Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sono Motors

Inlägg av bylund »

Det finns väl två varianter på skyltar man kan gå för export också, varav en inte duger i Sverige. Kanske varianten som duger gör att den räknas som registrerad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Det finns väl två varianter på skyltar man kan gå för export också, varav en inte duger i Sverige. Kanske varianten som duger gör att den räknas som registrerad.
Ja, det var kanske så det var. Transportstyrelsen vill väl ha nåt intyg, ursprungskontroll eller vad det nu hette. Och då är det väl det gamla regbeviset eller så. Det var länge sen jag gjorde det. Garbage-collectorn har nog varit farten här... :|
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Så här ser den graf ut som Sono Motors själva har gjort över vad solcellerna ger över året:
SionLaddaSolceller.PNG
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sono Motors

Inlägg av Mickep »

Det var helt acceptabelt. Hur långt åker medelbilisten per dag? (Får se vad det blir i svenska förhållanden).
Vad är räckvidden vid en laddning? Solcellerna degraderad, kan de bytas ut? Har de bestämt storlek på betteri och laddning?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Mickep skrev:
Det var helt acceptabelt. Hur långt åker medelbilisten per dag? (Får se vad det blir i svenska förhållanden).
Vad är räckvidden vid en laddning? Solcellerna degraderad, kan de bytas ut? Har de bestämt storlek på betteri och laddning?
Har för mig 1500 mil för medel bilen

Räckvidden på fullt laddat batteri ska bli 25 mil normal körning

Solcellerna ska kunna bytas (efter en krock kan det bli aktuellt, degradering 25 år och bilen är nog på skroten innan?)

Laddning 50 kw CCS

AC trefas 11kw lutar det åt (trodde först på 22kw men de laddarna är tydligen lite för dyra)

Batteri storlek inte helt bestämt, någonstans 35-40 kwh lutar det åt, dock tydliga med 25 mils räckvidd vid normal körning
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Så här ser den graf ut som Sono Motors själva har gjort över vad solcellerna ger över året:
Det där gäller München. Här i Sverige lär det se lite annorlunda ut. Vintermånaderna kommer nog inte generera mer än någon enstaka meter per dag. Däremot så har vi ju långa sommardagar, vilket innebär att det skulle ändå kunna bli ganska bra om bilen står i solen hela dagen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Så här ser den graf ut som Sono Motors själva har gjort över vad solcellerna ger över året:
Det där gäller München. Här i Sverige lär det se lite annorlunda ut. Vintermånaderna kommer nog inte generera mer än någon enstaka meter per dag. Däremot så har vi ju långa sommardagar, vilket innebär att det skulle ändå kunna bli ganska bra om bilen står i solen hela dagen.
Ja, totalt blir det antagligen ungefär lika. När man diskuterar i olika solcellsfora så hävdar man ju att vi har ungefär lika många soltimmar på året som man har i Centraleuropa, men här kan snötäcke minska produktionen.

Eftersom solcellerna på bilen även kan dra nytta av reflekterat ljus så bör det vara en styrka en solig vinterdag då snön reflekterar ljuset.

Men ändå är detta en ganska ointressant diskussion för totalekonomin på bilen. Solcellerna verkar bara på marginalen ändå.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

Limbster skrev:
Svenssons skrev:
Jag vill bara att man ska vara medveten om vad man får och hur det fungerar. Jag bryr mig inte om någon väljer solceller eller ej som tillval men om man ska prata ekonomi och miljövänligt så är det helt klart bättre att satsa pengarna för solceller till bilen till fast installerade solceller istället. Detta kan man göra även ifall man inte har någon mark. Pengarna kommer då leda till fler solceller, mer genererad solcellsel och avkastning på ens pengar vilket man kan satsa på än mer solceller eller på elbilar.

.
Fast det handlar inte om att välja att sätta solceller på bilen eller på huset. Valet är plåt till bilen eller solceller till bilen.

Finns för många plåthuvuden i bilindustrin redan, gött med ett företag som vågar tänka nytt :D
Man får inte glömma fakotorn "pengar". Vid valet plåt/solceller får detta vägas mot kostnad/vinst. Solcellerna på bilen är ju inte direkt gratis och vinsten är inte direkt stor. Ett dygn i direkt solljus under en solig sommardag kan jämföras med ca en timme kopplad till vanlig väggkontakt. Parkerar man så det finns skugga så är vinsten från solcellerna på bilen lägre medan fast installerade solceller alltid är mer optimalt installerade och genererar alltid bättre vinst än de på bilen.
Limbster skrev:
Om jag fattat rätt är det 1200 Watt peak effekt som blir installerat, om man står ute bör det åtminstone ge 1000 Kwh på ett år, dvs man sparar cirka 1000 kronor per år. Har man inte tillgång till laddning hemma kommer man kunna spara 2000-5000 tusen per år. Bilen öppnar upp helt andra möjligheter att äga en elbil när du bor i lägenhet och saknar egen laddning.
Är det 1200 W peak som är installerad så kommer bara lite drygt detta kunna användas normalt, solen lyser ju inte direkt på bil runt om, är högersidan i direkt solljus kommer vänstersida vara i direkt skugga, taket kommer i princip aldrig vara i optimal vinkel mot solen och så vidare så det går inte jämföra med fast installerade solceller. Dessutom krävs det att bilen är parkerad på tom öppen ytan. Parkerar man på en parkering med bilar runt om så kommer effekt försvinna, likaså om det finns träd eller hus runt bilen. Sett över året rör det sig troligen om en tusenlapp i sparad elkostnad om man betalar 2-3 kr per kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Svenssons skrev:
Limbster skrev:
Svenssons skrev:
Jag vill bara att man ska vara medveten om vad man får och hur det fungerar. Jag bryr mig inte om någon väljer solceller eller ej som tillval men om man ska prata ekonomi och miljövänligt så är det helt klart bättre att satsa pengarna för solceller till bilen till fast installerade solceller istället. Detta kan man göra även ifall man inte har någon mark. Pengarna kommer då leda till fler solceller, mer genererad solcellsel och avkastning på ens pengar vilket man kan satsa på än mer solceller eller på elbilar.

.
Fast det handlar inte om att välja att sätta solceller på bilen eller på huset. Valet är plåt till bilen eller solceller till bilen.

Finns för många plåthuvuden i bilindustrin redan, gött med ett företag som vågar tänka nytt :D
Man får inte glömma fakotorn "pengar". Vid valet plåt/solceller får detta vägas mot kostnad/vinst. Solcellerna på bilen är ju inte direkt gratis och vinsten är inte direkt stor. Ett dygn i direkt solljus under en solig sommardag kan jämföras med ca en timme kopplad till vanlig väggkontakt. Parkerar man så det finns skugga så är vinsten från solcellerna på bilen lägre medan fast installerade solceller alltid är mer optimalt installerade och genererar alltid bättre vinst än de på bilen.
Limbster skrev:
Om jag fattat rätt är det 1200 Watt peak effekt som blir installerat, om man står ute bör det åtminstone ge 1000 Kwh på ett år, dvs man sparar cirka 1000 kronor per år. Har man inte tillgång till laddning hemma kommer man kunna spara 2000-5000 tusen per år. Bilen öppnar upp helt andra möjligheter att äga en elbil när du bor i lägenhet och saknar egen laddning.
Är det 1200 W peak som är installerad så kommer bara lite drygt detta kunna användas normalt, solen lyser ju inte direkt på bil runt om, är högersidan i direkt solljus kommer vänstersida vara i direkt skugga, taket kommer i princip aldrig vara i optimal vinkel mot solen och så vidare så det går inte jämföra med fast installerade solceller. Dessutom krävs det att bilen är parkerad på tom öppen ytan. Parkerar man på en parkering med bilar runt om så kommer effekt försvinna, likaså om det finns träd eller hus runt bilen. Sett över året rör det sig troligen om en tusenlapp i sparad elkostnad om man betalar 2-3 kr per kWh.
Plåt kostar oxå pengar och enligt sonomotors blir kombinationen plast solceller inte mycket dyrare än plåt

såklart blir det inte helt optimalt med lutning hela tiden, men en fast installation blir inte heller optimal. Att ha vanliga paneler i olika väderstreck och olika lutningar går utmärkt http://bengtsvillablogg.info/2013/04/12 ... -av-solel/
Det kommer såklart bli lite sämre än på en fast söderinstallation men inte alls så illa som många verkar tro.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

Att det ligger snö på solcellerna på vintern spelar ingen större roll i det totala sammanhanget. Elproduktionen är ändå så låg i dec/jan att skillnaden som snön innebär är försumbar.
De extremt långa sommardagarna i Sverige kompenserar inte heller riktigt för de extremt korta vinterdagarna, åtminstone inte när det gäller solceller som är fast installerade på huset. Dessa pekar ju alltid åt samma håll, dvs ungefär söderut, och midnattsolen kommer i extremfallet från det motsatta hållet. Den ger alltså väldigt lite el, oavsett hur mycket solen lyser.
För en Sion borde detta däremot spela mindre roll eftersom solcellerna inte pekar söderut.
En annan fråga är temperaturen. Solceller på hustak har en luftspalt mot taket för ventilation, vilket i sin tur ökar effekten. Här i Norden lever solceller ett lyckligare liv än i Sydeuropa eftersom värme försämrar effekten ganska kraftigt.
Plåten på en bil kan ju bli stekhet, i synnerhet när man kommer till sydligare breddgrader. Och någon ventilerande luftspalt lär det inte finnas på Sion. Jag undrar om de har tagit hänsyn till detta och i så fall hur vårt kyligare klimat kommer att ha en positiv effekt på mängden el man får.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av Arild »

mati skrev:
Att det ligger snö på solcellerna på vintern spelar ingen större roll i det totala sammanhanget. Elproduktionen är ändå så låg i dec/jan att skillnaden som snön innebär är försumbar.
De extremt långa sommardagarna i Sverige kompenserar inte heller riktigt för de extremt korta vinterdagarna, åtminstone inte när det gäller solceller som är fast installerade på huset. Dessa pekar ju alltid åt samma håll, dvs ungefär söderut, och midnattsolen kommer i extremfallet från det motsatta hållet. Den ger alltså väldigt lite el, oavsett hur mycket solen lyser.
För en Sion borde detta däremot spela mindre roll eftersom solcellerna inte pekar söderut.
En annan fråga är temperaturen. Solceller på hustak har en luftspalt mot taket för ventilation, vilket i sin tur ökar effekten. Här i Norden lever solceller ett lyckligare liv än i Sydeuropa eftersom värme försämrar effekten ganska kraftigt.
Plåten på en bil kan ju bli stekhet, i synnerhet när man kommer till sydligare breddgrader. Och någon ventilerande luftspalt lär det inte finnas på Sion. Jag undrar om de har tagit hänsyn till detta och i så fall hur vårt kyligare klimat kommer att ha en positiv effekt på mängden el man får.
Om bilen står i solen kommer det bli lite elenergi över till att driva en liten fläkt eller AC'n i bilen för att kyla den. Det har tidigare funnits en fläkt som monteras i en fönsterspringa som drivs av just sin egen solcell. Sono borde ha tänkt på detta scenario. Stark sol => stark laddning => stark kylning (av kupén),
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Det finns alltid entusiaster ;)

Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Så... nu har jag tagit steget och beställt en Sion från Sonomotors jag också. Känns som om det kommer bli en passande bil för min del, både sett till bilen som sådan och sett till det rent ekonomiska. Tesla model 3 får jag nog vänta tills den finns som begagnad pga priset.

Kul grej är att Sonomotors förmodligen lär vara uppe i runt 6000 preorders, räknaren på deras sida är sen några dagar fast på 5712 st.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

PoloPrinsen skrev:
Så... nu har jag tagit steget och beställt en Sion från Sonomotors jag också. Känns som om det kommer bli en passande bil för min del, både sett till bilen som sådan och sett till det rent ekonomiska. Tesla model 3 får jag nog vänta tills den finns som begagnad pga priset.

Kul grej är att Sonomotors förmodligen lär vara uppe i runt 6000 preorders, räknaren på deras sida är sen några dagar fast på 5712 st.

Mvh PP.
Den uppdateras på måndagar, och jag tror också på att de passerar 6000 nästa vecka. Välkommen i gänget! Här kan man pricka in sig på en karta bland andra som reserverat en Sion:

http://j.mp/2K1zT7I
Sono Sion karta.PNG
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Tackartackar Jerker!
Ok om det nu är måndagar som gäller uppdsteringsmässigt så kan jag nog med tro att 6000 är passerat redan.

Efter lite om o men så är jag med på "din" karta du skickade med, trevligt med sådana initsiativ må jag säga!

Kram,kram/PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Dagens info är att man har 6183 reservationer och har alltså lagt på c:a 1000 st sedan den 14 juni. Man ligger nu på en reservationstakt på c:a 440/vecka. Under hela våren låg man på c:a 50/vecka.
Sono diagram 180702.PNG
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

PoloPrinsen skrev:
Tackartackar Jerker!
Ok om det nu är måndagar som gäller uppdsteringsmässigt så kan jag nog med tro att 6000 är passerat redan.

Efter lite om o men så är jag med på "din" karta du skickade med, trevligt med sådana initsiativ må jag säga!

Kram,kram/PP
Jerker hade såklart helt rätt! Och efter lite funderande efter att ha läst hans eminenta inlägg innan i tråden så ser ni att jag också vågade på mig att tro att de skulle knäcka 6000.

Och nu är det måndag och den uppdaterade siffran är uppe i fantastiska "6183 reservations" på Sonomotors hemsida! Drygt 1000 fler än uppsatta minimålet 5000!

Hoppas verkligen att det påverkar deras möjligheter att lyckas med detta på ett positivt sätt och att det kommer kunna genomföras relativt kvickt.

MVH PP

Ps jag förutsätter att Jerker (eller någon annan mer insatt än mig) rättar mig när jag skrivit fel eller "bara" tänkt fel så att ni andra inte drabbas av felaktig info och sså vidare vad det nu kan leda till. Jag är så väldigt glad över att de passerade sina 5000 med sån stor marginal som de trotts allt har gjort!!!
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

PoloPrinsen skrev:
PoloPrinsen skrev:
Tackartackar Jerker!
Ok om det nu är måndagar som gäller uppdsteringsmässigt så kan jag nog med tro att 6000 är passerat redan.

Efter lite om o men så är jag med på "din" karta du skickade med, trevligt med sådana initsiativ må jag säga!

Kram,kram/PP
Jerker hade såklart helt rätt! Och efter lite funderande efter att ha läst hans eminenta inlägg innan i tråden så ser ni att jag också vågade på mig att tro att de skulle knäcka 6000.

Och nu är det måndag och den uppdaterade siffran är uppe i fantastiska "6183 reservations" på Sonomotors hemsida! Drygt 1000 fler än uppsatta minimålet 5000!

Hoppas verkligen att det påverkar deras möjligheter att lyckas med detta på ett positivt sätt och att det kommer kunna genomföras relativt kvickt.

MVH PP

Ps jag förutsätter att Jerker (eller någon annan mer insatt än mig) rättar mig när jag skrivit fel eller "bara" tänkt fel så att ni andra inte drabbas av felaktig info och sså vidare vad det nu kan leda till. Jag är så väldigt glad över att de passerade sina 5000 med sån stor marginal som de trotts allt har gjort!!!
Edit.. ja herr Jerker är inte lika saktfärdig som en annan verkar det som så han har redan kommit med den fina siffran i ett inlägg strax innan mitt eget. Nåja trevliga nyheter får ni andra tydligen läsa dubbelt om.
Kram kram/PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Verkar som att senaste tidens många positiva artiklar och youtubeklipp drivit upp antalet beställningar rejält. Samtidigt har de fortfarande inte bestämt sig om det ska vara fram- eller bakhjulsdrift. Prototyperna har ju vad jag kan förstå helt överflyttad teknik från BMW i3, vilket är helt orealistiskt i en färdig bil. Trots detta låter de journalister och bloggare provköra bilarna som att det vore något de själva utvecklat.
Vore intressant att veta hur långt de kommit med utvecklingen av en egen bil? Hur ser kalkylen ut, hur långt räcker pengarna för utvecklingen?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev:
Verkar som att senaste tidens många positiva artiklar och youtubeklipp drivit upp antalet beställningar rejält. Samtidigt har de fortfarande inte bestämt sig om det ska vara fram- eller bakhjulsdrift. Prototyperna har ju vad jag kan förstå helt överflyttad teknik från BMW i3, vilket är helt orealistiskt i en färdig bil. Trots detta låter de journalister och bloggare provköra bilarna som att det vore något de själva utvecklat.
Vore intressant att veta hur långt de kommit med utvecklingen av en egen bil? Hur ser kalkylen ut, hur långt räcker pengarna för utvecklingen?
Det utvecklar inte mycket själva. Drivlinan kommer att vara en som redan finns på hyllan att köpa från nån av de stora underleverantörerna till bilindustrin. Både Bosch, Continental och andra har redan färdigutvecklade eldrivlinor som är skalbara för olika storlekar från personbilar upp till små lastbilar. Batteriet köps från den etablerade batteritillverkaren ElringKlinger. Bilen i sin helhet ska byggas av en legotillverkare som redan idag bygger bilar på uppdrag av andra tillverkare. De har alltså vana av att bygga bilar. Vem detta blir har inte presenterats än eftersom inte alla detaljer i samarbetet är färdigförhandlade, men det är en centraleuropeisk tillverkare.

Enligt dem själva är ekonomi och tidslinje inga problem. Allt går enligt plan.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Jerker skrev:
Klintan skrev:
Verkar som att senaste tidens många positiva artiklar och youtubeklipp drivit upp antalet beställningar rejält. Samtidigt har de fortfarande inte bestämt sig om det ska vara fram- eller bakhjulsdrift. Prototyperna har ju vad jag kan förstå helt överflyttad teknik från BMW i3, vilket är helt orealistiskt i en färdig bil. Trots detta låter de journalister och bloggare provköra bilarna som att det vore något de själva utvecklat.
Vore intressant att veta hur långt de kommit med utvecklingen av en egen bil? Hur ser kalkylen ut, hur långt räcker pengarna för utvecklingen?
Det utvecklar inte mycket själva. Drivlinan kommer att vara en som redan finns på hyllan att köpa från nån av de stora underleverantörerna till bilindustrin. Både Bosch, Continental och andra har redan färdigutvecklade eldrivlinor som är skalbara för olika storlekar från personbilar upp till små lastbilar. Batteriet köps från den etablerade batteritillverkaren ElringKlinger. Bilen i sin helhet ska byggas av en legotillverkare som redan idag bygger bilar på uppdrag av andra tillverkare. De har alltså vana av att bygga bilar. Vem detta blir har inte presenterats än eftersom inte alla detaljer i samarbetet är färdigförhandlade, men det är en centraleuropeisk tillverkare.

Enligt dem själva är ekonomi och tidslinje inga problem. Allt går enligt plan.
Tack för largörande av ytterligare endel.fakta om sonos sion.

Hur är det med dacia, är de med på den kartan? Har varit vid deras fabrik utanför pietesti i rumänien och det var en rejält stor fabrik. De har förmodligen iaf rätt löneläge för att vara intressanta...

och så nästa undring... finska valmet (som ju bla gjort saabcabbarna samt endel porsche genom åren... är de också med på den kartan? Finnarna har ju kvaliteten iaf om jag fattat rätt.

Hmmm fast tar man centraleuropa på allvar så e väl iaf finnarna helt fel-lokaliserade. Rumänerna kanske bara halvt fel. Hmmm
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jag har ju funderat en hel del över hur Sono ska lyckas sälja en helt ny elbil såpass billigt när alla andra (etablerade) tillverkare inte ens är i närheten. Men jag tror det beror just på att de använder sig av redan utvecklade komponenter. Visst, detta med solceller är ju nytt på bilar, men de har inte utvecklat solcellerna själva. Att sätta i 230V-uttag och typ2-uttag är ju nytt, men uttagen är inte nya. Deras IT-koncept med batteridelning, samåkning och bildelning är nytt, men inga stora pengar i att utveckla appar. Att de har plastkaross som är folierad är drar tydligen ner kostnaden eftersom billackering tydligen är en stor kostnad. Det enda som jag tror är helt nytt och deras eget är att ha mossa som luftfilter.

De kan dra ner slutpriset när de inte kommer att ha nåt eget ÅF-nät som ska ha sin del eller nån kedja av auktoriserade verkstäder. Istället släpper de alla servicemanualer fria samt kommer att ha demonstrationsvideor fritt på nätet som visar hur man byter och servar trasiga komponenter. Reservdelar skickar man efter på postorder. Antingen är man händig och utför servicen själv eller så vänder man sig till närmaste bilverkstad och hänvisar till infon på nätet.

Nåt som kanske kommer att bli ett problem här i Sverige är att de endast lämnar 2 års/100000 km garanti. De generösa vagnsskadegarantierna som är standard i Sverige kommer de inte att lämna, och det är också något som drar ner priset på bilen.

De andra biltillverkarna har valt andra strategier. Tesla har satsat från toppen med helt egna nya lösningar och specialdesignade komponenter och topprestanda och vill hålla sig utvecklingsmässigt i framkanten hela tiden. De andra, etablerade tillverkarna börjar med "Tesladödare" och lägger sig i samma prissegment och med relativt små serier. Dessa har ju mycket annat att ta hänsyn till som en ny tillverkare av en billig småbil inte behöver bekymra sig om.

Uppenbarligen har de hittat ett nytt sätt att tillverka elbilar på som håller nere kostnaderna och när de väl visat vägen kommer det säkert fler efter.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Och mossan har samtliga anställda order om att odla hemma till en obefintlig kostnad för företaget! (?) Haha lysande!!!!!
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Jag har ju funderat en hel del över hur Sono ska lyckas sälja en helt ny elbil såpass billigt när alla andra (etablerade) tillverkare inte ens är i närheten. Men jag tror det beror just på att de använder sig av redan utvecklade komponenter. Visst, detta med solceller är ju nytt på bilar, men de har inte utvecklat solcellerna själva. Att sätta i 230V-uttag och typ2-uttag är ju nytt, men uttagen är inte nya. Deras IT-koncept med batteridelning, samåkning och bildelning är nytt, men inga stora pengar i att utveckla appar. Att de har plastkaross som är folierad är drar tydligen ner kostnaden eftersom billackering tydligen är en stor kostnad. Det enda som jag tror är helt nytt och deras eget är att ha mossa som luftfilter.

De kan dra ner slutpriset när de inte kommer att ha nåt eget ÅF-nät som ska ha sin del eller nån kedja av auktoriserade verkstäder. Istället släpper de alla servicemanualer fria samt kommer att ha demonstrationsvideor fritt på nätet som visar hur man byter och servar trasiga komponenter. Reservdelar skickar man efter på postorder. Antingen är man händig och utför servicen själv eller så vänder man sig till närmaste bilverkstad och hänvisar till infon på nätet.

Nåt som kanske kommer att bli ett problem här i Sverige är att de endast lämnar 2 års/100000 km garanti. De generösa vagnsskadegarantierna som är standard i Sverige kommer de inte att lämna, och det är också något som drar ner priset på bilen.

De andra biltillverkarna har valt andra strategier. Tesla har satsat från toppen med helt egna nya lösningar och specialdesignade komponenter och topprestanda och vill hålla sig utvecklingsmässigt i framkanten hela tiden. De andra, etablerade tillverkarna börjar med "Tesladödare" och lägger sig i samma prissegment och med relativt små serier. Dessa har ju mycket annat att ta hänsyn till som en ny tillverkare av en billig småbil inte behöver bekymra sig om.

Uppenbarligen har de hittat ett nytt sätt att tillverka elbilar på som håller nere kostnaderna och när de väl visat vägen kommer det säkert fler efter.
(Bra skrivet)
Mycket intressant lösning de har. Apropå det där med lackeringen kan jag kommentera det,- att den faktiskt är ett av de största kostnaderna, inte bara när det gäller bilproduktion.

Arbetat inom tågbranchen, huvudkontor nyligen, och just fått unik insikt i hur tågproduktion IDAG går till.
Där är det just lackeringen som har varit, en enormt svår kostnad att komma runt.
- Kallas oftast professionellt för lackerings-box. Som all anann automatiserad produktion, så kan man snåla in stora kostnader ju mer slimmad den är.
När det gäller just Tesla så kan man ge sig den på att Musk gjort just det.
Slutpriset per produkt är sedan beroende på hur effektivt produktionslinjen fungerar.
Och för dem som inte redan vet det så ligger den faktiska produktions-kostnaden för tex. M3 ruskigt lågt.

Porsche kunde länge skryta med låga produktionskostnader,- kontra kundpriset, men den lilla ledningen är ointressant nu.

Hepp!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sono Motors

Inlägg av Leo »

Fast lite haltar resonemanget om att köpa ”billigt från hyllan”.

Då borde ju ”utvecklare” eller i vissa fall etablerade tillverkare (BMW tex) kunna räkna på ett ännu lägre internpris själva och bygga en ännu billigare ”egen elbil” med grejor från hyllan. Nu gör de ju inte det. Eftersom jag är övertygad om att de har ”sämre marginal” på sina elbilar än vanliga bilar. Dessutom är biltillverkningsbranschen ansett som en av de branscher med väldigt låg marginal på sina produkter från början. Kanske de vill ha igen ”investeringskostnaden” osv. Men oavsett så talar det ju emot att de skulle sälja delar internt ”billigt” till någon annan som måste ”plocka ihop/köpa in” allt från andra.

Dagens biltillverkare är ju ofta också redan gigantiska ”storkunder” volymmässigt. VW och Toyota och GM tillverkar ju närmare 10miljoner bilar vardera. Då köper de tex in 10miljoner rattar, 10 miljoner förarstolar, 10x4 miljoner däck osv. Så har svårt att se hur ”embryot” till biltillverkare Sono ska få köpa komponenter ”billigare” än de befintliga billtilverkarnas befintliga faktiska storköp från underleverantörer med saker ”på hyllan”. Visst det finns olika kvalite osv. Men även där finns det giganter till biltillverkare som använder äldre generationer teknik, billigare kvalitet osv.

Så har svårt att se hur argumentet ”köpa från hyllan från befintliga bil &underleverantörs-tillverkare” kommer att lösa ekonomin att få fram en prisvärd bil som ser bra ut på ”papperet”.

Samma sak med Valmet, Pinin Farina, TWR, Lotus osv. De har ju oftast varit inblandade i små serier av exklusiva bilar när de byggt/designat. Tror de är svårt att få det att gå ihop med en riktigt billig bil.

Tesla har ju visat att inte ens när man planerar att, och faktiskt lyckas, bygga/sälja exklusiva bilar först för att därefter ha råd att ta fram en ”billig folkbil” därefter så är det enkelt!

Skulle det funka vore det underbart! Håller med om det till fullo men personligen är jag skeptisk till att de kommer att lyckas. Å andra sidan så var det nog IBM’s storlek och befintliga struktur som blev deras fall. Så man ska inte sluta hoppas.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 2 gång.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar