Elmoped

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

wihall
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 mar 2016 13:01

Elmoped

Inlägg av wihall »

Ett bananskal fick mig att halka in på elmopeder. Efter lite googling hittade jag en ny el-eu-moppe för 7800 kr (http://elmoppe.net/form5.shtml). Med den nya elfordonspremien på 25% måste jag alltså betala 5850 kr. Det är vad jag betalar till SL på 7 månader så då kan man ju se det som att mopeden betalar sig själv på den tiden.
Vid en första anblick låter det som en "no brainer"
Men: Jag har 17 km till jobbet, en stor del längs en vältrafikerad 70-sträcka. Går att köra parallellt bitvis men kommer ändå inte bli så kul. Och så har moppen en motor på 500 W vilket låter klent. Ni som har bra koll, kommer det att räcka? Eller kommer jag att sitta på en slö moppe och hata den? Har såklart kollat på dyrare alternativ men då försvinner hela grejen med att det är så löjligt billigt. Har ju ingen lust att lägga 30 papp på en moped..

Vad säger ni som har mer erfarenhet, borde jag
1) Köpa den billiga?
2) Köpa en dyrare?
3) Fortsätta åka kommunalt?
4) Annat?
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Elmoped

Inlägg av Xmag »

Man får nog precis som vanligt det msn betalar för. Det är tex vanligt blybatteri. Sen finns nog en stor risk att den rostar. Har sett en del billiga Kina-moppar och de har hållit rätt låg kvalitet.
Senast redigerad av Xmag, redigerad totalt 1 gånger.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elmoped

Inlägg av zyax »

wihall skrev:
Ett bananskal fick mig att halka in på elmopeder. Efter lite googling hittade jag en ny el-eu-moppe för 7800 kr (http://elmoppe.net/form5.shtml). Med den nya elfordonspremien på 25% måste jag alltså betala 5850 kr. Det är vad jag betalar till SL på 7 månader så då kan man ju se det som att mopeden betalar sig själv på den tiden.
Vid en första anblick låter det som en "no brainer"
Men: Jag har 17 km till jobbet, en stor del längs en vältrafikerad 70-sträcka. Går att köra parallellt bitvis men kommer ändå inte bli så kul. Och så har moppen en motor på 500 W vilket låter klent. Ni som har bra koll, kommer det att räcka? Eller kommer jag att sitta på en slö moppe och hata den? Har såklart kollat på dyrare alternativ men då försvinner hela grejen med att det är så löjligt billigt. Har ju ingen lust att lägga 30 papp på en moped..

Vad säger ni som har mer erfarenhet, borde jag
1) Köpa den billiga?
2) Köpa en dyrare?
3) Fortsätta åka kommunalt?
4) Annat?
Köp inte en elmoped under minst 2000W, du kommer inte ens uppför backen med 500W.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Elmoped

Inlägg av jonas »

Jag köpte en blymoppe först skulle klara 6 mil klarade knappt 2 efter ett tag. Sen köpte jag en lion moppe klarar mer och är bättre men det blev dyrare att först köpa billigt och sen dyrare för mig. och 500W räcker inte så långt tycker jag. Jag har 1200W som kan boostas till 2400W.
Köp riktiga grejer från början eller riktigt billigt som läropengar så du ser vad du egentligen är ute efter.

Personligen gillar jag typ skoter eftersom de skyddar benen från skvätt och kall luft.
Jag har själv skaffat en super soco och tyckte den var jätte smidig med sin låga vikt på endast drygt 70kg menden skyddar inte benen.
Jag har som ni får provköra om ni vill. Bor i Linköping.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
wihall
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 mar 2016 13:01

Re: Elmoped

Inlägg av wihall »

Tack för svaren. Blir nog till att fortsätta åka kommunalt då en tillräckligt vettig moppe ligger utanför budgeten. Om jag inte hittar en bättre begagnad.
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: Elmoped

Inlägg av Benz »

Har en kina moped som jag köpte för 9 år sen för 7000kr. Den har typ 500w motor och är brutalt slö, tar nog 15 sekunder till 45. backar kommer man upp för i 25km/h ungefär och med en passagerare typ 15km/h. Batterierna har brakat 3 gånger och nu sitter det 6 st biltema batterier som ligger på 12 V 18Ah st, jag mätte räckvidden till 18.5km i snitt 40km/h, jag åker 6 km varje dag istället för att cykla, bor i innerstaden så hänger ut en förlängningssladd genom fönstret som laddar den. Varför jag sket i cykeln var för alla cyklar blev stulna hela tiden, 2 på en vecka en gång. Denna moped vill ingen ha så kan bara låsa styre låset o gå därifrån.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
wihall
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 mar 2016 13:01

Re: Elmoped

Inlägg av wihall »

Haha låter sådär... :D
Hur mycket kostar nya batterier?
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Elmoped

Inlägg av mickeisol »

köpte två st elmopeder från kina för $450/st (runt 2008 tror jag det var dollarn var i runt 6kronor) dom hade 800w 48volt elmotor, var säkert jätteolagliga men kul att åka omkring med på landet.
egentligen var det bara smäck.
Dom hade 4 st 12volt 20ah batterier seriekopplade och man tog sig runt 5-6 mil på en laddning,
eftersom dom inte hade någon BMC system så måste man då och då plocka upp batterilådan och ladda batterierna individuellt med en 12v laddare (för att balansera).

nu sedan jag skeppat iväg dom såg jag att man kan få tag på litium järnfosfat batterier 48v 25Ah på ebay ink laddare med bmc för runt 4000kr

Kort sagt: köp inga sådana mopeder om dom inte har bra litiumbatterier, i allafall ifall dom kostar ett gäng tusenlappar.
Skriv svar