Var ska man ladda?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Var ska man ladda?

Inlägg av Delta »

Ett svar på dagens ämne:
Jag bor i hyresrätt och hyresvärden har satt en 1-fas 16A och en st 9A laddstolpe mellan 2 parkeringsplatser. Inga skyltar, men jag är den enda elbilen i området. För det allra mesta är påda platserna inte upptagna så jag kan ladda när jag vill. I övrigt är det ont om lediga platser på parkeringen och många parkerar på gatan utanför av den anledningen. Om jag kommer hem och inte behöver ladda var ska jag parkera? På en av de 2 lediga laddplatserna eller ska jag ta en av de få lediga platserna eller den sista platsen av de platser utan laddmöjlighet? Jag brukar faktiskt parkera på en av laddplatserna för att inte ta den sista vanliga P-platsen. Det kan reta upp folk om man ställer sin Tesla på en av de få lediga ICE-platserna. Frågan är inte så enkel!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Var ska man ladda?

Inlägg av Svenssons »

Delta skrev:
Ett svar på dagens ämne:
Jag bor i hyresrätt och hyresvärden har satt en 1-fas 16A och en st 9A laddstolpe mellan 2 parkeringsplatser. Inga skyltar, men jag är den enda elbilen i området. För det allra mesta är påda platserna inte upptagna så jag kan ladda när jag vill. I övrigt är det ont om lediga platser på parkeringen och många parkerar på gatan utanför av den anledningen. Om jag kommer hem och inte behöver ladda var ska jag parkera? På en av de 2 lediga laddplatserna eller ska jag ta en av de få lediga platserna eller den sista platsen av de platser utan laddmöjlighet? Jag brukar faktiskt parkera på en av laddplatserna för att inte ta den sista vanliga P-platsen. Det kan reta upp folk om man ställer sin Tesla på en av de få lediga ICE-platserna. Frågan är inte så enkel!
De enda ICE-platser jag känner till är de som finns vid bensinmackar bredvid pumparna. Parkeringsplatser är avsedda för parkering av alla bilar, oavsett motor. Laddplatser anser jag är avsedd för att ladda bilar på. För mig är frågan inte särskild svår. Parkerar man på en laddplats ska man koppla in laddningen. Sedan blir frågan lite svårare vad man gör när man har laddat färdigt och det är tillåtet att stå kvar på laddplatsen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Var ska man ladda?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Frågan är väl inte var du ska ladda, som det står i rubriken? ;)

Är det bara du som har elbil så hade jag nog ställt mig på laddplatsen och kopplat in sladden även om jag inte laddar. Annars är risken att dessa platser börjar användas av ICE, eftersom det är ont om p-platser för alla. Blir det fler elbilsägare i föreningen så blir det en annan situation.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Var ska man ladda?

Inlägg av Kulingen »

I vinter kanske det är många som ställer bilen där för att koppla in motorvärmaren också..
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Var ska man ladda?

Inlägg av Delta »

Nicke Nyfiken skrev:
Frågan är väl inte var du ska ladda, som det står i rubriken? ;)
Visst det blev missvisande i rubriken :oops:
Skriv svar