Laddning av elbil i gemensamt garage

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
  • Anslutningen passar inte direkt i ladduttaget på alla elbilar. Några bilar, tex Nissan Leaf, Kia Soul EV, behöver ha adapter, medan andra, tex Mitsibishi i-Miev, Renault Twizy, kan inte ladda över huvud taget. (Tibor: är du säker på detta? Googlar man så verkar det finnas adaptrar både till iMiev och Renault Twizy)
Ja det har du rätt i, det finns tydligen Type 2 till Schuko adapterkablar till överkomlig peng (1 500:- ), det visste jag inte.
Så då blir det att några bilar, tex Nissan Leaf, Mitsubishi i-Miev, Renault Twizy behöver adaptrar.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Ja det har du rätt i, det finns tydligen Type 2 till Schuko adapterkablar till överkomlig peng (1 500:- ), det visste jag inte.
Så då blir det att några bilar, tex Nissan Leaf, Mitsubishi i-Miev, Renault Twizy behöver adaptrar.
Du ser ju själv att det blir tydligare och tydligare att vi i Sverige också borde rekommendera Typ 2 till BRF, eller hur? Det är inte så mycket som talar för att man skulle vilja sätta in en vedklyvskontakt - det gör det bara mer meckigt att ladda elbilen, och ser mindre lockande ut för de grannar som annars kanske hade börjat intressera sig för elbil. Typ 2-boxarna brukar lysa med ett läckert grönt eller blått LED-ljus när de laddar, och det ser verkligen High-tech ut. De röda vedklyvsuttagen ser tråkiga och gamla ut.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
Jag menar att elbilsägaren själv bör stå för sladden i gemensamma parkeringshus (detta är också rekommendationen från norska elbilsföreningen). Sladdar kan få kabelbrott, kontakterna bli smutsiga, överkörda, tappade etc., och BRF drar på sig onödigt stort ansvar om man ska se till att sladdar och kontakter är hela, rena och säkra.

Jo det har du rätt i. Fast detta innebär då att alla måste skaffa sladd, ingen kan bara plugga in.
Herr X skrev:
Det räcker nog med en eller två laddplatser till att börja med - det finns så få elbilar i Sverige att det vore vanvett att göra en jätteinvestering och sätta upp en Typ 2-box på varje parkeringsplats.
Fast då blir det återkommande kostnad om och om igen varje gång någon fler skaffar elbil.
En bra grej att diskutera är hur stor andel av platserna bör man elektrifiera? 1%? 10%? 100%?
Själv lutar jag åt att -om man kör med billiga trefas-enfas-kombokontakten iaf- bör man elektrifiera typ 25% av platserna. Dessa kontakter kan förresten även fossilbilar använda som motorvärmare på vintern.
Herr X skrev:
Det finns en tydlig poäng i att man kan lätt kan debitera de som använder boxen - i Sverige är elbilar inte särskilt utbredda och som alla på detta forumet har upptäckt finns det en stor tveksamhet i Sverige mot elbilar. Det kan lätt bli konflikter i en BRF om man sätter upp uttag för elbilsladdning där samtliga boende förväntas betala för det fåtal som laddar sina elbilar. Det är garanterat lättare för en boende med elbil om den lösning som rekommenderas inte innebär någon nettokostnad för föreningen - detta är säkerligen anledningen till att Norska elbilsföreningen rekommenderar Typ 2-boxar med låg månatlig debitering (200 kr) för de som använder laddaren.
Fast en laddbox med mätning och debitering av förbrukad el kostar väl uppåt 20 000 kronor, plus montering - då räcker 200 kr per månad inte att återbetala investeringen (eller är det 200/mån + förbrukad el?).

Annars kan man bara ta säg 200 kronor extra per månad för P-plats med elbilsladdning jämfört med P-plats utan el. De 200 kronorna täcker elkostnaden, och så slipper man investera i dyra laddboxar med förbrukningsmätning, chips och allt. Ungefär som platser med motorvärmare brukar kosta extra.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ja det har du rätt i, det finns tydligen Type 2 till Schuko adapterkablar till överkomlig peng (1 500:- ), det visste jag inte.
Så då blir det att några bilar, tex Nissan Leaf, Mitsubishi i-Miev, Renault Twizy behöver adaptrar.
Du ser ju själv att det blir tydligare och tydligare att vi i Sverige också borde rekommendera Typ 2 till BRF, eller hur? Det är inte så mycket som talar för att man skulle vilja sätta in en vedklyvskontakt - det gör det bara mer meckigt att ladda elbilen, och ser mindre lockande ut för de grannar som annars kanske hade börjat intressera sig för elbil. Typ 2-boxarna brukar lysa med ett läckert grönt eller blått LED-ljus när de laddar, och det ser verkligen High-tech ut. De röda vedklyvsuttagen ser tråkiga och gamla ut.
Njae, jag ser fortfarande att Typ 2 laddbox kostar 100 gånger så mycket som trefasuttag utan att ge så mycket extra.
Du måste likförbannat ansluta din sladd till uttaget. Typ 2 sladd till laddboxen, eller bilens laddare till trefasuttaget. Jag ser inte hur Typ 2 blir mindre "meckigt".
Cool lysdiod brukar finnas på bilens laddare också ;-)
Trefas-enfas-kombouttaget kan dessutom användas både av fossilbilsägare (motorvärmare) och elbilsägare som vill installera sina egna laddare.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
Jag menar att elbilsägaren själv bör stå för sladden i gemensamma parkeringshus (detta är också rekommendationen från norska elbilsföreningen). Sladdar kan få kabelbrott, kontakterna bli smutsiga, överkörda, tappade etc., och BRF drar på sig onödigt stort ansvar om man ska se till att sladdar och kontakter är hela, rena och säkra.

Jo det har du rätt i. Fast detta innebär då att alla måste skaffa sladd, ingen kan bara plugga in.

Det är en nackdel, men en box på väggen (oavsett om det är en Typ 2-box för elbilar eller ett rött uttag för vedklyvar) kräver mindre underhåll än om man tillhandahåller kabeln. Det beror kanske på hur viktigt det är för BRF att pusha för att de boende skaffar elbilar? Om BRF motvilligt går med på att sätta upp en box för att enstaka boende pushar för detta, så bör den boende använda sin egen kabel. Om BRF av ideologiska, eller andra skäl, vill att de boende ska byta till elbil och aktivt pushar för detta så kanske man ska se till att Typ2-kablarna är lätt tillgängliga för de boende?
TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
Det räcker nog med en eller två laddplatser till att börja med - det finns så få elbilar i Sverige att det vore vanvett att göra en jätteinvestering och sätta upp en Typ 2-box på varje parkeringsplats.
Fast då blir det återkommande kostnad om och om igen varje gång någon fler skaffar elbil.
En bra grej att diskutera är hur stor andel av platserna bör man elektrifiera? 1%? 10%? 100%?
Själv lutar jag åt att -om man kör med billiga trefas-enfas-kombokontakten iaf- bör man elektrifiera typ 25% av platserna. Dessa kontakter kan förresten även fossilbilar använda som motorvärmare på vintern.
I ett parkeringsgarage behöver man sällan motorvärmare - om det hade funnits behov för detta så hade det redan funnits kontakter på parkeringsplatserna. Normalt i norska parkeringsgarage är att det finns ett par stycken platser med Typ 2-boxar där de boende kan ansluta sina bilar. När det blir fler elbilar bygger man ut med fler laddplatser.
TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
Det finns en tydlig poäng i att man kan lätt kan debitera de som använder boxen - i Sverige är elbilar inte särskilt utbredda och som alla på detta forumet har upptäckt finns det en stor tveksamhet i Sverige mot elbilar. Det kan lätt bli konflikter i en BRF om man sätter upp uttag för elbilsladdning där samtliga boende förväntas betala för det fåtal som laddar sina elbilar. Det är garanterat lättare för en boende med elbil om den lösning som rekommenderas inte innebär någon nettokostnad för föreningen - detta är säkerligen anledningen till att Norska elbilsföreningen rekommenderar Typ 2-boxar med låg månatlig debitering (200 kr) för de som använder laddaren.
Fast en laddbox med mätning och debitering av förbrukad el kostar väl uppåt 20 000 kronor, plus montering - då räcker 200 kr per månad inte att återbetala investeringen (eller är det 200/mån + förbrukad el?).

Annars kan man bara ta säg 200 kronor extra per månad för P-plats med elbilsladdning jämfört med P-plats utan el. De 200 kronorna täcker elkostnaden, och så slipper man investera i dyra laddboxar med förbrukningsmätning, chips och allt. Ungefär som platser med motorvärmare brukar kosta extra.
Laddboxen är föreningens egendom och de boende ska inte behöva betala för köp och installation av denna. Det är på samma sätt med gemensam tvättstuga - alla använder inte den gemensamma tvättstugan (eftersom vissa har tvättmaskin i lägenheten), men alla är via föreningsavgiften med och betalar för den.

Typ 2-boxarna är inte heller så dyra - den mest avancerade boxen som en BRF kan köpa idag är en tandemladdare med plats för två bilar som laddar samtidigt, system för behörighetskontroll via RFID, möjlighet till användardebitering och en mängd annan funktionalitet. En sådan box kostar 23 750:-, dvs. 11 900:- per laddplats exklusive installation. http://www.salto.no/produkt/100015-Tandemlader
Enklare boxar är billigare.
Jag ser din poäng med att det teoretiskt fungerar med ett vanligt vägguttag (hushållskontakt eller rött industriuttag), men dessa är inte gjorda för elbilar och samtliga användare måste blaska med onödigt mycket kablage och adaptrar. En Teslaägare måste langa fram sin stora UMC som ska läggas på det smutsiga garagegolvet, den röda vedklyvsuttags-adaptern ska kopplas på UMC:n, Teslans Typ 2-kontakt ska kopplas in i bilen och vedklyvsadaptern ska lirkas in i vedklyvsuttaget på väggen. Och detta måste göras varje morgon och varje eftermiddag, samt alla övriga gånger som man vill ut och köra.

Ett väggmonterat Typ2-uttag kräver bara att användaren kopplar in en enda kort Typ2-kabel som passar perfekt utan behov av adaptrar eller annan elektronik. Så bra kommer upplevelsen vara för alla användare av europeiskt- eller utländskt producerade bilar, förutom de elbilsägare som köpt en utländskt producerad elbil där producenten behållit den lokala standarden för det land elbilen ursprungligen producerades i (exempelvis den nuvarande generationen av Nissan Leaf som fått behålla den japanska Typ 1-standarden även när bilen gått på export - Nissan kommer säkerligen se till att nästa generation Leaf får Typ 2-uttag på samma sätt som alla andra elbilar som produceras för den europeiska marknaden).

Användarna bör betala en schablonkostnad som täcker den ström de förbrukar + service och underhåll på boxarna. Norsk elbilförening rekommenderade ett pris på 200kr per månad och användare, och menar att detta mer än väl täcker de löpande kostnaderna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Lucidor »

Tack för ett fantastiskt bra gensvar på min fråga om laddning i BRF-garage!

Jag uppskattar speciellt pekaren till den Norska elbilsföreningen som hade rekommendationer för just just vårat användningsfall. Angående antalet elbilar så håller jag med om att de än så länge är få, men vi vänder oss också till laddhybrider och då börjar det bli betydligt fler. Vi har totalt 118 bilplatser i garaget och skissar på 8 laddplatser i ett första skede (beror lite på elkapaciteten i garaget). Det är ett varmgarage, så det finns inget behov av motorvärmare. Vi vill kunna fakturera den faktiska elförbrukningen, så vi behöver en intelligent lösning. Föreningen tittar just nu på en laddbox från Vattenfall (som råkar vara vår elleverantör).
Capture.PNG
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
I ett parkeringsgarage behöver man sällan motorvärmare - om det hade funnits behov för detta så hade det redan funnits kontakter på parkeringsplatserna.
Sant. Jag har dock sett på många ställen stora "carports", dvs parkering under tak, men i övrigt utomhus. Och de brukar ha motorvärmaruttag. På sådana nybyggen kan det vara värt att istället för motorvärmaruttag montera trefas-enfas-kombouttag istället.
Herr X skrev:
Typ 2-boxarna är inte heller så dyra - den mest avancerade boxen som en BRF kan köpa idag är en tandemladdare med plats för två bilar som laddar samtidigt, system för behörighetskontroll via RFID, möjlighet till användardebitering och en mängd annan funktionalitet. En sådan box kostar 23 750:-, dvs. 11 900:- per laddplats exklusive installation. http://www.salto.no/produkt/100015-Tandemlader
Boxar på den prisnivån har jag inte sett i Sverige. Men det är väl som vanligt tillgång och efterfrågan...
Fast om man har en fast månadsdebitering, vad ska man ha RFID till då? Då betalar man ju fast månadskostnad där förbrukade elen ingår?
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Sofie »

Har bilarna fasta platser i ett sådant garage? Eller är det fritt fram att flytta sin bil, när ungarna gjort dörrupslag på någon annans bil bara ingen ser.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

De flesta boendeparkeringar -i både garage och under carport- är väl fasta platser?
Undantag finns det dock säkert.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Lucidor »

Hos oss har alla fasta platser. Av de 118 bilplatserna så har vi ca 10 stycken som inte är uthyrda. De är dessa vi tänkte komplettera med laddning i första hand. De medlemmar som önskar nyttja dessa kommer alltså behöva byta sin fasta plats i garaget.

Vi har utöver bilplatserna även 10 mc-platser som redan idag har eluttag (enfas 240V). En av medlemmarna har en el-scooter som han laddar där. Jag själv har en traditionell mc och underhållsladdar batteriet över vintern. Detta är "gratis" för mc-ägarna, dvs. elkostnaden slås ut på alla i föreningen. Men med billaddarna blir förbrukningen så hög att vi måste kunna debitera den enskilde brukaren.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Ni skulle kunna bara höja månadshyran för de platserna med 200:- iofs så täcker den elen. Utan behov av fakturering och sånt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

En fördel med laddboxar är att är de tillräckligt intelligenta kan de kommunicera med varandra och hålla sammanlagda förbrukningen nere. Så man slipper byta säkring när 10 bilar försökt ladda samtidigt.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Sofie »

Dubbel TYP-2 kostar precis under 20000:- ink moms hos den svenska Rolecimportören i Örebro. Givetvis blir det billigare om man köper fler.
Jag tycker att ni borde sätta upp CEE 400V med schuco, samt 1 TYP-2 laddare, när sedan behov för fler uppstår så är elen redan dragen.
En riktigt bra sak med Typ-2 laddaren, är att den kan ta upp riktigt mycket information om bilarna och laddningen. Det är bara att ansluta TYP-2 till kommunikation och sedan får ni avgöra vad ni vill utnyttja informationen till.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Hammar »

Väldigt intressant läsning.

Tänk på att det kan finnas administrativa problem med att debitera förbrukningen
Pratade igår med en mycket trevlig kvinna på Vasakronan(tror jag) hon berättade att dom var tvungna att ta betalt per minut och inte per kWh då det skulle räknas som elhandel, med hantering av elskatter osv. 3 kr per minut var deras pris. Dom var tvungna att ta så mycket för att ha en chans att få investeringen återbetald.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 1&start=10

Måste förbrukningen mätas per plats? Ett alternativ är ju att sätta en elmätare som mäter förbrukningen för alla laddplatser, och att månadsavgiften sen justeras så att den täcker förbrukningen.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

Lucidor skrev:
Tack för ett fantastiskt bra gensvar på min fråga om laddning i BRF-garage!

Jag uppskattar speciellt pekaren till den Norska elbilsföreningen som hade rekommendationer för just just vårat användningsfall. Angående antalet elbilar så håller jag med om att de än så länge är få, men vi vänder oss också till laddhybrider och då börjar det bli betydligt fler. Vi har totalt 118 bilplatser i garaget och skissar på 8 laddplatser i ett första skede (beror lite på elkapaciteten i garaget). Det är ett varmgarage, så det finns inget behov av motorvärmare. Vi vill kunna fakturera den faktiska elförbrukningen, så vi behöver en intelligent lösning. Föreningen tittar just nu på en laddbox från Vattenfall (som råkar vara vår elleverantör).
Vet du vad Vattenfalls lösning kostar? En Typ 2-box kan sättas upp av vilken som helst lokal elektriker i närområdet, det är ungefär samma typ av installation som ett vanligt 3-fasuttag och kräver ingen specialkompetens. Om Vattenfalls lösning är dyrare än ca. 10 000kr per laddplats + montering för Typ 2 22kW-system, skulle jag kikat på norska leverantörer/installatörer, typ Sønnico. Kom ihåg att kunskapen kring elbilar är gigantiskt mycket större i Norge än i Sverige, och det är hur lätt som helst att köpa tjänster och göra affärer över gränserna (Norge är Sveriges största exportland).
Hammar skrev:
Måste förbrukningen mätas per plats? Ett alternativ är ju att sätta en elmätare som mäter förbrukningen för alla laddplatser, och att månadsavgiften sen justeras så att den täcker förbrukningen.
Norrmännen rekommenderar en fast, låg månatlig avgift för strömmen (200 kr i broschyren som jag översatte i ett tidigare inlägg) - då slipper man alla problem med elhandel och elpriser som justeras. Det rekommenderades att den månatliga kostnaden täcker både strömkonsumtion och årlig service och underhåll på utrustningen.
TiborBlomhall skrev:
Fast om man har en fast månadsdebitering, vad ska man ha RFID till då? Då betalar man ju fast månadskostnad där förbrukade elen ingår?
Du behöver fortfarande autentisera att du har rätt att få tillgång till strömmen, och med RFID-identifiering så spårar man ju energiförbrukningen och kan föra statistik över den faktiska användningen. Utan en laddbox är föreningen helt blind och man ger frikort till elbilshatare att gnälla över att man gör speciallösningar för elbilsägare. Låt säga att en Typ 2-box kostar 7000kr mer än ett rött vedklyvsuttag - med en avskrivning på 10 år, motsvarar detta 800kr per år i kostnad för en sådan box. Om användaren betalar 200kr per månad för tillgång (2400kr per år), kommer detta mer än väl täcka både kostnaden för boxen och strömmen som används.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
rött vedklyvsuttag
Mitt vedklyv går på vanlig 240V - har jag för klena grejor? ;)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Mitt vedklyv går på vanlig 240V - har jag för klena grejor? ;)
Absolut inte - du bor väl i björkarnas stad? Björk är extremt lätt att klyva. Vi som bor lite längre söderut och hanterar riktigt trä behöver kunna klyva detta, och då räcker det inte med brödrost-strömmen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Sofie »

Min vedklyv har 3fas 32A handske. Med en d klassad säkring går den att köra på 16A, om man inte använder övriga förbrukare samtidigt. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av LarsL »

8-13000kr är ganska mycket pengar om man istället kan sätta upp ett 3-fas uttag för 49-149kr. Komplettera med en låsbar brytare så kan bara behörig person använda uttaget. Ta sedan en månadskostnad för uttaget så behövs ingen mätare heller.

Och vill man sedan uppdatera till mer avancerade grejer så är ju kabeln redan där.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
8-13000kr är ganska mycket pengar om man istället kan sätta upp ett 3-fas uttag för 49-149kr.
Det kostar inte 49kr att sätta upp ett trefasuttag - du kanske får köpt ett billigt sådant på Jula, men det tillkommer jordfelsbrytare, säkring, kablage och arbete. När totalinstallationen är klar, kommer den procentuella skillnaden mellan att installera en ändamålsenlig Typ 2-Box och ett gammalt rött 3-fasuttag vara mycket lägre än det är när du redovisar kostnaderna som du gör.

Det handlar ändå om ganska små belopp - några tusenlappar hit eller dit är inte så mycket för en så stor förening att man har över hundra parkeringsplatser. Det känns som späkning att tvinga elbilsägarna att dra fram sin laddelektronik och lirka med industrikontakter byggda på en 38 år gammal icke ändamålsenlig standard varje gång de ska ladda sin bil, istället för att bara ordna en ordentlig Typ 2 elbilladdstation med en gång.
Trådstartaren har inte givit uttryck för att han är medlem i en pank förening - riktigt fattiga föreningar kanske kan spara någon tusenlapp på att låta en svartarbetande polsk elektriker sätta upp 3-fasuttag och lite begagnade säkringar som de grävt upp i någon container.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av LarsL »

Bättre att lägga mellan skillnaden på ström i så fall.

Ett trefas uttag är universellt och som sagt önskar någon special uttag i framtiden så är det bara att köpa till. Men jag tror det är få som väljer att lägga till 8000kr för ett uttag.

Elabonnemang, Kablar, säkringar och jordfelsbrytare behövs oavsett.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Sofie »

Det sitter jordfelsbrytare samt säkringar i typ-2 boxen!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av LarsL »

Jordfelsbrytare och säkringar i låda kostar ca 1000kr fortfarande 7000kr mer för ett specialuttag. De måste sänka priserna på de där lådorna rejält för att det ska bli intressant.

Men det är ju så att nu har vi en gång visat att vi är redo att betala 10-16kr/mil för bilen i bränsle, naturligtvis finns det lycksökare som vill ha en bit av den kakan...
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Sofie »

Ja det är just därför jag menar att man drar strömmen nu till CEE 400V uttag, och börjar med 1 Typ-2 laddbox. Sedan när behov uppstår så köper man boxar alt eftersom. Själv skulle jag då gärna se en fast sladd i boxen med dubbla uttag, så att jag inte behöver ödsla tid på att plocka fram och tillbaka sladden.
Skriv svar