Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Motors har nu meddelat att antalet reservationer flyter in i en sådan takt att de vet att de kommer att sina 5000 reservationer i god tid innan Q3 2019 och därmed kommer bilen att börja tillverkas då. Det avslutande designarbetet går vidare som planerat.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Efter en tids övervägande lutar det starkt att jag kommer lägga en preorder på 500 euro på en Sion ikväll. Mina största tvivel är att bilen inte kommer byggas alls. Har försökt titta på vad de är för investerare som är med på bilbygget. Fann att det verkar vara en riktigt driven man vid namn Matthias Willenbacher. Killen verkar brinna för förnyelsebar energi och ha erfarenhet att bygga upp ett företag från grunden, Willenbacher verkar varit med vid rekryteringen av deras team och fått med duktiga människor med den rätta kompetensen. Fanns ganska mycket att läsa om herr Willenbacher, bla ska han varit den första att äga en Tesla Roadster i Europa. Fann även att ett företag vid namn Böllinger Group http://www.boellinger-group.com/en/home.html är med som delägare. De verkar göra jobb åt de flesta av de tyska bilmärkena plus en massa anda teknik firmor, här tror jag Sono Motors har en affärsängel som kan hitta de rätta priserna till delarna och kunskap i bilindustrin för typgodkännande, regelverk mm.

Nästa nålsöga för Sono Motors verkar vara krock testerna, enligt de tyska tidningar är det ett frågetecken hur specialplastkarossen ska reagera på smällarna, detta är tydligen inte tidigare testat.

Ganska trevlig rymd i bilen http://www.allgemeine-zeitung.de/wirtsc ... 199138.htm
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Välkommen i gänget!

Nån gång i vår kommer de hit till Sverige för testkörningar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Motors hade en livesändning på Facebook idag med frågor från tittarna. Har du FB-konto kan du se den här:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Motors har nu tecknat ett avtal med en batteritillverkare. Nån som känner till ElringKlinger?
Munich, 9th of May 2018

Sono Motors, a Munich-based automotive company, announces its partnership with the
German automotive supplier ElringKlinger for the development and production of battery
systems. The total volume of the contract amounts to several hundred million euros over a
period of about eight years.

Climate protection and working conditions played a decisive role for the company in deciding in
favor of a domestic location for the production of battery systems. Emitting as little carbon
dioxide as possible during the production process, Sono Motors will furthermore offset all
unavoidable greenhouse gas emissions by supporting certified climate protection projects.
Här är hela pressreleasen:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... VLjXYaWCbr
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nu har Sono Sion nått 5132 reservationer. Det innebär att man har tillräckligt många reservationer för att få ekonomi i att starta produktionen. Antalet reservationer har ökat exponentiellt de senaste veckorna, så det verkar som att vårens turné med provkörningar av bilen har gjort att medvetandet om bilen nått en kritisk massa. Det märks också på att det skrivs mycket om bilen i tysk och central- och sydeuropeisk press.

Till Sverige kommer de också för provkörningar. Först var planen att komma hit under sensommaren, men nu har de skjutit upp det till vintern. Anledningen är att de hellre vill komma hit med förproduktionsbilar än de två prototyper de nu åker runt med. Tillverkningen av förproduktionsbilarna ska börja inom 6 månader och de kan då köras på vanliga vägar och inte på fotbollsarenor o.dyl. som de får göra nu.

De berättar att de har reservationer från 33 länder. Vid sidan om Tyskland är Italien det land där de fått flest reservationer.

Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Börjar nästa tro på att man kommer kunna få en Sion levererad 2019, med drag dessutom :lol:

Har du fått någon träbricka än Jerkar
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Nu har Sono Sion nått 5132 reservationer. Det innebär att man har tillräckligt många reservationer för att få ekonomi i att starta produktionen. Antalet reservationer har ökat exponentiellt de senaste veckorna, så det verkar som att vårens turné med provkörningar av bilen har gjort att medvetandet om bilen nått en kritisk massa. Det märks också på att det skrivs mycket om bilen i tysk och central- och sydeuropeisk press.

Till Sverige kommer de också för provkörningar. Först var planen att komma hit under sensommaren, men nu har de skjutit upp det till vintern. Anledningen är att de hellre vill komma hit med förproduktionsbilar än de två prototyper de nu åker runt med. Tillverkningen av förproduktionsbilarna ska börja inom 6 månader och de kan då köras på vanliga vägar och inte på fotbollsarenor o.dyl. som de får göra nu.

De berättar att de har reservationer från 30 länder. Vid sidan om Tyskland är Italien det land där de fått flest reservationer.
Verkar jättespännande med Sono.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.

Bra klipp också som de tagit fram.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Börjar nästa tro på att man kommer kunna få en Sion levererad 2019, med drag dessutom :lol:

Har du fått någon träbricka än Jerkar
Nej, jag har faktiskt inte fått min träbricka! Jag har varit i kontakt med dem om detta och de säger att den kommer. Får nog stöta på igen. Borde ha ett reservationsnummer runt 1700.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

TeslaTissel skrev:
Verkar jättespännande med Sono.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
Samma prisklass i varftall :) Sion har fem säten, registreras som bil, 650 liters bagage och dragkrok. Sion blir en bra familjebil med gott om utrymme.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Limbster skrev:
TeslaTissel skrev:
Verkar jättespännande med Sono.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
Samma prisklass i varftall :) Sion har fem säten, registreras som bil, 650 liters bagage och dragkrok. Sion blir en bra familjebil med gott om utrymme.
Ja dragkrok dessutom,- Klockrent här i Norden!
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Sono Motors

Inlägg av perkabolo »

TeslaTissel skrev:
Limbster skrev:
TeslaTissel skrev:
Verkar jättespännande med Sono.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
Samma prisklass i varftall :) Sion har fem säten, registreras som bil, 650 liters bagage och dragkrok. Sion blir en bra familjebil med gott om utrymme.
Ja dragkrok dessutom,- Klockrent här i Norden!
Och individuellt fällbara ryggstöd i baksätet!
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sono Motors

Inlägg av Mickep »

Den har mycket som talar för sig framför allt en bra prisklass. Skall bli intressant hur krocktesterna går.
Det är ju väldigt enkel, vet inte hur mycket extra kostnad det skulle bli om de försökte få 5 stjärnor (antar att det är självstopp som saknas)
Det jag saknar är adaptiv farthållare (men det kanske inte är aktuellt för den nischen).
Vet inte hur kvalitetskänslan är men kan en dacia få köpare så kommer sono också.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Jag är fortfarande skeptisk. Väntar tills de presenterar en riktig prototyp, den nuvarande osar alltför mycket i3 trots att de ihärdigt hävdar att den har 80kW motor. Med motorstyrning från en i3 anar jag ugglor i mossen... Chassit är eget, men resten...
De har fortfarande inte bestämt sig för fram eller bakhjulsdrift, inte någon leverantör av solceller, inte någon presenterad produktionspartner trots att de låst sig till pris sedan länge. Vore ju kul om de lyckades, men de känns väl optimistiska.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Hade varit bra om de kunde komma upp till elbilsmässan i höst.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av G F »

Jerker, det är bra jobbat med den här tråden!

Jag har inte hoppat in tidigare men det är lika bra att erkänna att jag med beställt en. :D

Har följt bolaget länge och de är helrätt på det. Största osäkerheten ligger i batteripriset som jag ser det. För ett vätskekylt 35KWh skulle det motsvara endast 132USD / KWh (på packnivå) och det tror jag Tesla ligger på med sin Gigafabrik idag. så att det ska gå att få till det priset i en liten specialbyggd serie redan om ett år (dessutom till slutkund) låter fantastiskt. Men alla sådana här prisspekulationer löser ju sej om bilen görs "lite" senare än planerat. :idea:
Skulle vara toppen om du lägger ut om det framkommer något nytt i den svenska FB gruppen (eftersom jag vågar vägra FB). :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

G F skrev:
Jerker, det är bra jobbat med den här tråden!

Jag har inte hoppat in tidigare men det är lika bra att erkänna att jag med beställt en. :D

Har följt bolaget länge och de är helrätt på det. Största osäkerheten ligger i batteripriset som jag ser det. För ett vätskekylt 35KWh skulle det motsvara endast 132USD / KWh (på packnivå) och det tror jag Tesla ligger på med sin Gigafabrik idag. så att det ska gå att få till det priset i en liten specialbyggd serie redan om ett år (dessutom till slutkund) låter fantastiskt. Men alla sådana här prisspekulationer löser ju sej om bilen görs "lite" senare än planerat. :idea:
Skulle vara toppen om du lägger ut om det framkommer något nytt i den svenska FB gruppen (eftersom jag vågar vägra FB). :lol:
När det händer nåt väsentligt med Sion så skriver jag det här, även om de flesta här antingen inte är intresserade eller är väldigt skeptiska. ;)

Angående batteripriset: Det är ju många som ifrågasätter det. Då har Sono Motors uttalat något i stil med att alla som har ett beställningsnummer under 5000 är garanterade det priset. Om det innebär att man kommer att höja priset på batterierna senare vet jag inte. Men jag ska försöka hitta den texten och läsa den lite noggrannare så jag inte oroar någon i onödan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Motors åker Europa runt och erbjuder testkörningar av Sion. Då görs det också en och annan video av testkörarna. Detta är en kanal som heter TeslaMarcus som har gjort en video:

Den är helt på tyska utan engelska undertexter, och min tyska är inte alltför god även om jag bitvis hängde med rätt bra, men det jag verkligen slogs av är hur stort bagageutrymmet är i Sion. Vid 5:50 i videon kryper en av dem in och lägger sig i bagaget och då inser man hur stort det är. I jämförelse med detta ter sig bagageutrymmet i min Zoe som direkt skrattretande!
SonoSionBagage.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

Den duger helt klart för transport av hund modell större gånger två. Och så får den dragkrok. Och allt till ett mycket intressant pris. På nåt vis känns det nästan lite för bra för att vara sant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av Arild »

När den väl börjar produceras och om den håller sitt pris runt €20.000 kommer även jag att lägga en beställning.

Billigare och mer allsidig transport än så här har ingen annan tillverkare aviserat.

(Nästan för bra för att kunna bli ...) :roll:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

Håller med. Det vore ju nästan rentav dumt att inte lägga en beställning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Den duger helt klart för transport av hund modell större gånger två. Och så får den dragkrok. Och allt till ett mycket intressant pris. På nåt vis känns det nästan lite för bra för att vara sant.
Och det som låter för bra för att vara sant är oftast det.

Nu kan man ju verkligen hoppas att de lyckas och då är det så klart intressant att köpa en. Vore en fördel om de tog bort lite av galenskaperna, tex solceller och mossa på instrumentpanelens(?!?!).
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Mossa är ett mycket effektivt sätt att rena diselpartiklar, såg en lång dokumentär om detta och hur landskapsarkitekter i vissa Engelska städer planerade noga med växtligheten för att förbättra luften.

Varför inte solceller på bilen? Gissningsvis för att en viss Elon tyckte det var dåligt. Räkna på det själv.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Mossa är ett mycket effektivt sätt att rena diselpartiklar, såg en lång dokumentär om detta och hur landskapsarkitekter i vissa Engelska städer planerade noga med växtligheten för att förbättra luften.

Varför inte solceller på bilen? Gissningsvis för att en viss Elon tyckte det var dåligt. Räkna på det själv.
De säger att deras solceller ger c:a 30 km räckvidd en solig dag. På presentationen av prototyperna som de nu är ute och visar upp så sa Laurin att hans pappa åkte c:a 15 km ToR varje dag till jobbet och lite till vissa dagar. Så han skulle aldrig behövt ladda bilen från nätet utan klarat sig med det som solcellerna ger.

Jag tror att de med solcellerna har hittat nåt som appellerar till vissa målgrupper och gör bilen attraktiv hos dessa. Utvecklingen av den har ju skett i kommunikation med kommande kunder och solceller är nåt som dessa har tyckt varit en viktig sak. Man ska nog se det mer symboliskt än praktiskt. För att kunna dra maximal nytta av solcellerna ska bilen alltid stå i perfekt soligt läge, helst mot en vit vägg eftersom solcellerna de använder även kan dra nytta av reflekterat ljus och då kan de solceller som är på skuggsidan även bli till nytta. Men i Sverige, med bra och dåliga soldagar, korta dagar på vintern etc. Vad kan det bli? I snitt 10 km/dag? Det är 3650 km/år, motsvarar 400-500:- om man laddar hemma. Är det värt merkostnaden för solcellerna? Jag skulle nog hellre lagt pengarna för solceller på annan utrustning på bilen.
Skriv svar