Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Sono Motors

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Tysk biltillverkare lägger produktion i Sverige hos ett Kinesiskt företag.. :o
I vilket fall jättekul för Trollhättan!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

BEV[e-Rage] skrev:
Tysk biltillverkare lägger produktion i Sverige hos ett Kinesiskt företag.. :o
I vilket fall jättekul för Trollhättan!
Det är en liten värld...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Power To Go
Thanks to biSono, the bidirectional charging technology, you can use your Sion as mobile energy storage wherever you are. While camping, on the construction site, or simply at home. A regular household plug can be used to power all common electronic devices with up to 3.7 kW. The car can deliver even more power when using a Type 2 plug, powering high-voltage devices with up to 11 kW.
11 kW ut från batteriet. Det gör ju att den här bilen blir ett komplett backup system för huset.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Power To Go
Thanks to biSono, the bidirectional charging technology, you can use your Sion as mobile energy storage wherever you are. While camping, on the construction site, or simply at home. A regular household plug can be used to power all common electronic devices with up to 3.7 kW. The car can deliver even more power when using a Type 2 plug, powering high-voltage devices with up to 11 kW.
11 kW ut från batteriet. Det gör ju att den här bilen blir ett komplett backup system för huset.
Exakt! Dessutom 230V/16A uttag, ett i bagaget och ett i fronten. Det gör bilen till en perfekt campingbil. Den står i solen och laddar sig själv och man kan driva diverse hushållsmaskiner med el från bilens uttag. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Undrar vad Nissan tar för sin V2G lösning? Här ingår den ju på köpet!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Sono Motors

Inlägg av bullen »

35kwh 11kw för runt 250 papp. Det är ju rätt bra pris för batteribackup till huset. Finns den med väggfäste?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
35kwh 11kw för runt 250 papp. Det är ju rätt bra pris för batteribackup till huset. Finns den med väggfäste?BildBild
:D Glöm inte att den har solceller inbyggda också!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Sono Motors

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
bullen skrev:
35kwh 11kw för runt 250 papp. Det är ju rätt bra pris för batteribackup till huset. Finns den med väggfäste?BildBild
:D Glöm inte att den har solceller inbyggda också!
Sommarstuga OFF-grid + Sono låter som en plan för några.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Den är ju bättre än stationärt batteri för det går ju att åka till en snabbladdare och fylla på om inte solcellerna räcker till.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jag har nu varit och provkört Sion i Trollhättan vid NEVS fabrik.

Själva provkörningen är ju tämligen ointressant för mig som van elbilist och för att detta fortfarande är de gamla prototyperna som ju ändå kommer att skilja sig en hel del från produktionsbilen. Men jag kunde ställa lite fler frågor och jag försökte grotta lite i det här med dragkroken och det fanns en kvinna där som var lite mer kunnig i det rent tekniska kring den. Hon sa att de 750 kg som de i dagsläget uppger som max dragvikt gäller obromsat EU-släp. De har ännu inte bestämt hur mycket den kommer att få dra när det gäller bromsade släp. Det kan de inte göra förrän efter att de genomfört fysiska krocktester (till skillnad från datorsimulationer). Först efter det kan de sätta dragvikten för bromsade släp. Vad gäller motorns och batteriets kapacitet är det inga problem att dra tyngre släp, utan det är säkerhetsaspekterna som styr detta. Så det kan mycket väl bli så att bilen får dra tyngre bromsade släp.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Hoppas de har designat infästningen så att den kan hantera riktigt ordentliga vikter då. 1500 till 2000 kg hade varit sjukt bra! Hoppfullt!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Krocktester för att sätta dragvikt var något nytt. Det borde gå att räkna fram?
De prover som görs för att få en dragkrok godkänd på Model S i Tyskland ska ju förhoppningsvis inte vara förstörande.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Hoppas de har designat infästningen så att den kan hantera riktigt ordentliga vikter då. 1500 till 2000 kg hade varit sjukt bra! Hoppfullt!
Jag tror att de siktar på 1300 kg. Det stod det i tidigare dokument.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Hoppas de har designat infästningen så att den kan hantera riktigt ordentliga vikter då. 1500 till 2000 kg hade varit sjukt bra! Hoppfullt!
Jag tror att de siktar på 1300 kg. Det stod det i tidigare dokument.
Det är okej för min del! Detta kan bli en suverän andrabil. Hoppas verkligen nu att allt går vägen och att de får igång produktionen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev:
Krocktester för att sätta dragvikt var något nytt. Det borde gå att räkna fram?
De prover som görs för att få en dragkrok godkänd på Model S i Tyskland ska ju förhoppningsvis inte vara förstörande.
Hon sa att de måste göra riktiga krocktester för att dubbelkolla att simulationerna stämmer. De gör väl först en massa simulationer utifrån en massa olika scenarier och justerar konstruktionen efter det. Sen är det slutgiltiga att göra riktiga krocktester och det är de som blir det slutgiltiga svaret på om de har räknat rätt.

Jag kan tänka mig att det krocktestunderlag som t.ex Tesla redan har räcker för att sen beräkna en dragvikt, men eftersom Sono inte gjort några krocktester alls än så vill de väl inte spekulera i dragvikten innan de vet säkert.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Man borde kunna säga vilken vikt man strävar efter att uppnå, men det kanske är bra att de är försiktiga i sina löften.

Hur är det med farthållare? Jag har förstått att de inte planerar att ha några avancerade funktioner som laneassist eller adaptivfarthållare men en vanlig farthållare kommer väl i alla fall? Det är ju nästan ett kräv om man ska lunka fram med släp.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Man borde kunna säga vilken vikt man strävar efter att uppnå, men det kanske är bra att de är försiktiga i sina löften.

Hur är det med farthållare? Jag har förstått att de inte planerar att ha några avancerade funktioner som laneassist eller adaptivfarthållare men en vanlig farthållare kommer väl i alla fall? Det är ju nästan ett kräv om man ska lunka fram med släp.
Det blir en enkel farthållare, om jag har förstått det rätt.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Ja det blir en vanlig farthållare, iaf efter vad en av de från sonomotors berättade i Trollhättan tidigare idag då jag var där och provkörde prototypen samt pratade med personalen.

Dragvikt ej spikat ännu som nyss nämns i tråden, dock så verkar det vara spikat att det blir det enda valet man kommer att få/tvingas göra vid bilköpet vad gäller själva bilen. Försökte få till att det blir ÄNNU smidigare mm i produktionen om även draget skulle vara standard men det var ...hmmm svårövertygat om vi säger så.

Appropå storlek inne i bilen.... den är stor nog för förare i 2+ metersklassen och även de med 100-130 kg får rum. Kanske inte "bakom sig själv", men definitivt inga problem att sitta 3 fullvuxna + 1 mycket storvuxen person. Speciellt med tanke på att baksätesutrymmet kommer bli avsevärt större då bilen förlängs med 18 cm till produktions modellen jämfört med nuvarande demo/prototypmodell.

Det märks verkligen att detta är en bil för folks vardagslivsbehov, Sion kommer förmodligen att i mångas ögon ses som en vettig andrabil i familjen. Men som sen när man väl skaffar sig en så tror jag det kommer visa sig att den kommer användas till "allt" och att familjens fina förstabil kommer komma lite i skymundan.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Man borde kunna säga vilken vikt man strävar efter att uppnå, men det kanske är bra att de är försiktiga i sina löften.
I tidigare dokument stod det att man strävade efter 1300 kg, och när jag frågade om detta och sa att jag har ett släp som är typat för en högre vikt än 750 så undrade de om det var 1300 kg. Så jag tror att det är den vikten de har tänkt sig.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Sono Motors

Inlägg av Laban »

Enligt fullycharged videon så siktar de på 750 kg. Men det kan förstås ha ändrats, speciellt om bilen också ska bli 18 cm längre än prototypen vilket man inte nämnde någonting om i den videon. Den var iofs filmad förra sommaren så mycket kan ha hänt sen dess.

Personligen har jag gått från att inte vara speciellt intresserad till att fundera på om vi inte ska köpa en Sono som andrabil, om priset blir det rätta, helst en bit under 300k före subvention. Högbyggd lite skåpbilsaktig med 650l bagageutrymme trots modest storlek. Dragkrok !! Vi klarar oss med 750 kg. Sen alla roliga saker som Typ 2 uttag på 11 kW, schuko som ger 3 kW. Solcellerna förstås. Som andrabil skulle vi antagligen klara oss utan att ladda under sommarhalvåret.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Enligt fullycharged videon så siktar de på 750 kg. Men det kan förstås ha ändrats, speciellt om bilen också ska bli 18 cm längre än prototypen vilket man inte nämnde någonting om i den videon. Den var iofs filmad förra sommaren så mycket kan ha hänt sen dess.
Det var just den här förvirringen jag försökte reda ut när jag var där och pratade med dem. Det är alltså så att det som är odiskutabelt är att den kommer att få en dragvikt på 750 kg för obromsade släp, alltså det typiska EU-släpet. Men vilken dragvikt den kommer att få med bromsade släp är inte alls bestämt än. Det är inte alls otroligt att det kommer att bli högre eftersom drivlinan är väl dimensionerad och har vattenkylt batteripack.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av Arild »

Är det någon som bokat tid för provkörning i Trots den 1 Maj?
Jag har en tid 12.00, men har ingen bil för tillfället. Finns det någon kan kan få åka dit med? :oops:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sono Motors

Inlägg av fth »

Arild skrev:
Är det någon som bokat tid för provkörning i Trots den 1 Maj?
Jag har en tid 12.00, men har ingen bil för tillfället. Finns det någon kan kan få åka dit med? :oops:
Jag ska dit 1/5, men först kl 19, om du kan boka om till en senare tid så får du gärna åka med mig, jag bor i City.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
ELA
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 apr 2017 20:57

Re: Sono Motors

Inlägg av ELA »

Provkörde i Malmö i går.
Den var pigg och någorlunda tyst. Men det var en kort tur på dragracingbanan i hamnen, kom inte upp i mer än kanske 90. Det var prototyper man fick prova och det syntes. Men de fungerade och konceptet är ju vettigt.
Prototypen har inga rutramar i dörrarna men det ska serieutförandet få.
Hoppas de lyckas få igång produktion.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nu har man nått 10000 reservationer av Sion.
Skriv svar