Sida 14 av 30

Re: Sono Motors

Postat: 10 feb 2019 16:01
av Klintan
Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.

Re: Sono Motors

Postat: 10 feb 2019 16:23
av Henrik Torphammar
Klintan skrev:
Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
FC är ett skämt

Re: Sono Motors

Postat: 10 feb 2019 16:29
av Jerker
Klintan skrev:
Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
Ja, de fick det att låta som att man aldrig skulle behöva ladda bilen med kabel. Men då har man väldigt liten körsträcka per dag.

Ja, de som gör Fully Charged är ju inte journalister och är inte tränade i kritiskt tänkande (vilket iofs många yrkesverksamma journalister inte heller är) utan de är bilentusiaster.

En annan sak som jag tycker är märkligt är att de väntade flera månader med att publicera videon.

Re: Sono Motors

Postat: 11 feb 2019 13:11
av ochso
Henrik Torphammar skrev:
Klintan skrev:
Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
FC är ett skämt
Jag tycker FC är riktigt bra. De sätter fokus på elektrifieringen på ett lättsamt och underhållade sätt. De har passerat 50 miljoner visningar och har garanterat inspirerat väldigt många människor att skaffa elbil eller i alla fall låta bli att köpa ny avgasbil.

Deras uppgift är att ge människor/produkter uppmärksamhet och att låta folk tala till punkt.

Kritiska frågor är det upp till andra att ställa, det är dessutom inte orimligt att överlåta lite kritiskt tänkande till tittarna, särskilt inte med tanke på hur många infallsvinklar som finns bland kommentarerna på yt.

Re: Sono Motors

Postat: 11 feb 2019 14:33
av Grimlos
FC är ett skämt
Jag tycker FC är riktigt bra. De sätter fokus på elektrifieringen på ett lättsamt och underhållade sätt. De har passerat 50 miljoner visningar och har garanterat inspirerat väldigt många människor att skaffa elbil eller i alla fall låta bli att köpa ny avgasbil.

Deras uppgift är att ge människor/produkter uppmärksamhet och att låta folk tala till punkt.

Kritiska frågor är det upp till andra att ställa, det är dessutom inte orimligt att överlåta lite kritiskt tänkande till tittarna, särskilt inte med tanke på hur många infallsvinklar som finns bland kommentarerna på yt.
Instämmer. De medverkade klart till att jag och sambon blev intresserade av elfordon och grön elproduktion och i slutändan inskaffade vår Leaf.

Det finns ett annat bra program med fokus på elfordon som har en värd med betydligt mer analys och kritiskt tänkande, Transport Evolved. Snarare än att vara motpoler så kompletterar de varandra.

Re: Sono Motors

Postat: 11 feb 2019 16:00
av Henrik Torphammar
Grimlos skrev:
FC är ett skämt
Jag tycker FC är riktigt bra. De sätter fokus på elektrifieringen på ett lättsamt och underhållade sätt. De har passerat 50 miljoner visningar och har garanterat inspirerat väldigt många människor att skaffa elbil eller i alla fall låta bli att köpa ny avgasbil.

Deras uppgift är att ge människor/produkter uppmärksamhet och att låta folk tala till punkt.

Kritiska frågor är det upp till andra att ställa, det är dessutom inte orimligt att överlåta lite kritiskt tänkande till tittarna, särskilt inte med tanke på hur många infallsvinklar som finns bland kommentarerna på yt.
Instämmer. De medverkade klart till att jag och sambon blev intresserade av elfordon och grön elproduktion och i slutändan inskaffade vår Leaf.

Det finns ett annat bra program med fokus på elfordon som har en värd med betydligt mer analys och kritiskt tänkande, Transport Evolved. Snarare än att vara motpoler så kompletterar de varandra.
Jag har problem med program som gör anspråk på att vara seriösa och där vissa inslag är väldigt seriösa, sen tappar man på basala grunderna helt och hållet. Exempelvis så kan Johnny krypa under Niro för att själv ta reda på vilken sorts hjulupphängning den har - jättebra. Sen kan dom faila ur på laddningen eller batteriet eller så som i min mening borde vara en självklarhet för "fully charged" att få till rätt.

Re: Sono Motors

Postat: 11 feb 2019 16:22
av Klintan
Då de ska vara seriösa måste de läsa på om vad de provkör. De verkar ha missat hela i3-kontroversen och reagerar bara på växelspaken när de får den utpekad. Mycket om Sono Motors ifrågasätts, då bör de passa på att försöka reda ut det och inte bara göra en glad provkörning. Deras video sprids vidare som marknadsföring trots många felaktigheter. En så pass stor elbilskanal behöver vara kompetent.

Re: Sono Motors

Postat: 11 feb 2019 17:06
av Mickep
Det är skillnad på att vara journalist och journalist. Tycker det blir konstigt om man blandar de lättsammare reportagen med grävande ifrågasättande. Ibland har kritiskt granskande en tendens att benämnas teslahatare, men det tycker jag är fel de gör bara sitt jobb, det finns olika genrer och det är lika fel att säga att de som är postiva är tesla fanboys. en del stilar har man för att få folk att öppna upp och vissa har man för att ställa folk mot väggen. jag tycker att fc är underhållning. och de är roliga och engagerande. de gör ett bra jobb.

Re: Sono Motors

Postat: 11 feb 2019 17:49
av Jerker
Det är nåt charmigt över FC:s sätt att göra sina videor. De är så entusiastiska och positiva över allt som har med elbilar att göra.

Men när jag ser dem göra videor på nåt som jag kan väldigt mycket om och dessutom vill väl, som Sono Sion, så får jag istället känslan av att det är till nackdel för Sion att de inte ställer några kritiska, eller ens fördjupande, följdfrågor. Särskilt vad gäller solcellerna. Man borde ha förtydligat att det bara är under optimala förhållanden som man kan få ut 30 km räckvidd per dag. Nu fick de det att låta som att vem som helst kunde låta bli att ladda bilen via kabel. Det är ju inte många som skulle klara sig på det för sitt vardagsåkande.

Re: Sono Motors

Postat: 11 feb 2019 18:05
av LarsL
Hörde att dragkroken blir begränsad till 750kg även för produktionsversionen. :(

Re: Sono Motors

Postat: 11 feb 2019 18:40
av Jerker
LarsL skrev:
Hörde att dragkroken blir begränsad till 750kg även för produktionsversionen. :(
Ja, de har aldrig lovat mer. Men efter det där var sagt så har jag läst att de inte har bestämt sig. Det finns kanske en möjlighet att den blir lite högre.

Re: Sono Motors

Postat: 11 feb 2019 18:48
av LarsL
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Hörde att dragkroken blir begränsad till 750kg även för produktionsversionen. :(
Ja, de har aldrig lovat mer. Men efter det där var sagt så har jag läst att de inte har bestämt sig. Det finns kanske en möjlighet att den blir lite högre.
I det omtalade FullyCharge avsnittet säger ju representanten att det kommer stanna vid 750kg, så det verkar vara rätt klart.

Re: Sono Motors

Postat: 11 feb 2019 19:19
av Jerker
LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Hörde att dragkroken blir begränsad till 750kg även för produktionsversionen. :(
Ja, de har aldrig lovat mer. Men efter det där var sagt så har jag läst att de inte har bestämt sig. Det finns kanske en möjlighet att den blir lite högre.
I det omtalade FullyCharge avsnittet säger ju representanten att det kommer stanna vid 750kg, så det verkar vara rätt klart.
Alltså, efter den här videon spelades in har de sagt att de inte har bestämt dragvikten än, men den blir minst 750 kg.

Re: Sono Motors

Postat: 11 feb 2019 20:58
av Henrik Torphammar
Jerker skrev:
Det är nåt charmigt över FC:s sätt att göra sina videor. De är så entusiastiska och positiva över allt som har med elbilar att göra.

Men när jag ser dem göra videor på nåt som jag kan väldigt mycket om och dessutom vill väl, som Sono Sion, så får jag istället känslan av att det är till nackdel för Sion att de inte ställer några kritiska, eller ens fördjupande, följdfrågor. Särskilt vad gäller solcellerna. Man borde ha förtydligat att det bara är under optimala förhållanden som man kan få ut 30 km räckvidd per dag. Nu fick de det att låta som att vem som helst kunde låta bli att ladda bilen via kabel. Det är ju inte många som skulle klara sig på det för sitt vardagsåkande.
Det är ju samma sak med Bilar med sladd, det är ju också fokus underhållning och inte just elbilsfakta. Jag tycker det är synd när något som skulle kunna vara bildande mest blir trams och felaktigheter om än en smula underhållande.

Re: Sono Motors

Postat: 12 feb 2019 09:02
av Grimlos
För de "frälsta" som verkligen vill ha alla detaljer så kanske FC blir för simpelt i sina analyser. Men de har verkligen lyckats med att nå ut till fossilbilister och det får nog anses vara nog så viktigt.

(Se klipp från deras live-event i somras där merparten av publiken var fossilbilister)

Re: Sono Motors

Postat: 24 feb 2019 21:52
av Jerker
Nu verkar det som att den slutgiltiga designen av Sion är klar. Sono Motors skickade ut ett nyhetsmail med en bild som enda innehåll, en teaser. De har också lagt upp den som startbild på hemsidan. Man kunde ju tro att nåt var på G eftersom de släppte en helt ny hemsida nyligen.

Denna bild finns på hemsidan, och nedan är en jämförelse mellan final design och prototypen. Jag har lånat bilden från den tyska FB-sidan. Man har tydligen lyckats "framkalla" teaserbilden något.
SionTeaser.PNG
SionFinal.jpg

Re: Sono Motors

Postat: 24 feb 2019 22:06
av Jerker
Man jobbar hårt på den tyska FB-sidan:

Re: Sono Motors

Postat: 24 feb 2019 22:26
av Jerker
Visar de kanske upp bilen i Geneve nu i början av mars?

Edit: Nej, de finns inte med bland utställarna.

Re: Sono Motors

Postat: 01 mar 2019 08:39
av Jerker
Nåt händer på måndag! De presenterar väl produktionsbilen då! :P
SonoSion4.3.19.jpg

Re: Sono Motors

Postat: 01 mar 2019 08:50
av Klintan
Jerker skrev:
Nåt händer på måndag! De presenterar väl produktionsbilen då! Bild
SonoSion4.3.19.jpg
En rendering av produktionsbilenBild

Re: Sono Motors

Postat: 03 mar 2019 15:49
av Jerker
Ytterligare en teaser, nu på Twitter.


Re: Sono Motors

Postat: 04 mar 2019 08:05
av Daniel R
Nu har de släppt design och spec.

- Begränsad räckvidd

- Stort lastutrymme

- Drag

- Rätt pris

Intressant som andrabil.

Re: Sono Motors

Postat: 04 mar 2019 08:18
av Jerker
En mycket praktisk bil! Det finns egentligen bara en brist med denna och det är räckvidden. Synd att de inte erbjuder ett större batteri som alternativ.

Infoblad:
https://sonomotors.com/site/assets/file ... ion_en.pdf

Re: Sono Motors

Postat: 04 mar 2019 08:24
av Jerker
Rendering av den slutliga designen.
SonoSionFinalDesign.PNG
SonoSionFinalDesignBak.PNG

Re: Sono Motors

Postat: 04 mar 2019 09:09
av Bjelke
Den skulle om det stämmer landa ruskigt nära drömgränsen för SMBP (jo jag vet att den bytt namn eg)...
240tkr är väl nedersta gränsen för ett bidrag på 60tkr (25%)...