Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!Svenssons skrev:Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model XJerker skrev:Jag har inte kollat detaljer, men nog får man väl inte köra bilen alls i Sverige före registreringsbesiktning? För att den ska vara godkänd för premie får den väl inte ha varit inregistrerad i nåt annat land tidigare och får därmed inte heller köras på vägarna. Detta måste kollas upp bättre. Det har ju stor betydelse för hur krångligt det är att få den inregistrerad här i Sverige.
Sono Motors
Moderator: Redaktion
Re: Sono Motors
Re: Sono Motors
Om den får tyska exportplåtar direkt, räknas den då som att den varit registrerad och i trafik i Tyskland? Annars är det nog som sagt släp eller biltransport som gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Sono Motors
Vet inte. Det är sånt som måste redas ut.bylund skrev:Om den får tyska exportplåtar direkt, räknas den då som att den varit registrerad och i trafik i Tyskland? Annars är det nog som sagt släp eller biltransport som gäller.
Re: Sono Motors
Borde man inte valt att köra på bilen med fronten fram med tanke på luftmotståndet? Bilen kommer ju backa i 80 km/h...Jerker skrev:Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!Svenssons skrev:Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Sono Motors
Den kanske har bättre luftmotståndsvärden baklänges... (vattendroppe).Svenssons skrev:Borde man inte valt att köra på bilen med fronten fram med tanke på luftmotståndet? Bilen kommer ju backa i 80 km/h...Jerker skrev:Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!Svenssons skrev:Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X
Kan ju ha att göra med viktfördelningen. Är den tyngre bak så är det att föredra att backa på den.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Haha. Ingen ”själv-körning” där inte.Jerker skrev:Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!Svenssons skrev:Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model XJerker skrev:Jag har inte kollat detaljer, men nog får man väl inte köra bilen alls i Sverige före registreringsbesiktning? För att den ska vara godkänd för premie får den väl inte ha varit inregistrerad i nåt annat land tidigare och får därmed inte heller köras på vägarna. Detta måste kollas upp bättre. Det har ju stor betydelse för hur krångligt det är att få den inregistrerad här i Sverige.
Re: Sono Motors
Det låter som en bra sammanfattning! Om jag jämför 200.000 kr. för en Sono med nästan 400.000 för liknande elbilar idag, verkar det vara ett klokt val. Eftersom det fortfarande inte produceras några bilar, vill jag först se att produktionen och de första leveranserna kommer igång och därefter vara snabb med att lägga en order. Lite som händelserna kring Teslas M3. MS visade att de kunde skapa en bra bil, sen gick alla "vanliga" ut och lade order på M3.PoloPrinsen skrev:Nu står ju Sono, Liksom Tesla, för nånting nytt.
Tesla står för accelerationssnabba elbilar med acceptabel räckvidd samt ett eget, FUNGERANDE, laddnätverk. Som exempel. Dyrt men bäst.
Sono står för det miljövänliga, vardagliga, praktiska elbilsalternativet. Dessutom har man toppat upp med att låta ett globalt laddnätverk ingå där den fria laddningen är överallt i solen och helt fri från taggar/kreditkort/koder/kontaktutformningars möjlighet att krångla till det. Söligt men fungerar alltid om solen belyser bilen!
Sonos bil kanske man sommartid kan ladda fullt på en vecka. Kan dom sen få till det för rekordbilliga 20000€ så är de ensamma i en egen liga sett till ekonomin och storleken på bilen.
Och ja, jag är medveten om att man på "solens nätverk" inte åker på en europasemestertur, det sköter den till CCS bundna snabbladdningen om, men att få några tiotals km extra räckvidd per dag kan ju inte vara helt fel. Väl?
MVH PP
Edit stavfningsfel samt att de har nu 5347 st ordrar lagda. Jag har inte lagt någon order men funderar på det då m3 verkar bli för dyr för mig.
Om en Sono inte enbart blir betydligt billigare än dagens elbilar har den ju andra intressanta egenskaper.
- Enkel service på nästan alla verkstäder, m.h.a instruktioner på nätet.
- Möjligheten att ladda andra bilar med Typ2! Det är som att ha en "reservdunk" i bilen där du kan hjälpa någon strandsatt på vägen.
- Lättare bil med plastkaross.
- Dragkrok!
- Solceller på bilen under utflykter eller på camping.
- 230V uttag för att ladda dator eller annat. DET saknar de flesta andra bilar. Hantverkare: Se hit!
Idén med solceller PÅ karossen är kanske mer en gimmick än praktiskt. Men ingen anna bil kan idag laddas direkt från solceller. Hur coolt vore det inte att kunna veckla ut solceller så som en rymdkapsel gör för att få inte bara 7m2 runtom bilen, utan 10-15 m2 direkt mot solen!
Det finns de som laddar sin elcykel med solceller på det viset:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Sono Motors
Fast det handlar inte om att välja att sätta solceller på bilen eller på huset. Valet är plåt till bilen eller solceller till bilen.Svenssons skrev:Jag vill bara att man ska vara medveten om vad man får och hur det fungerar. Jag bryr mig inte om någon väljer solceller eller ej som tillval men om man ska prata ekonomi och miljövänligt så är det helt klart bättre att satsa pengarna för solceller till bilen till fast installerade solceller istället. Detta kan man göra även ifall man inte har någon mark. Pengarna kommer då leda till fler solceller, mer genererad solcellsel och avkastning på ens pengar vilket man kan satsa på än mer solceller eller på elbilar.
.
Finns för många plåthuvuden i bilindustrin redan, gött med ett företag som vågar tänka nytt
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Sono Motors
Om jag fattat rätt är det 1200 Watt peak effekt som blir installerat, om man står ute bör det åtminstone ge 1000 Kwh på ett år, dvs man sparar cirka 1000 kronor per år. Har man inte tillgång till laddning hemma kommer man kunna spara 2000-5000 tusen per år. Bilen öppnar upp helt andra möjligheter att äga en elbil när du bor i lägenhet och saknar egen laddning.Jerker skrev:De säger att deras solceller ger c:a 30 km räckvidd en solig dag. På presentationen av prototyperna som de nu är ute och visar upp så sa Laurin att hans pappa åkte c:a 15 km ToR varje dag till jobbet och lite till vissa dagar. Så han skulle aldrig behövt ladda bilen från nätet utan klarat sig med det som solcellerna ger.Limbster skrev:Mossa är ett mycket effektivt sätt att rena diselpartiklar, såg en lång dokumentär om detta och hur landskapsarkitekter i vissa Engelska städer planerade noga med växtligheten för att förbättra luften.
Varför inte solceller på bilen? Gissningsvis för att en viss Elon tyckte det var dåligt. Räkna på det själv.
Jag tror att de med solcellerna har hittat nåt som appellerar till vissa målgrupper och gör bilen attraktiv hos dessa. Utvecklingen av den har ju skett i kommunikation med kommande kunder och solceller är nåt som dessa har tyckt varit en viktig sak. Man ska nog se det mer symboliskt än praktiskt. För att kunna dra maximal nytta av solcellerna ska bilen alltid stå i perfekt soligt läge, helst mot en vit vägg eftersom solcellerna de använder även kan dra nytta av reflekterat ljus och då kan de solceller som är på skuggsidan även bli till nytta. Men i Sverige, med bra och dåliga soldagar, korta dagar på vintern etc. Vad kan det bli? I snitt 10 km/dag? Det är 3650 km/år, motsvarar 400-500:- om man laddar hemma. Är det värt merkostnaden för solcellerna? Jag skulle nog hellre lagt pengarna för solceller på annan utrustning på bilen.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Sono Motors
Troligen inte. Att registrera en bil i Tyskland fungerar inte som i Sverige. Den registreras inte centralt utan i den orten där ägaren bor. För att den skall räknas som registrerad måste den alltså registreras i en tysk ort av någon som bor där. Innan detta sker är bilen helt oregistrerad. En central registering som i Sverige finns inte. Man kan avregistrera en bil när som helst. Då existerar den inte längre. Sen kan man registrera den igen och även få nya skyltar om man vill. Förr gjorde folk så med sina sommarbilar och motorcyklar. Men eftersom det är så vansinnigt krångligt införde man säsongsregistrering, dvs fordonet räknas automatiskt som oregistrerat under vissa månader av året.bylund skrev:Om den får tyska exportplåtar direkt, räknas den då som att den varit registrerad och i trafik i Tyskland? Annars är det nog som sagt släp eller biltransport som gäller.
Tillbaka till ämnet:
Om jag köper en ny bil i Tyskland är den oregistrerad och jag skulle kunna få den oregistrerad om jag skulle vilja. Men det är i vanliga fall bilhandlaren som registrerar den i mitt namn på ett ställe som heter KFZ-Zulassungsstelle. Dessa finns i varje ort som har en egen bokstavskombination på regskylten. Jag kan göra det själv, men det är lite jobbigt och bilhandlarna brukar erbjuda den tjänsten. De har någon form av gräddfil och behöver inte stå i kö i flera timmar. Köper jag däremot en begagnad bil från en privatperson måste jag registrera den själv. Bilen får då oftast nya skyltar. Och oftast får man även välja vilka bokstäver och siffror man vill ha. Om de är lediga förstås. Jag hade alltid TI som bokstäver.
Om man alltså som svensk köper en helt ny bil i Tyskland är den inte registrerad eftersom den inte har någon tysk ägare. Exportskyltar vet jag inte om man kan få på en oregistrerad bil. Jag skulle inte tro det, men jag vet inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Sono Motors
Det finns väl två varianter på skyltar man kan gå för export också, varav en inte duger i Sverige. Kanske varianten som duger gör att den räknas som registrerad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Sono Motors
Ja, det var kanske så det var. Transportstyrelsen vill väl ha nåt intyg, ursprungskontroll eller vad det nu hette. Och då är det väl det gamla regbeviset eller så. Det var länge sen jag gjorde det. Garbage-collectorn har nog varit farten här...bylund skrev:Det finns väl två varianter på skyltar man kan gå för export också, varav en inte duger i Sverige. Kanske varianten som duger gör att den räknas som registrerad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Sono Motors
Så här ser den graf ut som Sono Motors själva har gjort över vad solcellerna ger över året:
Re: Sono Motors
Det var helt acceptabelt. Hur långt åker medelbilisten per dag? (Får se vad det blir i svenska förhållanden).
Vad är räckvidden vid en laddning? Solcellerna degraderad, kan de bytas ut? Har de bestämt storlek på betteri och laddning?
Vad är räckvidden vid en laddning? Solcellerna degraderad, kan de bytas ut? Har de bestämt storlek på betteri och laddning?
Re: Sono Motors
Har för mig 1500 mil för medel bilenMickep skrev:Det var helt acceptabelt. Hur långt åker medelbilisten per dag? (Får se vad det blir i svenska förhållanden).
Vad är räckvidden vid en laddning? Solcellerna degraderad, kan de bytas ut? Har de bestämt storlek på betteri och laddning?
Räckvidden på fullt laddat batteri ska bli 25 mil normal körning
Solcellerna ska kunna bytas (efter en krock kan det bli aktuellt, degradering 25 år och bilen är nog på skroten innan?)
Laddning 50 kw CCS
AC trefas 11kw lutar det åt (trodde först på 22kw men de laddarna är tydligen lite för dyra)
Batteri storlek inte helt bestämt, någonstans 35-40 kwh lutar det åt, dock tydliga med 25 mils räckvidd vid normal körning
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Sono Motors
Det där gäller München. Här i Sverige lär det se lite annorlunda ut. Vintermånaderna kommer nog inte generera mer än någon enstaka meter per dag. Däremot så har vi ju långa sommardagar, vilket innebär att det skulle ändå kunna bli ganska bra om bilen står i solen hela dagen.Jerker skrev:Så här ser den graf ut som Sono Motors själva har gjort över vad solcellerna ger över året:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Sono Motors
Ja, totalt blir det antagligen ungefär lika. När man diskuterar i olika solcellsfora så hävdar man ju att vi har ungefär lika många soltimmar på året som man har i Centraleuropa, men här kan snötäcke minska produktionen.mati skrev:Det där gäller München. Här i Sverige lär det se lite annorlunda ut. Vintermånaderna kommer nog inte generera mer än någon enstaka meter per dag. Däremot så har vi ju långa sommardagar, vilket innebär att det skulle ändå kunna bli ganska bra om bilen står i solen hela dagen.Jerker skrev:Så här ser den graf ut som Sono Motors själva har gjort över vad solcellerna ger över året:
Eftersom solcellerna på bilen även kan dra nytta av reflekterat ljus så bör det vara en styrka en solig vinterdag då snön reflekterar ljuset.
Men ändå är detta en ganska ointressant diskussion för totalekonomin på bilen. Solcellerna verkar bara på marginalen ändå.
Re: Sono Motors
Man får inte glömma fakotorn "pengar". Vid valet plåt/solceller får detta vägas mot kostnad/vinst. Solcellerna på bilen är ju inte direkt gratis och vinsten är inte direkt stor. Ett dygn i direkt solljus under en solig sommardag kan jämföras med ca en timme kopplad till vanlig väggkontakt. Parkerar man så det finns skugga så är vinsten från solcellerna på bilen lägre medan fast installerade solceller alltid är mer optimalt installerade och genererar alltid bättre vinst än de på bilen.Limbster skrev:Fast det handlar inte om att välja att sätta solceller på bilen eller på huset. Valet är plåt till bilen eller solceller till bilen.Svenssons skrev:Jag vill bara att man ska vara medveten om vad man får och hur det fungerar. Jag bryr mig inte om någon väljer solceller eller ej som tillval men om man ska prata ekonomi och miljövänligt så är det helt klart bättre att satsa pengarna för solceller till bilen till fast installerade solceller istället. Detta kan man göra även ifall man inte har någon mark. Pengarna kommer då leda till fler solceller, mer genererad solcellsel och avkastning på ens pengar vilket man kan satsa på än mer solceller eller på elbilar.
.
Finns för många plåthuvuden i bilindustrin redan, gött med ett företag som vågar tänka nytt
Är det 1200 W peak som är installerad så kommer bara lite drygt detta kunna användas normalt, solen lyser ju inte direkt på bil runt om, är högersidan i direkt solljus kommer vänstersida vara i direkt skugga, taket kommer i princip aldrig vara i optimal vinkel mot solen och så vidare så det går inte jämföra med fast installerade solceller. Dessutom krävs det att bilen är parkerad på tom öppen ytan. Parkerar man på en parkering med bilar runt om så kommer effekt försvinna, likaså om det finns träd eller hus runt bilen. Sett över året rör det sig troligen om en tusenlapp i sparad elkostnad om man betalar 2-3 kr per kWh.Limbster skrev:Om jag fattat rätt är det 1200 Watt peak effekt som blir installerat, om man står ute bör det åtminstone ge 1000 Kwh på ett år, dvs man sparar cirka 1000 kronor per år. Har man inte tillgång till laddning hemma kommer man kunna spara 2000-5000 tusen per år. Bilen öppnar upp helt andra möjligheter att äga en elbil när du bor i lägenhet och saknar egen laddning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Sono Motors
Plåt kostar oxå pengar och enligt sonomotors blir kombinationen plast solceller inte mycket dyrare än plåtSvenssons skrev:Man får inte glömma fakotorn "pengar". Vid valet plåt/solceller får detta vägas mot kostnad/vinst. Solcellerna på bilen är ju inte direkt gratis och vinsten är inte direkt stor. Ett dygn i direkt solljus under en solig sommardag kan jämföras med ca en timme kopplad till vanlig väggkontakt. Parkerar man så det finns skugga så är vinsten från solcellerna på bilen lägre medan fast installerade solceller alltid är mer optimalt installerade och genererar alltid bättre vinst än de på bilen.Limbster skrev:Fast det handlar inte om att välja att sätta solceller på bilen eller på huset. Valet är plåt till bilen eller solceller till bilen.Svenssons skrev:Jag vill bara att man ska vara medveten om vad man får och hur det fungerar. Jag bryr mig inte om någon väljer solceller eller ej som tillval men om man ska prata ekonomi och miljövänligt så är det helt klart bättre att satsa pengarna för solceller till bilen till fast installerade solceller istället. Detta kan man göra även ifall man inte har någon mark. Pengarna kommer då leda till fler solceller, mer genererad solcellsel och avkastning på ens pengar vilket man kan satsa på än mer solceller eller på elbilar.
.
Finns för många plåthuvuden i bilindustrin redan, gött med ett företag som vågar tänka nytt
Är det 1200 W peak som är installerad så kommer bara lite drygt detta kunna användas normalt, solen lyser ju inte direkt på bil runt om, är högersidan i direkt solljus kommer vänstersida vara i direkt skugga, taket kommer i princip aldrig vara i optimal vinkel mot solen och så vidare så det går inte jämföra med fast installerade solceller. Dessutom krävs det att bilen är parkerad på tom öppen ytan. Parkerar man på en parkering med bilar runt om så kommer effekt försvinna, likaså om det finns träd eller hus runt bilen. Sett över året rör det sig troligen om en tusenlapp i sparad elkostnad om man betalar 2-3 kr per kWh.Limbster skrev:Om jag fattat rätt är det 1200 Watt peak effekt som blir installerat, om man står ute bör det åtminstone ge 1000 Kwh på ett år, dvs man sparar cirka 1000 kronor per år. Har man inte tillgång till laddning hemma kommer man kunna spara 2000-5000 tusen per år. Bilen öppnar upp helt andra möjligheter att äga en elbil när du bor i lägenhet och saknar egen laddning.
såklart blir det inte helt optimalt med lutning hela tiden, men en fast installation blir inte heller optimal. Att ha vanliga paneler i olika väderstreck och olika lutningar går utmärkt http://bengtsvillablogg.info/2013/04/12 ... -av-solel/
Det kommer såklart bli lite sämre än på en fast söderinstallation men inte alls så illa som många verkar tro.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Sono Motors
Att det ligger snö på solcellerna på vintern spelar ingen större roll i det totala sammanhanget. Elproduktionen är ändå så låg i dec/jan att skillnaden som snön innebär är försumbar.
De extremt långa sommardagarna i Sverige kompenserar inte heller riktigt för de extremt korta vinterdagarna, åtminstone inte när det gäller solceller som är fast installerade på huset. Dessa pekar ju alltid åt samma håll, dvs ungefär söderut, och midnattsolen kommer i extremfallet från det motsatta hållet. Den ger alltså väldigt lite el, oavsett hur mycket solen lyser.
För en Sion borde detta däremot spela mindre roll eftersom solcellerna inte pekar söderut.
En annan fråga är temperaturen. Solceller på hustak har en luftspalt mot taket för ventilation, vilket i sin tur ökar effekten. Här i Norden lever solceller ett lyckligare liv än i Sydeuropa eftersom värme försämrar effekten ganska kraftigt.
Plåten på en bil kan ju bli stekhet, i synnerhet när man kommer till sydligare breddgrader. Och någon ventilerande luftspalt lär det inte finnas på Sion. Jag undrar om de har tagit hänsyn till detta och i så fall hur vårt kyligare klimat kommer att ha en positiv effekt på mängden el man får.
De extremt långa sommardagarna i Sverige kompenserar inte heller riktigt för de extremt korta vinterdagarna, åtminstone inte när det gäller solceller som är fast installerade på huset. Dessa pekar ju alltid åt samma håll, dvs ungefär söderut, och midnattsolen kommer i extremfallet från det motsatta hållet. Den ger alltså väldigt lite el, oavsett hur mycket solen lyser.
För en Sion borde detta däremot spela mindre roll eftersom solcellerna inte pekar söderut.
En annan fråga är temperaturen. Solceller på hustak har en luftspalt mot taket för ventilation, vilket i sin tur ökar effekten. Här i Norden lever solceller ett lyckligare liv än i Sydeuropa eftersom värme försämrar effekten ganska kraftigt.
Plåten på en bil kan ju bli stekhet, i synnerhet när man kommer till sydligare breddgrader. Och någon ventilerande luftspalt lär det inte finnas på Sion. Jag undrar om de har tagit hänsyn till detta och i så fall hur vårt kyligare klimat kommer att ha en positiv effekt på mängden el man får.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Sono Motors
Om bilen står i solen kommer det bli lite elenergi över till att driva en liten fläkt eller AC'n i bilen för att kyla den. Det har tidigare funnits en fläkt som monteras i en fönsterspringa som drivs av just sin egen solcell. Sono borde ha tänkt på detta scenario. Stark sol => stark laddning => stark kylning (av kupén),mati skrev:Att det ligger snö på solcellerna på vintern spelar ingen större roll i det totala sammanhanget. Elproduktionen är ändå så låg i dec/jan att skillnaden som snön innebär är försumbar.
De extremt långa sommardagarna i Sverige kompenserar inte heller riktigt för de extremt korta vinterdagarna, åtminstone inte när det gäller solceller som är fast installerade på huset. Dessa pekar ju alltid åt samma håll, dvs ungefär söderut, och midnattsolen kommer i extremfallet från det motsatta hållet. Den ger alltså väldigt lite el, oavsett hur mycket solen lyser.
För en Sion borde detta däremot spela mindre roll eftersom solcellerna inte pekar söderut.
En annan fråga är temperaturen. Solceller på hustak har en luftspalt mot taket för ventilation, vilket i sin tur ökar effekten. Här i Norden lever solceller ett lyckligare liv än i Sydeuropa eftersom värme försämrar effekten ganska kraftigt.
Plåten på en bil kan ju bli stekhet, i synnerhet när man kommer till sydligare breddgrader. Och någon ventilerande luftspalt lär det inte finnas på Sion. Jag undrar om de har tagit hänsyn till detta och i så fall hur vårt kyligare klimat kommer att ha en positiv effekt på mängden el man får.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sono Motors
Så... nu har jag tagit steget och beställt en Sion från Sonomotors jag också. Känns som om det kommer bli en passande bil för min del, både sett till bilen som sådan och sett till det rent ekonomiska. Tesla model 3 får jag nog vänta tills den finns som begagnad pga priset.
Kul grej är att Sonomotors förmodligen lär vara uppe i runt 6000 preorders, räknaren på deras sida är sen några dagar fast på 5712 st.
Mvh PP.
Kul grej är att Sonomotors förmodligen lär vara uppe i runt 6000 preorders, räknaren på deras sida är sen några dagar fast på 5712 st.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Sono Motors
Den uppdateras på måndagar, och jag tror också på att de passerar 6000 nästa vecka. Välkommen i gänget! Här kan man pricka in sig på en karta bland andra som reserverat en Sion:PoloPrinsen skrev:Så... nu har jag tagit steget och beställt en Sion från Sonomotors jag också. Känns som om det kommer bli en passande bil för min del, både sett till bilen som sådan och sett till det rent ekonomiska. Tesla model 3 får jag nog vänta tills den finns som begagnad pga priset.
Kul grej är att Sonomotors förmodligen lär vara uppe i runt 6000 preorders, räknaren på deras sida är sen några dagar fast på 5712 st.
Mvh PP.
http://j.mp/2K1zT7I
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sono Motors
Tackartackar Jerker!
Ok om det nu är måndagar som gäller uppdsteringsmässigt så kan jag nog med tro att 6000 är passerat redan.
Efter lite om o men så är jag med på "din" karta du skickade med, trevligt med sådana initsiativ må jag säga!
Kram,kram/PP
Ok om det nu är måndagar som gäller uppdsteringsmässigt så kan jag nog med tro att 6000 är passerat redan.
Efter lite om o men så är jag med på "din" karta du skickade med, trevligt med sådana initsiativ må jag säga!
Kram,kram/PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).