laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av Vasp »

Kom och börja tänka på saken för några dagar sen och har inte hittat nån när jag googlar.

Laddhybrid är för många ett väldigt bra alternativ då elbil inte funkar av olika anledningar. Jag själv funderar på laddhybrid på grund av bristande laddinfrastruktur här i norra Sverige.

Men man vill ju inte när man ger sig ut på längre resa behöva tanka bensin men e85 finns ju överallt.

Varför då inte ha en laddhybrid som kan tankas med e85. Skulle ju vara mycket bättre.

Finns det planer på nån sån? Eller går det att för inte en allt för dyr peng konvertera om en vanlig laddhybrid till att kunna köra på e85?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av MangeT »

Hur är det med hållbarhet på bränslet om det ligger länge oanvänt i tanken?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av Vasp »

Tror inte det ska vara några större problem längre.

Men om det skulle vara problem så skulle man ju bara ha nått system som går igång ibland för att få lite användning av bränslet.

Vanlig hybrid då? En hybrid som går på e85 är ju mycket bättre än om den går på bensin. Och det säljs ju fortfarande många hybrider.
Verdi

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av Verdi »

För att E85 har tvivelaktig miljönytta?
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av Vasp »

E85 är ju inte bättre än Svensk elmix. Men definitivt bättre än bensin eller diesel. Idag gör man mest etanol från restprodukter från skogs och jordbruksindustrin.

Man halverar sin klimatpåverkan i jämförelse med bensin.

http://www.mynewsdesk.com/se/grona_bili ... ng-2119021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av Gustafsson »

Fanns någon sådan bil idag skulle den nog kunna vara intressant för en del, men någon nyutveckling av en sån bil kan knappast vara intressant. Det vore att satsa på gårdagens tänk.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av Vasp »

Jag tänker mig att det bara är att sätta in en flexifuel motor i bilarna så är det klart.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av Jerka »

Jag tror marknaden är för liten. E85 var väl mest en grej i Sverige och Brasilien? Kan ha fel dock.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av bylund »

Brasilien kör väl rentav på E100.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av Henrik Torphammar »

En kall motor går inte på sprit. Du behöver så mycket choke att den tänder på bensinen i soppan. 15% bensin innebär att du behöver 7ggr så mycket soppa vid kallstart. Att köra en hybrid på detta vis där motorn startar ofta och lite är liksom ingen hit. Spriten kommer typ rinna rakt genom motorn och hamna i oljesumpen. Sprit kokar vid 80grader, när man väl kör så långt att oljan når 80grader så händer det grejor när allt kommer kokandes på samma stund.

E85 har så jäkla många nackdelar rent tekniskt att det är ett under att biltillverkare ens tar i det me tång. Allt från träfiber som sätter igen filter och pumpar till färgämne som klägger ihop hela motorn till torrheten som förstör packningar och lagringar.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av Henrik Torphammar »

bylund skrev:
Brasilien kör väl rentav på E100.
Dem har inte heller problem med kallstarter där på samma sätt som vi har...

https://www.yr.no/sted/Brasil/Distrito_ ... _time.html
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av joel80 »

Jag kör enbart på E85 i vår andrabil. Min uppfattning är att de som klagar mest aldrig själva ägt en E85-bil eller använt en en längre tid.

Har kört många tusen mil under snart 4 år och endast tankat bensin vid några fåtal tillfällen då vi varit på ställen där det varit glest mellan E85-mackar plus när det var nått strul och verkstan ville att jag körde en tank bensin för att se om det var samma sak.. (det var det.. Bränslepumpen var kaputt.. Var inte E85s fel enligt teknikern)

E85 för 10 år sen hade problem då dom blandade nått i den som orsakade några motorproblem. Då fick E85 dåligt rykte och har inte återhämtat sig trots förändringar hos leverantörerna.

På vintern är det E75.. Alltså lite mer bensin.
Den drar inte speciellt mkt mer på en kallstart, och blir varm rätt fort.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av Gustafsson »

Jag tillhör dem som tycker att etanolen borde ha exploaterats mycket mer. Argumenten mot etanol var många gånger fake News, men det begreppet var inte uppfunnet på den tiden :roll: . Det i kombination med extremdyra motorhaverier sänkte väl spritbilarna tror jag.
Hade samma funderingar som Joel om detta på hybrid-tiden, dvs pre-Tesla tid. Etanol är ju ett bra bränsle egentligen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av mgorgis »

Verdi skrev:
För att E85 har tvivelaktig miljönytta?
+1 och ekonomi och tillgång till annan mat som försvann iom odling av majs och annat.....men i såna här sammanhang så är det väl framförallt ekonomin och vinster som avgör.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av Henrik Torphammar »

joel80 skrev:
Jag kör enbart på E85 i vår andrabil. Min uppfattning är att de som klagar mest aldrig själva ägt en E85-bil eller använt en en längre tid.
Jag har som hobby att kalibrera motorstyrsystem, eller mappa bilar. Jag hittar inte på. Det är enorma mängder bränsle som behöver ösas in för den alls skall tända, sen en enorm anrikning de första motorvarven. Man öser alltså in en rejäl "snaps" innan man försöker tända motors, sedan på med gnista och en rejäl choke som ebbar ut till normal nivå de första 500 motorvarven. Sen kan man köra ganska snålt eftersom etanol inte spikar.

Jag råkar veta att Saabs biopowermotorer aldrig var testade eller certifierade på etanol. Testerna som gjordes var på bensin. Ingen vet vad de spyr ut på E85. Jag säger inte att de fuskat, bara att regelverket inte hängt med. Inga avgasvärden på E85. Tur är kanske det.

Helt enkelt ingen lämplig metod för hybridbilar.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: laddhybrid med e85. Varför finns ingen?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Gustafsson skrev:
Jag tillhör dem som tycker att etanolen borde ha exploaterats mycket mer. Argumenten mot etanol var många gånger fake News, men det begreppet var inte uppfunnet på den tiden :roll: . Det i kombination med extremdyra motorhaverier sänkte väl spritbilarna tror jag.
Hade samma funderingar som Joel om detta på hybrid-tiden, dvs pre-Tesla tid. Etanol är ju ett bra bränsle egentligen.
Fake news vet jag inte men många bilar gick knackigt på etanol om man inte körde bansin ganska ofta. Ford avrådde från att köra deras flexibilar på e85 alls. Detta i kombination med att milkostnaden blev HÖGRE gjorde ju att man hellre körde på bensin. Bilen gick billigare och fungerade, sommar som vinter.

Det går att tanka E85 i en 740GL och köra den som den är. Ev med en liten mojäng som ger den där extra snapsen vid kallstart. Etanolens spikningsbeständighet gör att man kan köra på lambda 1.3 eller något sådant absurdt och då drar bilen bara 0.8-0.9/mil som på bensin. Klart det går billigare då, men hur mycket NoX man släpper ut vill nog ingen veta.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar