Andra argument än miljö

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Andra argument än miljö

Inlägg av AGCF »

Jag försöker påverka några av mina vänner att köpa elbil. Män som är arbetare/hantverkare ofta egna företagare. Värdekonservativa som röstat på S och sedan M och nu kanske väger mellan SD och M. Troligen den kategori som är mest skeptiska till elbil. Men om man använder rätt argument tror jag det går även det.

Har filat på följande:
Nu finns el-skåpbilen Nissan E-NV200 med 40 kWh batteri som ger strax under 20 mil verklig räckvidd. Går att snabbladda på 30 min eller långsamladda över natten. 2/5/7-sits och med dragkrok som pallar 430 kg, inga jättelass men ändå.

Om du vill slippa stå vid pumpen och veta att hälften av bränslet köps direkt från Putinryssland, pengar som dränerar Sveriges fina BNP och skickar pengar direkt till ett militärt hot. Tanka bilen med fin el för 2 kr/mil istället och öka Sveriges självförsörjning på köpet.

Man laddar 95% nattetid visar Norges erfarenhet. På natten finns ett stort effektöverskott tillgängligt. Det skulle öka lönsamheten i sveriges idag trängda kärnreaktorer. Dessutom är sverige en stor elexportör i dag och exporterar motsvarande el som vi skulle kunna driva hela fordonsparken med. Elbilar skulle jämna ut konsumtionen bättre över hela dygnet så vi kan exportera mer vattenkraftsel som marginalel och slå ut mer kolkondenskraft.
Senast redigerad av AGCF, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: White van man

Inlägg av rmokvist »

PERSONLIGEN skulle jag aldrig kunna rekommendera Nissans E-NV200 till någon. Kanske om du endast skulle köra på småvägar i 30 km/h eller så men annars, aldrig. Enda anledningen är krocksäkerheten. Den är helt enkelt usel. Tre stjärnor i euro NCAP gör tyvärr att denna helt enkelt inte ens får vara med bland alternativen för mig. Vet givetvis inte hur alternativen är, kanske är så att alla minibussar är skit i krocktester, det har jag inte koll på.

Annars får jag lov att säga att du har varit lagom kreativ och fördomsfull i dina "motiveringar". :lol:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: White van man

Inlägg av jonasl »

Jag tror uttrycket syftar på att de kör små vita skåpbilar snarare än att deras etniska ursprung, faktiskt. Men bra initiativ ändå. Det rullar en och annan eldriven hantverkarbil i Stockholm har jag sett, bland annat en elektrikerfirma som brukar ladda på Strandvägen ibland.

Berlingo finns också, men den går inte att snabbladdas. Billigare att köpa men med batterihyra som straff. Hade gärna haft en Berlingo Maxi ZE eller e-NV200 Evalia själv men den första faller på avsaknad av snabbladdning (iaf så som de kostar nu) och den andra både på pris och krocksäkerhet.

Transportbilar verkar ligga efter på den fronten generellt, så risken är att Berlingon inte heller har bra betyg.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: White van man

Inlägg av AGCF »

rmokvist skrev:
PERSONLIGEN skulle jag aldrig kunna rekommendera Nissans E-NV200 till någon. Kanske om du endast skulle köra på småvägar i 30 km/h eller så men annars, aldrig. Enda anledningen är krocksäkerheten. Den är helt enkelt usel. Tre stjärnor i euro NCAP gör tyvärr att denna helt enkelt inte ens får vara med bland alternativen för mig. Vet givetvis inte hur alternativen är, kanske är så att alla minibussar är skit i krocktester, det har jag inte koll på.

Annars får jag lov att säga att du har varit lagom kreativ och fördomsfull i dina "motiveringar". :lol:
Man bör gå in lite mer på djupet varför den bara har 3 stjärnor. Det kan ju bero på bältesvarnare, nödbromsassistans och sådana saker. Måste inte vara dålig konstruktion
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: White van man

Inlägg av ovelundkvist »

Walker skrev:
Elektrikern i Dingtuna utanför Västerås hänger inte bara här, han kör en stripead X i jobbet också. Fränt!
Grön och orange - den SYNS! :lol:
Såg den precis på E4:an söderut från Stockholm, snygg! :!:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Andra argument än miljö - White van man

Inlägg av LarsL »

Provkör en elbils-van så kommer man aldrig gå tillbaka till en fossilversion igen. De här bilarna är ju klassiskt hemska i fossilutförande.

Sen är ju Nissan en totalkatasrof med endast 3 stjärnor. De har ordentliga brister i konstruktionen av den bilen. Jag har studerat krockfilmer där man ser att säkerhetsburen spricker sönder. Nu kanske de har förbättrat sådana detaljer, men ändå inte en säker bil direkt.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Andra argument än miljö - White van man

Inlägg av AGCF »

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Andra argument än miljö - White van man

Inlägg av Tars »

När kom nv-200 med 40 kWh batteri?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Andra argument än miljö - White van man

Inlägg av AGCF »

Börjar levereras efter årsskiftet. Men du kan säkert beställa redan nu.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar