Sono Motors
Moderator: Redaktion
Re: Sono Motors
Sono Motors har nu meddelat att antalet reservationer flyter in i en sådan takt att de vet att de kommer att sina 5000 reservationer i god tid innan Q3 2019 och därmed kommer bilen att börja tillverkas då. Det avslutande designarbetet går vidare som planerat.
Re: Sono Motors
Efter en tids övervägande lutar det starkt att jag kommer lägga en preorder på 500 euro på en Sion ikväll. Mina största tvivel är att bilen inte kommer byggas alls. Har försökt titta på vad de är för investerare som är med på bilbygget. Fann att det verkar vara en riktigt driven man vid namn Matthias Willenbacher. Killen verkar brinna för förnyelsebar energi och ha erfarenhet att bygga upp ett företag från grunden, Willenbacher verkar varit med vid rekryteringen av deras team och fått med duktiga människor med den rätta kompetensen. Fanns ganska mycket att läsa om herr Willenbacher, bla ska han varit den första att äga en Tesla Roadster i Europa. Fann även att ett företag vid namn Böllinger Group http://www.boellinger-group.com/en/home.html är med som delägare. De verkar göra jobb åt de flesta av de tyska bilmärkena plus en massa anda teknik firmor, här tror jag Sono Motors har en affärsängel som kan hitta de rätta priserna till delarna och kunskap i bilindustrin för typgodkännande, regelverk mm.
Nästa nålsöga för Sono Motors verkar vara krock testerna, enligt de tyska tidningar är det ett frågetecken hur specialplastkarossen ska reagera på smällarna, detta är tydligen inte tidigare testat.
Ganska trevlig rymd i bilen http://www.allgemeine-zeitung.de/wirtsc ... 199138.htm
Nästa nålsöga för Sono Motors verkar vara krock testerna, enligt de tyska tidningar är det ett frågetecken hur specialplastkarossen ska reagera på smällarna, detta är tydligen inte tidigare testat.
Ganska trevlig rymd i bilen http://www.allgemeine-zeitung.de/wirtsc ... 199138.htm
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Sono Motors
Sono Motors hade en livesändning på Facebook idag med frågor från tittarna. Har du FB-konto kan du se den här:
Re: Sono Motors
Sono Motors har nu tecknat ett avtal med en batteritillverkare. Nån som känner till ElringKlinger?
https://drive.google.com/drive/folders/ ... VLjXYaWCbr
Här är hela pressreleasen:Munich, 9th of May 2018
Sono Motors, a Munich-based automotive company, announces its partnership with the
German automotive supplier ElringKlinger for the development and production of battery
systems. The total volume of the contract amounts to several hundred million euros over a
period of about eight years.
Climate protection and working conditions played a decisive role for the company in deciding in
favor of a domestic location for the production of battery systems. Emitting as little carbon
dioxide as possible during the production process, Sono Motors will furthermore offset all
unavoidable greenhouse gas emissions by supporting certified climate protection projects.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... VLjXYaWCbr
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Sono Motors
Nu har Sono Sion nått 5132 reservationer. Det innebär att man har tillräckligt många reservationer för att få ekonomi i att starta produktionen. Antalet reservationer har ökat exponentiellt de senaste veckorna, så det verkar som att vårens turné med provkörningar av bilen har gjort att medvetandet om bilen nått en kritisk massa. Det märks också på att det skrivs mycket om bilen i tysk och central- och sydeuropeisk press.
Till Sverige kommer de också för provkörningar. Först var planen att komma hit under sensommaren, men nu har de skjutit upp det till vintern. Anledningen är att de hellre vill komma hit med förproduktionsbilar än de två prototyper de nu åker runt med. Tillverkningen av förproduktionsbilarna ska börja inom 6 månader och de kan då köras på vanliga vägar och inte på fotbollsarenor o.dyl. som de får göra nu.
De berättar att de har reservationer från 33 länder. Vid sidan om Tyskland är Italien det land där de fått flest reservationer.
Till Sverige kommer de också för provkörningar. Först var planen att komma hit under sensommaren, men nu har de skjutit upp det till vintern. Anledningen är att de hellre vill komma hit med förproduktionsbilar än de två prototyper de nu åker runt med. Tillverkningen av förproduktionsbilarna ska börja inom 6 månader och de kan då köras på vanliga vägar och inte på fotbollsarenor o.dyl. som de får göra nu.
De berättar att de har reservationer från 33 länder. Vid sidan om Tyskland är Italien det land där de fått flest reservationer.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Sono Motors
Börjar nästa tro på att man kommer kunna få en Sion levererad 2019, med drag dessutom
Har du fått någon träbricka än Jerkar
Har du fått någon träbricka än Jerkar
nöjd med min Ampera tillsvidare
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Verkar jättespännande med Sono.Jerker skrev:Nu har Sono Sion nått 5132 reservationer. Det innebär att man har tillräckligt många reservationer för att få ekonomi i att starta produktionen. Antalet reservationer har ökat exponentiellt de senaste veckorna, så det verkar som att vårens turné med provkörningar av bilen har gjort att medvetandet om bilen nått en kritisk massa. Det märks också på att det skrivs mycket om bilen i tysk och central- och sydeuropeisk press.
Till Sverige kommer de också för provkörningar. Först var planen att komma hit under sensommaren, men nu har de skjutit upp det till vintern. Anledningen är att de hellre vill komma hit med förproduktionsbilar än de två prototyper de nu åker runt med. Tillverkningen av förproduktionsbilarna ska börja inom 6 månader och de kan då köras på vanliga vägar och inte på fotbollsarenor o.dyl. som de får göra nu.
De berättar att de har reservationer från 30 länder. Vid sidan om Tyskland är Italien det land där de fått flest reservationer.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
Bra klipp också som de tagit fram.
Re: Sono Motors
Nej, jag har faktiskt inte fått min träbricka! Jag har varit i kontakt med dem om detta och de säger att den kommer. Får nog stöta på igen. Borde ha ett reservationsnummer runt 1700.Limbster skrev:Börjar nästa tro på att man kommer kunna få en Sion levererad 2019, med drag dessutom
Har du fått någon träbricka än Jerkar
Re: Sono Motors
Samma prisklass i varftall Sion har fem säten, registreras som bil, 650 liters bagage och dragkrok. Sion blir en bra familjebil med gott om utrymme.TeslaTissel skrev:Verkar jättespännande med Sono.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Ja dragkrok dessutom,- Klockrent här i Norden!Limbster skrev:Samma prisklass i varftall Sion har fem säten, registreras som bil, 650 liters bagage och dragkrok. Sion blir en bra familjebil med gott om utrymme.TeslaTissel skrev:Verkar jättespännande med Sono.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
Re: Sono Motors
Och individuellt fällbara ryggstöd i baksätet!TeslaTissel skrev:Ja dragkrok dessutom,- Klockrent här i Norden!Limbster skrev:Samma prisklass i varftall Sion har fem säten, registreras som bil, 650 liters bagage och dragkrok. Sion blir en bra familjebil med gott om utrymme.TeslaTissel skrev:Verkar jättespännande med Sono.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Sono Motors
Den har mycket som talar för sig framför allt en bra prisklass. Skall bli intressant hur krocktesterna går.
Det är ju väldigt enkel, vet inte hur mycket extra kostnad det skulle bli om de försökte få 5 stjärnor (antar att det är självstopp som saknas)
Det jag saknar är adaptiv farthållare (men det kanske inte är aktuellt för den nischen).
Vet inte hur kvalitetskänslan är men kan en dacia få köpare så kommer sono också.
Det är ju väldigt enkel, vet inte hur mycket extra kostnad det skulle bli om de försökte få 5 stjärnor (antar att det är självstopp som saknas)
Det jag saknar är adaptiv farthållare (men det kanske inte är aktuellt för den nischen).
Vet inte hur kvalitetskänslan är men kan en dacia få köpare så kommer sono också.
Re: Sono Motors
Jag är fortfarande skeptisk. Väntar tills de presenterar en riktig prototyp, den nuvarande osar alltför mycket i3 trots att de ihärdigt hävdar att den har 80kW motor. Med motorstyrning från en i3 anar jag ugglor i mossen... Chassit är eget, men resten...
De har fortfarande inte bestämt sig för fram eller bakhjulsdrift, inte någon leverantör av solceller, inte någon presenterad produktionspartner trots att de låst sig till pris sedan länge. Vore ju kul om de lyckades, men de känns väl optimistiska.
De har fortfarande inte bestämt sig för fram eller bakhjulsdrift, inte någon leverantör av solceller, inte någon presenterad produktionspartner trots att de låst sig till pris sedan länge. Vore ju kul om de lyckades, men de känns väl optimistiska.
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Jerker, det är bra jobbat med den här tråden!
Jag har inte hoppat in tidigare men det är lika bra att erkänna att jag med beställt en.
Har följt bolaget länge och de är helrätt på det. Största osäkerheten ligger i batteripriset som jag ser det. För ett vätskekylt 35KWh skulle det motsvara endast 132USD / KWh (på packnivå) och det tror jag Tesla ligger på med sin Gigafabrik idag. så att det ska gå att få till det priset i en liten specialbyggd serie redan om ett år (dessutom till slutkund) låter fantastiskt. Men alla sådana här prisspekulationer löser ju sej om bilen görs "lite" senare än planerat.
Skulle vara toppen om du lägger ut om det framkommer något nytt i den svenska FB gruppen (eftersom jag vågar vägra FB).
Jag har inte hoppat in tidigare men det är lika bra att erkänna att jag med beställt en.
Har följt bolaget länge och de är helrätt på det. Största osäkerheten ligger i batteripriset som jag ser det. För ett vätskekylt 35KWh skulle det motsvara endast 132USD / KWh (på packnivå) och det tror jag Tesla ligger på med sin Gigafabrik idag. så att det ska gå att få till det priset i en liten specialbyggd serie redan om ett år (dessutom till slutkund) låter fantastiskt. Men alla sådana här prisspekulationer löser ju sej om bilen görs "lite" senare än planerat.
Skulle vara toppen om du lägger ut om det framkommer något nytt i den svenska FB gruppen (eftersom jag vågar vägra FB).
Re: Sono Motors
När det händer nåt väsentligt med Sion så skriver jag det här, även om de flesta här antingen inte är intresserade eller är väldigt skeptiska.G F skrev:Jerker, det är bra jobbat med den här tråden!
Jag har inte hoppat in tidigare men det är lika bra att erkänna att jag med beställt en.
Har följt bolaget länge och de är helrätt på det. Största osäkerheten ligger i batteripriset som jag ser det. För ett vätskekylt 35KWh skulle det motsvara endast 132USD / KWh (på packnivå) och det tror jag Tesla ligger på med sin Gigafabrik idag. så att det ska gå att få till det priset i en liten specialbyggd serie redan om ett år (dessutom till slutkund) låter fantastiskt. Men alla sådana här prisspekulationer löser ju sej om bilen görs "lite" senare än planerat.
Skulle vara toppen om du lägger ut om det framkommer något nytt i den svenska FB gruppen (eftersom jag vågar vägra FB).
Angående batteripriset: Det är ju många som ifrågasätter det. Då har Sono Motors uttalat något i stil med att alla som har ett beställningsnummer under 5000 är garanterade det priset. Om det innebär att man kommer att höja priset på batterierna senare vet jag inte. Men jag ska försöka hitta den texten och läsa den lite noggrannare så jag inte oroar någon i onödan.
Re: Sono Motors
Sono Motors åker Europa runt och erbjuder testkörningar av Sion. Då görs det också en och annan video av testkörarna. Detta är en kanal som heter TeslaMarcus som har gjort en video:
Den är helt på tyska utan engelska undertexter, och min tyska är inte alltför god även om jag bitvis hängde med rätt bra, men det jag verkligen slogs av är hur stort bagageutrymmet är i Sion. Vid 5:50 i videon kryper en av dem in och lägger sig i bagaget och då inser man hur stort det är. I jämförelse med detta ter sig bagageutrymmet i min Zoe som direkt skrattretande!
Den är helt på tyska utan engelska undertexter, och min tyska är inte alltför god även om jag bitvis hängde med rätt bra, men det jag verkligen slogs av är hur stort bagageutrymmet är i Sion. Vid 5:50 i videon kryper en av dem in och lägger sig i bagaget och då inser man hur stort det är. I jämförelse med detta ter sig bagageutrymmet i min Zoe som direkt skrattretande!
Re: Sono Motors
Den duger helt klart för transport av hund modell större gånger två. Och så får den dragkrok. Och allt till ett mycket intressant pris. På nåt vis känns det nästan lite för bra för att vara sant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Sono Motors
När den väl börjar produceras och om den håller sitt pris runt €20.000 kommer även jag att lägga en beställning.
Billigare och mer allsidig transport än så här har ingen annan tillverkare aviserat.
(Nästan för bra för att kunna bli ...)
Billigare och mer allsidig transport än så här har ingen annan tillverkare aviserat.
(Nästan för bra för att kunna bli ...)
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Sono Motors
Håller med. Det vore ju nästan rentav dumt att inte lägga en beställning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Sono Motors
Och det som låter för bra för att vara sant är oftast det.mati skrev:Den duger helt klart för transport av hund modell större gånger två. Och så får den dragkrok. Och allt till ett mycket intressant pris. På nåt vis känns det nästan lite för bra för att vara sant.
Nu kan man ju verkligen hoppas att de lyckas och då är det så klart intressant att köpa en. Vore en fördel om de tog bort lite av galenskaperna, tex solceller och mossa på instrumentpanelens(?!?!).
Re: Sono Motors
Mossa är ett mycket effektivt sätt att rena diselpartiklar, såg en lång dokumentär om detta och hur landskapsarkitekter i vissa Engelska städer planerade noga med växtligheten för att förbättra luften.
Varför inte solceller på bilen? Gissningsvis för att en viss Elon tyckte det var dåligt. Räkna på det själv.
Varför inte solceller på bilen? Gissningsvis för att en viss Elon tyckte det var dåligt. Räkna på det själv.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Sono Motors
De säger att deras solceller ger c:a 30 km räckvidd en solig dag. På presentationen av prototyperna som de nu är ute och visar upp så sa Laurin att hans pappa åkte c:a 15 km ToR varje dag till jobbet och lite till vissa dagar. Så han skulle aldrig behövt ladda bilen från nätet utan klarat sig med det som solcellerna ger.Limbster skrev:Mossa är ett mycket effektivt sätt att rena diselpartiklar, såg en lång dokumentär om detta och hur landskapsarkitekter i vissa Engelska städer planerade noga med växtligheten för att förbättra luften.
Varför inte solceller på bilen? Gissningsvis för att en viss Elon tyckte det var dåligt. Räkna på det själv.
Jag tror att de med solcellerna har hittat nåt som appellerar till vissa målgrupper och gör bilen attraktiv hos dessa. Utvecklingen av den har ju skett i kommunikation med kommande kunder och solceller är nåt som dessa har tyckt varit en viktig sak. Man ska nog se det mer symboliskt än praktiskt. För att kunna dra maximal nytta av solcellerna ska bilen alltid stå i perfekt soligt läge, helst mot en vit vägg eftersom solcellerna de använder även kan dra nytta av reflekterat ljus och då kan de solceller som är på skuggsidan även bli till nytta. Men i Sverige, med bra och dåliga soldagar, korta dagar på vintern etc. Vad kan det bli? I snitt 10 km/dag? Det är 3650 km/år, motsvarar 400-500:- om man laddar hemma. Är det värt merkostnaden för solcellerna? Jag skulle nog hellre lagt pengarna för solceller på annan utrustning på bilen.