Sida 1 av 30

Re: Sono Motors

Postat: 11 okt 2017 12:23
av Jerker
Limbster skrev:
fullycharge ska göra test körning i början av nästa år har de lovat, finns lite tyska provkörningar på inhägnat område men något svår bedömt tycker jag
Det är väl ingen som fått göra en längre provkörning än.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 00:01
av Jerker
Hittade den här videon från deras presentation. Där säger de ett par intressanta saker.

Service: De lägger ut servicedokumentationen om bilen gratis så att vilken serviceverkstad som helst ska kunna åta sig att serva bilen. Komponenter ska vara standard som är lätta att få tag på.

Solcellerna: De är integrerade i karossdelarna och ytan är en polykarbonat som är lättare och starkare än glas. På så sätt slipper de också lacka bilen (på delar med aluminium har de folie). Solcellerna har 24% verkningsgrad, och de kan utnyttja reflekterat ljus vilket är anledningen till att de även sitter på sidorna. Så en solig dag i ett vinterlandskap är de riktigt effektiva. De ska kunna ge 30 km/dag under optimala förhållanden.

Jag tycker det var speciellt roligt att höra att det också frågat sig varför det inte finns drag på elbilar! De trodde att de andra biltillverkarna inte vågar! Som även jag ofta tänkt. Men inget om batterikylning och hur den klarar upprepade snabbladdningar.

De ska inte tillverka själva utan ska låta det göras av en etablerad biltillverkare. De förhandlar och kommer att tillkännage det senare.

De måste har minst 5000 förhandsbeställningar innan de kan starta tillverkning (i skrivande stund 2223). Krocktester är inte gjorda än.

Bilen ska ha (med nuvarande batteriteknologi; de ska ju sätta i den senaste när det väl kommer till tillverkning) 25 mils verklig räckvidd, alltså inte NEDC. Men det återstår att se om det gäller även i motorvägsfart, och hur kyla påverkar.


Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 17:37
av Limbster
Ungefär samma info jag hittat, har även läst eller hört på video:
De siktar på fyra stjärnor i krocktest, ingen autonomi i bilen vilket krävs för en femma idag.
0-100 under 9 sekunder

Min gissning är att det är Mercedes som ska bygga bilarna till dom, gissningen bygger på att bilarna får hämtas i Bremerhaven av kund och det är väl där Mercedes håller till tror jag.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 17:55
av Jerker
Då kommer den inte att få den svenska supermiljöbonusen, för det krävs det 5 stjärnor, om jag inte fattat det fel.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 19:15
av LarsL
Jerker skrev:
Då kommer den inte att få den svenska supermiljöbonusen, för det krävs det 5 stjärnor, om jag inte fattat det fel.
Det hade varit bra om det varit så. Vi kan inte ha en massa fulbyggade kinesiska bilar utan krocksäkerhet.
Men hur blir det med Tesla Model X, den är väl inte testad än och har därför inte fått sina stjärnor än.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 19:53
av Jerker
LarsL skrev:
Jerker skrev:
Då kommer den inte att få den svenska supermiljöbonusen, för det krävs det 5 stjärnor, om jag inte fattat det fel.
Det hade varit bra om det varit så. Vi kan inte ha en massa fulbyggade kinesiska bilar utan krocksäkerhet.
Men hur blir det med Tesla Model X, den är väl inte testad än och har därför inte fått sina stjärnor än.
Det har du rätt i. Men jag vet att jag läste, när jag skulle leasa min Zoe, att den första versionen inte fått 5 stjärnor och därför inte var berättigad till de 40.000, men det rättade de ganska snart och fick 5 stjärnor. Det kanske inte gäller längre.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 21:47
av bylund
Det finns inga säkerhetskrav för den nuvarande supermiljöbilspremien.
Transportstyrelsen skrev:
Det ska vara en personbil som:

är typgodkänd i enlighet med 3 kap. Fordonsförordningen (2009:211), och uppfyller utsläppskraven I EG nr 715/2007 (Euro 5 eller Euro 6), och enligt uppgift i vägtrafikregistret släpper ut högst 50 gram koldioxid vid blandad körning. Bilen ska också vara ny. Det innebär att bilen inte får ha tagits i bruk tidigare, var sig i Sverige eller i annat land.
Jag noterar särskilt formuleringen att det inte handlar om att bilen släpper ut mer än 50 g eller inte, utan att det är "enligt vägtrafikregistret" det gäller.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 21:56
av LarsL
Nä det är nog då ja. Till och med Nissans e-N200 har ju miljöpremie.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 22:28
av Jerker
Då skulle en Sono Sion kunna kosta runt SEK 150000 (max 25% i miljöbonus). Inte illa!

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 22:30
av Jerker
€16000 är ju inkl. tysk moms, om jag fattat det rätt. Hur stor är den tyska momsen?

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 22:35
av Svenssons
Jerker skrev:
€16000 är ju inkl. tysk moms, om jag fattat det rätt. Hur stor är den tyska momsen?
19%

https://en.wikipedia.org/wiki/Value-added_tax

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 23:08
av Jerker
Jag orkar inte med att räkna exakt på den just nu, men man får dra bort den tyska momsen, lägga på den svenska och så blir det lite registreringsavgifter osv. sen dra bort 60.000, dock max 25%. Det lär hur som helst bli runt 150.000 i Sverige.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 23:10
av Jerker
Man kan ju få hyra batteriet, men det kostar ju bara c:a 40.000, så man får ju det gratis tack vare premien, så det lönar sig faktiskt inte alls att hyra batteriet.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 23:14
av Limbster
Ja ungefär 150 tusen har jag också fått det till. Lite tillval till M3 lär gå på 150 tusen.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 23:19
av bylund
Jerker skrev:
Man kan ju få hyra batteriet, men det kostar ju bara c:a 40.000, så man får ju det gratis tack vare premien, så det lönar sig faktiskt inte alls att hyra batteriet.
Fast det har väl inget med premien att göra. Man får väl premien oavsett om man hyr eller inte?

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 23:23
av Limbster
bylund skrev:
Jerker skrev:
Man kan ju få hyra batteriet, men det kostar ju bara c:a 40.000, så man får ju det gratis tack vare premien, så det lönar sig faktiskt inte alls att hyra batteriet.
Fast det har väl inget med premien att göra. Man får väl premien oavsett om man hyr eller inte?
Nja premien blir väl lite lägre om man köper utan batteri?

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 23:29
av Jerker
bylund skrev:
Jerker skrev:
Man kan ju få hyra batteriet, men det kostar ju bara c:a 40.000, så man får ju det gratis tack vare premien, så det lönar sig faktiskt inte alls att hyra batteriet.
Fast det har väl inget med premien att göra. Man får väl premien oavsett om man hyr eller inte?
Men det är så att man kan inte få mer än 25% av köpeskillingen i miljöbilspremie. Så om du köper den för 200000 inkl batteri så får du 50000 i miljöbilspremie och betalar 150000.
Men om du hyr batteriet så kostar bilen 160000 och du får 40000 i premie så du betalar 120000 för bilen. Men sen beror det ju på om man ska ha bilen länge eller inte och vad de tar i batterihyra. Ska man bara ha den nåt år eller två så kanske det lönar sig att hyra, men kanske inte om man ska ha den 5 år.

Ja, det kanske faktiskt lönar sig att hyra batterierna trots allt. De lär väl knappast skriva av på 3 år, knappt ens på 5. Jag konstaterade ju att den utskällda batterihyran som Renault har lönar sig om man bara har bilen 3 år som jag har.

Re: Sono Motors

Postat: 14 okt 2017 10:47
av Leo
Nja fast prova att sälj bilen "utan batteri". Det kan ju vara så att 2:a värdet för bilar med hyrt batteri är avsevärt lägre än de med köpt batteri så att det uppstår en merkostnad där också.

Dvs att det du "sparat" initialt på att bara hyra batteriet förlorar du på en avsevärt större värdeminskning på själva bilen. Personligen tror jag att det är så att begagnatköparen vill äga hela bilen då den fallit i värde utan att behöva fortsätta hyra ett dyrt batteri för alltid. Även om Renault har lite lustigt med olika garantier på batteriet beroende på om det är köpt/hyrt osv.

Re: Sono Motors

Postat: 14 okt 2017 11:06
av Jerker
Leo skrev:
Nja fast prova att sälj bilen "utan batteri". Det kan ju vara så att 2:a värdet för bilar med hyrt batteri är avsevärt lägre än de med köpt batteri så att det uppstår en merkostnad där också.

Dvs att det du "sparat" initialt på att bara hyra batteriet förlorar du på en avsevärt större värdeminskning på själva bilen. Personligen tror jag att det är så att begagnatköparen vill äga hela bilen då den fallit i värde utan att behöva fortsätta hyra ett dyrt batteri för alltid. Även om Renault har lite lustigt med olika garantier på batteriet beroende på om det är köpt/hyrt osv.
Jo, du har helt rätt i det!

Re: Sono Motors

Postat: 14 okt 2017 11:46
av Jerker
Jag räknade lite på svensk och tysk moms och valutakurser och man kan ungefär översätta 1 euro till 10 kr. Det blir nog en eller ett par tusenlappar dyrare i Sverige när alla kostnader inräknats.

Re: Sono Motors

Postat: 14 okt 2017 12:02
av Jerker
Nu hittade jag information om att mycket av tekniken är hämtad från BMW i3. Så det blir väl isf BMW som får äran att bygga bilarna.

Re: Sono Motors

Postat: 14 okt 2017 12:07
av TiborBlomhall
Jerker skrev:
Nu hittade jag information om att mycket av tekniken är hämtad från BMW i3. Så det blir väl isf BMW som får äran att bygga bilarna.
BMW som bygger en €20,000 elbil (inkl batteri) åt någon annan?!
Tillåt mig försiktigt lägga mig ner på golvet, ta ett djupt andetag och rulla runt och asgarva en kvart.

Re: Sono Motors

Postat: 14 okt 2017 12:20
av mans71
Hur är det nu, när något låter för bra för att vara sant, då är det oftast...

Om dom lyckas till det annonserade priset få fram en bil som är rimligt krocksäker vid den tidpunkten så är det ju inget annat än en helt otrolig bedrift inte minst med tanke på att dom ska lägga ut tillverkningen.

Re: Sono Motors

Postat: 14 okt 2017 12:43
av Jerker
Mja... Kanske ser vi här nåt helt nytt. Ett företag som startat helt från grunden utan den jättelika overhead som gammelföretagen har. Det stora företaget får in lite extra pengar på en produkt som redan är utvecklad och klar.

Jag håller i grunden med om att det låter otroligt med det priset. Så det ska bli intressant att se hur det utvecklas...

Re: Sono Motors

Postat: 14 okt 2017 16:53
av Bjelke
TiborBlomhall skrev:
Jerker skrev:
Nu hittade jag information om att mycket av tekniken är hämtad från BMW i3. Så det blir väl isf BMW som får äran att bygga bilarna.
BMW som bygger en €20,000 elbil (inkl batteri) åt någon annan?!
Tillåt mig försiktigt lägga mig ner på golvet, ta ett djupt andetag och rulla runt och asgarva en kvart.
:lol: