Håller med dig fullständigt.Jerker skrev:Jag blir så trött på den här fullständiga oförståelsen för att det finns olika elsystem i olika länder! Om man har 3-fasladdning för hemmabruk så täcker man in de flesta länders egenheter. Att man kan lägga ner miljontals pund på att utveckla en bilmodell och inte ens försöka informera sig om hur verkligheten ser ut för användaren, det är ju otroligt!
Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm
Instämmer helt jag med.
Ingen dragkrok, trefasladdning eller kanske ens takbox och så ska huvudmarknaden vara Skandinavien? Hur tänkte dom nu? (Inte alls?)
Ingen dragkrok, trefasladdning eller kanske ens takbox och så ska huvudmarknaden vara Skandinavien? Hur tänkte dom nu? (Inte alls?)
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm
Typ som en Model S tror jag. Ganska luftigt men inte så högt. Lät som hon trodde på takräcke. Men som saft närmare Geneve så vet vi nog mer.
Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm
Ser riktigt trevlig ut måste jag säga. Fronten är brutalt snygg, baken not so much
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm
Tycker man hade kunnat skippa ICE fronten, bort med grillen alltså. Men snygg är den oavsett.chpaulin skrev:Ser riktigt trevlig ut måste jag säga. Fronten är brutalt snygg, baken not so much
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm
Snygg, cool men ointressant om dom inte rättar till dom helt uppenbara bristerna som gör den till en Nono...
Tack för bilder och info!
Tack för bilder och info!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm
Gällande utseendet är det ju en smaksak, men rent funktionellt så har jag aldrig fattat varför Tesla inte har det. Borde vara överlägset enklaste sättet att kyla batterierna (vilket ju i-pacen gör), däremot är det ju inte så aerodynamiskt med frontytan. Lustigt nog så skröt de väldigt mkt om aerodynamiken. Engelsmannen påstod att han hade för sig att cwt är 0,22. Orkade inte "tjafsa" om det men det som jag sett hittills på nätet är 0,26 eller 0,29 vilket ju är mediokert på sin höjd... Känns också i linje med räckvidden 400 km NEDC som ju känns sådär på en så pass liten bil med 90 kWh batteri.Laban skrev:Tycker man hade kunnat skippa ICE fronten, bort med grillen alltså. Men snygg är den oavsett.chpaulin skrev:Ser riktigt trevlig ut måste jag säga. Fronten är brutalt snygg, baken not so much
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm
Haha, de borde verkligen ha pratat ihop sig lite innan stockholmssäljaren sa "400 km och i praktiken kanske 300 km" och då på 19" eller 20"...Walker skrev:Hmmm.... till mig sa hon att det rörde sig om närmare 500 km enligt de nya normerna som är tuffare, dvs ärliga mil. Angående fronten så är den ju även en ”osthyvel” som leder luften över huven för att öka downforcen och sänka motståndet. Kanske inte så tokigt ändå....Legato skrev:Gällande utseendet är det ju en smaksak, men rent funktionellt så har jag aldrig fattat varför Tesla inte har det. Borde vara överlägset enklaste sättet att kyla batterierna (vilket ju i-pacen gör), däremot är det ju inte så aerodynamiskt med frontytan. Lustigt nog så skröt de väldigt mkt om aerodynamiken. Engelsmannen påstod att han hade för sig att cwt är 0,22. Orkade inte "tjafsa" om det men det som jag sett hittills på nätet är 0,26 eller 0,29 vilket ju är mediokert på sin höjd... Känns också i linje med räckvidden 400 km NEDC som ju känns sådär på en så pass liten bil med 90 kWh batteri.Laban skrev:Tycker man hade kunnat skippa ICE fronten, bort med grillen alltså. Men snygg är den oavsett.chpaulin skrev:Ser riktigt trevlig ut måste jag säga. Fronten är brutalt snygg, baken not so much
Huven och flödet över bilen verkar smart, men den stora grillen kan inte vara bra för cwt, gissar att det är mkt pga den som den har så mkt högre cw än tex Model X.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm
Lite vanskligt att prata om Skandinavien som en marknad. Vi vet ju alltför väl att det är rätt stor skillnad på svenskt och norskt elsystem. I Norge och Storbritannien är det ju rätt att satsa på 32 A enfas, medan man i de flesta andra länder i Europa hellre laddar med 16 A trefas.Walker skrev:Pratade ju en stund med den kvinliga representanten. Hon sa tydligt att ”vi känner ju till önskemålen och kraven här i skandinavien och vi jobbar på att fixa till det. Idag vet vi egentligen väldigt lite om det färdiga resultatet men hoppas att det ska klarna till Genevsalongen - eller tidigare. Krok är något många av våra kunder efterfrågat och antingen så kommer det att finnas från start eller är det något vi fixar som eftermontering”Teslaspolen skrev:Instämmer helt jag med.
Ingen dragkrok, trefasladdning eller kanske ens takbox och så ska huvudmarknaden vara Skandinavien? Hur tänkte dom nu? (Inte alls?)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm
Ja dom borde verkligen ha snackat ihop sig
Det märks att det är fossilbilstkllverkare
Lät ju som att takräcke skulle fungera. Men vi får väl se. Dom var väldigt försiktiga för att inte säga för mycket kändes det som.
Men den stora stötestenen är ju laddningen som jag ser det. Även om den nu ska klara 150 eller ungefär som dagens teslor så finns det ju inte samma utbyggnad av stolpar.
Att gå från Tesla till nån av konkurrenterna som den här måste ju kännas som att börja om typ fem år bakåt i tiden och åka för att ler laddstolpar som fungerar och kan levera....
Sedan ser den ju att bli billigare än en Model S (vilken jag ser det som är närmsta kolnkurrent)
Fast utan en stor mittskärm och antagligen ingen autopilot. OTA?
Fast den skulle få samma layout sim RR Velar mittkonsol vilken är supersnygg.
Det märks att det är fossilbilstkllverkare
Lät ju som att takräcke skulle fungera. Men vi får väl se. Dom var väldigt försiktiga för att inte säga för mycket kändes det som.
Men den stora stötestenen är ju laddningen som jag ser det. Även om den nu ska klara 150 eller ungefär som dagens teslor så finns det ju inte samma utbyggnad av stolpar.
Att gå från Tesla till nån av konkurrenterna som den här måste ju kännas som att börja om typ fem år bakåt i tiden och åka för att ler laddstolpar som fungerar och kan levera....
Sedan ser den ju att bli billigare än en Model S (vilken jag ser det som är närmsta kolnkurrent)
Fast utan en stor mittskärm och antagligen ingen autopilot. OTA?
Fast den skulle få samma layout sim RR Velar mittkonsol vilken är supersnygg.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7318
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm
Engelsmannen sa omkring 15% över motsvarande F-pace, vilken som nu är motsvarande...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm
Min gissning är att den hamnar på 700-800k i baspris, men jag tror att det kommer finnas mycket paket/extrautrustning och att en fullspecad blir dyyyyr.
Jag bygger detta dels på hur det ser ut med nuvarande modeller och dels på den undersökning Jaguar mailade ut till oss som har reservation där de frågade om intresse för en lång rad utrustning, varav väldigt mycket är standard på Tesla.
Jag bygger detta dels på hur det ser ut med nuvarande modeller och dels på den undersökning Jaguar mailade ut till oss som har reservation där de frågade om intresse för en lång rad utrustning, varav väldigt mycket är standard på Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021