Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
Moderator: Redaktion
Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
Kia och Hyundai planerar nu att producera 100 000 elbilar och plug-in hybrider nästa år vilket är en fördubbling av målet de satte i somras. Detta planeras vara fördelade enligt följande:
- 21 000 Kia Niro EV
- 18 600 Hyundai Kona EV
- 20 000 Ioniq EV och Kia Soul EV
- 20 000 Ioniq, Niro, Sonata, K5 plug-in hybrider
https://www.greencarreports.com/news/11 ... ain-report
- 21 000 Kia Niro EV
- 18 600 Hyundai Kona EV
- 20 000 Ioniq EV och Kia Soul EV
- 20 000 Ioniq, Niro, Sonata, K5 plug-in hybrider
https://www.greencarreports.com/news/11 ... ain-report
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
Niro EV kan bli intressant. Kul att prognosen för bilen som verkligen inte finns än är högst påskruvad. Ioniq vs Soul är väl fördelat på 19942st Ioniq och 58st Soul
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
Själv skulle jag inte ha något emot en Soul som andrabil men den är ju inte värd 300k.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
Kia Niro kanske har samma drivlina som Opel Ampera-e.
60kwh och 204hk är ju bra.
Jeg forstod det slik at Niro kan bestilles ved årsskiftet og at produksjonen starter opp ca september 2018. Slik det ligger an nå kommer det til å bli min neste elbil. Jeg kan legge til at begge selgerne opplyste om at bilene kommer med ca 40 og 60 kWh batteri og sistnevnte har 204 hk. Jeg mistenker at det er nøyaktig samme drivlinje som i Ampera-e fra LG.
Elbilforum.no
60kwh och 204hk är ju bra.
Jeg forstod det slik at Niro kan bestilles ved årsskiftet og at produksjonen starter opp ca september 2018. Slik det ligger an nå kommer det til å bli min neste elbil. Jeg kan legge til at begge selgerne opplyste om at bilene kommer med ca 40 og 60 kWh batteri og sistnevnte har 204 hk. Jeg mistenker at det er nøyaktig samme drivlinje som i Ampera-e fra LG.
Elbilforum.no
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
Opel/LG drivlinan är de väl inget direkt fel på så de kan väl bli en intressant bil bara batteriet är stort nog...Zalman3 skrev:Kia Niro kanske har samma drivlina som Opel Ampera-e.
60kwh och 204hk är ju bra.
Jeg forstod det slik at Niro kan bestilles ved årsskiftet og at produksjonen starter opp ca september 2018. Slik det ligger an nå kommer det til å bli min neste elbil. Jeg kan legge til at begge selgerne opplyste om at bilene kommer med ca 40 og 60 kWh batteri og sistnevnte har 204 hk. Jeg mistenker at det er nøyaktig samme drivlinje som i Ampera-e fra LG.
Elbilforum.no
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
Laddhybridversionen av Kia Niro var en verkligen trevlig bekantskap när jag testkörde den, så samma bil i hel-el-version verkar verkligen bli intressant!
Speciellt med tanke på att laddhybridversionen är just nu Sveriges billigaste (och ändå bland de bästa) laddhybrid. Verkar lovande för priset på elversionen.
Speciellt med tanke på att laddhybridversionen är just nu Sveriges billigaste (och ändå bland de bästa) laddhybrid. Verkar lovande för priset på elversionen.
Re: Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
Tidigare Hyundaier och KIA har ju varit bra tack vara deras effektiva drivlina. Det är ju då lite synd om de nu väljer en inköpt variant istället.
Re: Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
Är verkligen de föreslagna SUVarn så effektiva sett ur luftmotstånd? Tycker de känns lite aningens tokiga, fast kanske beror på att vi här hemma inte gillar SUVar, förutom model x då.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
Är den nåt att haTiborBlomhall skrev:Laddhybridversionen av Kia Niro var en verkligen trevlig bekantskap när jag testkörde den, så samma bil i hel-el-version verkar verkligen bli intressant!
Speciellt med tanke på att laddhybridversionen är just nu Sveriges billigaste (och ändå bland de bästa) laddhybrid. Verkar lovande för priset på elversionen.
Min käre far ska köpa nytt och den ligger i hans prisnivå blev det nån reportage ? Länk ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
Det blev reportage... i Elbilen i Sverige.
Kort sammanfattat: en laddhybrid som kör på el i första hand, man måste verkligen trampa i botten för att bensinmotorn ska köra igång. Lång elräckvidd på över 5 mil. Till och med en någorlunda fungerande autopilot.
Nackdel: ingen elvärme så motorn går igång på vintern. Och ingen app.
Men för att vara billigaste laddhybriden i Sverige är den långt bättre många betydligt dyrare konkurrenter.
Helt OK utrymmen och detaljkänsla för klassen och priset.
Kort sammanfattat: en laddhybrid som kör på el i första hand, man måste verkligen trampa i botten för att bensinmotorn ska köra igång. Lång elräckvidd på över 5 mil. Till och med en någorlunda fungerande autopilot.
Nackdel: ingen elvärme så motorn går igång på vintern. Och ingen app.
Men för att vara billigaste laddhybriden i Sverige är den långt bättre många betydligt dyrare konkurrenter.
Helt OK utrymmen och detaljkänsla för klassen och priset.
Re: Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
Kommande Niro Bev har samma bottenplatta och samma drivlina som Ioniq. Oklart om samma batterier. Kia har tidigare köpt från SK innovation medans Hyundai köpt från LG Chem. Bägge batteritillverkarn har börjat producera nya NCM 811 batterier som är cirka 30 % mer energitäta och klart billigare då de innehåller halva mängden Cobolt. Cd värde är 0.29 för niro och 0.24 för Ioniq något lite större frontarea på Niro. Jag skulle gissa 10-20 % mer förbrukning på Niro i farter runt 90-110. Större skillnader om man kör snabbare såklart och nästsn samma i lägre farter.LarsL skrev:Tidigare Hyundaier och KIA har ju varit bra tack vara deras effektiva drivlina. Det är ju då lite synd om de nu väljer en inköpt variant istället.
nöjd med min Ampera tillsvidare