommer att vara så pass hög att det hela blir meningslöst, lite som att försäkra sin racing bil.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Limbster skrev:
Klintan skrev:
G F skrev:
Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion. 8-)
Kolla hur de är försäkrade. Såg en fråga på Facebook till Sono motors om vad det var för självrisk vid provkörning. Svaret var att de kör på privat mark. Som att det hjälper om något händer?
Skulle det bli mindre skador om man är försäkrad eller på vilket sätt skulle en försäkring hjälpa? I Sverige går det normalt inte att försäkra fordon som inte är vägregistrerade och troligen är det liknande i Tyskland. Gissar att fordonen inte är försäkrade för att det helt enkelt inte går, visst kan det sys ihop någon speciallösning men premien kommer att vara så pass hög att det hela blir meningslöst, lite som att försäkra sin racing bil.
Även när man kör racing har man försäkring, motorsportförsäkring. Utan den släpps du inte in på banan. Skada på tredje man kan bli dyrt annars.
Med tanke på hur många provkörningar de genomför borde de ha en försäkring och villkoren klara vid det här laget. Risken att något händer måste ju finnas.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sono Motors

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
G F skrev:
Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion. 8-)
Jag är inte det minsta avundsjuk! :shock:
Ja Holland är trevligt :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Klintan skrev:
Limbster skrev:
Klintan skrev:
G F skrev:
Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion. 8-)
Kolla hur de är försäkrade. Såg en fråga på Facebook till Sono motors om vad det var för självrisk vid provkörning. Svaret var att de kör på privat mark. Som att det hjälper om något händer?
Skulle det bli mindre skador om man är försäkrad eller på vilket sätt skulle en försäkring hjälpa? I Sverige går det normalt inte att försäkra fordon som inte är vägregistrerade och troligen är det liknande i Tyskland. Gissar att fordonen inte är försäkrade för att det helt enkelt inte går, visst kan det sys ihop någon speciallösning men premien kommer att vara så pass hög att det hela blir meningslöst, lite som att försäkra sin racing bil.
Även när man kör racing har man försäkring, motorsportförsäkring. Utan den släpps du inte in på banan. Skada på tredje man kan bli dyrt annars.
Med tanke på hur många provkörningar de genomför borde de ha en försäkring och villkoren klara vid det här laget. Risken att något händer måste ju finnas.
Motorsportförsäkring gäller människan inte fordon, man är inte ersättningsskyldig till tredje eller andra part även om man själv orsakat allt (om de inte ändrat reglerna sedan jag tävlade för några år sedan, i så fall blev mitt exempel fel.)
Såklart är allt förenat med risker man gör, men att hålla på och jaga försäkringar på ett extremt låg riskprojekt till höga summer känns som typiskt dåligt investerade pengar och tid.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av G F »

Oj :o
Kom precis hem från innebandyn, det var många som tydligen sett min enkla mening.

Jag ska ställa frågorna om försäkring till Sono när jag ändå är där. Men i första hand är det bilen i sej som är intressant. :geek:
Här i Sverige kommer jag att enbart trafikförsäkra alternativt halvförsäkra, om det blir någon Sion för min del.

Ja Holland är trevligt men det blir bara en kort utflykt dit för provkörningen. Vi ska till Belgien o jobba o sedan vidare ner på lite elbils-vinresa i Frankrike. Som är ett mycket trevligt semesteralternativ till att flyga till långt borta landet, som man ju ska försöka dra ner på. :mrgreen:

Jag lovar lägga upp min upplevelse av Sion så fort jag bara får en möjlighet till det. 8-)
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Kom just på att Jerker här på forumet sitter 7nne med massa info om just Sion,, kanske han vet mer i försäkringsfrågan. Skulle ej förvåna mig. Själv har jag mest koll på att volvos s60 är dyr att köra runt med både försäkringsmässigt och skattemässigt. Hjälper ju föfa här o nu. Provkörningarna sker ju på privat, kanske kan det även klassass som inhängnat område. Då behöver man väl i lagens mening ej ha körkort ens för att framföra fordonet (om det sker i sverige, andra länders specialundantag vet jag inget om). Då bör hemförsäkring etc kicka in om det händer nått. Här hemma alltså, annat land annan lag.(?).

Oavsett så skulle jag verkligen undvika att vara i närheten av någon form av prestandagräns på ett fordon vid en prototyp/förserie-provkörning.

ABS/krockkuddar mm behöver nog inte finnas, skulle inte förvåna mig om bilbälte modell rullbälte behövs ens, uran bara någon form av bälte som håller kvar en vid ev krock. Tänk gamla näsran ojusterbara blten från 60/70talet. Typ. (att kunden vill ha tryggherskänslan av modernt trepunkts ruĺlbälte gör bog att många väljer det trots man måste justera in vinkeln noga på rulldeĺen.

Jättekul förresten att beställningstakten är så bra med drygt beståĺningar i veckan! 7165 st förbeställningar är man uppe i denna vecka!

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

PoloPrinsen skrev:
Kom just på att Jerker här på forumet sitter 7nne med massa info om just Sion,, kanske han vet mer i försäkringsfrågan. Skulle ej förvåna mig. Själv har jag mest koll på att volvos s60 är dyr att köra runt med både försäkringsmässigt och skattemässigt. Hjälper ju föfa här o nu. Provkörningarna sker ju på privat, kanske kan det även klassass som inhängnat område. Då behöver man väl i lagens mening ej ha körkort ens för att framföra fordonet (om det sker i sverige, andra länders specialundantag vet jag inget om). Då bör hemförsäkring etc kicka in om det händer nått. Här hemma alltså, annat land annan lag.(?).

Oavsett så skulle jag verkligen undvika att vara i närheten av någon form av prestandagräns på ett fordon vid en prototyp/förserie-provkörning.

ABS/krockkuddar mm behöver nog inte finnas, skulle inte förvåna mig om bilbälte modell rullbälte behövs ens, uran bara någon form av bälte som håller kvar en vid ev krock. Tänk gamla näsran ojusterbara blten från 60/70talet. Typ. (att kunden vill ha tryggherskänslan av modernt trepunkts ruĺlbälte gör bog att många väljer det trots man måste justera in vinkeln noga på rulldeĺen.

Jättekul förresten att beställningstakten är så bra med drygt beståĺningar i veckan! 7165 st förbeställningar är man uppe i denna vecka!

Mvh PP.
Nej, just om försäkringen vet jag inget. Bilarna får ju alltså inte köras annat än i inhägnat område, så det är väl samma bestämmelser som gäller för andra fordon som används på det sättet. Har man inte sånt med vissa tävlingsbilar? Då finns det antagligen särskilda försäkringar som täcker det som behövs. Antagligen så är såna bilar undantagna från kravet på trafikförsäkring eftersom de inte förväntas möta andra bilar, men skada på person och annat kan ju uppkomma. Kanske finns det speciella försäkringar för testkörningsbilar? Jag vet inte.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Det finns ju inget lagkrav på försäkring, men vad är det för ansvar på föraren om något händer? Får föraren ersätta prototypen och eventuella personskador?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Fast när det handlar om tex folkrace så måste man ju ha licens för att deras försäkring skall gälla vid tävlingar. Inget krav på körkort.
Där gäller alltså licensen, ev även med krav på giltigt medlemskap (årlig medlemsavgift betald till en klubb) för att det skall vara tillåtet att få starta i en tävling. Det är drygt 20 år sen jag höll på med folkrace så ev felminne eller ev regeländring kan ha skett.

Vid Bankörning har jag för mig att arbetskollegor som pysslade med sånt betalade en separat försäkring för det. Eller nått tillägg till vanliga F.bolaget.

Vanlig bilprovkörning så har ju bilhandlarn sina specialskyltar ännu väl? Då är de det avtalet som gäller.

Borde vara nått liknande vid provkörningsevent att handlarn/arrangören står för att ordna försäkring som täcker in olyckor etc. Inte publik/åhörare.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av Arild »

G F skrev:
Oj :o
Kom precis hem från innebandyn, det var många som tydligen sett min enkla mening.

Jag ska ställa frågorna om försäkring till Sono när jag ändå är där. Men i första hand är det bilen i sej som är intressant. :geek:
Här i Sverige kommer jag att enbart trafikförsäkra alternativt halvförsäkra, om det blir någon Sion för min del.

Ja Holland är trevligt men det blir bara en kort utflykt dit för provkörningen. Vi ska till Belgien o jobba o sedan vidare ner på lite elbils-vinresa i Frankrike. Som är ett mycket trevligt semesteralternativ till att flyga till långt borta landet, som man ju ska försöka dra ner på. :mrgreen:

Jag lovar lägga upp min upplevelse av Sion så fort jag bara får en möjlighet till det. 8-)
Jag är, som Jerker, väldigt nyfiken på allt om bilen. Jag vet att de bara har ett par prototyper för provkörningen och för väntar mig att de har många glipor och mycket gnissel.

Bilen i sig verkar spännande och på många punkter helt unik. Jag blir dock lite avskräckt av en helt ny bil från utvecklare utan erfarenheter från branschen.
- Hur kommer de att sköta garantiåtaganden?
- Hur tar de hand om barnsjukdomar utan egna serviceverkstäder? Digital manual till trots.

Hoppas få läsa en spännande rapport när du varit där.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Skriv svar