Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?

Inlägg av gellerstam »

strejf skrev:
MSO skrev:
Har Optiman samma lösning?
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Förtydligande då jag inte är hundra på vad som avses med vad Outlander PHEV inte har.

Outlander PHEV -17 har 5 timer tider för schemaläggning av värme eller kyla. För varje tid kan valfria veckodagar väljas 0-7st. Värmen/kylan fungerar oavsett om bilen är ansluten till 230v eller ej förutsatt att det finns laddning i det stora batteriet.

Outlander PHEV före faceliften har inte timer funktionen. Timerfunktionen kom med den senaste navigatorn med carplay m.m.

Jag har haft/har båda varianterna -14 & -17 så jag talar av egen erfarenhet och ej googlad erfarenhet. ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?

Inlägg av Daniel R »

strejf skrev:

Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.


Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?

Inlägg av Bjelke »

Daniel R skrev:
strejf skrev:

Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.


Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Exakt lika för mig på min Leaf, så jag satte in ett kupévärmaruttag som jag kör med om det är så att jag verkligen behöver precis hela batteriets räckvidd (har man 10 mil till jobbet och 24kWh-batteri så blir det så).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?

Inlägg av Teslaspolen »

EVSE:n (UMC) till Leaf är på 10A, vet inte med Outlander PHEV men troligen samma där pga elsäkerhet, därav problemet.

Har man en laddbox som är kopplad mot en 16A säkring så borde det problemet försvinna.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?

Inlägg av gellerstam »

Daniel R skrev:
strejf skrev:

Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.


Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.

Notera också att bilen bara kommer att dra max runt 14A även med en 16A laddare eftersom den interna laddaren i bilen är begränsad till 3,3kw.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?

Inlägg av strejf »

Daniel R skrev:
strejf skrev:

Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.


Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Vi ska dock pendla kortare sträckor endast, så att det inte är fulladdat när man ska åka är inget problem för oss. Vi kommer också ha 10 A uttag.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?

Inlägg av mans71 »

MSO skrev:
Har Optiman samma lösning?
Japp. Min far tröttnade på att vänta på en model 3 och beställde en optima. Han har nu tilläggsbeställt MoK värmare. Ok, två sladdar, men löser ju problemet vid vardagligt pendlande. Inte så tokigt ändå, bättre än ICE för hela slanten iaf.
Model S P85DL+
Skriv svar