Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Förtydligande då jag inte är hundra på vad som avses med vad Outlander PHEV inte har.
Outlander PHEV -17 har 5 timer tider för schemaläggning av värme eller kyla. För varje tid kan valfria veckodagar väljas 0-7st. Värmen/kylan fungerar oavsett om bilen är ansluten till 230v eller ej förutsatt att det finns laddning i det stora batteriet.
Outlander PHEV före faceliften har inte timer funktionen. Timerfunktionen kom med den senaste navigatorn med carplay m.m.
Jag har haft/har båda varianterna -14 & -17 så jag talar av egen erfarenhet och ej googlad erfarenhet.
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.
Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.
Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Exakt lika för mig på min Leaf, så jag satte in ett kupévärmaruttag som jag kör med om det är så att jag verkligen behöver precis hela batteriets räckvidd (har man 10 mil till jobbet och 24kWh-batteri så blir det så).
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.
Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Notera också att bilen bara kommer att dra max runt 14A även med en 16A laddare eftersom den interna laddaren i bilen är begränsad till 3,3kw.
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.
Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Vi ska dock pendla kortare sträckor endast, så att det inte är fulladdat när man ska åka är inget problem för oss. Vi kommer också ha 10 A uttag.
Japp. Min far tröttnade på att vänta på en model 3 och beställde en optima. Han har nu tilläggsbeställt MoK värmare. Ok, två sladdar, men löser ju problemet vid vardagligt pendlande. Inte så tokigt ändå, bättre än ICE för hela slanten iaf.