Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jodå, det finns många kylboxar som går på 230.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... box-p48300
Ja, jag såg det sen! Bra!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Sono Motors

Inlägg av Teslaspolen »

Dom har alltså ingen 12v alls?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Dom har alltså ingen 12v alls?
Jodå, som vanligt framme i mittkonsollen, tillsammans med USB och AUX-ingång.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Börjar nästa tro på att man kommer kunna få en Sion levererad 2019, med drag dessutom :lol:

Har du fått någon träbricka än Jerker?
Fick svar från Sono Motors idag angående min träbricka. De har haft problem med brickor som kommit tillbaka och andra som bara försvunnit och de har beställt nya. Fick iaf mitt könummer: 2170!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Sono Motors

Inlägg av Teslaspolen »

Det är ett tecken, något om Model 3?! :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Det är ett tecken, något om Model 3?! :lol:
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Så blev det en intervju hos Recharge också...

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 7524cd987d
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

En liten och lätt husvagn som väger 500 kg och därför definitivt kan dras av Sono Sion (som har en dragvikt för obromsade släp på 750 kg). Ett roligt koncept också. Vet inte om jag skulle vilja ha en sån själv, men kul är den! ;)

https://happiercamper.com/
Happier Camper.jpg
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av G F »

+1
Kul semesterbild Jerker!

Men jag har svårt att se mina 190cm sovandes bekvämt i denna husvagnen. :D
Men om man är extremt kortväxt så funkar det nog, eller så köper man en sån där tält släp som man bara fäller upp. De är faktiskt väldigt rymliga och lätta att dra enligt ägarna.

Men 750 Kg var ett minimum om jag förstod Sono rätt, vad den får dra i slutänden vet vi när typningen är klar. :idea:
Senast redigerad av G F, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

G F skrev:
+1
Kul semesterbild Jerker!

Men jag har svårt att se mina 190cm sovandes bekvämt i denna husvagnen. :D
Men om man är extremt kortväxt så funkar det nog, eller så köper man en sån där tält släp som man bara fäller upp. De är faktiskt väldigt rymliga och lätta att dra enligt ägarna.

Men 750 Kg var ett minimum om jag förstod Sono rätt, vad den får dra i slutänden vet vi när typningen är klar. :idea:
Maximum för obromsat släp, vilket också är max för ett obromsat EU-släp. Så de ansluter bara till en standard där. Men de har mycket riktigt inte fastställt hur mycket den kommer att få dra med bromsade släp, men jag vet att de tidigare uppgett att de hoppas på så mycket som 1300 kg, en uppgift som nu längre inte finns i några officiella dokument. Jag tolkar det som att 750 kg inte är några problem öht och att de sen bara ska prova sig fram till en rimlig vikt på bromsat släp och inte vill inge några förhoppningar och därför har de inte längre några uppgifter om detta.

Den här vagnen kostar $20000 i sitt grundutförande i USA (och utan moms) och det finns en rik flora av tillval. Ingen Europeisk generalagent idag, men skulle det bli en sådan så skulle jag gissa på ett utpris i Sverige på 400000-700000. Kanske lite dyrt för en såpass liten vagn. Då finns det billigare och bättre utrustade vagnar som kvalar in runt 1100 kg på den svenska marknaden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

Men det är ju ingen husvagn, det är en hundkoja. Den som bor där sitter ju bakom ratten. Eller egentligen är det två hundkojor om jag ser det hela rätt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Ja, det är mer en hundkoja än en husvagn, jag håller med dig! Men jag tycker att den var lite söt och det är en rätt fyndig liten sak. Om man verkligen inte kan ha en riktig husvagn, eller som ett alternativ till tält, så är den rätt OK.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

6530 förbokningar är man uppe i nu, riktigt trevligt!
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Nu väntar jag bara på att se om de verkligen kan producera också. Är det 2019 som gäller som leverans för de första 5000 bilarna?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Nu väntar jag bara på att se om de verkligen kan producera också. Är det 2019 som gäller som leverans för de första 5000 bilarna?
Det finns inga uppgifter om tillverkningstakt, bara att serieproduktionen börjar Q3 2019.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Deras ingenjörer, designers och inköpare kan inte få någon semester. Hitta delar "på lagerhyllorna" som fungerar bra ihop och möter den tekniska specifikationen, ser rätt ut och sedan förhandla för att få möjlighet att köpa dessa så att kalkylen går ihop. Vore bra med något mer officiellt uttalande från Sono Motors om hur det går med förseriebilen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

De har inte släppt nån ny info om tidslinjen. De säger att de ska starta förserieproduktionen och krocktesterna i höst/vinter och börja serietillverkningen Q3 2019.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jag är visserligen entusiastisk angående den här bilen, men är naturligtvis också sunt skeptisk. Jag har på FB luftat mina funderingar kring Sono Motors prissättning av batteriet i Sion. Det ska vara minst 35 kWh och kanske ända upp till 45 kWh. De prissätter det till €4000 inkl. tysk moms.

