Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av G F »

Forts.

Bagageutrymmet! Är det andra man reagerar på, det är enormt. Volvo kombi släng dej i väggen, typ!
Det är kanske inte så mycket större egentligen men det är nästan helt kvadratiskt och öppning / lasthöjd är fantastisk. Inte ens jag med mina 1,9m slog i huvudet i den öppna bakluckan som jag brukar göra på de flesta bilar. Bilden är tagen av mej stående helt rak, då förstår ni hur enormt den öppnar! Jag tänkte direkt bara på att här kan man få in nästan vad som helst. Just lastutrymmet hade de tydligen fått mycket beröm för av alla testförarna under turnén. Så de 650 litrarna var heliga för dem. De fick inte röras ens när det gällde att få till ett bättre baksätes benutrymme.
Det är därför de istället tänker förlänga bilen med 10cm.
Baklucka.JPG
Jag kan tänka mej att de som behöver ta med sej ett par stora hundar i bilen, skulle börja dregla. Men även som leveransbil, eller för hantverkare som ett alternativ till en liten skåpbil. För de som behöver stora utdragbara lådor. Det finns ju inga hjulhus inbuktningar eller liknade, och ingen sluttade baklucka som går emot lasten när den stängs. Det ser nästan ut som man skulle kunna ställa dit ett standard 60 kylskåp stående upp och bara plugga in sladden, med halva lastutrymmet kvar. Tyvärr tog jag bara med ögonmåtten. Det finns faktiskt ett 230V standard Schuko uttag där bak som utan vidare kan driva en Kyl/Frys.

Någon kommer garanterat att bygga om den till ett mobilt glasskafé eller liknande. Sedan ställer man bara upp den på ett soligt ställe. Sion levererar ju all den el som behövs för verksamheten helt utan behovet av ett elverk som väsas och sprider ut gift i luften.Snacka om greenwashing. När man fäller stolarna blir lastutrymmet löjligt stort, och viktigast av allt helt plant. Man kommer att kunna lyfta in en hel lastpall med 2st pallkragar på då! Det lutar åt att det inte blir separata stolar i baksätet utan en standard 60/40 splitt soffa för att klara priset enligt Sono.
Tak1.JPG
Tak2.JPG
Soltaket som jag tycker var trevligt, ger både rymd / ljus samtidigt som solcellsmönstret skuggar lagom (det var strålande sol då). Men just detta med mönstret från solcellerna var tydligen ett stort problem. Det är tydligen förbjudet inom EU att ha någon form av mönster på ett soltak.
Så i produktionsbilen blir det tyvärr ett heltäckande tak invändigt, enligt Sono killen, suck. :( Vist är EU fantastisk?
Senast redigerad av G F, redigerad totalt 17 gång.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Här är måtten ur databladet:
Trunk opening width............................................................... 1,100
Trunk opening height................................................................700
Maximum loadable length (tail to front seats)..................... 1,600
Loadable length behind rear seats................................ 800
Trunk capacity in litres.............................................................650
with folded rear seats in litres..........................................1,250

Man får in en tvättmaskin eller en diskmaskin, liggande.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av G F »

Jerker skrev:
Här är måtten ur databladet:
Trunk opening width............................................................... 1,100
Trunk opening height................................................................700
Maximum loadable length (tail to front seats)..................... 1,600
Loadable length behind rear seats................................ 800
Trunk capacity in litres.............................................................650
with folded rear seats in litres..........................................1,250

Man får in en tvättmaskin eller en diskmaskin, liggande.
Tack Jerker! Men du skulle sett det live, det kanske inte syns så bra på bilden men takhöjden innanför öppningen är högre. Det kändes som man skulle kunna placera en vanlig under bänken enhet ståendes och dessutom i perfekt lasthöjd. Man behöver inte böja sej ner och lyfta upp, utan bara ställa in rakt fram. Men vi får se hur det blir när den färdiga produktionsbilen kommer. Fantastiskt bra lastutrymme kommer det i alla fall att bli, det är jag säker på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

G F skrev:
Tack Jerker! Men du skulle sett det live, det kanske inte syns så bra på bilden men takhöjden innanför öppningen är högre. Det kändes som man skulle kunna placera en vanlig under bänken enhet ståendes och dessutom i perfekt lasthöjd. Man behöver inte böja sej ner och lyfta upp, utan bara ställa in rakt fram. Men vi får se hur det blir när den färdiga produktionsbilen kommer. Fantastiskt bra lastutrymme kommer det i alla fall att bli, det är jag säker på.
Ja, det är ju detta jag försöker få folk att fatta. I siffror så blir det ju också tydligt när man jämför med normen, en Volvo V70. Den har 575 liter bakom baksätena, Sion har 650.

Går de iland med det här projektet så blir det en mycket användbar bil.
BagageSion1.jpg
BagageSion2.jpg
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
G F skrev:
Tack Jerker! Men du skulle sett det live, det kanske inte syns så bra på bilden men takhöjden innanför öppningen är högre. Det kändes som man skulle kunna placera en vanlig under bänken enhet ståendes och dessutom i perfekt lasthöjd. Man behöver inte böja sej ner och lyfta upp, utan bara ställa in rakt fram. Men vi får se hur det blir när den färdiga produktionsbilen kommer. Fantastiskt bra lastutrymme kommer det i alla fall att bli, det är jag säker på.
Ja, det är ju detta jag försöker få folk att fatta. I siffror så blir det ju också tydligt när man jämför med normen, en Volvo V70. Den har 575 liter bakom baksätena, Sion har 650.

Går de iland med det här projektet så blir det en mycket användbar bil.

Oj! Här händer det grejer!

Fråga: Har det dykt upp mer film-klipp? Känner inte igen det jag ser ovan? Eller är det äldre?

Hepp!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
G F skrev:
Tack Jerker! Men du skulle sett det live, det kanske inte syns så bra på bilden men takhöjden innanför öppningen är högre. Det kändes som man skulle kunna placera en vanlig under bänken enhet ståendes och dessutom i perfekt lasthöjd. Man behöver inte böja sej ner och lyfta upp, utan bara ställa in rakt fram. Men vi får se hur det blir när den färdiga produktionsbilen kommer. Fantastiskt bra lastutrymme kommer det i alla fall att bli, det är jag säker på.
Ja, det är ju detta jag försöker få folk att fatta. I siffror så blir det ju också tydligt när man jämför med normen, en Volvo V70. Den har 575 liter bakom baksätena, Sion har 650.

Går de iland med det här projektet så blir det en mycket användbar bil.

Oj! Här händer det grejer!

Fråga: Har det dykt upp mer film-klipp? Känner inte igen det jag ser ovan? Eller är det äldre?

Hepp!
Bilden från en film är äldre. Den nedre bilden är bara en bild från en tråd i den tyska FB-gruppen för Sionenstusiaster, ganska ny.
Videon är från en Youtuber som kallar sig Teslamarcus.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
G F skrev:
Tack Jerker! Men du skulle sett det live, det kanske inte syns så bra på bilden men takhöjden innanför öppningen är högre. Det kändes som man skulle kunna placera en vanlig under bänken enhet ståendes och dessutom i perfekt lasthöjd. Man behöver inte böja sej ner och lyfta upp, utan bara ställa in rakt fram. Men vi får se hur det blir när den färdiga produktionsbilen kommer. Fantastiskt bra lastutrymme kommer det i alla fall att bli, det är jag säker på.
Ja, det är ju detta jag försöker få folk att fatta. I siffror så blir det ju också tydligt när man jämför med normen, en Volvo V70. Den har 575 liter bakom baksätena, Sion har 650.

Går de iland med det här projektet så blir det en mycket användbar bil.

Oj! Här händer det grejer!

Fråga: Har det dykt upp mer film-klipp? Känner inte igen det jag ser ovan? Eller är det äldre?

Hepp!
Bilden från en film är äldre. Den nedre bilden är bara en bild från en tråd i den tyska FB-gruppen för Sionenstusiaster, ganska ny.
Videon är från en Youtuber som kallar sig Teslamarcus.
Aha, tack! Skall studera Sono Sion närmare när jag får lite bättre tid göra det.
Den verkar verkligen vara ett bra alternativ då modellen har intressant prisbild och goda utvecklingsmöjligheter.
Konkurrerande Uniti har jag ingen koll på just nu.
Vet inte hur långt de har kommit annat än att de presenterat korta uppdateringar via Youtube-klipp.

Har Sono själva egen video-kanal Jerker?
Hepp!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
G F skrev:
Tack Jerker! Men du skulle sett det live, det kanske inte syns så bra på bilden men takhöjden innanför öppningen är högre. Det kändes som man skulle kunna placera en vanlig under bänken enhet ståendes och dessutom i perfekt lasthöjd. Man behöver inte böja sej ner och lyfta upp, utan bara ställa in rakt fram. Men vi får se hur det blir när den färdiga produktionsbilen kommer. Fantastiskt bra lastutrymme kommer det i alla fall att bli, det är jag säker på.
Ja, det är ju detta jag försöker få folk att fatta. I siffror så blir det ju också tydligt när man jämför med normen, en Volvo V70. Den har 575 liter bakom baksätena, Sion har 650.

Går de iland med det här projektet så blir det en mycket användbar bil.

Oj! Här händer det grejer!

Fråga: Har det dykt upp mer film-klipp? Känner inte igen det jag ser ovan? Eller är det äldre?

Hepp!
Bilden från en film är äldre. Den nedre bilden är bara en bild från en tråd i den tyska FB-gruppen för Sionenstusiaster, ganska ny.
Videon är från en Youtuber som kallar sig Teslamarcus.
Aha, tack! Skall studera Sono Sion närmare när jag får lite bättre tid göra det.
Den verkar verkligen vara ett bra alternativ då modellen har intressant prisbild och goda utvecklingsmöjligheter.
Konkurrerande Uniti har jag ingen koll på just nu.
Vet inte hur långt de har kommit annat än att de presenterat korta uppdateringar via Youtube-klipp.

Har Sono själva egen video-kanal Jerker?
Hepp!
Jodå, men det händer inte så mycket där. Det intressantaste är folk som själva provkört bilen och reportage som mer etablerade medier har gjort. Men det har inte tillkommit så mycket nytt journalistiskt material sedan förra hösten då de premiärvisade prototyperna.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Tack igen! :D

Jag förstår, vi får bevaka som vi gör redan och hålla koll helt enkelt.

Vore roligt studera humanare prisbilder på just elbilar, och Sono Sion verkar redan motsvara förväntningarna.
Hur som helst verkar den göra det så här långt.

Hepp!
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av G F »

Forts. Köregenskaperna!

Men jag har ju glömt det viktigaste skälva provkörningen tycker ni säkert.

Men det är just det som är grejen med den här bilen, att det är inte körningen som är det viktiga. Många har inte riktigt förstått, att detta är en hållbar bruksbil som ska kunna serva sin ägare med alla de olika vardags behov som uppstår under livets olika faser under många, många år.
Och detta ska för första gången i bilens historia ske utan någon netto påverkan på vår planet! Det är detta som är så viktigt med Sion!
Team2.JPG
Provkörningen var som så många gånger tidigare lokaliserad på ett universitets område. Denna gången i Einthoven i Holland, Philips hemstad ni vet.
team.JPG
Skälva körningen var helt odramatisk, som att köra en Golf. Det är med andra ord en smidig och rapp plåtlåda på 4 hjul, som naturligtvis inte ska jämföras med Tesla eller liknande, betydligt mer kostsamma konstruktioner. Den gör de den ska bra. Enda minuset under provkörningen var, när jag provade att backa. Sikten bakom bilen (som är hög) var inte bra. Men enligt Sono killen skulle produktionsbilen ha backvarnare.
fram.JPG
Men naturligtvis är den roligare att köra än en gammelbil, det är ju för sjutton en elbil. :)

GF
Senast redigerad av G F, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sa dom inget om backkamera? Det har funnits med i specarna hela tiden.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av G F »

Jerker skrev:
Sa dom inget om backkamera? Det har funnits med i specarna hela tiden.
Jo givetvis, jag har bara inte kommet dit än. Jag får ta lite då och då när jag hinner. :(
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Artikel i media - om - Sono Motors



Via ENERGINYHETER.se
”Det tyska start-up-företaget Sono Motors och dess grundare Navina Pernsteiner, Jonas Christians, Laurin Hahn, har lyckats utveckla en elbil som redan har beställt av 7000 i Tyskland och även av tusentals svenskar. Under 2019 går Sion i produktion, med revolutionerande detaljer.”

http://www.energinyheter.se/20180913/20 ... a-karossen

Hepp!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Sono Motors

Inlägg av nek0 »

TeslaTissel skrev:
Artikel i media - om - Sono Motors



Via ENERGINYHETER.se
”Det tyska start-up-företaget Sono Motors och dess grundare Navina Pernsteiner, Jonas Christians, Laurin Hahn, har lyckats utveckla en elbil som redan har beställt av 7000 i Tyskland och även av tusentals svenskar. Under 2019 går Sion i produktion, med revolutionerande detaljer.”

http://www.energinyheter.se/20180913/20 ... a-karossen

Hepp!
"tusentals svenskar" ?
Fake news?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
TeslaTissel skrev:
Artikel i media - om - Sono Motors



Via ENERGINYHETER.se
”Det tyska start-up-företaget Sono Motors och dess grundare Navina Pernsteiner, Jonas Christians, Laurin Hahn, har lyckats utveckla en elbil som redan har beställt av 7000 i Tyskland och även av tusentals svenskar. Under 2019 går Sion i produktion, med revolutionerande detaljer.”

http://www.energinyheter.se/20180913/20 ... a-karossen

Hepp!
"tusentals svenskar" ?
Fake news?
Haha! Ja, i vanlig ordning så skriver journalister snabbare än de tänker. Trist.

Otydliga formuleringar också som man undrar över:
"åtta timmars laddning av batteriet trots regn" Va? skulle det ladda sämre när det regnar. Det kan inte syfta på solcellerna eftersom de kommer i nästa sats i samma mening: "dessutom solpaneler för självförsörjning på karossen."
Sen är priset fel. Det ser ut som att 16000 är inkl. batteri.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Ja jag såg felaktigheterna kommenterade dem på ”Fejken” där jag också lade upp artikeln.

Hepp!
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Tänkte bara nämna att jag också fått brev från Sonomotors, det innehöll ett litet tackkort för att man beställt en Sion samt en liten träbit föreställandes bilen sedd från sidan.

Jag är förmodligen en av de sista förhandsbeställarna som erhöll %-rabatten innan det erbjudande upphörde helt efter att man nått 5000-målet. Nu är det ju nästan 7500 som beställt, häftigt!!!
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

PoloPrinsen skrev:
Tänkte bara nämna att jag också fått brev från Sonomotors, det innehöll ett litet tackkort för att man beställt en Sion samt en liten träbit föreställandes bilen sedd från sidan.
Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion! :evil:
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Sono Motors

Inlägg av olza »

Jerker skrev:
Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion! :evil:
Jag fick ett mejl förra veckan, som förvarnade om att min ”wodden Sion” var på väg. Har du inte fått något mejl så kanske det är läge att ta kontakt med Sono Motors.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

olza skrev:
Jerker skrev:
Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion! :evil:
Jag fick ett mejl förra veckan, som förvarnade om att min ”wodden Sion” var på väg. Har du inte fått något mejl så kanske det är läge att ta kontakt med Sono Motors.
Jag har fått flera mail från dem och mailat flera gånger tillbaka i den här frågan och blivit lovad min bricka flera gånger...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sono Motors

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
PoloPrinsen skrev:
Tänkte bara nämna att jag också fått brev från Sonomotors, det innehöll ett litet tackkort för att man beställt en Sion samt en liten träbit föreställandes bilen sedd från sidan.
Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion! :evil:
Jag kan 3D-printa en om du vill (om jag får konturen på den åtminstone, eller en 3D-fil om det finns?) ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
PoloPrinsen skrev:
Tänkte bara nämna att jag också fått brev från Sonomotors, det innehöll ett litet tackkort för att man beställt en Sion samt en liten träbit föreställandes bilen sedd från sidan.
Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion! :evil:
Jag kan 3D-printa en om du vill (om jag får konturen på den åtminstone, eller en 3D-fil om det finns?) ;)
:D Tack, det ska jag ha i åtanke!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sono Motors

Inlägg av Bjelke »

Hur ser den ut? :lol:
Nån som har en bild på den?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
PoloPrinsen skrev:
Tänkte bara nämna att jag också fått brev från Sonomotors, det innehöll ett litet tackkort för att man beställt en Sion samt en liten träbit föreställandes bilen sedd från sidan.
Nu tror jag snart att jag kräver mina reservationspengar tillbaka! Jag har fortfarande inte fått min Träsion! :evil:
Jag kan 3D-printa en om du vill (om jag får konturen på den åtminstone, eller en 3D-fil om det finns?) ;)
:D Tack, det ska jag ha i åtanke!
De har faktiskt pratat om att släppa en 3D-fil på bilen så att man själv ska kunna printa en minibil!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sono Motors

Inlägg av Bjelke »

Coolt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar