Kommande Niro Bev har samma bottenplatta och samma drivlina som Ioniq. Oklart om samma batterier. Kia har tidigare köpt från SK innovation medans Hyundai köpt från LG Chem. Bägge batteritillverkarn har börjat producera nya NCM 811 batterier som är cirka 30 % mer energitäta och klart billigare då de innehåller halva mängden Cobolt. Cd värde är 0.29 för niro och 0.24 för Ioniq något lite större frontarea på Niro. Jag skulle gissa 10-20 % mer förbrukning på Niro i farter runt 90-110. Större skillnader om man kör snabbare såklart och nästsn samma i lägre farter.LarsL skrev:Tidigare Hyundaier och KIA har ju varit bra tack vara deras effektiva drivlina. Det är ju då lite synd om de nu väljer en inköpt variant istället.
Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
Moderator: Redaktion
Re: Kia och Hyundai skruvar upp elbilsplanerna
nöjd med min Ampera tillsvidare