Jag roade mig med att bryta ner detta och jämföra med Teslas batterier. Nu vet väl ingen exakt vad Tesla beräknar kostnaden för batteripacket till, men det går ju att se vad de tar för skillnaden mellan olika storlekar ut till kund.

Om man jämför en Tesla S75D med en S100D så kostar den skillnaden $780/kWh.
I en Tesla 3 kostar skillnaden mellan 55 kWh och 75 kWh $450/kWh.
(Detta är ju intressant i sig, att man har så mycket större marginal på batterierna på S än på 3)

Om man översätter Sions kostnad på €4000 till USD utan moms så blir det $112/kWh.

Då ska man tänka på att Tesla har sagt att snart kommer att kunna producera batteripack för $100/kWh. Så Sono Motors har alltså lyckats att handla upp billigare batteripack än Tesla själva kan producera. Det är låter inte rimligt. Enda förklaringen måste vara att de €4000 som man prissatt batteriet till inte täcker hela kostnaden utan kanske bara cellerna, vilket ändå är billigt som utpris till kund! Men man har iofs sagt att man inte kommer att tjäna pengar på batteriet utan att det ska säljas till självkostnadspris.

Nå, det låter hur som helst för bra för att vara sant.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Nå, det låter hur som helst för bra för att vara sant.
Och tyvärr visar erfarenheten att det då troligen inte är sant. Hursomhelst blir Sion en intressant bil om de lyckas producera den. Jag gillar framförallt det där tänket med att fixa själv eller gå till valfri verkstad. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Håller med om att priset på batteriet nog är lite för bra för att stämma.

Vad jag vet har aldrig Tesla lyckats producera något billigt så blir nog fel att jämföra med Tesla, hela företaget andas ju spenderar byxor. Jämför med Ikea och hur den kulturen där kunnat leverera möbler till oss till priser ingen kunnat drömma om.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Håller med om att priset på batteriet nog är lite för bra för att stämma.

Vad jag vet har aldrig Tesla lyckats producera något billigt så blir nog fel att jämföra med Tesla, hela företaget andas ju spenderar byxor. Jämför med Ikea och hur den kulturen där kunnat leverera möbler till oss till priser ingen kunnat drömma om.
Man måste skilja på vad Tesla säljer sina produkter för och vad det har för produktionskostnader. Efter vad jag har läst mig till så ligger Tesla i framkant vad gäller produktionskostnad på batterier.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av G F »

IKEA!
Där sa du nått, kanske är det så de ska klara det låga priset?
De levererar helt enkelt platta paket o en insättsnyckel, o så får man skruva ihop allt skälv! :lol:

Fast när det gäller prisdiffen mellan S o 3 för batteri så beror de på att 3 använder 21700 den större cellen från fabriken i Nevada, S den dyrare 18650 cellen som tillverkas i Japan. Eller priset är inte så olika men den större har 50% mer energi så det behövs färre celler därav prisdiffen.

Men sedan lägger de på en hel del innan du o jag kan köpa dem. Elon & JB avslöjade att de troligen kommer ner till 100USD/KWh nu i höst på cellnivå. Och för hela batteripacken troligen mot slutet av 2019! Så precis som jag skrev i mitt första inhopp är batterikostnaden, inte omöjlig, men ändå sannolikt det svåraste att klara i totalkalkylen. Sedan kan det ju vara så att de gör en vinst på skälva bilen som de väljer att subventionera batteripriset med. Eller så får de (tror jag) rekapitulera och begära 1000-2000 € extra för batteriet. Men bilen är givetvis prisvärd även till det priset och kan sälja bra. :idea:
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av G F »

Jag såg precis att Tyska staten ger bidrag till företag som bygger batteripaket för elbilar. Detta p.g.a. att det ser inte ut att klara målet med 1-miljon elbilar byggda i Tyskland senast 2020. Detta skulle kunna vara en förklaring på varför Sono räknar med att kunna leverera batteriet till slutkund för 4 000 Euro! :idea:

7 000 förhandsbeställda nu! 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

G F skrev:
Jag såg precis att Tyska staten ger bidrag till företag som bygger batteripaket för elbilar. Detta p.g.a. att det ser inte ut att klara målet med 1-miljon elbilar byggda i Tyskland senast 2020. Detta skulle kunna vara en förklaring på varför Sono räknar med att kunna leverera batteriet till slutkund för 4 000 Euro! :idea:
Intressant!
G F skrev:
7 000 förhandsbeställda nu! 8-)
Nja, 6795!
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Sono Motors

Inlägg av Vasp »

Har läst på mer och mer om den här bilen och kollat videos och sånt. Verkar kunna vara nått för mig faktiskt.
Skriv svar