Tillverkarnas olika batteriskydd.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Tillverkarnas olika batteriskydd.

Inlägg av PoloPrinsen »

I ett livscykelperspektiv är det lite extra intressant om och isåfall hur och mot/för vad de olika tillverkarna skyddar bilens kanske vitalaste del, dess batteri.

Kom gärna med kompletterande/korrigerande uppgifter då jag är väldigt oinsatt i detta!
Anar att det ur ett begagnatvärde och ur miljöhänsyn är intressant och kanske mycket viktigt för en del kunder. Definitivt för de som faktiskt måste göra en stor ekonomisk uppoffring för att ha råd med en såpass dyr bil som en ny/nästan ny elbil idag innebär.

TESLA; både värmer och kyler batteriet automatiskt i dessa 5 fall (vad jag tror mig veta iaf)
1 parkerad oinkopplad*
2 parkerad inkopplad*
3 under körning*
4 fjärrstyrt/schemalagd inför körning utan sladd inkopplad
5 fjärrstyrt/schemalagd inför körning med sladd inkopplad

Kupevärmning vet jag att den finns den med, men har ej så mycket med batteriet hälsa så det utelämnas i denna tråd.

* detta sker för att skydda batteriet mot kraftig degradering/förstörelse typ frostskada resp kokning.

LEAF, ENV200?
ZOE, KANGOO?
BERLINGO?
EUP, EGOLF?
ICONIC?
AMPERA?

Osv modeller jag ej kommer på nu?...

Alltså, skyddas bilarnas batterier ordentligt av respektive fabrikat eller blir livslängden lite beroende på slumpen och brukarens egen omsorg, tur och klimatet bilen är i?
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tillverkarnas olika batteriskydd.

Inlägg av Svenssons »

Värmer/kyler verkligen bilen batteripacken vid fjärrstyrning/schemalagd körning? Jag har aldrig märkt något sådant. Visst går kupén att kyla/värma men det är ju inte samma sak som du skriver.

Tesla verkar också anpassa laddhastigheten efter batteripacken mer än övriga tillverkare. T.ex. stryps hastigheten för DC-laddning på vissa batteripack efter ett antal snabbladdningar (tror det är 300). Tesla kommer nog se till att batteripacken verkligen håller garantitiden ut, kan bli dyrt annars. Själv fick jag liten chock i morse när jag skulle köra. Missade nyckelordet när jag fick varning i bilen om att batteriet behövde bytas ut...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Tillverkarnas olika batteriskydd.

Inlägg av PoloPrinsen »

Har för mig att jag läst det någonstans innan forumstråd, men vågar ej svära. Får hoppas någon insatt (teslainnehavare kanske vet?) Kan klargöra.

Nån som vet detaljer om de andra märkeña o modelleŕna?

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tillverkarnas olika batteriskydd.

Inlägg av Svenssons »

Jag har Model X och har aldrig sett eller hört att det ska gå att förvärma batteriet innan man ska iväg. Bästa sättet är att planera laddningen så att den blir färdig precis före man ska iväg, något annat sätt finns inte. Att planera laddningen är inget som man får hjälp med från Tesla utan får försöka räkna ut själv.

Att batteriet inte är förvärmt innan man åker märks nu genom ökad förbrukning när det är kallt ute även ifall kupén är helt förvärmd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Tillverkarnas olika batteriskydd.

Inlägg av Hedman »

Björn Nyland nämner i en av sina youtube filmer att batterierna har en värmare på 6kw lika mycket som kupévärmaren är på. När man väljer att förvärma bilen inför körning/laddning när bilen är inkopplad så värms batteriet och kupen via vägguttaget. Men det kanske är först vid riktigt kalla temperaturer.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tillverkarnas olika batteriskydd.

Inlägg av Svenssons »

Hedman skrev:
Björn Nyland nämner i en av sina youtube filmer att batterierna har en värmare på 6kw lika mycket som kupévärmaren är på. När man väljer att förvärma bilen inför körning/laddning när bilen är inkopplad så värms batteriet och kupen via vägguttaget. Men det kanske är först vid riktigt kalla temperaturer.
Aldrig varit med om att batteriet förvärms. I morse hade jag igång kupévärmen i 40 minuter (fick starta om den) och jag hade ändå 100% gula streck för regen när jag satte mig i bilen och alltså ingen regen. Förbrukningen låg också på ca 400-500 Wh/km de första kilometrarna trotts att jag här aldrig kör över 45 km/h.

Skulle temperaturen gå neråt -30 går säker batterivärmen igång för att skydda batterierna men detta är oavsett om man ska köra eller ej eller om kupévärmen är igång eller ej.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tillverkarnas olika batteriskydd.

Inlägg av bylund »

Sedan tinar bilen batterierna vid laddning när det är kallt då man inte ska ladda batterierna under noll grader. Och det faktum att man laddar ger viss spillvärme. Därför kan man försöka förvärma genom att ladda innan avfärd.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tillverkarnas olika batteriskydd.

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Sedan tinar bilen batterierna vid laddning när det är kallt då man inte ska ladda batterierna under noll grader. Och det faktum att man laddar ger viss spillvärme. Därför kan man försöka förvärra genom att ladda innan avfärd.
Den autocorrecten gillar jag ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tillverkarnas olika batteriskydd.

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Jag har Model X och har aldrig sett eller hört att det ska gå att förvärma batteriet innan man ska iväg. Bästa sättet är att planera laddningen så att den blir färdig precis före man ska iväg, något annat sätt finns inte. Att planera laddningen är inget som man får hjälp med från Tesla utan får försöka räkna ut själv.

Att batteriet inte är förvärmt innan man åker märks nu genom ökad förbrukning när det är kallt ute även ifall kupén är helt förvärmd.
Man kan även ta hjälp av tredjeparts-appar som Dashboard for Tesla.

Upplever också att aktiv laddning krävs för att värma batteriet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar