Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Inlägg av Tars »

Jerker skrev:
Jag blir så trött på den här fullständiga oförståelsen för att det finns olika elsystem i olika länder! Om man har 3-fasladdning för hemmabruk så täcker man in de flesta länders egenheter. Att man kan lägga ner miljontals pund på att utveckla en bilmodell och inte ens försöka informera sig om hur verkligheten ser ut för användaren, det är ju otroligt!
Håller med dig fullständigt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Inlägg av Teslaspolen »

Instämmer helt jag med.

Ingen dragkrok, trefasladdning eller kanske ens takbox och så ska huvudmarknaden vara Skandinavien? Hur tänkte dom nu? (Inte alls?)
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Inlägg av Ken1 »

Typ som en Model S tror jag. Ganska luftigt men inte så högt. Lät som hon trodde på takräcke. Men som saft närmare Geneve så vet vi nog mer. :D
IMG_0837.JPG
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Inlägg av chpaulin »

Ser riktigt trevlig ut måste jag säga. Fronten är brutalt snygg, baken not so much
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Inlägg av Laban »

chpaulin skrev:
Ser riktigt trevlig ut måste jag säga. Fronten är brutalt snygg, baken not so much
Tycker man hade kunnat skippa ICE fronten, bort med grillen alltså. Men snygg är den oavsett.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Inlägg av Bjelke »

Snygg, cool men ointressant om dom inte rättar till dom helt uppenbara bristerna som gör den till en Nono...
Tack för bilder och info! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
chpaulin skrev:
Ser riktigt trevlig ut måste jag säga. Fronten är brutalt snygg, baken not so much
Tycker man hade kunnat skippa ICE fronten, bort med grillen alltså. Men snygg är den oavsett.
Gällande utseendet är det ju en smaksak, men rent funktionellt så har jag aldrig fattat varför Tesla inte har det. Borde vara överlägset enklaste sättet att kyla batterierna (vilket ju i-pacen gör), däremot är det ju inte så aerodynamiskt med frontytan. Lustigt nog så skröt de väldigt mkt om aerodynamiken. Engelsmannen påstod att han hade för sig att cwt är 0,22. Orkade inte "tjafsa" om det men det som jag sett hittills på nätet är 0,26 eller 0,29 vilket ju är mediokert på sin höjd... Känns också i linje med räckvidden 400 km NEDC som ju känns sådär på en så pass liten bil med 90 kWh batteri.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Inlägg av Legato »

Walker skrev:
Legato skrev:
Laban skrev:
chpaulin skrev:
Ser riktigt trevlig ut måste jag säga. Fronten är brutalt snygg, baken not so much
Tycker man hade kunnat skippa ICE fronten, bort med grillen alltså. Men snygg är den oavsett.
Gällande utseendet är det ju en smaksak, men rent funktionellt så har jag aldrig fattat varför Tesla inte har det. Borde vara överlägset enklaste sättet att kyla batterierna (vilket ju i-pacen gör), däremot är det ju inte så aerodynamiskt med frontytan. Lustigt nog så skröt de väldigt mkt om aerodynamiken. Engelsmannen påstod att han hade för sig att cwt är 0,22. Orkade inte "tjafsa" om det men det som jag sett hittills på nätet är 0,26 eller 0,29 vilket ju är mediokert på sin höjd... Känns också i linje med räckvidden 400 km NEDC som ju känns sådär på en så pass liten bil med 90 kWh batteri.
Hmmm.... till mig sa hon att det rörde sig om närmare 500 km enligt de nya normerna som är tuffare, dvs ärliga mil. Angående fronten så är den ju även en ”osthyvel” som leder luften över huven för att öka downforcen och sänka motståndet. Kanske inte så tokigt ändå....
Haha, de borde verkligen ha pratat ihop sig lite innan :D stockholmssäljaren sa "400 km och i praktiken kanske 300 km" och då på 19" eller 20"...

Huven och flödet över bilen verkar smart, men den stora grillen kan inte vara bra för cwt, gissar att det är mkt pga den som den har så mkt högre cw än tex Model X.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Inlägg av bylund »

Walker skrev:
Teslaspolen skrev:
Instämmer helt jag med.

Ingen dragkrok, trefasladdning eller kanske ens takbox och så ska huvudmarknaden vara Skandinavien? Hur tänkte dom nu? (Inte alls?)
Pratade ju en stund med den kvinliga representanten. Hon sa tydligt att ”vi känner ju till önskemålen och kraven här i skandinavien och vi jobbar på att fixa till det. Idag vet vi egentligen väldigt lite om det färdiga resultatet men hoppas att det ska klarna till Genevsalongen - eller tidigare. Krok är något många av våra kunder efterfrågat och antingen så kommer det att finnas från start eller är det något vi fixar som eftermontering”
Lite vanskligt att prata om Skandinavien som en marknad. Vi vet ju alltför väl att det är rätt stor skillnad på svenskt och norskt elsystem. I Norge och Storbritannien är det ju rätt att satsa på 32 A enfas, medan man i de flesta andra länder i Europa hellre laddar med 16 A trefas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Inlägg av Ken1 »

Ja dom borde verkligen ha snackat ihop sig :D
Det märks att det är fossilbilstkllverkare

Lät ju som att takräcke skulle fungera. Men vi får väl se. Dom var väldigt försiktiga för att inte säga för mycket kändes det som.

Men den stora stötestenen är ju laddningen som jag ser det. Även om den nu ska klara 150 eller ungefär som dagens teslor så finns det ju inte samma utbyggnad av stolpar.

Att gå från Tesla till nån av konkurrenterna som den här måste ju kännas som att börja om typ fem år bakåt i tiden och åka för att ler laddstolpar som fungerar och kan levera....

Sedan ser den ju att bli billigare än en Model S (vilken jag ser det som är närmsta kolnkurrent)
Fast utan en stor mittskärm och antagligen ingen autopilot. OTA?
Fast den skulle få samma layout sim RR Velar mittkonsol vilken är supersnygg.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Inlägg av TiborBlomhall »

Sa de nåt om priset?
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Inlägg av Tenk »

Engelsmannen sa omkring 15% över motsvarande F-pace, vilken som nu är motsvarande...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Inlägg av Legato »

Min gissning är att den hamnar på 700-800k i baspris, men jag tror att det kommer finnas mycket paket/extrautrustning och att en fullspecad blir dyyyyr.

Jag bygger detta dels på hur det ser ut med nuvarande modeller och dels på den undersökning Jaguar mailade ut till oss som har reservation där de frågade om intresse för en lång rad utrustning, varav väldigt mycket är standard på Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar