Sono Motors
Moderator: Redaktion
Re: Sono Motors
Ser fram emot denna bil faktiskt. Slippa lägga ut enorma summor på en med lite längre räckvidd.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Sono Motors
Jag förstår inte hur de ska klara att utveckla en bil för 10-20 miljoner kr. SAAB eller ja, NEVS behöver 1000-tals anställda om miljarder i budget för att få fram bilar.
Re: Sono Motors
Om man i största möjliga mån använder standardkomponenter så reducerar det kostnaderna drastiskt. Men principiellt håller jag med dig. Jag vet inte var, men nånstans såg jag uppgiften om att de nu har ett hundratal anställda och även en ung och nybakad ingenjör bör väl kosta minst runt motsvarande SEK 500000/år även i Tyskland.LarsL skrev:Jag förstår inte hur de ska klara att utveckla en bil för 10-20 miljoner kr. SAAB eller ja, NEVS behöver 1000-tals anställda om miljarder i budget för att få fram bilar.
Re: Sono Motors
Ja, jag bygger ju maskiner och vi har ju svårt att få fram en prototyp för 10miljoner kronor. Om vi verkligen räknade lokaler och löner korrekt skulle det bli betydligt mer.
En konstruktör kostar 500-600kr/timme, skulle jag säga. Den hör insamlingen ger alltså ungefär 20 ingenjörer i ett år. Det blir svettigt öven med färdiga komponenter.
Nu kan det så klart vara så att det är ett gäng entusiaster som jobbar gratis, kanske emot andelar i företaget. Men det är ju inte hållbart i längden eftersom folk måste äta och bo någonstanns.
En konstruktör kostar 500-600kr/timme, skulle jag säga. Den hör insamlingen ger alltså ungefär 20 ingenjörer i ett år. Det blir svettigt öven med färdiga komponenter.
Nu kan det så klart vara så att det är ett gäng entusiaster som jobbar gratis, kanske emot andelar i företaget. Men det är ju inte hållbart i längden eftersom folk måste äta och bo någonstanns.
Re: Sono Motors
Nu drar jag mig till minnes att jag också läst/hört de har väckt en massa positiv uppmärksamhet i Tyskland och att de fått en rad stöd och bidrag från stat och delstat så de kan mycket väl ha fått några miljoner euro den vägen också.
Re: Sono Motors
Vilka är dessa magiska standardkomponenter? Jag har sett Bosch motorenhet, men var köper man krocksäker kaross, hjulupphängning och bromsar som passar mm? Nästan allt är ju utvecklat av biltillverkare som inte släpper detta till tredje part, även om det är underleverantörer som producerar.Jerker skrev:Om man i största möjliga mån använder standardkomponenter så reducerar det kostnaderna drastiskt. Men principiellt håller jag med dig. Jag vet inte var, men nånstans såg jag uppgiften om att de nu har ett hundratal anställda och även en ung och nybakad ingenjör bör väl kosta minst runt motsvarande SEK 500000/år även i Tyskland.
Nevs har ju mycket färdigt men kämpar ändå för att få ut en bil.
Bara krocktestet kommer gå på många miljoner, då måste man först få ihop en säker bil. Krävs massor av kapital.
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Ja, det är berättigade frågor. Jag undrar det också. Vi får väl se om de berättar lite mer om nån månad när de ska tala om vem som ska bygga bilen.Klintan skrev:Vilka är dessa magiska standardkomponenter? Jag har sett Bosch motorenhet, men var köper man krocksäker kaross, hjulupphängning och bromsar som passar mm? Nästan allt är ju utvecklat av biltillverkare som inte släpper detta till tredje part, även om det är underleverantörer som producerar.Jerker skrev:Om man i största möjliga mån använder standardkomponenter så reducerar det kostnaderna drastiskt. Men principiellt håller jag med dig. Jag vet inte var, men nånstans såg jag uppgiften om att de nu har ett hundratal anställda och även en ung och nybakad ingenjör bör väl kosta minst runt motsvarande SEK 500000/år även i Tyskland.
Nevs har ju mycket färdigt men kämpar ändå för att få ut en bil.
Bara krocktestet kommer gå på många miljoner, då måste man först få ihop en säker bil. Krävs massor av kapital.
Re: Sono Motors
"Om det låter för bra för att vara sant så är det i regel...."
Tror säkert viljan finns men tvivlar tyvärr starkt på att det blir verklighet utifrån den beskrivna prisbilden osv.
Pengarna de beskrivit behövs räcker i princip ingenstans när vi pratar att få i gång produktion=leveranser av färdiga bilar till kund.
Dragkrok handlar ju tex om kapacitet på kylning. Något som i princip alla befintliga biltillverkare prioriterat bort. Skulle tro att det bland annat beror på kostnadsaspekten.
Tror inte heller tex BMW släpper ifrån sig några delar billigt. När/om biltillverkarna gör det så är det ofta en ålderstigen bilmodell som man säljer pressverktyg och teknologi ifrån.
Men man kan ju alltid hoppas! Vore ju fantastiskt om det lyckades. Men jag skulle personligen inte betala in några pengar dit förrän jag sett att leveranserna kommit igång.
Jag vet att det också är ett sätt att "stötta" en ide. Men jag bedömer det allt för osannolikt att lyckas. Redan Tesla har ju varit på ruinens brant flera gånger genom åren trots stora insatser av pengar.
Tror säkert viljan finns men tvivlar tyvärr starkt på att det blir verklighet utifrån den beskrivna prisbilden osv.
Pengarna de beskrivit behövs räcker i princip ingenstans när vi pratar att få i gång produktion=leveranser av färdiga bilar till kund.
Dragkrok handlar ju tex om kapacitet på kylning. Något som i princip alla befintliga biltillverkare prioriterat bort. Skulle tro att det bland annat beror på kostnadsaspekten.
Tror inte heller tex BMW släpper ifrån sig några delar billigt. När/om biltillverkarna gör det så är det ofta en ålderstigen bilmodell som man säljer pressverktyg och teknologi ifrån.
Men man kan ju alltid hoppas! Vore ju fantastiskt om det lyckades. Men jag skulle personligen inte betala in några pengar dit förrän jag sett att leveranserna kommit igång.
Jag vet att det också är ett sätt att "stötta" en ide. Men jag bedömer det allt för osannolikt att lyckas. Redan Tesla har ju varit på ruinens brant flera gånger genom åren trots stora insatser av pengar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Sono Motors
De ska ha vattenkylning av batteriet.Leo skrev:Dragkrok handlar ju tex om kapacitet på kylning. Något som i princip alla befintliga biltillverkare prioriterat bort. Skulle tro att det bland annat beror på kostnadsaspekten.
Re: Sono Motors
Ja men det krävs ju betydligt högre kylkapacitet om bilen även ska klara att dra släp. Även om det bara är 750kg.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Sono Motors
Sono Motors har nu meddelat att antalet reservationer flyter in i en sådan takt att de vet att de kommer att sina 5000 reservationer i god tid innan Q3 2019 och därmed kommer bilen att börja tillverkas då. Det avslutande designarbetet går vidare som planerat.
Re: Sono Motors
Efter en tids övervägande lutar det starkt att jag kommer lägga en preorder på 500 euro på en Sion ikväll. Mina största tvivel är att bilen inte kommer byggas alls. Har försökt titta på vad de är för investerare som är med på bilbygget. Fann att det verkar vara en riktigt driven man vid namn Matthias Willenbacher. Killen verkar brinna för förnyelsebar energi och ha erfarenhet att bygga upp ett företag från grunden, Willenbacher verkar varit med vid rekryteringen av deras team och fått med duktiga människor med den rätta kompetensen. Fanns ganska mycket att läsa om herr Willenbacher, bla ska han varit den första att äga en Tesla Roadster i Europa. Fann även att ett företag vid namn Böllinger Group http://www.boellinger-group.com/en/home.html är med som delägare. De verkar göra jobb åt de flesta av de tyska bilmärkena plus en massa anda teknik firmor, här tror jag Sono Motors har en affärsängel som kan hitta de rätta priserna till delarna och kunskap i bilindustrin för typgodkännande, regelverk mm.
Nästa nålsöga för Sono Motors verkar vara krock testerna, enligt de tyska tidningar är det ett frågetecken hur specialplastkarossen ska reagera på smällarna, detta är tydligen inte tidigare testat.
Ganska trevlig rymd i bilen http://www.allgemeine-zeitung.de/wirtsc ... 199138.htm
Nästa nålsöga för Sono Motors verkar vara krock testerna, enligt de tyska tidningar är det ett frågetecken hur specialplastkarossen ska reagera på smällarna, detta är tydligen inte tidigare testat.
Ganska trevlig rymd i bilen http://www.allgemeine-zeitung.de/wirtsc ... 199138.htm
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Sono Motors
Sono Motors hade en livesändning på Facebook idag med frågor från tittarna. Har du FB-konto kan du se den här:
Re: Sono Motors
Sono Motors har nu tecknat ett avtal med en batteritillverkare. Nån som känner till ElringKlinger?
https://drive.google.com/drive/folders/ ... VLjXYaWCbr
Här är hela pressreleasen:Munich, 9th of May 2018
Sono Motors, a Munich-based automotive company, announces its partnership with the
German automotive supplier ElringKlinger for the development and production of battery
systems. The total volume of the contract amounts to several hundred million euros over a
period of about eight years.
Climate protection and working conditions played a decisive role for the company in deciding in
favor of a domestic location for the production of battery systems. Emitting as little carbon
dioxide as possible during the production process, Sono Motors will furthermore offset all
unavoidable greenhouse gas emissions by supporting certified climate protection projects.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... VLjXYaWCbr
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Sono Motors
Nu har Sono Sion nått 5132 reservationer. Det innebär att man har tillräckligt många reservationer för att få ekonomi i att starta produktionen. Antalet reservationer har ökat exponentiellt de senaste veckorna, så det verkar som att vårens turné med provkörningar av bilen har gjort att medvetandet om bilen nått en kritisk massa. Det märks också på att det skrivs mycket om bilen i tysk och central- och sydeuropeisk press.
Till Sverige kommer de också för provkörningar. Först var planen att komma hit under sensommaren, men nu har de skjutit upp det till vintern. Anledningen är att de hellre vill komma hit med förproduktionsbilar än de två prototyper de nu åker runt med. Tillverkningen av förproduktionsbilarna ska börja inom 6 månader och de kan då köras på vanliga vägar och inte på fotbollsarenor o.dyl. som de får göra nu.
De berättar att de har reservationer från 33 länder. Vid sidan om Tyskland är Italien det land där de fått flest reservationer.
Till Sverige kommer de också för provkörningar. Först var planen att komma hit under sensommaren, men nu har de skjutit upp det till vintern. Anledningen är att de hellre vill komma hit med förproduktionsbilar än de två prototyper de nu åker runt med. Tillverkningen av förproduktionsbilarna ska börja inom 6 månader och de kan då köras på vanliga vägar och inte på fotbollsarenor o.dyl. som de får göra nu.
De berättar att de har reservationer från 33 länder. Vid sidan om Tyskland är Italien det land där de fått flest reservationer.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Sono Motors
Börjar nästa tro på att man kommer kunna få en Sion levererad 2019, med drag dessutom
Har du fått någon träbricka än Jerkar
Har du fått någon träbricka än Jerkar
nöjd med min Ampera tillsvidare
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Verkar jättespännande med Sono.Jerker skrev:Nu har Sono Sion nått 5132 reservationer. Det innebär att man har tillräckligt många reservationer för att få ekonomi i att starta produktionen. Antalet reservationer har ökat exponentiellt de senaste veckorna, så det verkar som att vårens turné med provkörningar av bilen har gjort att medvetandet om bilen nått en kritisk massa. Det märks också på att det skrivs mycket om bilen i tysk och central- och sydeuropeisk press.
Till Sverige kommer de också för provkörningar. Först var planen att komma hit under sensommaren, men nu har de skjutit upp det till vintern. Anledningen är att de hellre vill komma hit med förproduktionsbilar än de två prototyper de nu åker runt med. Tillverkningen av förproduktionsbilarna ska börja inom 6 månader och de kan då köras på vanliga vägar och inte på fotbollsarenor o.dyl. som de får göra nu.
De berättar att de har reservationer från 30 länder. Vid sidan om Tyskland är Italien det land där de fått flest reservationer.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
Bra klipp också som de tagit fram.
Re: Sono Motors
Nej, jag har faktiskt inte fått min träbricka! Jag har varit i kontakt med dem om detta och de säger att den kommer. Får nog stöta på igen. Borde ha ett reservationsnummer runt 1700.Limbster skrev:Börjar nästa tro på att man kommer kunna få en Sion levererad 2019, med drag dessutom
Har du fått någon träbricka än Jerkar
Re: Sono Motors
Samma prisklass i varftall Sion har fem säten, registreras som bil, 650 liters bagage och dragkrok. Sion blir en bra familjebil med gott om utrymme.TeslaTissel skrev:Verkar jättespännande med Sono.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Ja dragkrok dessutom,- Klockrent här i Norden!Limbster skrev:Samma prisklass i varftall Sion har fem säten, registreras som bil, 650 liters bagage och dragkrok. Sion blir en bra familjebil med gott om utrymme.TeslaTissel skrev:Verkar jättespännande med Sono.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
Re: Sono Motors
Och individuellt fällbara ryggstöd i baksätet!TeslaTissel skrev:Ja dragkrok dessutom,- Klockrent här i Norden!Limbster skrev:Samma prisklass i varftall Sion har fem säten, registreras som bil, 650 liters bagage och dragkrok. Sion blir en bra familjebil med gott om utrymme.TeslaTissel skrev:Verkar jättespännande med Sono.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Sono Motors
Den har mycket som talar för sig framför allt en bra prisklass. Skall bli intressant hur krocktesterna går.
Det är ju väldigt enkel, vet inte hur mycket extra kostnad det skulle bli om de försökte få 5 stjärnor (antar att det är självstopp som saknas)
Det jag saknar är adaptiv farthållare (men det kanske inte är aktuellt för den nischen).
Vet inte hur kvalitetskänslan är men kan en dacia få köpare så kommer sono också.
Det är ju väldigt enkel, vet inte hur mycket extra kostnad det skulle bli om de försökte få 5 stjärnor (antar att det är självstopp som saknas)
Det jag saknar är adaptiv farthållare (men det kanske inte är aktuellt för den nischen).
Vet inte hur kvalitetskänslan är men kan en dacia få köpare så kommer sono också.
Re: Sono Motors
Jag är fortfarande skeptisk. Väntar tills de presenterar en riktig prototyp, den nuvarande osar alltför mycket i3 trots att de ihärdigt hävdar att den har 80kW motor. Med motorstyrning från en i3 anar jag ugglor i mossen... Chassit är eget, men resten...
De har fortfarande inte bestämt sig för fram eller bakhjulsdrift, inte någon leverantör av solceller, inte någon presenterad produktionspartner trots att de låst sig till pris sedan länge. Vore ju kul om de lyckades, men de känns väl optimistiska.
De har fortfarande inte bestämt sig för fram eller bakhjulsdrift, inte någon leverantör av solceller, inte någon presenterad produktionspartner trots att de låst sig till pris sedan länge. Vore ju kul om de lyckades, men de känns väl optimistiska.
Elbilist sedan 2014