Polestar ska bli en konkurrent. Inte kanske just den här modellen. Polestar 2 ska väl sikta in sig på Model 3?P_EL skrev:"Ska blir en konkurrent till Tesla" en sekunden och "ser inga konkurrenter" andra sekunden. Strategin verkar solklar...rmokvist skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/en-svens ... na-6878368
Å herre min skapare....Vet inte vad jag ska säga. Bil för 1.3 mille och elektrisk räckvidd på "upp till 15 mil" och "ser inga konkurrenter"...
Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Moderator: Redaktion
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Korrekturläsaren borde få sparken...rmokvist skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/en-svens ... na-6878368
Å herre min skapare....Vet inte vad jag ska säga. Bil för 1.3 mille och elektrisk räckvidd på "upp till 15 mil" och "ser inga konkurrenter"...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Okej, detta låter faktiskt bättre än vad jag trodde. När de sa 15 mil så tänkte jag också att det var NEDC men nu står det i Nytekniks artikel att batteriet är på 34 kWh, det är ju i klass med BMW i3, e-Golf, Hyundai Ioniq mm fast att det är en plug-in hybrid. Nu lär den antagligen dra mer då det är en större och tyngre bil men ja, 15 mil på en laddning borde gå utan större problem. Att produktionstakten är ett skämt håller jag dock fortfarande med om.
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
model 1 som den första heter skall man tydligen inte köpa utan HYRA! och det för inte den föraktfulla summan av 30-40 000 i MÅNADEN!!! (woooo) 15 mil eldrift enl utsago.
model 2 och 3 skall bli helt eldrivna och börjar komma i slutet på 2019 (2018?). stod i dn idag.
model 2 och 3 skall bli helt eldrivna och börjar komma i slutet på 2019 (2018?). stod i dn idag.
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Nja, rent krasst är det ju rätt. Den där bilen har inga konkurrenter. Den som vill lägga 1,3 mille på en elbil köper naturligtvis en Tesla och inte en halvdan wannabe. Men en Model S spelar i en helt annan liga och är ingen konkurrent. BMW har ju gjort samma misstag med sin i8, för den är väl ändå ganska jämförbar med Volvos påhitt. Bara att BMW gjorde det här misstaget för många år sedan. Volvo ligger alltid lite efter.rmokvist skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/en-svens ... na-6878368
Å herre min skapare....Vet inte vad jag ska säga. Bil för 1.3 mille och elektrisk räckvidd på "upp till 15 mil" och "ser inga konkurrenter"...
Och vill man ha en ren elbil med jämförbar batteristorlek så kan man köpa en e-Golf som kommer dubbelt så långt (jag antar att 15 mil avser NEDC), eller en Leaf2 som kommer ännu längre, eller en Model 3 som kommer ÄNNU längre. Och alla dessa bilar kostar bara en bråkdel. Så, ja, den har faktiskt inga konkurrenter. Den ligger i ett helt nytt segment: Bilar som ingen vill ha.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Som jag skrev ovan, denna och eGolf har ungefär lika stort batteri enligt Nyteknik, tror inte den drar dubbelt så mycket.mati skrev:Nja, rent krasst är det ju rätt. Den där bilen har inga konkurrenter. Den som vill lägga 1,3 mille på en elbil köper naturligtvis en Tesla och inte en halvdan wannabe. Men en Model S spelar i en helt annan liga och är ingen konkurrent. BMW har ju gjort samma misstag med sin i8, för den är väl ändå ganska jämförbar med Volvos påhitt. Bara att BMW gjorde det här misstaget för många år sedan. Volvo ligger alltid lite efter.rmokvist skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/en-svens ... na-6878368
Å herre min skapare....Vet inte vad jag ska säga. Bil för 1.3 mille och elektrisk räckvidd på "upp till 15 mil" och "ser inga konkurrenter"...
Och vill man ha en ren elbil med jämförbar batteristorlek så kan man köpa en e-Golf som kommer dubbelt så långt (jag antar att 15 mil avser NEDC), eller en Leaf2 som kommer ännu längre, eller en Model 3 som kommer ÄNNU längre. Och alla dessa bilar kostar bara en bråkdel. Så, ja, den har faktiskt inga konkurrenter. Den ligger i ett helt nytt segment: Bilar som ingen vill ha.
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Kommer att tänka på denna när du jämför att Volvo ligger efter. http://techstuffed.com/wp-content/uploa ... /baf-1.jpgmati skrev:Nja, rent krasst är det ju rätt. Den där bilen har inga konkurrenter. Den som vill lägga 1,3 mille på en elbil köper naturligtvis en Tesla och inte en halvdan wannabe. Men en Model S spelar i en helt annan liga och är ingen konkurrent. BMW har ju gjort samma misstag med sin i8, för den är väl ändå ganska jämförbar med Volvos påhitt. Bara att BMW gjorde det här misstaget för många år sedan. Volvo ligger alltid lite efter.rmokvist skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/en-svens ... na-6878368
Å herre min skapare....Vet inte vad jag ska säga. Bil för 1.3 mille och elektrisk räckvidd på "upp till 15 mil" och "ser inga konkurrenter"...
Och vill man ha en ren elbil med jämförbar batteristorlek så kan man köpa en e-Golf som kommer dubbelt så långt (jag antar att 15 mil avser NEDC), eller en Leaf2 som kommer ännu längre, eller en Model 3 som kommer ÄNNU längre. Och alla dessa bilar kostar bara en bråkdel. Så, ja, den har faktiskt inga konkurrenter. Den ligger i ett helt nytt segment: Bilar som ingen vill ha.
Dom e lite tröga sas.
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Jag såg inte ditt inlägg förrän nu, men jag är faktiskt inte så säker. Golfen är specad med en NEDC-förbrukning runt 1,2kWh/mil vilket ger den en NEDC-räckvidd på 30 mil, i verklig körning är det runt 1,5kWh (24 mil). Volvos underverk ska då enligt egen utsago ligga på 2,4 kWh/mil (dvs 15 mil med 36kWh). Bara det är galet mycket. Och sen är ju frågan om den siffran stämmer i verkligheten.vigge50 skrev:Som jag skrev ovan, denna och eGolf har ungefär lika stort batteri enligt Nyteknik, tror inte den drar dubbelt så mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Det var det jag menade, 2,4 kWh/mil kan knappast vara enligt NEDC. Om en Model S i verklig körning drar runt 2 kWh/mil och denna är lite tyngre(?) och inte lika strömlinjeformad så är den förbrukningen troligare i verklig körning än enligt NEDC.mati skrev:Jag såg inte ditt inlägg förrän nu, men jag är faktiskt inte så säker. Golfen är specad med en NEDC-förbrukning runt 1,2kWh/mil vilket ger den en NEDC-räckvidd på 30 mil, i verklig körning är det runt 1,5kWh (24 mil). Volvos underverk ska då enligt egen utsago ligga på 2,4 kWh/mil (dvs 15 mil med 36kWh). Bara det är galet mycket. Och sen är ju frågan om den siffran stämmer i verkligheten.vigge50 skrev:Som jag skrev ovan, denna och eGolf har ungefär lika stort batteri enligt Nyteknik, tror inte den drar dubbelt så mycket.
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Men som jag förstår det så ska Polestar-kärran vara en sportbil och inte en elbil.mati skrev:Nja, rent krasst är det ju rätt. Den där bilen har inga konkurrenter. Den som vill lägga 1,3 mille på en elbil köper naturligtvis en Tesla och inte en halvdan wannabe. Men en Model S spelar i en helt annan liga och är ingen konkurrent. BMW har ju gjort samma misstag med sin i8, för den är väl ändå ganska jämförbar med Volvos påhitt. Bara att BMW gjorde det här misstaget för många år sedan. Volvo ligger alltid lite efter.rmokvist skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/en-svens ... na-6878368
Å herre min skapare....Vet inte vad jag ska säga. Bil för 1.3 mille och elektrisk räckvidd på "upp till 15 mil" och "ser inga konkurrenter"...
Och vill man ha en ren elbil med jämförbar batteristorlek så kan man köpa en e-Golf som kommer dubbelt så långt (jag antar att 15 mil avser NEDC), eller en Leaf2 som kommer ännu längre, eller en Model 3 som kommer ÄNNU längre. Och alla dessa bilar kostar bara en bråkdel. Så, ja, den har faktiskt inga konkurrenter. Den ligger i ett helt nytt segment: Bilar som ingen vill ha.
"Nästan alla elektriska bilar är snabba – det är en produkt av grundegenskaperna i en elektrisk motor. Men för Polestar är prestanda mycket mer holistiskt än bara fart rakt fram. Det handlar givetvis om acceleration men också om kurvtagning, bromsar, hjulupphängning, chassifeedback och styrkänsla. Detta är vad Polestar kallar Progressive Performance, säger Thomas Ingenlath."
Förhoppningsvis så är den gjord så att den inte överhettas i första taget och därmed även kan användas som en sportbil. Tesla S P100D suger som sportbil betraktat. Så ni jämför ett äpple med ett päron och säger att äpplet är mycket bättre för att det smakar mer äpple. Typ.
Jag tycker kritiken mot i8 är orättvis också. Det är inte heller en elbil i första hand. Man kan dessutom sätta den så att motorn laddar batterierna under körning så att man, i princip, hela tiden har tillgång till hela systemeffekten utan att behöva stanna och ladda den.
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Tror knappast Polestar-bilen är tyngre än en Model S. Det vore ju nåt oerhört. En sportbil på 2,5 ton då eller?vigge50 skrev:Det var det jag menade, 2,4 kWh/mil kan knappast vara enligt NEDC. Om en Model S i verklig körning drar runt 2 kWh/mil och denna är lite tyngre(?) och inte lika strömlinjeformad så är den förbrukningen troligare i verklig körning än enligt NEDC.mati skrev:Jag såg inte ditt inlägg förrän nu, men jag är faktiskt inte så säker. Golfen är specad med en NEDC-förbrukning runt 1,2kWh/mil vilket ger den en NEDC-räckvidd på 30 mil, i verklig körning är det runt 1,5kWh (24 mil). Volvos underverk ska då enligt egen utsago ligga på 2,4 kWh/mil (dvs 15 mil med 36kWh). Bara det är galet mycket. Och sen är ju frågan om den siffran stämmer i verkligheten.vigge50 skrev:Som jag skrev ovan, denna och eGolf har ungefär lika stort batteri enligt Nyteknik, tror inte den drar dubbelt så mycket.
Nej, skulle tro att den kommer väga mellan 1500 och 1800 kg. De hade ju sparat över 200 kg på att använda kolfiber och andra lättviktsmaterial.
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Men i8 var ju en uttalad Tesla-Roadster-dödare. Problemet med den var bara att det inte fanns någon Roadster kvar att döda, för när i8 äntligen kom ut på marknaden så hade Tesla redan släppt sin Model S som var ännu svårare att få död på. Sen är det en annan femma att BMW försökte "döda" en renodlad elbil med en hybrid. Det är som att vifta med flugsmällan när man ska döda en björn. Samma sak försöker Volvo nu.
(Nu fick jag upp en rolig bild i huvudet där Håkan Samuelsson står med en flugsmälla och viftar mot en skrattande Elon Musk. Usch.. usch.. bort, bort med dig, usch....)
(Nu fick jag upp en rolig bild i huvudet där Håkan Samuelsson står med en flugsmälla och viftar mot en skrattande Elon Musk. Usch.. usch.. bort, bort med dig, usch....)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Det var det? Har jag faktiskt aldrig hört. Tesla Roadster är ju en så udda fågel att den knappast behöver dödas.mati skrev:Men i8 var ju en uttalad Tesla-Roadster-dödare. Problemet med den var bara att det inte fanns någon Roadster kvar att döda, för när i8 äntligen kom ut på marknaden så hade Tesla redan släppt sin Model S som var ännu svårare att få död på. Sen är det en annan femma att BMW försökte "döda" en renodlad elbil med en hybrid. Det är som att vifta med flugsmällan när man ska döda en björn. Samma sak försöker Volvo nu.
(Nu fick jag upp en rolig bild i huvudet där Håkan Samuelsson står med en flugsmälla och viftar mot en skrattande Elon Musk. Usch.. usch.. bort, bort med dig, usch....)
Model S och i8 har egentligen ingenting gemensamt som jag ser det. Helt olika typer av bil.
Känns ibland som att fokuset på Tesla är liiiiiiite större här på forumet än i övriga världen. Vilket är logiskt på sätt och vis. Men bilden av Tesla som dominerande gigant och tillverkare som BMW som små uppstickare kunde inte vara mer felaktig.
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Jo, men i8, eller den här Polestar 1, är inga elbilar på det sättet. De har lika mycket gemensamt med Model S som med Volvo V70.Walker skrev:När det gäller just elbilar - ligger inte fokuset just då på Tesla??Verdi skrev:Det var det? Har jag faktiskt aldrig hört. Tesla Roadster är ju en så udda fågel att den knappast behöver dödas.mati skrev:Men i8 var ju en uttalad Tesla-Roadster-dödare. Problemet med den var bara att det inte fanns någon Roadster kvar att döda, för när i8 äntligen kom ut på marknaden så hade Tesla redan släppt sin Model S som var ännu svårare att få död på. Sen är det en annan femma att BMW försökte "döda" en renodlad elbil med en hybrid. Det är som att vifta med flugsmällan när man ska döda en björn. Samma sak försöker Volvo nu.
(Nu fick jag upp en rolig bild i huvudet där Håkan Samuelsson står med en flugsmälla och viftar mot en skrattande Elon Musk. Usch.. usch.. bort, bort med dig, usch....)
Model S och i8 har egentligen ingenting gemensamt som jag ser det. Helt olika typer av bil.
Känns ibland som att fokuset på Tesla är liiiiiiite större här på forumet än i övriga världen. Vilket är logiskt på sätt och vis. Men bilden av Tesla som dominerande gigant och tillverkare som BMW som små uppstickare kunde inte vara mer felaktig.
De råkar ju faktiskt vara bland de största i det segmentet. Inte bara här på forumet utan också Aftonbladet, biltidningarna, VW och nu senast Volvo referera ju gärna till just Tesla och hur de snart, inom en framtid, om några år, ska få bort den lilla uppkomlingen från Amerikat.
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Kommer säkert att ha en liten inbyggd brumbrum låda så fossilkänslan infinner sig även de första 10- 15 milen.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
12man skrev:Kommer säkert att ha en liten inbyggd brumbrum låda så fossilkänslan infinner sig även de första 10- 15 milen.
Jag ger upp. Är ni så här jäkla inskränkta alltså?
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Fast det kan inte Volvo nåt för. Det är det ju lag på snart. Brumbrum ska det va från 2019 säger EU. Allt för att vi äntligen slutar köra ihjäl en massa folk. Då är det slut med det där roliga dödandet av gångtrafikanter som vi elbilister roar oss med.12man skrev:Kommer säkert att ha en liten inbyggd brumbrum låda så fossilkänslan infinner sig även de första 10- 15 milen.
Vi som inte har inbyggt brumbrum får i så fall själva stå för det rätta ljudet, så som när man var liten och lekte med bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Jag väljer att tolka den typen av kommentarer som humor. (Där man glömt smileyn.)Verdi skrev:Jag ger upp. Är ni så här jäkla inskränkta alltså?
Det blir så tråkigt annars.
Tesla Model Y
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Jo, fast när man har påtalat det absurda i att jämföra med Model S och rena elbilar i flera inlägg och det ändå kommer sånt trams så känns det hopplöst.gellerstam skrev:Jag väljer att tolka den typen av kommentarer som humor. (Där man glömt smileyn.)Verdi skrev:Jag ger upp. Är ni så här jäkla inskränkta alltså?
Det blir så tråkigt annars.
Edit: Inser väl dock att en del av tugget är intern jargong också. Man förväntas håna icke-Teslor och jämföra med Facit, Nokia osv.
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
BMW i8 har en ASD grej som skapar motorljud inne i bilen och det är i min mening fånigt, denna Volvo/Polestar känns mest som en i8 kopia/konkurrent/dödare men den är redan självdöd, kolla bara på säljsiffrorna, men det ger ju inte lika mycket klicks i sammanhanget, och jag är inte ett smack inskränktVerdi skrev:Jag ger upp. Är ni så här jäkla inskränkta alltså?12man skrev:Kommer säkert att ha en liten inbyggd brumbrum låda så fossilkänslan infinner sig även de första 10- 15 milen.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Nya Mustangen med fyrcylindriga miljömotorn har nån "V8-ljud-grej" i bilstereon......................12man skrev:BMW i8 har en ASD grej som skapar motorljud inne i bilen och det är i min mening fånigt, denna Volvo/Polestar känns mest som en i8 kopia/konkurrent/dödare men den är redan självdöd, kolla bara på säljsiffrorna, men det ger ju inte lika mycket klicks i sammanhanget, och jag är inte ett smack inskränkt
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Det är fjantigt men rätt vanligt och har inte ett dyft med elmotorn att göra. Den 3-cylindriga bensinmotorn är i stort sett alltid i gång på en i8 ändå. ASD (Active Sound Design) finns på mängder av modeller. Snarare att det är svårt att få till ett bra motorljud om bilen har turbo.12man skrev:BMW i8 har en ASD grej som skapar motorljud inne i bilen och det är i min mening fånigt, denna Volvo/Polestar känns mest som en i8 kopia/konkurrent/dödare men den är redan självdöd, kolla bara på säljsiffrorna, men det ger ju inte lika mycket klicks i sammanhanget, och jag är inte ett smack inskränktVerdi skrev:Jag ger upp. Är ni så här jäkla inskränkta alltså?12man skrev:Kommer säkert att ha en liten inbyggd brumbrum låda så fossilkänslan infinner sig även de första 10- 15 milen.
Att i8 inte säljer så bra är väl ingen skräll. Kundgruppen är försvinnande liten. En vanlig M4 (som faktiskt också har ASD) är betydligt snabbare och dessutom billigare och mer praktisk. Det gör dock inte i8 ett dugg mer rimlig att jämföra mot Model S.
Alltså, på min uppfart står det en Model S. Ingen i8. Jag försvarar inte i8 men att säga att den var tänkt att vara en Model S konkurrent är bara fel.
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Electrek levererar.
In a strange move today, Polestar, Volvo’s newly rebranded performance electric car brand, unveiled its first vehicle, a plug-in hybrid 2+2 seat Grand Tourer Coupé (PHEV), and quickly made it somehow outdated by announcing that all future Polestar cars will be all-electric (BEV).
Skämt åsido, detta är ändå bra. Kanske inte kommer sälja massor men det verkar de inte ha räknat med heller. I vissa länder finns det inga välutbyggda laddnätverk och då kan laddhybrider vara ett bra alternativ. Många fäller också kommentarer om att den är snygg och det är ett bra tecken. Men man får hålla med om att det är en märklig produktpresentation.RobwithaB: A new spin on the "Osborne effect".
Announce the superior product *at the SAME TIME* that you launch the original (instantaneously obsolete) version.
Something that will come to be known as being "Polestarred".
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
...men i Kina skulle det väl vara elbilar... Till och med Toyota har backat eller har jag fattat fel???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.