Enkät om elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Enkät om elbilar

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Hej!
Tack så mycket för era svar i elbilsenkäten! Jag håller just nu på att analysera svaren. Här finns en länk till Google Kalkylark med alla svaren från enkäten.
Beroende på om du hade en elbil eller hybridbil eller en "vanlig" bil så fick man olika frågor. Den gröna delen är frågorna och svaren för elbilsägare, den röda delen är för icke elbilsägare och den gula är för hybridbilsägare. Jag har även lagt till några diagram under alla svaren där jag sammanställer några av de viktigaste frågorna. Om du vill sotera svaren så du kan se vad ex. Teslaägare har svarat måste du ladda ner dem till Excel (Arkiv>Ladda ned som>Microsoft Excel). Detta gäller också om du vill se lite längre svar som inte får plats i cellerna (jag lyckades inte lösa det på ett bättre sätt). Om ni har någa frågor så tveka inte att kontakta mig på jonathan.johansson@edu.nybro.se
MVH Jonathan Johansson

Länk till svaren:
Senast redigerad av Jonathanerik_77, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av Satellite65 »

Bra val! Hopps du får många svar, lycka till!
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Tack så mycket! Svaren har redan börjat att komma in.
Verdi

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av Verdi »

Nu har jag svarat. Har ju två elbilar så jag kunde bara kryssa för en. Och så var det svårt att svara på "hur långt kommer du i snitt på en laddning". Frågan är lite felställd. Man laddar ju lite då och då. Det blir en sån sak man knappt tänker på. Räckvidden till vardags för min del är i princip obegränsad så länge jag pluggar in den hemma nån gång per vecka.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av Teslaspolen »

Saknar möjligheten att välja fler än en elbil då vi har två. Men jag väljer den jag själv oftast kör tills vidare.

Bra val!
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av StefL »

Jag har också svarat.
Jag äger ingen elbil idag, inte minst beroende på att priset i förhållande till räckvidd än så länge är för högt. En Tesla Model S eller X skulle uppfylla mina behov (behöver minst 25 mils räckvidd och helst över 30 i alla lägen) men kostar för mycket. T.ex. en Hyundai Ioniq skulle jag ha "råd" med men den skulle inte uppfylla mina behov. Jag förstår att det är svårt att ge utrymme för alla såna aspekter i enkäten så ville förtydliga det här. Och precis som många andra som hänger på det här forumet har jag reserverat en Tesla Model 3 och läser varje gnutta av information som dyker upp om den - när den väl börjar visa sig på svenska vägar kommer det att märkas!
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av Svenssons »

Har svarat nu och om du vill ha en åktur i en Model X eller vill fråga mer så kanske det skulle gå att fixa också, inte så långt till Nybro.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Tack så mycket för svaren. Jag har lagt till i enkäten så att man kan skriva in flera elbilar på övrigt. Jag förstår att kan vara lite svårt att beräkna hur långt du kommer på en laddning, då man inte kör tills batteriet är helt slut. Om du inte riktigt vet så skriv istället hur långt bilen säger att du kan köra, den brukar ju ta med din körstil i beräkningen.
ps. jag skulle jättegärna följa med på en provtur om det går!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av zyax »

Jonathanerik_77 skrev:
Tack så mycket för svaren. Jag har lagt till i enkäten så att man kan skriva in flera elbilar på övrigt. Jag förstår att kan vara lite svårt att beräkna hur långt du kommer på en laddning, då man inte kör tills batteriet är helt slut. Om du inte riktigt vet så skriv istället hur långt bilen säger att du kan köra, den brukar ju ta med din körstil i beräkningen.
ps. jag skulle jättegärna följa med på en provtur om det går!
Haha, du har ingen aning om hur fel guessometern i en Nissan Leaf kan ha då. Mycket bättre att gissa själv än att låta den göra det.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Jag har fått förslag om att få resultatet av enkäten skickad till sin E-post. Jag har lagt till funktionen i enkäten, men om du redan har svarat kan du fylla i den e-post här: https://goo.gl/forms/K9sm19TlC9Zd0JIy1
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av Andreasson »

Nu har jag också svarat!
Kul initiativ att skriva om elbilar i gymnasiearbetet!
Lycka Till!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av gellerstam »

Om man efter enkäten väljer " Se tidigare svar" så visar du mejladresser till de som valt att lämna. Ta bort! Ajja bajja att visa andras adresser. :evil:
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av Jonathanerik_77 »

gellerstam skrev:
Om man efter enkäten väljer " Se tidigare svar" så visar du mejladresser till de som valt att lämna. Ta bort! Ajja bajja att visa andras adresser. :evil:
Oj, det skulle självklart inte komma med. Tanken var att man skulle kunna se resultatet hittills men jag glämde tyvärr att e-postadresserna också blev synliga. Detta är självklart åtgärdat nu och jag ber om ursäkt till de som har drabbats.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av gellerstam »

Jonathanerik_77 skrev:
gellerstam skrev:
Om man efter enkäten väljer " Se tidigare svar" så visar du mejladresser till de som valt att lämna. Ta bort! Ajja bajja att visa andras adresser. :evil:
Oj, det skulle självklart inte komma med. Tanken var att man skulle kunna se resultatet hittills men jag glämde tyvärr att e-postadresserna också blev synliga. Detta är självklart åtgärdat nu och jag ber om ursäkt till de som har drabbats.
tipp topp.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Enkät om elbilar

Inlägg av Tjell »

Nu har jag också fyllt i. Bra att det är många tillfällen till kommentarer. Alla frågor är inte bara rätt på att besvara.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar