Sono Motors
Moderator: Redaktion
Re: Sono Motors
Nu har det reserverats 9007 Sono Sion. Den höga reservationstakten under hösten har successivt avtagit från en topp på nästan 200 reservationer/per vecka till knappt 50. Många spådde att det skulle passera 10000 före årsskiftet, men så blir det inte.
Re: Sono Motors
Fått uppfattningen att Tyskarna (med fler) verkar blivit besvikna på batteristorlek som verkar helt bestämt till 35 Kwh (netto eller brutto vet jag inte). Höjt pris på batteriet. Samt att det inte är klart med vem som ska bygga bilen.
Givet dagens olika alternativ till elbilar, hade Sono Sion funnits att köpa för de cirka 260 tusen minus senare 60 tusen miljöbonus så hade jag köpt direkt med de specifikationerna de angivit.
Hoppas verkligen de lyckas få igång serieproduktion och detta innan 2019 är slut.
Givet dagens olika alternativ till elbilar, hade Sono Sion funnits att köpa för de cirka 260 tusen minus senare 60 tusen miljöbonus så hade jag köpt direkt med de specifikationerna de angivit.
Hoppas verkligen de lyckas få igång serieproduktion och detta innan 2019 är slut.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sono Motors
Ja der är glädjande att de hat kommit upp i 9000 beställningar, men som du också nämner så är beställningstakten betydligt lägre nu efter deras prisjustering på batteripacket.
Hur verkar det vara med monteringsfabriken,är det klart vilken det blir snart månntro? Känns som att klockan är en viktig motståndare i Sonomotors fall. Typ. De bör verkligen inte bli ytterligare förseningar känns det som.
Mvh PP.
Hur verkar det vara med monteringsfabriken,är det klart vilken det blir snart månntro? Känns som att klockan är en viktig motståndare i Sonomotors fall. Typ. De bör verkligen inte bli ytterligare förseningar känns det som.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Sono Motors
De har utan tvekan haft förhandlingar länge med någon som ska tillverka bilen, problemet är säkert priset på tillverkningen som de inte riktigt får ihop är min gissning, alternativt är det löst nu med högre batteripris och vi får snart info om tillverkningsfabrik.
Tydligen kom det information om att man kommer kunna få tillbaka reservationsavgiften om man vill nu, var bara på Tyska så lite osäker. En minskning av reservationer är nog att vänta under en period.
Tydligen kom det information om att man kommer kunna få tillbaka reservationsavgiften om man vill nu, var bara på Tyska så lite osäker. En minskning av reservationer är nog att vänta under en period.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Sono Motors
De har inte berättat än vem som ska sköta tillverkningen.
Antalet reservationer per vecka har gått ner sakta sen peaken i mitten av hösten, så man ser inte nån förändring som kan relateras till prishöjningen, faktiskt. Det är snarare så att de har minskat stadigt med avståndet till senaste provkörningsturnén.
Antalet reservationer per vecka har gått ner sakta sen peaken i mitten av hösten, så man ser inte nån förändring som kan relateras till prishöjningen, faktiskt. Det är snarare så att de har minskat stadigt med avståndet till senaste provkörningsturnén.
Re: Sono Motors
Jerker skrev:De har inte berättat än vem som ska sköta tillverkningen.
Antalet reservationer per vecka har gått ner sakta sen peaken i mitten av hösten, så man ser inte nån förändring som kan relateras till prishöjningen, faktiskt. Det är snarare så att de har minskat stadigt med avståndet till senaste provkörningsturnén.
Jag menar att det tyvärr finns en risk för att vi kommer se under 9000 reservationer nästa vecka
Hoppas du har rätt med provkörningen
nöjd med min Ampera tillsvidare
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Sono Sion – reklamfilm
Första gången vi ser ett tydligt budskap mellan elbil och framtid!
Spontant blir jag jätteglad att en biltillverkare vågar ta det här steget!!
”Varning klippet innehåller reklam”, känns inte viktigt här. Klippet visar ju att det går att tänka på framtida generationer, att boendet inte nödvändigtvis skall kräva mer av vår omgivning och att vi verkligen KAN leva klimatsmart! Heja Sono Motors.
”Made in Germany, is Great again”! ;^)
Enligt uppgifter är det för närvarande ca: 9.0051 reservationer på modellen.
Länk: http://vuef.se/sono-sion-reklamfilm/
Första gången vi ser ett tydligt budskap mellan elbil och framtid!
Spontant blir jag jätteglad att en biltillverkare vågar ta det här steget!!
”Varning klippet innehåller reklam”, känns inte viktigt här. Klippet visar ju att det går att tänka på framtida generationer, att boendet inte nödvändigtvis skall kräva mer av vår omgivning och att vi verkligen KAN leva klimatsmart! Heja Sono Motors.
”Made in Germany, is Great again”! ;^)
Enligt uppgifter är det för närvarande ca: 9.0051 reservationer på modellen.
Länk: http://vuef.se/sono-sion-reklamfilm/
Re: Sono Motors
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Sono Motors
Tyvärr är videon gammal och mycket av infon om bilen är ändrad sedan dess.
T.ex.:
Nu vet vi att det blir framhjulsdrift.
Bilen blir c:a 10 cm längre
Det blir inget glastak med genomsikt. Förbjudet inom EU om det är mönstrat.
35 kWh
Priset höjt från €20000 till 25.500
Inte 3 separata ryggstöd bak utan konventionell 2+1-delning.
T.ex.:
Nu vet vi att det blir framhjulsdrift.
Bilen blir c:a 10 cm längre
Det blir inget glastak med genomsikt. Förbjudet inom EU om det är mönstrat.
35 kWh
Priset höjt från €20000 till 25.500
Inte 3 separata ryggstöd bak utan konventionell 2+1-delning.
Re: Sono Motors
Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
Elbilist sedan 2014
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Sono Motors
FC är ett skämtKlintan skrev:Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Sono Motors
Ja, de fick det att låta som att man aldrig skulle behöva ladda bilen med kabel. Men då har man väldigt liten körsträcka per dag.Klintan skrev:Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
Ja, de som gör Fully Charged är ju inte journalister och är inte tränade i kritiskt tänkande (vilket iofs många yrkesverksamma journalister inte heller är) utan de är bilentusiaster.
En annan sak som jag tycker är märkligt är att de väntade flera månader med att publicera videon.
Re: Sono Motors
Jag tycker FC är riktigt bra. De sätter fokus på elektrifieringen på ett lättsamt och underhållade sätt. De har passerat 50 miljoner visningar och har garanterat inspirerat väldigt många människor att skaffa elbil eller i alla fall låta bli att köpa ny avgasbil.Henrik Torphammar skrev:FC är ett skämtKlintan skrev:Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
Deras uppgift är att ge människor/produkter uppmärksamhet och att låta folk tala till punkt.
Kritiska frågor är det upp till andra att ställa, det är dessutom inte orimligt att överlåta lite kritiskt tänkande till tittarna, särskilt inte med tanke på hur många infallsvinklar som finns bland kommentarerna på yt.
Re: Sono Motors
Instämmer. De medverkade klart till att jag och sambon blev intresserade av elfordon och grön elproduktion och i slutändan inskaffade vår Leaf.Jag tycker FC är riktigt bra. De sätter fokus på elektrifieringen på ett lättsamt och underhållade sätt. De har passerat 50 miljoner visningar och har garanterat inspirerat väldigt många människor att skaffa elbil eller i alla fall låta bli att köpa ny avgasbil.FC är ett skämt
Deras uppgift är att ge människor/produkter uppmärksamhet och att låta folk tala till punkt.
Kritiska frågor är det upp till andra att ställa, det är dessutom inte orimligt att överlåta lite kritiskt tänkande till tittarna, särskilt inte med tanke på hur många infallsvinklar som finns bland kommentarerna på yt.
Det finns ett annat bra program med fokus på elfordon som har en värd med betydligt mer analys och kritiskt tänkande, Transport Evolved. Snarare än att vara motpoler så kompletterar de varandra.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Sono Motors
Jag har problem med program som gör anspråk på att vara seriösa och där vissa inslag är väldigt seriösa, sen tappar man på basala grunderna helt och hållet. Exempelvis så kan Johnny krypa under Niro för att själv ta reda på vilken sorts hjulupphängning den har - jättebra. Sen kan dom faila ur på laddningen eller batteriet eller så som i min mening borde vara en självklarhet för "fully charged" att få till rätt.Grimlos skrev:Instämmer. De medverkade klart till att jag och sambon blev intresserade av elfordon och grön elproduktion och i slutändan inskaffade vår Leaf.Jag tycker FC är riktigt bra. De sätter fokus på elektrifieringen på ett lättsamt och underhållade sätt. De har passerat 50 miljoner visningar och har garanterat inspirerat väldigt många människor att skaffa elbil eller i alla fall låta bli att köpa ny avgasbil.FC är ett skämt
Deras uppgift är att ge människor/produkter uppmärksamhet och att låta folk tala till punkt.
Kritiska frågor är det upp till andra att ställa, det är dessutom inte orimligt att överlåta lite kritiskt tänkande till tittarna, särskilt inte med tanke på hur många infallsvinklar som finns bland kommentarerna på yt.
Det finns ett annat bra program med fokus på elfordon som har en värd med betydligt mer analys och kritiskt tänkande, Transport Evolved. Snarare än att vara motpoler så kompletterar de varandra.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Sono Motors
Då de ska vara seriösa måste de läsa på om vad de provkör. De verkar ha missat hela i3-kontroversen och reagerar bara på växelspaken när de får den utpekad. Mycket om Sono Motors ifrågasätts, då bör de passa på att försöka reda ut det och inte bara göra en glad provkörning. Deras video sprids vidare som marknadsföring trots många felaktigheter. En så pass stor elbilskanal behöver vara kompetent.
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Det är skillnad på att vara journalist och journalist. Tycker det blir konstigt om man blandar de lättsammare reportagen med grävande ifrågasättande. Ibland har kritiskt granskande en tendens att benämnas teslahatare, men det tycker jag är fel de gör bara sitt jobb, det finns olika genrer och det är lika fel att säga att de som är postiva är tesla fanboys. en del stilar har man för att få folk att öppna upp och vissa har man för att ställa folk mot väggen. jag tycker att fc är underhållning. och de är roliga och engagerande. de gör ett bra jobb.
Re: Sono Motors
Det är nåt charmigt över FC:s sätt att göra sina videor. De är så entusiastiska och positiva över allt som har med elbilar att göra.
Men när jag ser dem göra videor på nåt som jag kan väldigt mycket om och dessutom vill väl, som Sono Sion, så får jag istället känslan av att det är till nackdel för Sion att de inte ställer några kritiska, eller ens fördjupande, följdfrågor. Särskilt vad gäller solcellerna. Man borde ha förtydligat att det bara är under optimala förhållanden som man kan få ut 30 km räckvidd per dag. Nu fick de det att låta som att vem som helst kunde låta bli att ladda bilen via kabel. Det är ju inte många som skulle klara sig på det för sitt vardagsåkande.
Men när jag ser dem göra videor på nåt som jag kan väldigt mycket om och dessutom vill väl, som Sono Sion, så får jag istället känslan av att det är till nackdel för Sion att de inte ställer några kritiska, eller ens fördjupande, följdfrågor. Särskilt vad gäller solcellerna. Man borde ha förtydligat att det bara är under optimala förhållanden som man kan få ut 30 km räckvidd per dag. Nu fick de det att låta som att vem som helst kunde låta bli att ladda bilen via kabel. Det är ju inte många som skulle klara sig på det för sitt vardagsåkande.
Re: Sono Motors
Ja, de har aldrig lovat mer. Men efter det där var sagt så har jag läst att de inte har bestämt sig. Det finns kanske en möjlighet att den blir lite högre.LarsL skrev:Hörde att dragkroken blir begränsad till 750kg även för produktionsversionen.
Re: Sono Motors
I det omtalade FullyCharge avsnittet säger ju representanten att det kommer stanna vid 750kg, så det verkar vara rätt klart.Jerker skrev:Ja, de har aldrig lovat mer. Men efter det där var sagt så har jag läst att de inte har bestämt sig. Det finns kanske en möjlighet att den blir lite högre.LarsL skrev:Hörde att dragkroken blir begränsad till 750kg även för produktionsversionen.
Re: Sono Motors
Alltså, efter den här videon spelades in har de sagt att de inte har bestämt dragvikten än, men den blir minst 750 kg.LarsL skrev:I det omtalade FullyCharge avsnittet säger ju representanten att det kommer stanna vid 750kg, så det verkar vara rätt klart.Jerker skrev:Ja, de har aldrig lovat mer. Men efter det där var sagt så har jag läst att de inte har bestämt sig. Det finns kanske en möjlighet att den blir lite högre.LarsL skrev:Hörde att dragkroken blir begränsad till 750kg även för produktionsversionen.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Sono Motors
Det är ju samma sak med Bilar med sladd, det är ju också fokus underhållning och inte just elbilsfakta. Jag tycker det är synd när något som skulle kunna vara bildande mest blir trams och felaktigheter om än en smula underhållande.Jerker skrev:Det är nåt charmigt över FC:s sätt att göra sina videor. De är så entusiastiska och positiva över allt som har med elbilar att göra.
Men när jag ser dem göra videor på nåt som jag kan väldigt mycket om och dessutom vill väl, som Sono Sion, så får jag istället känslan av att det är till nackdel för Sion att de inte ställer några kritiska, eller ens fördjupande, följdfrågor. Särskilt vad gäller solcellerna. Man borde ha förtydligat att det bara är under optimala förhållanden som man kan få ut 30 km räckvidd per dag. Nu fick de det att låta som att vem som helst kunde låta bli att ladda bilen via kabel. Det är ju inte många som skulle klara sig på det för sitt vardagsåkande.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Sono Motors
För de "frälsta" som verkligen vill ha alla detaljer så kanske FC blir för simpelt i sina analyser. Men de har verkligen lyckats med att nå ut till fossilbilister och det får nog anses vara nog så viktigt.
(Se klipp från deras live-event i somras där merparten av publiken var fossilbilister)
(Se klipp från deras live-event i somras där merparten av publiken var fossilbilister)
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh