Sono Motors
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Sono Motors
Tysk biltillverkare lägger produktion i Sverige hos ett Kinesiskt företag..
I vilket fall jättekul för Trollhättan!
I vilket fall jättekul för Trollhättan!
Re: Sono Motors
Det är en liten värld...BEV[e-Rage] skrev:Tysk biltillverkare lägger produktion i Sverige hos ett Kinesiskt företag..
I vilket fall jättekul för Trollhättan!
Re: Sono Motors
11 kW ut från batteriet. Det gör ju att den här bilen blir ett komplett backup system för huset.Power To Go
Thanks to biSono, the bidirectional charging technology, you can use your Sion as mobile energy storage wherever you are. While camping, on the construction site, or simply at home. A regular household plug can be used to power all common electronic devices with up to 3.7 kW. The car can deliver even more power when using a Type 2 plug, powering high-voltage devices with up to 11 kW.
Re: Sono Motors
Exakt! Dessutom 230V/16A uttag, ett i bagaget och ett i fronten. Det gör bilen till en perfekt campingbil. Den står i solen och laddar sig själv och man kan driva diverse hushållsmaskiner med el från bilens uttag.LarsL skrev:11 kW ut från batteriet. Det gör ju att den här bilen blir ett komplett backup system för huset.Power To Go
Thanks to biSono, the bidirectional charging technology, you can use your Sion as mobile energy storage wherever you are. While camping, on the construction site, or simply at home. A regular household plug can be used to power all common electronic devices with up to 3.7 kW. The car can deliver even more power when using a Type 2 plug, powering high-voltage devices with up to 11 kW.
Re: Sono Motors
35kwh 11kw för runt 250 papp. Det är ju rätt bra pris för batteribackup till huset. Finns den med väggfäste?
Re: Sono Motors
Glöm inte att den har solceller inbyggda också!bullen skrev:35kwh 11kw för runt 250 papp. Det är ju rätt bra pris för batteribackup till huset. Finns den med väggfäste?
Re: Sono Motors
Sommarstuga OFF-grid + Sono låter som en plan för några.Jerker skrev:Glöm inte att den har solceller inbyggda också!bullen skrev:35kwh 11kw för runt 250 papp. Det är ju rätt bra pris för batteribackup till huset. Finns den med väggfäste?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Sono Motors
Den är ju bättre än stationärt batteri för det går ju att åka till en snabbladdare och fylla på om inte solcellerna räcker till.
Re: Sono Motors
Jag har nu varit och provkört Sion i Trollhättan vid NEVS fabrik.
Själva provkörningen är ju tämligen ointressant för mig som van elbilist och för att detta fortfarande är de gamla prototyperna som ju ändå kommer att skilja sig en hel del från produktionsbilen. Men jag kunde ställa lite fler frågor och jag försökte grotta lite i det här med dragkroken och det fanns en kvinna där som var lite mer kunnig i det rent tekniska kring den. Hon sa att de 750 kg som de i dagsläget uppger som max dragvikt gäller obromsat EU-släp. De har ännu inte bestämt hur mycket den kommer att få dra när det gäller bromsade släp. Det kan de inte göra förrän efter att de genomfört fysiska krocktester (till skillnad från datorsimulationer). Först efter det kan de sätta dragvikten för bromsade släp. Vad gäller motorns och batteriets kapacitet är det inga problem att dra tyngre släp, utan det är säkerhetsaspekterna som styr detta. Så det kan mycket väl bli så att bilen får dra tyngre bromsade släp.
Själva provkörningen är ju tämligen ointressant för mig som van elbilist och för att detta fortfarande är de gamla prototyperna som ju ändå kommer att skilja sig en hel del från produktionsbilen. Men jag kunde ställa lite fler frågor och jag försökte grotta lite i det här med dragkroken och det fanns en kvinna där som var lite mer kunnig i det rent tekniska kring den. Hon sa att de 750 kg som de i dagsläget uppger som max dragvikt gäller obromsat EU-släp. De har ännu inte bestämt hur mycket den kommer att få dra när det gäller bromsade släp. Det kan de inte göra förrän efter att de genomfört fysiska krocktester (till skillnad från datorsimulationer). Först efter det kan de sätta dragvikten för bromsade släp. Vad gäller motorns och batteriets kapacitet är det inga problem att dra tyngre släp, utan det är säkerhetsaspekterna som styr detta. Så det kan mycket väl bli så att bilen får dra tyngre bromsade släp.
Re: Sono Motors
Hoppas de har designat infästningen så att den kan hantera riktigt ordentliga vikter då. 1500 till 2000 kg hade varit sjukt bra! Hoppfullt!
Re: Sono Motors
Krocktester för att sätta dragvikt var något nytt. Det borde gå att räkna fram?
De prover som görs för att få en dragkrok godkänd på Model S i Tyskland ska ju förhoppningsvis inte vara förstörande.
De prover som görs för att få en dragkrok godkänd på Model S i Tyskland ska ju förhoppningsvis inte vara förstörande.
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Jag tror att de siktar på 1300 kg. Det stod det i tidigare dokument.LarsL skrev:Hoppas de har designat infästningen så att den kan hantera riktigt ordentliga vikter då. 1500 till 2000 kg hade varit sjukt bra! Hoppfullt!
Re: Sono Motors
Det är okej för min del! Detta kan bli en suverän andrabil. Hoppas verkligen nu att allt går vägen och att de får igång produktionen.Jerker skrev:Jag tror att de siktar på 1300 kg. Det stod det i tidigare dokument.LarsL skrev:Hoppas de har designat infästningen så att den kan hantera riktigt ordentliga vikter då. 1500 till 2000 kg hade varit sjukt bra! Hoppfullt!
Re: Sono Motors
Hon sa att de måste göra riktiga krocktester för att dubbelkolla att simulationerna stämmer. De gör väl först en massa simulationer utifrån en massa olika scenarier och justerar konstruktionen efter det. Sen är det slutgiltiga att göra riktiga krocktester och det är de som blir det slutgiltiga svaret på om de har räknat rätt.Klintan skrev:Krocktester för att sätta dragvikt var något nytt. Det borde gå att räkna fram?
De prover som görs för att få en dragkrok godkänd på Model S i Tyskland ska ju förhoppningsvis inte vara förstörande.
Jag kan tänka mig att det krocktestunderlag som t.ex Tesla redan har räcker för att sen beräkna en dragvikt, men eftersom Sono inte gjort några krocktester alls än så vill de väl inte spekulera i dragvikten innan de vet säkert.
Re: Sono Motors
Man borde kunna säga vilken vikt man strävar efter att uppnå, men det kanske är bra att de är försiktiga i sina löften.
Hur är det med farthållare? Jag har förstått att de inte planerar att ha några avancerade funktioner som laneassist eller adaptivfarthållare men en vanlig farthållare kommer väl i alla fall? Det är ju nästan ett kräv om man ska lunka fram med släp.
Hur är det med farthållare? Jag har förstått att de inte planerar att ha några avancerade funktioner som laneassist eller adaptivfarthållare men en vanlig farthållare kommer väl i alla fall? Det är ju nästan ett kräv om man ska lunka fram med släp.
Re: Sono Motors
Det blir en enkel farthållare, om jag har förstått det rätt.LarsL skrev:Man borde kunna säga vilken vikt man strävar efter att uppnå, men det kanske är bra att de är försiktiga i sina löften.
Hur är det med farthållare? Jag har förstått att de inte planerar att ha några avancerade funktioner som laneassist eller adaptivfarthållare men en vanlig farthållare kommer väl i alla fall? Det är ju nästan ett kräv om man ska lunka fram med släp.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sono Motors
Ja det blir en vanlig farthållare, iaf efter vad en av de från sonomotors berättade i Trollhättan tidigare idag då jag var där och provkörde prototypen samt pratade med personalen.
Dragvikt ej spikat ännu som nyss nämns i tråden, dock så verkar det vara spikat att det blir det enda valet man kommer att få/tvingas göra vid bilköpet vad gäller själva bilen. Försökte få till att det blir ÄNNU smidigare mm i produktionen om även draget skulle vara standard men det var ...hmmm svårövertygat om vi säger så.
Appropå storlek inne i bilen.... den är stor nog för förare i 2+ metersklassen och även de med 100-130 kg får rum. Kanske inte "bakom sig själv", men definitivt inga problem att sitta 3 fullvuxna + 1 mycket storvuxen person. Speciellt med tanke på att baksätesutrymmet kommer bli avsevärt större då bilen förlängs med 18 cm till produktions modellen jämfört med nuvarande demo/prototypmodell.
Det märks verkligen att detta är en bil för folks vardagslivsbehov, Sion kommer förmodligen att i mångas ögon ses som en vettig andrabil i familjen. Men som sen när man väl skaffar sig en så tror jag det kommer visa sig att den kommer användas till "allt" och att familjens fina förstabil kommer komma lite i skymundan.
Mvh PP
Dragvikt ej spikat ännu som nyss nämns i tråden, dock så verkar det vara spikat att det blir det enda valet man kommer att få/tvingas göra vid bilköpet vad gäller själva bilen. Försökte få till att det blir ÄNNU smidigare mm i produktionen om även draget skulle vara standard men det var ...hmmm svårövertygat om vi säger så.
Appropå storlek inne i bilen.... den är stor nog för förare i 2+ metersklassen och även de med 100-130 kg får rum. Kanske inte "bakom sig själv", men definitivt inga problem att sitta 3 fullvuxna + 1 mycket storvuxen person. Speciellt med tanke på att baksätesutrymmet kommer bli avsevärt större då bilen förlängs med 18 cm till produktions modellen jämfört med nuvarande demo/prototypmodell.
Det märks verkligen att detta är en bil för folks vardagslivsbehov, Sion kommer förmodligen att i mångas ögon ses som en vettig andrabil i familjen. Men som sen när man väl skaffar sig en så tror jag det kommer visa sig att den kommer användas till "allt" och att familjens fina förstabil kommer komma lite i skymundan.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Sono Motors
I tidigare dokument stod det att man strävade efter 1300 kg, och när jag frågade om detta och sa att jag har ett släp som är typat för en högre vikt än 750 så undrade de om det var 1300 kg. Så jag tror att det är den vikten de har tänkt sig.LarsL skrev:Man borde kunna säga vilken vikt man strävar efter att uppnå, men det kanske är bra att de är försiktiga i sina löften.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Sono Motors
Enligt fullycharged videon så siktar de på 750 kg. Men det kan förstås ha ändrats, speciellt om bilen också ska bli 18 cm längre än prototypen vilket man inte nämnde någonting om i den videon. Den var iofs filmad förra sommaren så mycket kan ha hänt sen dess.
Personligen har jag gått från att inte vara speciellt intresserad till att fundera på om vi inte ska köpa en Sono som andrabil, om priset blir det rätta, helst en bit under 300k före subvention. Högbyggd lite skåpbilsaktig med 650l bagageutrymme trots modest storlek. Dragkrok !! Vi klarar oss med 750 kg. Sen alla roliga saker som Typ 2 uttag på 11 kW, schuko som ger 3 kW. Solcellerna förstås. Som andrabil skulle vi antagligen klara oss utan att ladda under sommarhalvåret.
Personligen har jag gått från att inte vara speciellt intresserad till att fundera på om vi inte ska köpa en Sono som andrabil, om priset blir det rätta, helst en bit under 300k före subvention. Högbyggd lite skåpbilsaktig med 650l bagageutrymme trots modest storlek. Dragkrok !! Vi klarar oss med 750 kg. Sen alla roliga saker som Typ 2 uttag på 11 kW, schuko som ger 3 kW. Solcellerna förstås. Som andrabil skulle vi antagligen klara oss utan att ladda under sommarhalvåret.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Sono Motors
Det var just den här förvirringen jag försökte reda ut när jag var där och pratade med dem. Det är alltså så att det som är odiskutabelt är att den kommer att få en dragvikt på 750 kg för obromsade släp, alltså det typiska EU-släpet. Men vilken dragvikt den kommer att få med bromsade släp är inte alls bestämt än. Det är inte alls otroligt att det kommer att bli högre eftersom drivlinan är väl dimensionerad och har vattenkylt batteripack.Laban skrev:Enligt fullycharged videon så siktar de på 750 kg. Men det kan förstås ha ändrats, speciellt om bilen också ska bli 18 cm längre än prototypen vilket man inte nämnde någonting om i den videon. Den var iofs filmad förra sommaren så mycket kan ha hänt sen dess.
Re: Sono Motors
Är det någon som bokat tid för provkörning i Trots den 1 Maj?
Jag har en tid 12.00, men har ingen bil för tillfället. Finns det någon kan kan få åka dit med?
Jag har en tid 12.00, men har ingen bil för tillfället. Finns det någon kan kan få åka dit med?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sono Motors
Jag ska dit 1/5, men först kl 19, om du kan boka om till en senare tid så får du gärna åka med mig, jag bor i City.Arild skrev:Är det någon som bokat tid för provkörning i Trots den 1 Maj?
Jag har en tid 12.00, men har ingen bil för tillfället. Finns det någon kan kan få åka dit med?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Sono Motors
Provkörde i Malmö i går.
Den var pigg och någorlunda tyst. Men det var en kort tur på dragracingbanan i hamnen, kom inte upp i mer än kanske 90. Det var prototyper man fick prova och det syntes. Men de fungerade och konceptet är ju vettigt.
Prototypen har inga rutramar i dörrarna men det ska serieutförandet få.
Hoppas de lyckas få igång produktion.
Den var pigg och någorlunda tyst. Men det var en kort tur på dragracingbanan i hamnen, kom inte upp i mer än kanske 90. Det var prototyper man fick prova och det syntes. Men de fungerade och konceptet är ju vettigt.
Prototypen har inga rutramar i dörrarna men det ska serieutförandet få.
Hoppas de lyckas få igång produktion.